הדור הבא: כך נראה גוף החינוך החדשני ביותר בארץ
מערכת החינוך מתקשה להתמודד עם אתגר ההוראה בימינו? מסתבר שיש מי שמוכיח שאפשר גם אחרת. האקדמית גורדון בחיפה מציעה לכם להצטרף למהפכה, וללמוד איך מלמדים באמצעות כלים טכנולוגים חדשניים, נוגעים בלב של הילדים ויוצרים חווית לימודים אחרת

כולם כבר יודעים שלוח וגיר זה לגמרי תש"ע. אבל מה עם טכנולוגיות מתקדמות? מה עם מערכי שיעור חדשניים? עם כיתות שנראות אחרת?
נראה שהקורונה תפסה את מערכת החינוך לא מוכנה. הסתבר לכולנו שמערכי שיעור בני 20 ו-30 שנה אי אפשר להעביר בזום. יחד עם זאת, יש מי שנערך כבר שנים למהפכה הטכנולוגית בשדה החינוך.
"העולם בחוץ השתנה, אבל מערכי החינוך נשארו מאחור מיושנים ולא תמיד רלוונטיים למה שבאמת מעניין את הילדים בימינו" אומר ד"ר אלי וינוקור, סגן נשיא לאסטרטגיה ופיתוח אקדמי באקדמית גורדון. "תפקידו של איש החינוך השתנה והוא הרבה מעבר ל'מעביר מידע'; עליו לחשוב לא על מה אני מלמד, אלא איך אני מעורר את התלמיד להתעניין בחומר הנלמד. ללא השתוקקות מצד התלמיד, לא תהיה פתיחות ורצון להקשיב ולהעמיק בחומר הרלוונטי".
כיצד השינוי בא לידי ביטוי באקדמית גורדון?
"המכללה נותנת את הכלים האיכותיים ביותר בישראל" מסביר ד"ר וינוקור. "אנו מלמדים על פי מודלים מתקדמים מותאמים למציאות העכשווית. בסופו של דבר, תפקידה של המכללה הוא להכין אנשי חינוך שיהיו נכונים לאתגרים של היום. גם ברמה הטכנולוגיות, גם ברמה החברתית-רגשית וגם ברמה התפיסתית, קרי הבנת המציאות בה אנחנו והילדים חיים והשליטה בה – וזה בדיוק ארגז הכלים שתלמידנו רוכשים במהלך התואר".

צילום: Matter
איך זה בא לידי ביטוי אתם שואלים? באקדמית גורדון יש את קומת "מרכז החדשנות החינוכית", מרחב אינטראקטיבי שמלמד את המורים לעתיד איך ניתן להפעיל את כל החושים במהלך הלמידה. "תלמיד יכול ללמוד על חורבן הבית וממש להפנים את התקופה דרך הריח, הראייה והמישוש במקום לשמוע הרצאה שעה וחצי ולהירדם", מסביר ד"ר וינוקור. "התיאוריות הלימודיות נלמדות בצורה חווייתית כך שהסטודנטים חווים זאת על בשרם ומיישמים זאת בהיותם מורים".
מעבר לכך, האקדמית גורדון מתווה מסלול לימוד שונה משאר מוסדות החינוך, ונחשבת לגוף החינוך החדשני ביותר שקיים בארץ. "סטודנט המתחיל את צעדיו הראשונים במכללה מצויד במחשב לוח (טאבלט). הבשורה של מכללת גורדון היא שהכלי הטכנולוגי הופך לאמצעי הוראה והוא חלק מחובות הלמידה של התואר, באמצעותו יבנו מערכי שיעורים ופעילויות מתוקשרות וכך ייצרו את הלמידה החדשנית שאנו מובילים אליה", מסביר ד"ר וינוקור.

(צילום: Matter)
אבל גורדון זה לא רק מערכי שיעור מתקדמים. לצד האספקטים הלימודיים, ישנו דגש על חווית הלמידה. הסטודנטים בעצמם מעידים על החוויה שלהם במהלך הלימודים בפער משאר המוסדות. בסקר שביעות רצון של התאחדות הסטודנטים הארצית ומכון "מאגר מוחות" לשנת 2020, האקדמית גורדון דורגה במקום הראשון באיכות הלמידה מבין כל המוסדות האקדמיים; כמו כן, דורגה במקום הראשון בשביעות רצון כללית מבין כל המכללות. לאחרונה הסקר עודכן ובדק גם את איכות הלמידה הביתית בצל מגפת הקורונה, בקטגוריה זו האקדמית גורדון גם כן ניצבת במקום הראשון מבין כל המוסדות האקדמיים בארץ.
"לצד ההיבט הטכנולוגי, חשוב לנו לא להזניח את ההיבט החברתי-רגשי וכן אנו מעודדים מחויבות ליזמות בתוך הקהילה" מספר ד"ר וינוקור. "יש לנו את החוג הגדול ביותר בארץ בחינוך חברתי-קהילתי וכן יש לנו הנחיית קבוצות כחלק מלימודי תואר ראשון. משום שלפני שאנחנו מטפלים בהיבטים קוגניטיביים, חשוב שהמחנך ידע לנהל את המרחב האנושי שבכיתה ושלא יקרה להפך".
לסיכום, למען הדור הבא, איזה סוג של מורים מערכת החינוך צריכה?
"אנו צריכים אנשי חינוך בעלי מיומנויות חדשניות להוראה מגוונת – לא רק פרונטלית; מורים המבינים כי טכנולוגיה אינה בעיה אלא ניתן לשלב אותה בתוך מערכי השיעור, וממנפים אותה לטובת הלמידה. לבסוף, הכי חשוב, מורים שיצליחו להגיע ללב של התלמיד".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו