אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב שרקי על פרשת ויקהל פקודי: משמעותם של פרטי הפרטים

האם אפשר לומר שמשהו שאנו עושים עשרות אלפי פעמים במהלך החיים שלנו, חסר משמעות?! וכאן נכנסת ההלכה ומצילה את הפרטים הקטנים של החיים מן האבדון

הרב שרקי על פרשת השבוע: משמעותם של פרטי הפרטים
  (צילום: מכון ידעיה)

השבת נקרא בפרשת ויקהל-פקודי כיצד בני ישראל הקפידו ודקדקו בכל פרט ופרט שהצטוו עליו בבניית המשכן. מכון ידעיה והאתר לדעת להאמין בסרטון של הרב אורי שרקי, על המשמעות של ההקפדה על פרטי ההלכה היהודית:

עוד באותו נושא

הרב שרקי: דרך מיוחדת להתבונן על מגיפת הקורונה


4

כמה פעמים בחיים אדם קושר את שרוכי הנעליים שלו? עשרות אלפי פעמים! אם נחשוב על הפעם הראשונה שאדם הצליח איכשהו לקשור את השרוכים, והוא בא לאמו ואמר לה: "הנה, אמא, תראי איך שקשרתי את השרוכים!" אם אמו תאמר לו: "בני, אין לזה כל משמעות", כיצד הוא ירגיש? האם אפשר לומר שמשהו שאנו עושים עשרות אלפי פעמים במהלך החיים שלנו, חסר משמעות?!

וכאן נכנסת ההלכה ומצילה את הפרטים הקטנים של החיים מן האבדון. יש הלכות כיצד לקשור את השרוכים, וצריך לקשור את השרוך השמאלי לפני השרוך הימני. הדין הזה נלמד מן התפילין. צריך לקשור את מידת הדין שלא תתפשט בעולם, כי הקדוש ברוך הוא רצה לברוא את העולם במידת הדין ושיתף את עמה את מידת הרחמים על מנת שהדין לא יפרוץ את גבולות העולם. אם כן, כאשר אדם קושר את שרוכי הנעליים שלו לפי ההלכות, הוא עושה מעשה בעל משמעות מטאפיזית וקוסמית כאחד.

קפקא אמר בזמנו שחסר לו בעולם המערבי הערך של הציווי. הוא הרגיש שיש לו חופש, שהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה, אבל עם זאת הוא מרגיש גם אבוד. ברגע שיש חוקה, יש עמוד שדרה. אני יודע לפחות במה אני מורד. אם אין חוקה, אפילו אינני יודע אם אני מורד או לא. איבדתי את היציבות, את עמוד השדרה של הנפש. לכן טוב כל כך שיש חוקה, ושהחוקה הזאת, עד כמה שניתן, אינה משתנה. על אף ההתפתחויות ההלכתיות שאנו רואים במציאות, התחושה הבסיסית היא שאנו נאמנים לחוק קבוע, שהוא הנותן משמעות לכל ערכי החיים שלנו

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו