הרב ערוסי לנתניהו: בקש סליחה מהעדה התימנית - סרוגים

הרב ערוסי לנתניהו: בקש סליחה מהעדה התימנית

הרב רצון ערוסי קורא לראש הממשלה נתניהו לקום ולבקש סליחה בשם ממשלות ישראל מהעדה התמנית. "מציבים את יהודי תימן התמימים וישרי הדרך שכל כך נפגעו בפרשה הזאת כאילו כול מה שהם מחפשים זה הפיצוי הכספי"

הרב ערוסי לנתניהו: בקש סליחה מהעדה התימנית
  הרב ד"ר רצון ערוסי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

הרב ד"ר רצון ערוסי רבה של קריית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית נשאל לגבי עמדת ההלכה ביחס לפרסומה של הממשלה בחלוקת פיצויים למשפחות שנפגעו בפרשת ילדי תימן וענה כי מה שצריך הוא בקשת סליחה פומבי לפני הפיצוי הכספי.

לדבריו הניסיון לסיים כך את הפרשה הוא מוטעה מיסודו ואיננו מהווה פתרון, אלא אדרבא הוא מהווה גורם מתסיס לחידוש הפרשה הטרגית הזאת וזאת משום שמציבים את יהודי תימן התמימים וישרי הדרך שכל כך נפגעו בפרשה הזאת כאילו כול מה שהם מחפשים זה הפיצוי הכספי.

עוד באותו נושא

נתניהו: "אני שמח שמונה מפכ"ל עם סכין בן השיניים"


7

"אני קורא בקריאה אישית לראש הממשלה מר בנימין נתניהו, יקירנו נכבדנו", אומר הרב רצון ערוסי, "למעלה משבעים שנה הפרשה הזאת מתגלגלת לפתחן של ממשלות ישראל ולדאבון ליבנו הממשלות לא השכילו לפתור את הפרשה הזאת בצורה הנכונה".

2019 הפגנות להכרה בחטיפת ילדי תימן (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

"ביחד עם ועדות שונות שזכיתי להיות שותף בהם, התייצבנו בעבר לפני מי שהיו נשיאי מדינת ישראל לשעבר מר חיים הרצוג ומר שמעון פרס, וכן עוד לפני כל ה-'מי ומי' שהיה להם נגיעה בעניין הזה, לצערנו לא קיבלנו שום תשובה ושום מענה אמיתי לטיפול בפרשה הזאת", הוא אומר.

עמוד בשער בת רבים ותבקש סליחה

לדבריו "אותה פרשה מלבד מה שהיא גרמה צער גדול מאוד להורים שרובם כבר נפטרו ולא זכו לדעת מה עלה בגורל ילדיהם ולבני המשפחה שלא זכו לדעת היכן קבר יקיריהם, וכן עדויות של בני משפחה שפתחו את הקברות שהיו מיוחסים ליקיריהם ונמצאו ריקים מכול. והרי כל הדברים האלה גרמו לאותה פרשה טרגית להגביר את התסיסה התחושות הקשות, ותעלומת החיסיון שהטילו על הפרשה הזאת למעלה משבעים שנה הינה יותר ממה שניתן אפילו למלחמת יום הכיפורים – שהיא מלחמה שבוודאי יש בה סודות ביטחוניים".

הרב ערוסי מזכיר את הרב עוזי משולם שהעלה את הדיון לשיח הציבורי, ומשבח את נתניהו שמינה את השר הנגבי לטפל בנושא ואת חברת הכנסת לשעבר נורית קורן, אך הוא אומר לראש הממשלה נתניהו: "הרבה נעלמים ודברים טרגיים יש בפרשה הזאת. על כן אמליץ לך כמי שמלווה את הפרשה הזאת מזה עשרות שנים, שמע בקולי וגלה כעת מנהיגות אצילית ועמוד בשער בת רבים ותבקש סליחה מבני העדה התימנית יוצאי ארצות הבלקן מכל מה שקרה, מכל הסודיות והדברים הנעלמים ומכול הטלטולים שהם חוו עד היום, מספרי הקודש שנגנבו ומכל מיני דברים איומים נוספים שנעשו".

נתניהו מסתכל בספר תורה עתיק שעלה עם עולי תימן שהובאו ב-2016 במבצע חילוץ חשאי – למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: חיים זך/ פלאש 90)

הרב ערוסי מוסיף ואומר לראש הממשלה נתניהו כי "כעת מה שעליך לעשות זה לקום בשם העם היושב בציון ובשם כל ממשלות ישראל ולבקש סליחה מהעדה התמימה ויישרת הדרך הזאת שכל כך טולטלה זועזעה בפרשה הזאת. כמובן שזאת לא אחריות אישית שלך שהרי זה לא היה במשמרת שלך, אולם איננו שונים מהערבים אזרחי מדינת ישראל מי שהיה ראש הממשלה מר אהוד ברק ביקש מהם סליחה בעבר".

הרב מדגיש כי "בקשת הסליחה היא עוז וגבורה היא לא חולשה, היא נותנת את האפשרות לסיים את הפרשה. הפיצוי הכספי הוא צריך להיות העניין השולי, לא במובן הכמותי אלא הוא לא צריך לעמוד במרכז ההחלטה הציבורית".

עוד קורא הרב רצון ערוסי להקים מרכז רוחני לשימור מורשת יהודי תימן. "כיוון שהעדה הזאת היא עדה אצילה, היא עדה אשר שימרה מורשות עתיקות של אבותינו ושל עמנו. הקמת מרכז עולמי לשימור מורשת יהודי תימן תהיה הנצחה אדירה ותהווה מקום חיובי לניתוב הכאב הגדול שנתגלגל לעדה הזאת. ומי שראוי לפיצוי יקבל את הפיצוי על ידי ועדות הוגנות".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
42 תגובות - 31 דיונים מיין לפי
1
העיתוי לקריאה של...
לדעתי | 09-03-2021 20:04
העיתוי לקריאה של הרב לא מתאים לערב בחירות. בכל אופן, מה שבאמת צריך זה שהמדינה תפתח את כל הקלפים ותמסור לציבור את כל המידע שנמצא ברשותה ובהתאם למידע אפשר יהיה לדבר על בקשת סליחה.
2
ביבי.נתניהו.צריך.לבקש.סליחה.מכול.נצולי.שואה.מתוניסיה.שמחקים.67.שנים.לזכויות.שלהם.שהמדינה.גנבה.להם.בניגוד.לחוק.נכי.רדיפות.הנאצים.התשייד.1954.שחוקק.בגלל.סעיף.הוויתור.בהסכם.השילומים.מיום.10.9.1952.כול.הפניות.אליו.עד.היום.מתחמק.במכוון.עד.שכול.הניצולים.ילכו.לעולמם.זאות.השיטה.של.מנהיגים.היהודים.במשך.67.שנים.ומתנגדים.לעשות.צדק.מאוחר.כמו.שעשו.לניצולים.מי.רומניה.זאות.בגלל.גזענות.נגד.נצולי.שואה.וספרדים.מתמשכת.67.שנים.לא.רק מפאי.גם.הליכוד.ממשיך.בגזענות.ולמרות.זאות.הרבה.ספרדים.לא.למדו.לקח.ומצבעים.עבור.ביבי.ושרה.הגזענים.,,, ...
ניצול.שואה.שבנידון | 09-03-2021 20:12
ביבי.נתניהו.צריך.לבקש.סליחה.מכול.נצולי.שואה.מתוניסיה.שמחקים.67.שנים.לזכויות.שלהם.שהמדינה.גנבה.להם.בניגוד.לחוק.נכי.רדיפות.הנאצים.התשייד.1954.שחוקק.בגלל.סעיף.הוויתור.בהסכם.השילומים.מיום.10.9.1952.כול.הפניות.אליו.עד.היום.מתחמק.במכוון.עד.שכול.הניצולים.ילכו.לעולמם.זאות.השיטה.של.מנהיגים.היהודים.במשך.67.שנים.ומתנגדים.לעשות.צדק.מאוחר.כמו.שעשו.לניצולים.מי.רומניה.זאות.בגלל.גזענות.נגד.נצולי.שואה.וספרדים.מתמשכת.67.שנים.לא.רק מפאי.גם.הליכוד.ממשיך.בגזענות.ולמרות.זאות.הרבה.ספרדים.לא.למדו.לקח.ומצבעים.עבור.ביבי.ושרה.הגזענים.,,,
תגובה מספר 2
ש | 10-03-2021 8:10
ראשית ראש הממשלה הוא היחיד שהכיר לאחר שנים בניצולי השואה של יהודי צפון אפריקה ושל מדינות ערב מה שממשלות השמאל לא עשו ולא הכירו באסון של יהודי צפון אפריקה ושל יהודי מדינות ערב שסבלו מהנאצים. תתבייש לך
3
מאוד מתאים לפני...
יוסף | 09-03-2021 20:23
מאוד מתאים לפני הבחירות. הרי נתניהו החליט לתגמל דווקא עכשיו את התימנים בדיוק לפני הבחירות כדי שיצביעו לו . הוא בשנתיים האחרונות כבר גילה את פניו.
בכל מקרה...
משה | 09-03-2021 21:18
בכל מקרה התימנים מצביעים לימין, כיאה לעדה שהכי נאמנה ליהדות. אז תפסיק לדבר שטויות.
או...
מלאך המוות | 09-03-2021 20:46
או שאתה לא למדת כלום או שאתה גוי
4
אני חייב להוסיף...
אסף יוסף כהן | 09-03-2021 20:30
אני חייב להוסיף ולשדרג את בקשתך לעדה המזרחית במשרד החינוך אחרי המון שנים שהעדות המזרחיות עברו על בשרם .והגיע הזמן שמשרד החינוך ישנה את דרך הלמידה ויכניס גם את הפילוסופים,והיסטוריונים מזרחים ללמידת חובה ,ולא רק פרויד ושותפיו.זאת תהיה תיקון היסטורי עלי אדמות.ויכפר על כל סליחה.
5
רב הוא לא...
יואלי | 09-03-2021 20:35
רב הוא לא חוצפה שיבקש ממפלגת העבודה שתקום ותבקש סליחה
כל המבזה...
מישה | 10-03-2021 6:35
כל המבזה תלמידי חכמים אין רפואה למכתו
פושעי אוסלו...
ישראל ישורון | 09-03-2021 22:24
פושעי אוסלו לדין.כול שכן פושעי ילדי תימן לדין .ישראל ישורון
צר לי,...
שרה | 09-03-2021 21:44
צר לי, אך לא הבנת את דבריו של הרב. כוונתו הייתה שיש לבקש סליחה בשם כל ממשלות ישראל.
6
על מה ראש...
גבי דולב | 09-03-2021 20:40
על מה ראש הממשלה בנימין נתניהו צריך לבקש??!! אני ממוצא תימני בגיל 70 , אני סבור שראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא ראש הממשלה שעשה הכי הרבה בנושא, ילדי תימן החטופים. במקום לתת ציון לשבח, לראש הממשלה בנימין נתניהו ולא לבקש התנצלות.
לא קראת....
משה | 09-03-2021 21:16
לא קראת. זו לא סליחה אישית מביבי אלא בשם מדינת ישראל. בשם ממשלות ישראל שהיו שותפות לפשע
7
להפגין מול הכנסת...
מלאך המוות | 09-03-2021 20:48
להפגין מול הכנסת ולסגור רחובות
8
לא רציני. צריך וועדת חקירה אמיתית ולגלות הכל
אוריאל | 09-03-2021 20:48
לא רוצים כסף ולא צריך סליחה כי ממילא לא נסלח לארורים חוטפי התינוקות ומוכרי הילדים ועושי הניסויים. רוצים גילוי האמת. היכן הילדים? היכן האחים שלנו? מה עשו איתם? אולי הרב הנכבד מסתפק בסליחה, אני לא רוצה סליחה לא מהיטלר ולא ממי שמכר את אחותי. גם לא רוצה שום הסכם שילומים. אני רק רוצה לדעת היכן אחותי.
9
אתם לא רוצים...
תולון הדרקון | 09-03-2021 20:54
אתם לא רוצים כסף.אתם רוצים עוד כסף.אתם תימנים.!!!!!
אתה סתם...
משה | 09-03-2021 21:14
אתה סתם גוי אנטישמי. יהודי תימן הם הכתר של עם ישראל. היהודים שביהודים. חזור לגרמניה בן אלף נפקניות
10
הרב רצון ערוסי...
דוד מרעננה | 09-03-2021 21:11
הרב רצון ערוסי נוגע בפרשה הכאובה והרגישה ביותר שקרתה במדינה היקרה שלנו. ראש הממשלה צריך לשאת את עול הפרשה האיומה הזו על כתפיו לא משום שיש לו רבב כלשהו בנושא זה אלא מתוקף תפקידו כראש ממשלה במדינה שבוצע בה עוול נורא כזה. יפה יעשה מר נתניהו אם יביע את תמיכתו בדרישה המתבקשת כל כך.
11
העדה התימנית היא...
שאלתי - אל | 09-03-2021 21:17
