בארבעה שלבים: כך עיצב הרב צבי יהודה את הציונות הדתית
על אף שהציונות הדתית הוקמה כבר בגלגולה הקודם לפני 120 שנים בידי הרב ריינס, הרב צבי יהודה הפך להיות כממשיכו של אביו המשפיע העיקרי על התנועה הזו, תפיסותיו המורכבות הפכו למיינסטרים הציוני דתי

הרב צבי יהודה הכהן קוק, נולד בפסח ונפטר בפורים לפני שלושים ותשע שנים. הציונות הדתית קמה לפני כ120 שנים, והובלה בידי אנשי המזרחי/המפד"ל – חלוצים ציונים כמו כל החלוצים והציונים רק עם כיפה וציצית, לא מחוברים לעולמם של הראי"ה קוק ובנו.
ב-1951 ראש ישיבת מרכז הרב דאז הרב חרל"פ נפטר, הרב צבי יהודה מסיים לערוך את כתבי אביו ומקבל לידיו את הנהגת הישיבה. מאז תוך 20 שנים, תורת הרב קוק הופכת לליבה של הציבור הדתי לאומי.
איך זה קורה? ב-4 שלבים, לאו דווקא לפי סדר כרונולוגי:
קודם כל הוציא הרצי"ה לאור את כתבי הרב קוק – זה הבסיס. שלב שני: הפך את ישיבת מרכז הרב למעצמה! שיהיו תלמידים – שיקראו את הכתבים.
אחר כך בשלב שלישי, הוציא ממרכז הרב מאות ואלפי רבנים, מחנכים ומוסדות לימוד, מכאן כבר לא מדובר בישיבה אחת אלא בעשרות ומאות רבות של מוסדות שילכו לאורה. על גבי זה ב1974 הקמת גוש אמונים! ההתנחלויות, זה כבר לא רק מוסדות לימוד אלא יישובים וקהילות שלימות שפועלות לאור חזונו.
זר לא יבין זאת
מלבד כל זה יצר הרב צבי יהודה דבר מרתק: הוא לא סתם שינה את פני הציונות הדתית אלא יצר ציבור בעל תפיסות מורכבות בלי סוף, שלפעמים נראה שזר לא יבין, בתקשורת ובמחקר נראה כי לא מצליחים לקלוע לנקודה מרוב סבך התפיסות המורכבות.
על אלו תפיסות מורכבות מדובר? הנה רשימה חלקית:
העמדה הציונית מורכבת:
– מצד אחד תמיכה במדינת ישראל, הרצי"ה ראה במדינה התגשמות חזון הגאולה הנבואי, שאלו אותו אם אנחנו נמצאים באתחלתא דגאולה, ענה שכבר רבי שלמה אלקבץ דיבר לפני 400 שנים על אתחלתא דגאולה בזמנו. יחד עם זאת לא נמנע מביקורת חריפה על ראשי המדינה למשל, התבטא בחריפות כנגד בן גוריון על שהתפאר שגר עם אשה ללא חופה וקדושין, אמרו לו "אבל בן גוריון הקים את המדינה" ענה "הרב מימון הקים אותה" ושוב מצד שני הדגיש הרצי"ה שכל עוד בן גוריון היה ראש ממשלה, הוא לא דיבר נגדו כי היה חייב בכבוד מלכות.

הרב צבי יהודה (צילום באדיבות ארכיון המדינה)
-על ממשלת רבין (הראשונה) הכריז בזמנו: "החדל יחדל! מי שלא אכפת לו מארץ ישראל, לארץ ישראל לא אכפת ממנו!- שלח מכתב 'ישר כח' לגולדה מאיר, שהתבטאה, כי לא נסלח לערבים על שעשו את בנינו לרוצחים.
-לגבי מעמד האישה היה מדגיש את מאמר הגמרא בקידושין "הישוווה הכתוב איש לאישה לכל הדינים שבתורה" אך לא הביע תמיכה בגיוס בנות לצה"ל.
-בניגוד לסלידה שזכה לה הרצל בחוגים החרדים, אצל הרצי"ה תמונתו היתה תלויה על הקיר.
-הרב צבי יהודה הצטרף ל'ליגה למניעת כפייה דתית' אך גם פרש ממנה כשהסיק שהם בפועל בעד כפייה חילונית.
-עמל כל חייו על הוצאת כתבי הרב, יחד עם זאת, ערך אותם, צינזר את מה שראה לנכון והעלה על נס מספר ערכים מסוימים מתוך תורת אביו, את האחרים ניתן למצוא אצל תלמידים אחרים כגון הרב הנזיר.
-נלחם על כל שעל ושעל של ארץ ישראל ועל כל רגב אדמה ביהודה ושומרון אך התנגד לעלייה להר הבית.
תלמידיו מעידים על כך שהרצי"ה היה מפתיע כל פעם מחדש בעמדותיו הבלתי צפויות. על רקע זה לא היה יכול להיות עיתוי יותר מורכב לפטירתו מאשר במהלך המאבק על פינוי ימית בסיני.
בפעם הראשונה שחלה נסיגה בתהליך הגאולה – מסירת סיני למצרים ופינוי יהודים ממנה – בפורים 1982 בעיתוי המורכב הזה – של התנגשות ערכי הממלכתיות עם ערך המאבק על הארץ – הרב צבי יהודה קוק הלך לעולמו. לא פלא שבקרב תלמידיו היו מי שמכאן נטו להעדיף את הממלכתיות על פני המאבק על הארץ ומי שנטו להפך.
שלושים ותשע שנים עברו מאז הסתלקותו ונדמה כי דמותו ומשנתו עדיין לא התבררו דיים.
הרב ספי גלדצהלר, ראש בימ"ד הרוח הגדולה
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו