השאלון היומי של סרוגים: איך מצילים את מערכת החינוך?

השאלון היומי של סרוגים: איך מצילים את מערכת החינוך?

עוד מתלבטים? יש לכם עוד סוגיות שאתם רוצים לוודא בין המפלגות? סרוגים מרכזת לכם מידי יום תשובות לשאלה יומית זהה, כדי לעזור לכם להכריע למי להצביע. והיום, חינוך בצל קורונה

author-image
המפלגות עונות: איך מצילים את מערכת החינוך?

בפני המפלגות הוצגה שאלה אחת זהה:

אחד האתגרים המרכזיים בשיקום משבר הקורונה, הוא החזרת תלמידי ישראל למסלול והשלמת פערים הלימודיים שנוצרו כתוצאה מהסגרים ואי-קיום לימודים סדירים. מה הצעד המרכזי שהמפלגה תקדם על מנת לוודא שזה מתקיים?

ימינה: העיקרון הוא פשוט: ללמד פחות – ללמוד יותר. פחות חומר – יותר איכות. תכנית ימינה לחינוך מתמקדת בכמה מישורים, חופש חינוכי, תגמול מורים עפ"י ביצועיהם והכנסת חוזי העסקה גמישים, תקציב בתי הספר – ינוהל ע"י המנהלים באופן גמיש ובהתאם לצרכיהם הייחודיים, כל מנהל יוכל לבחור כיצד לחלק את תלמידיו לכיתות במסגרת אותו תקציב, יופסק התקצוב השרירותי לכל בתי הספר פר כיתה, ביטול איזורי הרישום, שיפור כישורי חיים – במקום שינון חומר תיאורטי, מערכת החינוך תתחיל להקנות כישורי חיים רלוונטיים לצעירים: השכלה פיננסית, כישורי פרזנטציה, פיתוח אישי ותעסוקתי ועוד. ונקודה מרכזית היא העצמת הרשויות המקומיות ע"י שורת צעדים, בהם: ביטול מחוזות הפיקוח של משרד החינוך, העברת הסמכות לפתיחת בתי ספר לרשויות המקומיות, שינוי שיטת מינוי מנהלים, החלת מדיניות בחירת הורים ושיבוץ בתי הספר ועוד.

הציונות הדתית: המפלגה תפעל לבניית תוכנית השלמת פערים ועריכת סקר מקיף למיפוי הצרכים בכל מוסד. בנוסף נפעל להקצאת תקציב לשיעורים פרטניים שיינתנו בחופשים ובשעות אחר הצהרים. לצד תגבור שעות הפרח ותוכניות מלגות לסטודנטים שיתנדבו בבתי הספר.

תקווה חדשה: פרסמנו תוכנית חירום להצלת מערכת החינוך: (א) מבית-ספר לבית-חינוך: ניתן דגש על היבטים רגשיים, ערכיים וחברתיים כתשתית ללמידה מיטבית. (ב) ניתן למנהלים לנהל: נאפשר למנהלים לעשות שימוש בסל השעות לטובת צרכים ייחודים של בתי הספר. (ג) נשלים את הפערים הלימודיים בדגש על קריאה וכתיבה לכיתות א’-ג’. (ד) לא מוותרים על אף ילד: נבצע שיעורי תגבור לילדים גם בזמנים בהם בתי הספר סגורים, בהתאמה של ההנחיות (ה) נגייס מורים בשכר ראוי ללמד בחופשת הקיץ ולהשלים פערים לכל תלמידי ישראל. (ו) ניתן מענה לתלמידי התיכונים שנפגעו כדי שיוכלו להשתלב בהשכלה הגבוהה בצורה מיטבית למרות אתגרי הבגרויות.

עוד באותו נושא

ליצמן פסימי: "מעריך שיהיה סבב בחירות נוסף"


9

יש עתיד: בטווח הקצר צריך למצות את החופש הגדול הקרוב כדי להשלים פערים ולתגמל מורים שיסכימו לקחת חלק במאמץ. כמו כן, יש לצמצם את מבחני הבגרות למינימום ולהמיר אותם בעבודות חקר אשר יבחנו את הלמידה ואת היישום של חומר הלימודים במקצועות השונים. בטווח הבינוני יש לעבור באופן קבוע למודל של בתי הספר עם יום לימודים ארוך בכל מערכת החינוך. ניתן לעשות זאת במספר דרכים, בין היתר תוך הרחבת תפיסת בית הספר של אחר הצהריים ביום לימודים ארוך עד השעה 16:00. כך יתאפשרו רציפות לימודית, מתן חוגים לכלל הילדים חזרת ההורים לעבודה באופן מלא. כמו כן צריך להגיע עם המורים להסדר על חלוקה שונה של ימי החופש במערכת החינוך ולהתאים אותם לימי החופש של ההורים. צריך להעביר עוד ועוד אוטונומיה למנהלים ולהרחיב את סמכותם. זה יאפשר גמישות והתאמה של כל בית ספר ליכולתו ולצרכיו ויביא למיצוי את תפקוד המורים ובית הספר בתחום בלימודי ובתחום הערכי.

