אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

המסע של הרב דרוקמן – שינוי בעייתי בדרכה של הציונות הדתית

הרב אמנון בזק מתייחס למסע הישיבות של הרב חיים דרוקמן ובצלאל סמוטריץ', במסגרתו עבר הרב דרוקמן בעשרות ישיבות כדי לשכנע תלמידים להצביע לסמוטריץ': "תפנית בעייתית בציונות הדתית"

המסע של הרב דרוקמן - שינוי בעייתי בדרכה של הציונות הדתית
  (צילום: דוברות הציונות הדתית)

הרב אמנון בזק, מרבני 'הר עציון', מותח בקורת על מסע הישיבות של מפלגת הציונות הדתית, במסגרתו עבר הרב דרוקמן בעשרות ישיבות הסדר בכדי לדרבן את התלמידים להצביע למפלגתו של סמוטריץ'.

לדברי הרב בזק, מעבר למסר החינוכי הבעייתי, יש כאן גם עבירה על החוק, שכן מדובר בתלמידים שנמצאים בשירות הצבא ומעורבות פוליטית בישיבות ההסדר היא אסורה.

צילום: דוברות הציונות הדתית

הפוסט המלא של הרב אמנון בזק

הרב חיים דרוקמן שליט"א הוא תלמיד חכם רב זכויות, אך לענ"ד במסע הבחירות בין הישיבות שאליו לקח אותו ח"כ סמוטריץ' יש טעם לפגם, משלושה כיוונים.

בראש ובראשונה, אל מול עינינו נוצרת תפנית בעייתית בדרכה החינוכית של הציונות הדתית. תמיד למדנו שחינוך משמעו לתת לחניך לחשוב, לשקול ולבחור. אם כבר ישיבה רוצה לדון בנושא הבחירות בצורה רצינית, הדבר המתבקש הוא להביא נציגים ממפלגות רלוונטיות שונות שיציגו את עמדותיהם ותפיסות עולמם, והנוכחים יחליטו עם איזו עמדה הם מזדהים.

עוד באותו נושא

הנתונים נחשפים: מה ההשפעה של מסע הישיבות?


29

הבאת דמות תורנית, חשובה ככל שתהיה, כדי לשכנע לתמוך במפלגה מסוימת ולחשוף את התלמידים רק לדעה אחת, מבלי לקיים דיון ענייני, היא ביטוי לאחת הבעיות המאפיינות את החברה החרדית: יש רבנים שיגידו לכם מה לחשוב ולמי לבחור, ואתם נקראים לשמוע להם לא בגלל שעברתם תהליך שבו שמעתם, חשבתם והחלטתם, אלא כי כך אמר לכם רב מסוים לעשות. דרך כזו היא למעשה ניצול מעמדו של הרב על מנת לקדם אינטרסים של דמויות פוליטיות, והיא איננה תהליך חינוכי ראוי.

שנית, עיסוק אינטנסיבי של רבנים חשובים בפוליטיקה איננו תמיד לכבודם. רבנים אמורים לעסוק בתורה, בערכים ובעקרונות, בעוד שהעולם הפוליטי רווי במאבקי כוח אישיים, ביצרים ובאגו. העובדה שמביאים דמות תורנית למסע בין ישיבות לא כדי ללמד תורה או לחנך לערכים, אלא רק כדי להגיד לאיזו מפלגה להצביע, עלולה להוזיל את דמותם של רבנים ותלמידי חכמים.

עוד באותו נושא

סקר עומק: האם סמוטריץ' מקובל כמנהיג המגזר?


46

ולבסוף, זה גם לא חוקי. תלמידי ישיבות ההסדר הם חיילים בשל"ת, וככאלו אסור להם ליטול חלק בפעילות פוליטית, כחלק מהרצון של צה"ל לא להכניס נושאים שבמחלוקת לתוך הצבא. אין זה חינוכי להעביר מסר שאת החוק יש לכבד רק כשהוא לטובתנו, ואפשר בקריצה ובהעלמת עין לפעול בניגוד לחוק אם זה לצורך אינטרסים אישיים.

לחנך פירושו ללמד ערכים כמו יושר, עקביות ומחויבות, לא רק כשזה מתאים לצרכינו.

משפט אחרון לתלמידי הישיבות: בחיים תעמדו לא פעם בפני בחירות. מאוד חשוב שתרכשו את היכולת ללמוד את האפשרויות השונות, לבחון אותן לעומק, ובסופו של דבר לקבל החלטות בצורה מושכלת ולקחת עליהן אחריות.

אל תתנו לאחרים להחליט מה עליכם לחשוב ולמי עליכם לבחור – חשבו בעצמכם, שקלו היטב את הצדדים השונים, ורק לאחר מכן קבלו את ההחלטה הנכונה לאישיות המיוחדת שלכם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
36 תגובות - 25 דיונים מיין לפי
1
הרב דרוקמן בושה וחרפה לא רק מסית ומדיח אלא גם
עובר על החוק | 14-03-2021 9:04
י
כל המבזה תלמיד חכם אין רפואה למכתו !!!!!!!!!!
א | 14-03-2021 10:12
זמנך הולך ואוזל, מגיב חוצפן וארור...
2
ישיבות ההסדר הן...
זה לא חדש | 14-03-2021 9:11
ישיבות ההסדר הן אירגון פוליטי ימני קיצוני
מומלץ להגיד דעה ולא לחרטט אמירות
מד | 14-03-2021 21:56
מומלץ להגיד דעה מבוססת ולא
3
סמוטריץ גורר את מפלגתו לכוון החרדי
אזרח יהודי | 14-03-2021 9:20
סמוטריץ שהתחבר לבן גביר גוררים את מפלגתם להיות חרדלים. המופע של הרב דרוקמן הוא ביטוי נוסף להנהלות של הפיכת המפלגה הציונית הדתית הכללית לכל גווניה למפלגת חיקוי לאגודת ישראל
4
אדרבה, תביאו גם...
אילן | 14-03-2021 9:26
אדרבה, תביאו גם נציגים אלרים
5
תנו לקיסר את אשר לקיסר, ולאלוהים את אשר לאלוה
שיודע לצטט | 14-03-2021 9:42
בדבריו של הרב אמנון בזק, הוא מוכיח עד כמה הוא תלמיד של אותו האיש. דבריו משקפים היטב את הנאמר בבשורה על-פי מתי כב 21.
6
אסור לקבל שוחד...
שמריהו גנץ | 14-03-2021 9:58
אסור לקבל שוחד מפצלאל, אסור לרב דרוקמן לקבל פקודות מפצלאל, גם אם הוא נותן לאור עציון מליונים, זה גם ביטול תורה עצום, נראה לכם שבשס או ביהדות התורה יעצרו סדרים בישיבות כדי לשכנע להצביע, זה ביטול תורה, זה שוחד וה' יבוא איתם חשבון בקלפי בעזרת ה'.
תתפלא אבל...
יעקב | 21-03-2021 13:55
תתפלא אבל כן. אני חרדי ואצלנו בישיבה ובשאר הישיבות ברגע שיש מצב כזה של חורבן הדת חס ושלום כולם יוצאים ועושים מה שאפשר ביטולה לצורך קיומה
7
צריך לזכור דבר...
שלמה | 14-03-2021 9:59
צריך לזכור דבר אחד חשוב, הכל היום זה פוליטיקה, והרב דרוקמן מבין יותר מכל המתחסדים שיש כאן שאנחנו נמצאים בתקופה של עת לעשות לה'.
הרב דרוקמן...
נו באמת | 14-03-2021 10:24
הרב דרוקמן התדרדר לפוליטיקה ופיצל את הימין כבר בגיל צעיר, והביא לעלייתו של רבין
8
הכומר אמנון בזק הוא רפורמי בריבוע !!!!!!!!!!!
א | 14-03-2021 10:15
וכן מפלגתו של בנט - מפלגה רפורמית בריבוע. אמנון חושב שהוא באותה דרגה של הרב דרוקמן שהוא יכול לחלוק עליו. אמנון הרשע מרושע...
9
בהצלחה למפלגת הציונות הדתית
אביתר יעקב מיכלשוילי | 14-03-2021 10:16
היחידה שמייצגת את שלושת השלמויות באמת
10
יודע מהיכרות אישית
יהונתן | 14-03-2021 10:29