העדה התימנית היא העדה הכי מפגרת... עובדה: רצחו אותם גנבו מהם, עשו עליהם רצח עם, אנסו, חתכו מהם איברים, היכו אותם כמו חמורים, והיי הם ממשיכים להאמין שמדינת ישראל היא מדינת היהודים.... דפוקים בשכל. לא קולטים, העיקר ביבי, רצים להצביע, מרימים דגל, נותנים מישברך לכל הנאצים כל יום שבת. לא חמורים??? פעם הייתם עם הספר. הייתם. לא הבנתם שעברתם שטיפת מוח לא קלטתם שהביאו אותכם להחליף חמורים. מתי תעוררו? מתי בני העגלונים ינהיגו אתכם? מתי היהודים יבינו ששמו אותכם במחנה ריכוז??? אין שכל אין דאגות. רוצו להתחסל ולהצביע...
12
כבוד הרב! בקשה...
יוני | 09-03-2021 21:36
כבוד הרב! בקשה אחת היא לנו!!! בבקשה ממך, תלבש את הלבוש שלבשתם בתימן, שמלה ומטפחת העוטפת את הראש!!! ולא את הלבוש שאתה לובש עכשיו!! תודה!!!
תגובתך לא...
יצחק אבנר שמשון | 09-03-2021 22:32
תגובתך לא לעניין ביטאת כאן אנוכיות וחוסר מודעות רגשית לכל הדיון והשיח הנוגע לענייננו.
13
אני חייבת לציין...
רותי | 09-03-2021 21:41
אני חייבת לציין שאני ממש בהלם מחלק מהתגובות פה. יש אנשים שכותבים דברים בלי לחשוב קצת לפני... אני בהחלט מסכימה עם דברי הרב ערוסי שממשלת ישראל צריכה להתנצל על מה שקרה ועל מה שנעשה(גם כמובן אם היא לא אחראית באופן ישיר על כך) נעשה עוול גדול ומאוד מאכזב לדעת שיש עוד מס' אנשים בודדים (שידעו על מה שהתרחש ולא מוכנים גם עכשיו לדבר ולספר בדיוק מה קרה)
14
שמולאנים איך מגיבים...
יוסי | 09-03-2021 21:44
שמולאנים איך מגיבים גועל נפש לפרשה עצובה
15
דברים כדרבנות !...
יצחק אבנר שמשון | 09-03-2021 22:24
דברים כדרבנות !
16
כ
עדה מרתקת ונפלאה | 09-03-2021 22:26
אני חושב שבאופן כללי, כל עדה ראוייה למרכז שישמר את מורשתה, את ההיסטוריה והמנהגים שלה. צריך לעשות תיקון, להתחבר לשורשים. דווקא מהשוני באה הרב-גוניות ושלל צבעים וטעמים. זה מה שיפה בישראל, וזה מה שעושה אותנו ישראלים (בשונה מקהילות יהודיות בארצות הניכר). העדה התימנית היא ממש מרתקת ואצילית, עכשיו הזמן ליזום מפעל שימור, לפני שהקדמה והשכחה יקחו זאת מאיתנו. לגבי פרשת הילדים החטופים, לא מכיר לפרטי פרטים. הבנתי שלא רק עולי תימן נפגעו. הגיע הזמן לטפל בפצע הזה ולהחלים אותו. שיקח מה שיקח. גם אם זה אומר שדמויות היסטוריות חשובות בתולדות המדינה יוצגו באור שלילי.
17
הרהג הרב דר'...
יצחק אבנר שמשון | 09-03-2021 22:28
הרהג הרב דר' רצון ערוסי ידע רחב לו בכל סוגיית יהודי תימן , תימצת בכמה משפטים את פרשת חטופים תימן וגניבת ספרי תורה של העולים מתימן.בושה מאין כמותה שדברים אלה היוצאים מפי אישיות תורנית ציבורית ומשכילה רמה ונעלה מושיבים פניו ריקם.וודאי יתנו על זה את הדין כל התלויים בפרשה איומה זאת.
18
ויש לציין דווקא...
יצחק אבנר שמשון | 09-03-2021 22:30
ויש לציין דווקא פנייתו של הרב ערוסי לבנימין נתניהו היקר תניב פירות כי רק הוא מבין כל ראשי הממשלות החל תהליך בבדיקת חטופים תימן.בטוחני שראש הממשלה בנימין נתניהו היה עושה יותר לולי שועלים מחבלים כרמים ....
19
צר לי מאוד...
יצחק אבנר שמשון | 09-03-2021 22:38
