פנימיות בקטנה: מה לעשות כדי להינצל ממגפה?
הרב מיכה בלוך מסביר בדבר תורה קצר לפרשת כי תישא מהו סודה של הקטורת, מה יש לעשות כדי להינצל ממגפה, וממה יש להיזהר בזמן מגפה
בפרשת השבוע כתוב: "ויאמר ה' אל משה קח לך סמים נטף ושחלת וחלבנה סמים ולבונה זכה בד בבד יהיה ועשית אותה קטורת רוקח מעשה רוקח ממולח טהור קודש.ושחקת ממנה הדק ונתת ממנה לפני העדות באוהל מועד אשר אועד לך שמה קודש קדשים תהיה לכם".
מהו סודה של פרשת הקטורת? למה היא שימשה בבית המקדש, ומה חשיבותה לימינו?
הסוד של הקטורת
בגמרא בשבת (דף פ"ח ע"ב) אמר רבי יהושע בן לוי: בשעה שעלה משה להר סיני לקבל את התורה, אמרו מלאכי השרת לקב"ה: מה לילוד אשה בינינו? אמר להם ה': לקבל את התורה בא. המלאכים טענו שהתורה קדמה לבריאת העולם אלפיים שנה ולכן היא לא קשורה לעולם החומר, ואמרו לה': תן לנו המלאכים את התורה. אמר ה' למשה: ענה להם.
משה פחד וה' אמר לו אחוז בכסאי וענה להם. אמר משה: בתורה כתוב אנכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים. המלאכים, האם למצרים ירדתם? לפרעה נשתעבדתם? תורה למה לכם? ומשה מביא להם עוד מצוות שלא שייכות למלאכים (כגון איסור עבודה זרה, שמירת שבת, כבוד הורים, איסור רציחה וגניבה וכו').
מיד הודו המלאכים לדבריו של משה ואמרו שאת התורה יש לתת לאנשים שגרים בארץ כפי שכתוב: "מה אדיר שמך בכל הארץ". מיד כל אחד מן המלאכים נעשה אוהב למשה ונתן לו מתנה. גם מלאך המוות נתן לו מתנה; את סודו, את הדבר שבו הוא יוכל לעצור בידו מלהמית – וזה על ידי הקטורת שאותה מקטירים על גבי מזבח הזהב כל יום, ואפשר להקטיר אותה בזמן מגפה ולעמוד בין החיים ובין המתים ולעצור את המגפה. זהו סודה של הקטורת.
הקטורת מטהרת מכל פגם
בפרשתינו מובא שבכל יום היו מקטירים את הקטורת במזבח הזהב אשר היה בהיכל,לפני העדות (לפני קודש הקודשים). הנתיבות שלום מביא שבקודש הקודשים היה הכהן הגדול מקטיר קטורת פעם בשנה ביום הכיפורים וכתוצאה מכך היו הכרובים מעורים זה בזה דבר שהראה על אהבת הקב"ה לישראל ושהוא מוחל לעוונותיהם.
המשכת הקדושה לישראל בכל יום היתה מקודש הקודשים באמצעות הקטרת הקטורת במזבח הזהב, שהיה בהיכל מכוון אל מול הארון שבקודש הקדשים.
ממשיך הנתיבות שלום וכותב שכשם שמזבח החיצון (שבו היו מקריבים קרבנות) טיהר וקידש את ישראל ממעשי עבירות של בוקר ושל לילה, כך הקטרת הקטורת בוקר וערב באה לטהרם מכל פגם בנשמה שנוצר ממחשבה לא טובה ולהאירם באור קדושה.
קריאת סדר הקטורת נגד מגפה
הזוהר מביא שהקטורת חביבה לפני ה' יותר מכל הקרבנות. ומוסיף וכותב שהנשים בירושלים לא היו צריכות להתבשם, כי הריח של הקטורת היה מתפשט בכל ירושלים וכשהיו מריחים את ריח הקטורת, היצר הרע היה נכנע. הזוהר מסביר שעל ידי הקטורת האדם יכול להנצל מכשפים, פגעים ודינים קשים.
בספר במדבר לאחר מעשה קורח ועדתו התחילה מגפה בישראל ."ויאמר משה אל אהרן קח את המחתה ותן עליה אש מעל המזבח ושים קטורת והולך מהרה אל העדה וכפר עליהם כי יצא הקצף מלפני ה' החל הנגף. ויקח אהרן כאשר דיבר משה וירץ לתוך הקהל…ויתן את הקטורת ויכפר על העם ויעמוד בין המתים ובין החיים ותעצר המגפה."
הגמרא במגילה (דף ל"א ע"ב) מדברת על הקרבנות ושואלת הגמרא: בזמן שאין בית מקדש מה תהא עליהם? "אמר הקב"ה: כבר תקנתי להם סדר קרבנות. כל זמן שקוראין בהם מעלה אני עליהן כאילו מקריבין לפני קרבן ומוחל אני על כל עוונותיהם".
מסופר בספר הזוהר (פרשת וירא) שרבי אחא הגיע לכפר תרשא ואמרו לו שיש מגפה במקום. רבי אחא העמיד עשרה תלמידי חכמים בכל פינות הכפר, וכולם קראו את הקטורת. קריאת הקטורת הועילה והגנה ונפסקה המגפה. לפי כך באמירת הקטורת הנאמרת לזכות עם ישראל יש כוח וניתן כך להציל יהודים ממות ולשלוח להם רפואה.
להיזהר ממחלוקת בזמן מגפה
בנוסף לדברים שהבאנו כותב רבי חיים פלאג'י בספרו רפואה וחיים שבזמן המגפה יש להתרחק ממחלוקת. וזה לשונו: "חולי המגפה אינה בדרך הטבע, כי היא שלוחה מאיתו יתברך בעוונותינו מזמן לזמן אשר ימות בה רח"ל נער וזקן טף ונשים בלי סיבה….(ולכן) מה מאד יש להרחיק ממחלוקת בכל הימים ובפרט בשעת המגפה בר מינן".
"יש להזהר שלא תהיה מחלוקת עם שום נברא, ולא מחלוקת בתוך ביתו וביותר עם קרוביו ושכניו כי הוא דבר מסוכן בר מינן… ומי שיש לו דעת ושכל יעמיק בזה מאד, הוא מוותר משלו, בין בממונו בין בגופו בין בכבודו, ויצא הפסדו בשכרו, שיהיה לו שכר טוב בעולם הזה והעולם הבא, וירויח בזה שאיננו כועס ולא עצב ובזה יתכפרו עוונותיו".
לכן בזמן המגפה טוב להתרחק ממחלוקת ולומר את הקטורת לזכות עם ישראל.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו