היום בהיסטוריה: ביקש כוס מים והפעיל את הפצצה - סרוגים

היום בהיסטוריה: ביקש כוס מים והפעיל את הפצצה

בי"ח באדר תש"ח נכנסו יעקבה כהן ויצחק שושן כמסתערבים למוסך ערבי בחיפה בו הוכנה מכונית תופת שיועדה לריכוז יהודים. הם הפעילו את מנגנון הפיצוץ ונמלטו

author-image
היום בהיסטוריה: ביקש כוס מים והפעיל את הפצצה
  יעקב כהן במדי הנאג'דה

היום בהיסטוריה: יעקבה כהן, ביקש כוס מים והפעיל את מכונית התופת בחיפה

"אפשר לשתות כוס מים? שאלתי", מספר יעקבה כהן על ההסתערבות שהצילה מאות יהודים.

לאחר החלטת החלוקה באו"ם החלו ערביי חיפה לתקוף את השכונות היהודיות ואת הדרכים אליהן. חלק מפעולות התקיפה של הצד הערבי היה להחדיר מכוניות תופת במסווה של אמבולנסים, למרכזים יהודים.

משת"פ דרוזי מעוספיא דיווח למפעילו כי מכינים מכונית-תופת, בתוך אמבולנס צבאי גנוב, במוסך במרכז העיר. המטרה לפוצץ את מכונית התופת במוצאי שבת, ליד אחד מבתי הקולנוע, כשיהיו במקום יהודים רבים.

מסתערבי הפלמ"ח גויסו למשימה לסכל את פיגוע התופת. המעולים שביחידה נבחרו למשימה. יעקב (יעקבה) כהן ויצחק (אבו סחייק) שושן. השניים יצאו היום י"ח באדר תש"ח, והלכו לחפש את האמבולנס הנפץ ומצאו אותו במוסך אבו שעם. הוחלט שהשניים ייכנסו לשטח הערבי בשתי מכוניות. אחת מהן, עמוסה שלוש מאות קילוגרם חומר-נפץ, והיא תתפוצץ ליד מכונית-התופת, ובאחרת יחזרו לאזור היהודי. שתי המכוניות הגיעו אל היעד. יעקובה נכנס עם מכוניתו למוסך והצמיד אותה לאמבולנס. ארבעה ערבים חמושים, ניגשו אליו.

ביקש כוס מים והפעיל את מנגנון ההשהייה

לאחר דין ודברים בין יעקבה לארבעה כשהם מסבירים לו שאינם יכולים לקבל מכונית לתקן שאיננה של לקוחות קבועים, מכיוון שהם חושדים בכל מכונית שמא מילכדו אותה יהודים.

יעקובה ביקש כתובת של מוסך אחר נכנס למכונית התופת הפעיל את מנגנון ההשהיה, יצא שוב וביקש כוס מים. הארבעה הראו לו את ברז המים וחזרו למשרדם. יעקבה יצא מהמוסך בדרכו למכונית המילוט בה המתין לו אבו סחייק. השניים נסעו מאה מטרים ושמעו את הפיצוץ.

בדרכם חזרה לבסיסם הנמצא סמוך לכפר אתא, נעצרו ע"י שוטרים בריטים כשיעקבה מחזיק בנשק. האנגלים התרשמו שאכן הם ערבים ושחררו אותם, "כי לערבים מותר לשאת נשק", אמר יעקבה.

יעקבה כהן – יליד ירושלים, גויס לפלמ"ח בגיל 17 והצטרף למחלקה הערבית. עד לקום המדינה השתתף בפעולות רבות בתוך החלק הערבי. לאחר קום המדינה פעל מעבר לקווים בלבנון וסוריה. במשך השנים פעל במוסד ובשב"כ ומספר שנים לאחר שפרש גויס שוב לפעילות מודיעינית עד לפטירתו.

יצחק שושן אבו סחייק – יליד סוריה, עלה ארצה התגייס לפלמ"ח והצטרף למחלקה הערבית. עד לקום המדינה השתתף בפעולות רבות בתוך החלק הערבי. לאחר קום המדינה פעל מעבר לקווים בלבנון וסוריה. כששב ארצה התגייס לסיירת מטכ"ל, ולאחר מכן הצטרף למוסד ליחידת קיסריה, והיה בין מפעיליו של אלי כהן. יצחק נפטר השנה בי"ג טבת והוא בן 96.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
לכל המפאינקים שחוזרים...
תולון | 02-03-2021 11:58
לכל המפאינקים שחוזרים על המנטרה.אנחנו בנינו את המדינה. תמיד רואים שמות של עדות המזרח .מסכנים את עצמם למען המדינה. כולם בנו את המדינה והיא שייכת לכולם.אשכנזים מתנשאים
לא רלוונטי אשכנזים ומזרחים - כן רלוונטי ערכים
רוטר | 05-03-2021 2:42
תבדוק את העמדות של הפלמחניקים האלו, ותשווה לעמדות של השמאל של היום. אין שום קשר! הפלמחניקים החזיקו בתפיסות בטחוניות ומדיניות שנמצאות יותר ימין מבן-גביר!
2
הגבורים שבזכותם אנו...
בוכובזה אבוקסיסס | 03-03-2021 7:43
הגבורים שבזכותם אנו חיים בבטחון.
3
יפההה ...
אריש | 05-03-2021 14:26
יפההה
4
רוטר..יש הבדל גדול...
מירה bh | 08-03-2021 18:39
רוטר..יש הבדל גדול בן הפלמח ובן גביר בתקופת הפלמח עוד לא היתה מדינה והם פעלו להגן על האזרחים היהודים לעומת בן גביר ודומיו שפועלים בניגוד להחלטות המדינה שלנו.