צר לי מאוד על התגובות הנכתבות כאן באופן שאינו מכבד את המטרה לנו יועדו ואינן מכבדות את השיח הציבורי ואינן תורמות כלל לפתרון סוגיה זו אשר הכיתה ביהודי תימן וביהדותה ללא רחם....
20
פרשת ילדי תימן היא עלילת דם שקרית
ימני מתון | 09-03-2021 22:41
שכבר הופרכה על ידי ועדות רציניות מטעם המדינה, אנשי אקדמיה, חוקרים ותחקירנים באופן בלתי תלוי. אם נחטפו ואומצו כל כך הרבה ילדים תימנים, אז איפה הם? איך יכול להיות שיש אלפי ילדים שחונכו במשפחות זרות, ואיש מעולם לא שמע על כך? מעולם לא הייתה אף בדל ראיה רצינית על כך - מעולם! ..... *האמת היא* שהיה קיים יחס מפלה וגזעני כלפי היהודים התימנים. התייחסו אליהם כמו אל פרימיטיביים. ולכן, ילדים רבים מתו ממחלות ולא דיווחו על כך להוריהם (או שדיווחו רק בדיעבד). כנראה שהיו גם מקרים *בודדים* של אימוץ כפוי על ידי אנשים טובים, שראו בזה את טובת הילד. אבל האשמה קולקטיבית של חטיפת ילדים ואימוץ, זה שטויות ואגדה אורבנית. להדם.
21
סליחה כן. תיימנים מאוד...
י | 09-03-2021 22:51
סליחה כן. תיימנים מאוד לא תמימים
22
עוד תכסיס בחירות...
אברהם | 09-03-2021 23:05
עוד תכסיס בחירות של ביבי המניפולטיבי. מתפעל אנשים. כל פעם מגייס מישהו אחר למען מחלבת קולות חדשה...
23
זה לא נכון...
דניאל | 09-03-2021 23:11
זה לא נכון במחילה מכבוד הרב !! רבך הגאון הרב קאפח אומר במפורש בהקלטה - שהמדינה לא זאת שהעבירה את התימנים על דתם , כי אם ארגונים פרטיים שעשו זאת !!! כך הוא כותב , ואני תימני בן העדה, שיש סיפור במשפחה המורחבת שלי , על ילד שנעלם פתאום וככל הנראה נגנב - אבל זאת האמת , המדינה לא צריכה לבקש סליחה , אלא הארגןנים שפעלו בזמנו להעברתם על דתם .
24
מבקשים סליחה מצחיק
חצבי | 10-03-2021 6:09
תתנו לביבי את הקולות שלכם ואחרי הבחירות ישכח מכם אייך אומרים הכל בושי
רק ביבי צודק...
דוד | 10-03-2021 11:50
רק ביבי צודק
25
מרכז למורשת הוא...
אמיר | 10-03-2021 6:18
מרכז למורשת הוא עניין חשוב.
26
ילדי תימן
ש | 10-03-2021 8:07
לא ברור מדוע ראש הממשלה הנוכחי צריך לבקש סליחה מהמשפחות -מי שצריך לבקש סליחה הם אותם אנשים שביצעו את העוולה או המשפחות שלהם שחיים-למשל משפחת שמעון פרס, משפחת בן-גוריון, משפחת משה שרת וכדומה.
27
כן כן אנחנו רוצים פיצויים כמו שאלה מפולניה
יחיה צנעני | 10-03-2021 9:59
קיבלו. למה רק להם יש וילות ואנחנו מוחבאים בדירות של חצי חדר.
28
מה לגביי התורכית...
ע ע | 10-03-2021 11:23
מה לגביי התורכית
29
אולי אך מה הקשר לעוזי משולם יש״ו?
נועם | 10-03-2021 14:44
עוזי משולם יש״ו יזכר לעד לדראון עולם על העוול החמור שהוא עשה לחסידים שלו בכת המשיחית שלו.
עוזי משולם...
ב סטודנט | 10-03-2021 15:26
עוזי משולם היה איש אמת
30
מארי ערוסי רבנו - תודה!
רונית לוי | 11-03-2021 12:31
פשעו נגדנו נצלו את תמימות הורינו קדושים - כסף לא יכפר על כך.
31
הרב צודק!
דור 3 למשפחה נפגעת | 11-03-2021 13:40
צריך להביע צער וחרטה מוסדית והכרה במחדל. מוטב שהמשאבים שהוקצו לפיצוי ילכו לטובת הקמת מרכז מחקר ותיעוד, וכן הנצחה של העולים והקהילות השונות.