בישיבות שונות נערים תמימים שרק רצו ללמוד תורה נפגעים נפשית בצורות בלתי הפיכות לכל החיים. ושום רב לא מדבר על זה!!!
11
בזק הרפורמי אצל היהודים...
רפורמי מתחזה לרב | 14-03-2021 10:38
בזק הרפורמי אצל היהודים שומרי תורה שומעים לדעת תורה וגדולי החכמים בכל עניין בושה לקרוא לאדם כמוך רב
12
מרכז לא שיתפו פעולה
אבי | 14-03-2021 10:43
שימו לב שבישיבת מרכז הרב, הישיבה הכי מזוהה עם הציבור הדתי לאומי , לא שיתפו פעולה עם המסע המשוגע הזה של סמוטריץ.
לתגובה 12, מרכז לא משתפים פעולה בגלל
בוגר מרכז ממורמר | 15-03-2021 2:06
שההשפעה של הישיבה בציבור ירדה לצערנו מאז שרבני האמונה הם ששולטים בציבור
ל12, אבי מרכז לא משתפים פעולה בגלל נעם..
עדו | 14-03-2021 11:12
אין קשר לשום דבר אחר אלא שנאת הר המור והרב טאו. כבר נאמר בגמרא גדולה שנאה ששונאים את תח.. ואכמל
13
צודק כמעט בהכל....
חכמולוג | 14-03-2021 10:46
צודק כמעט בהכל. למעט הסוף בו טענת שזו פעילות לא חוקית - נו באמת, תנוח. חיילים כמו שמרצ ציונים. נטו הסדרה חוקתית למסלול, לא חיילים ולא נעליים. על זה נאמר: אל תהיה צדיק הרבה. בלי קשר, צודק לגמרי סמוטריץ' מייצג את החרדל בעיקר ולכן זה קורה אצלו. יש ישיבות שהביאו גם אותם וגם את בנט וזה היה מבורך לדעתי אילו גם בנט היה מלווה באוטוריטה רוחניץ, או שגם סמוטריץ' היה מגיע בגפו.
14
חבר'ה זו את...
אלי | 14-03-2021 10:51
חבר'ה זו את לעשות לה', יש חשש שכל הארבעה מנדטים האלו ילכו לפי, אז אני מבקש: כל היפיופים שהצביעו בעבר לימין החדש מחשש שלא יעברו ויתבזזו מנדטים חשובים לימין, בבקשה, קחו אחריות והצביעו שמוטריץ כדי שלא יהיה בזבוז קולות גם הפעם...
אתה מעדיף...
גורג' | 14-03-2021 16:44
אתה מעדיף בחירות חמישיות? חוץ מזה בן גביר בעצמו אמר שהוא מודע לזה שאם הוא יכנס לכנסת הוא יהיה חייב להתמתן...
בושה להמליץ...
קוביקוב | 14-03-2021 11:40
בושה להמליץ על בחירה בכהאניסטים , עד לאן החברה האיכותית תידרדר
אתה מתכוון לא...
קוביקוב | 14-03-2021 11:36
אתה מתכוון לא לאבד מנדטים לכהנא שמא אוהדי כהנא וגולדשטיין לא יהיו בכנסת ,ואתם קוראים לעצמיכם איכותיים ומחפשים להיות דוגמה ומופת לעמנו ,אז לא הכל שקר ורמייה עד איזה תחתית ולאיזה תהומות עוד תתדרדרו
חבל על...
נובאמת | 14-03-2021 11:01
חבל על הקול שלך. סמוטריץ ובן גביר כרגיל לא עוברים
15
בדבר אחד אני מסכים עם הרב בזק
עדו | 14-03-2021 11:15
לתת לאנשים לחשוב, לגבי השאר, ברור שיש אינטרס לישיבות, אך יש לדעת שתורה זה לא אינטלקטואליה, אלא דרך חיים וככזאת עלינו להקשיב לגדולי ישראל. הערב צדדית, הרב דרוקמן כבר מבוגר ולצערנו אי אפשר לדעת כיצד ואיך מקבל החלטות(אני מכיר גם מבפנים את העסק). וממ כרגע זאת עת לעשות לה', נגד הרפורמים ודומיהם ובזה אין מקום למשחקים ולחשיבה עצמאית, תורת ישראל ועם ישראל בסכנה, ואת הפלורליזם וחופש הדעות הלכאורה מוצדק נשאיר לכמרים ולנוצרים. תורת משה אומרת להצביע כיום למפלגה הזאת, רק היא תשמור על הזהות היהודית.
16
גזען והומופוב הקימו מפלגה
שלמה פ | 14-03-2021 12:15
עת לעשות לה'? אן עת לעשות לכיס? זקנותו של האדמור דרוקמן, מביישת את בחרותו. התמיכה בהומופוב שחתן וקשקשן, שהצטרף לגזען חסר גבולות, זו אינה דרכה של תורה, לא של התורה שלי. ומי שהולך לישון עם כלבים, שלא יתפלא אם יתעורר עם פרעושים.
מדובר כאן התלמיד...
שלמה | 14-03-2021 17:53
מדובר כאן התלמיד חכם, קצת כבוד לא יזיק לאף אחד מאיתנו
17
הרב דרוקמן לא תלמיד חכם.הוא פוליטיקאי.
שקול | 14-03-2021 12:23
אני מבין שאקבל כאן כמה קללות והטפות על ביזוי תלמידי חכמים.אבל חשוב שנבין את האמת.לוקחים את דרוקמן,זה שתמך במוטי אלון,ועושים ממנו אורים ותומים בעניינים פוליטיים,זה מבזה את המוסד הזה שנקרא רבנות.
18
בזק צודק
עיוור | 14-03-2021 12:24
בושה וחרפה
19
הרב דרוקמן הוא ממשיך דרכו של הרב דרוקמן
בוגר הסדר | 14-03-2021 16:48
לפני כארבעים שנה, היה הרב דרוקמן חבר כנסת. תחילה במפדל ולאחר שפרש ממנה הקים את מצד (מזכיר במשהו ציונות דתית). כאז כן עתה, הוא הכניס פוליטיקה לישיבות הסדר וסיכן את תלמידיהן החיילים בהפרת חוקי הצבא, או, במקרה שלא יתנו לו להכנס בשעריהן - במניעת תמיכה פוליטית. חלפו ארבעים שנה, והוא בשלו.
20
אויש, כאילו מישהו...
דני | 14-03-2021 18:24
אויש, כאילו מישהו הכריח אותם להצביע למישהו. לרוב דברים כאלה לא משכנעים אלא את המשוכנעים. המסע היה בעיקר לדבר עם הרבנים ולגייס את התמיכה של התומכים.
21
הרב בזק היקר....
מספיק | 14-03-2021 20:25
הרב בזק היקר. אני מתחנן בפניך, תפסיק לשים רגליים לנציגי המגזר רק כדי למצוא חן. גם אם אתה ממש לא מתלהב מסמוטריץ אן בן גביר אנא ותר על דעתך ותן לנו לנסות לפחות להצליח.
22
חוצפה
מתניה | 14-03-2021 21:22
כבר ידועה החוצפה של חלק מרבני הגוש לדבר על כל מה ומי שלא הולך בדרכם הקלוקלת
23
טהרנות
נתנאל | 15-03-2021 7:49
כבוד הרב בזק - טול קורה מבין עיניך הרב עמיטל זה היה שר אצל רבין לא ראיתי שהפריע לך - אדרבה תעשה טובה אל תחנך אותנו אני מעדיף את מסע הישיבות על פני מסע הצדקנות וטהרנות שלך
24
האם רבינו הדרשן...
י. המודאג? | 15-03-2021 11:15
האם רבינו הדרשן והצעיר עומד להידחות לסיביר?
25
רב בזק משחק משחק: "לסנן את התורה בדמוקרטיה"
שלמה הלל | 16-03-2021 1:48
הוא חושב שאם הוא יוכיח שזה לא יפה ולא דמוקרטי, אז כולנו נשתכנע. אז לא. הרב דרוקמן לא מדבר פוליטיקה אלא אומר פשוט: כולם יודעים שסמוטריץ מייצג את התורה, כלומר עם ישראל באי עפ תורת ישראל - רק יש חושבים שהצבעה בבחירות זה אקט פוליטי-טכני, חסר משמעות דתית ולכן אפשר להביא כל מיני שיקולים פוליטיים בחשבון. אז הרב דרוקמן בא להזכיר: לא נכון, גם בחירות צריעכות להיות על פי התורה - ואז המסקנה המתבקשת היא סמוטריץ. מה לא ברור?