מרצ: הצעד המרכזי אותו תנקוט מרצ הוא הגדרת פתיחת מערכת החינוך כצורך חיוני, בראש סדר העדיפויות של פתיחת המשק. מערכת החינוך לא הייתה קיימת בסדר העדיפויות של הממשלה הנוכחית במהלך השנה האחרונה ונוהלה על ידי שר החינוך הגרוע בתולדות המדינה – ולראייה התוצאות הקשות שמערכת החינוך פעלה במלואה הכי פחות מכל מדינות ה-OECD. בראש סדר התיקונים, מרצ תפעל לפרוייקט לאומי דחוף להורדת מספר התלמידים בכיתה בבית ספר יסודי מ-26 ל-21, ובחטיבות הביניים והתיכונים מ-28 ל-23 (לפי ממוצע ה-OECD בהתאמה) וזאת על ידי תקציב יעודי למימון עובדי הוראה ובניית תשתיות מהירה.

ש"ס: פעלנו ודחפנו לפתיחת מוסדות החינוך לכלל המגזרים בשלב הראשון של היציאה מהסגר. לדעתנו , חינוך ילדי ישראל הוא ערך עליון שאי אפשר להשלימו בפיצוי כספי. נמשיך להילחם בממשלה ובוועדות כדי לתת שגרה טובה לילדי ישראל בכל שכבות הגיל.

העבודה: אחד הצעדים הראשונים בחזרה לשגרה הוא התמקדות בעדכון הפדגוגיה למאה ה-21 ומתן כלים רלוונטיים לבוגרי המערכת. שנית, בכוונת מפלגת העבודה להרחיב באופן משמעותי את מספר המורות המועסקות בשירות הציבורי באופן שישפר את מספר התלמידים למורה, יאפשר קשב רב יותר ויכול גבוהה יותר להקניית ידע. בנוסף, הקטנת מספר התלמידים למורה תאפשר למערכת להתמודד בצורה טובה יותר עם הגבלות נוספות בהינתן החרפה במגפה. זאת כמובן לצד הצורך הבסיסי להרחבת החינוך הציבורי מתום תקופת הלידה ועד לאוניברסיטה ומתן הזדמנות שווה לכלל התלמידות והתלמידים בישראל.

כחול לבן: ראשית, אין מנוס מקיצור החופש הגדול והחזרת ימי לימוד. זה הדבר הנכון והצודק. נעשה זאת, בתיאום עם ארגוני המורים ולא מעל לראשם. שנית, נבנה תוכניות ארוכות טווח – ליום לימודים ארוך, להשקעה בחינוך הבלתי פורמלי, ולשדרוגים טכנולוגיים. הגיעה השעה גם להתאים את מערכת החינוך למאה העשרים ואחת, ולהעניק לילדינו את הכישורים שיוכלו לשרת אותם בעולם המשתנה, ולא רק הקניית ידע שלעתים אינו רלוונטי. כמו כן, ננצל את מודל הקפסולות לבניית תוכנית להקטנת הכיתות שתביא ליחס אישי יותר לכל תלמיד.

יהדות התורה: אנו תומכים בהארכת שנת הלימודים הנוכחית, כדי לחפות על החסרים שנוצרו במהלך שנת הקורונה. מן הראוי לציין כי במערכות החינוך החרדיות הקפידו על למידה ולמידה מרחוק ככל שניתן, ומשום כך החוסר הוא נמוך יותר ואנו מקווים כי התלמידים יגברו עליו במהרה.

= = = = =

מטעם מפלגת ישראל ביתנו טרם נשלחה תשובה.

ממפלגת הליכוד נמסר כי הם לא עונים לשאלונים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
הרבה תכניות וואוו אבל לא את הפשוט ביותר
יעקב | 15-03-2021 18:01
1. העלאת שכר מורים, ולא עי השתלמויות. אין מקצוע אחר שבו כל הזמן צריך ללמוד כל כך הרבה השתלמויות. 2. במקום השתלמויות, מורים עם תואר מתאים- כמה מורים למתמטיקה לא למדו את המקצוע. 3. פיקוח על המנהלים. למנהלים יש יותר מדי כוח להחליט לאן הולך התקציב, ובמקום להשקיע בדברים החשובים, הם משקיעים אותם בכל מיני תכניות מיוחדות, ולא בשעות למידה. וכך נוצר מצב שמורה לפעמים מחוייב לעשות עבודה של 4-5 שעות שבועיות בתוך 3 שעות, כי המנהל רוצה להרשים. ועם תלמידים שלא רוצים להשקיע כי תמיד באים לקראתם עם שעות פרטניות... זה פשוט עושק
2
בנט הרס את...
נוני | 15-03-2021 18:05
בנט הרס את מערכת החינוך.
3
מכל זה הכי...
א | 15-03-2021 18:21
מכל זה הכי מעניין לראות שלמפלגת השלטון אין תכנית.....פשוט פח
4
התוכנית הפשוטה זה...
. | 15-03-2021 22:04
התוכנית הפשוטה זה להקטין את תקציב האברכים , הקצבאות, והנחות במיסים של החרדים ... ואז יהיה כסף לחינוך ובריאות ... מתי זה יקרה ... כנראה לעולם ...
... עזר...
. | 16-03-2021 7:41
... עזר מאד למליוני הנרצחים באושוויץ...
לימוד תורה...
קדושה אני מבקש | 16-03-2021 0:21
לימוד תורה הוא מרכז הנשמה של עם ישראל. לא לזלזל בעיקר.