הרבנית רחלי פרנקל: פרטים קטנים לחיים גדולים. צפו - סרוגים

הרבנית רחלי פרנקל: פרטים קטנים לחיים גדולים. צפו

איך רגע אחרי מעמד הר סיני המרשים, עם ישראל נופל וחוטא בחטא העגל? צפו ברבנית רחלי פרנקל בסרטון על פרשת כי תשא ופרשת פרה. החיבור בתפיסה יהודית הוא חיבור יומיומי, עקבי, חיבור שיש בו מהתמידין כסדרן

author-image
הרבנית רחלי פרנקל: פרטים קטנים לחיים גדולים. צפו
  צילום: מכון ידעיה

הרבנית רחלי פרנקל על פרשת כי תשא

איך רגע אחרי מעמד הר סיני המרשים, עם ישראל נופל וחוטא בחטא העגל? מכון ידעיה והאתר לדעת להאמין בסרטון של הרבנית רחלי פרנקל:

מספרים על תורם אחד, שרצה לתרום כסף לבניין כיתת לימודים, וכשהוא שאל מה ילמדו בה והשיבו לו שילמדו בה הלכות תערובות ומליחת בשר – הוא נרתע, כיון שהוא ציפה שיגידו לו תאולוגיה, מטאפיזיקה. אולם האמירה של הרבנים שהתרימו אותו, וזו גם האמירה ההלכתית הכללית היא שאנחנו לגמרי מתעניינים בעולם הזה. במה נכנס לנו לגוף, במה ואיך אנחנו נהנים, במקומות שבהם אנו מסתובבים, איך אנחנו מנהלים את העסקים שלנו, איזה חומר אנחנו קוראים – הרבה דקויות, של כל מרכיבי החיים. איננו חיים כאן כדי לעסוק בעולמות שמעבר, או כדי להתייסר עד שיגיע העולם האחר, אלא אנחנו כאן כדי לחיות חיים מלאים בעולם הזה.

עוד באותו נושא

הרבנית רחלי פרנקל: על מה נצטער על ערש דווי?


5

חיים מלאים בעולם הזה, דווקא כיון שהם כל כך מעניינים אותנו, הם מעניינים אותנו מצד מעשה המצווה שלהם, מצד הגבולות שאסור לעבור, מצד הדברים שרצוי לעשות. כל המארג הזה, שהוא הרבה יותר בשפה משפטית ופרטי פרטים ולא הכל נשמע רוחני ומובן – נקרא הלכה. כשאדם מחפש דבקות, ורוחניות, הוא הרבה פעמים נמשך לאירועי שיא, למשהו שבעיניו הוא התגלות, שהוא נשיקה משמיא.

החזרה על מעשים יומיומיים לאט לאט מדייקת את הרגשות הפנימיים

אמנם התגלות כזו היא נדירה, ומי שזוכה לה יישא אותה איתו כל ימיו; אבל כולנו זוכרים ששתי דקות אחרי מעמד הר סיני חטאו בעגל, וכשהנביאים הוכיחו באותות ובמופתים וכל העם קרא שה' הוא האלוקים, זה לא שינה כלום במהלך של העבודה הזרה שנפוצה באותה התקופה בעם.

לכן, החיבור בתפיסה יהודית הוא חיבור יומיומי, עקבי, חיבור שיש בו מהתמידין כסדרן. אך מעבר לעשייה עצמה, שהיא שעבוד, שהיא מכופפת אותנו ואת סדר היום שלנו לסמכות עליונה של תורה, יש גם רווח משנה גדול. החזרה על מעשים יומיומיים לאט לאט מדייקת את הרגשות הפנימיים; מי שנזהר בלשון הרע, מי שנזהר בכבוד חברו, לאט לאט מתעצב בתור בן אדם משובח יותר.

בנוסף לכך אנו מרוויחים את העניין שלעתים נדמה כנדיר בימינו של דחיית סיפוקים, ושל יכולת לשלוט, לחכות, לרסן, לעדן. ובנוסף לכך גם כל מיני נטיות טבעיות שלנו שהן לא הכי סימפטיות – אכזריות, תאווה לא מרוסנת, ההלכה לוקחת ומעדנת ומרסנת, נותנת מקום במידה, בזמן.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
עגל מסכה.
משה אהרון | 04-03-2021 11:21
משה אהרון <hoomoshev@gmail.com‏> עגל מסכה =============. עגל - שסובב סביב העיקר. מסכה - שמסתיר כמסך את העיקר. וכי למה אהרון עשה להם עגל מסכה. אלא אמר אדמה להם עגל . המעגל מעגלים ומקפץ סביב אימו . להזכיר להם שהוא העגל לא העיקר. אלא מה שהוא סובב סביבו. והמשהו האחר הוא : דברי הזהב ,ששמעו בסיני. שלפיכך דרש מהם רק את הזהב שבאוזניהם לעשות ממנו את העגל. שזו היא בדיוק גם משמעות : המסכה . שהעגל הוא אך כעין מסך . המסתיר את העיקר . והעיקר הוא ה'. ולפיכך בנה להם מזבח וקרא :חג לה' מחר. דגש על מחר. שלמחר חוזרים לעבוד את ה' כבראשונה משה אהרון