מסמך נדיר: הגבורה היהודית של טרומפלדור הגיעה מאביו - סרוגים

מסמך נדיר: הגבורה היהודית של טרומפלדור הגיעה מאביו

במשך שנים טענו חוקרים שונים שיוסף טרומפלדור גדל בבית מתבולל ורחוק מכל זיק של יהדות, אך עדות שמתפרסמת כעת מראה כי אביו זאב, שמר על יהדותו גם בתנאים הקשים ביותר והוא ש"הוריש לבנו יוסף טרומפלדור את גבורת הגוף ואת גבורת הרוח כפי שראינו הן בגליפולי והן בתל חי"

author-image
מסמך נדיר: הגבורה היהודית של טרומפלדור הגיעה מאביו
  טרומפלדור בשדות מגדל 1913 (עיבוד בצבע: משה נחמני)

מהיכן ירש טרומפלדור את גבורתו המפורסמת?

במשך שנים טענו חוקרים שונים שיוסף טרומפלדור גדל בבית מתבולל ורחוק מכל זיק של יהדות, ואת לאומיותו וציוניותו הוא למד רק בגיל  מאוחר.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה • י"א באדר: הגיבור הגידם, הגיבור הצרוד

כך למשל במאמר שפרסם אחד החוקרים לפני כשנה, הוא הביע את תמיהתו: "לנוכח משפחתו המתבוללת וריחוקו הכמעט מוחלט מן המסורת היהודית, מנין שאב טרומפלדור את השראתו היהודית והציונית?".

אך מתוך מסמך נדיר שמתפרסם כאן לראשונה, עולה כי אביו של טרומפלדור, ר' זאב וולף, כלל לא היה מתבולל ואף לא רחוק מיהדות. אדרבה: הוא היה "יהודי נאמן לעמו ולדתו", הווי אומר: דתי ולאומי, וזאת למרות כל האתגרים הקשים שהערימו בפניו במשך עשרות שנות שירותו בצבא הרוסי.

זאב וולף טרומפלדור – "יהודי נאמן לעמו ולדתו"

עוד עולה מהמסמך, כי את  גבורתו המפורסמת ומסירותו למען עם ישראל, ירש יוסף טרומפלדור מאביו ר' זאב וולף (שהיה בנו של רבי שמואל אשר זצ"ל מפרצ'ב).

עדויות אלו נרשמו במסמך הנדיר מפיו של נתן זהבי (ז'ולטי), מידידיו הקרובים ביותר של טרומפלדור במשך שנים רבות, וממגיני תל חי.

וכך סיפר זהבי:

"גבורת יוסף טרומפלדור הגיבור היא תורשה משפחתית. ר' זאב טרומפלדור [אביו] היה מן הקנטוניסטים, כשהצר הצורר ניקולאי הראשון גזר על יהודים לעבוד 25 שנה עבודת צבא […] רוב הילדים שהיו חלשים בגופם לא יכלו לשאת את התלאות, רבים שכאמור היו חלשים בגופם נפלו בדרך הקשה או מרוב סבל ועבודה קשה במשך עשרים וחמש שנה. החלשים ברוחם התנצרו, ובלבד שיוקל מעליהם סבל איום זה. אבל החזקים בגופם וברוחם החזיקו מעמד ועבדו עבודה קשה והתגברו על הסבל ונשארו בחיים לאחר 25 שנות עבודה מפרכת, ונשארו יהודים נאמנים לעמם ולדתם.

אחד מאלה החטובים והחזקים בגופם וברוחם שגבר על הסבל הרב ועבד עבודת צבא קשה ונוראה, ונשאר יהודי נאמן לעמו ולדתו, היה ר' זאב טרומפלדור ז"ל. הוא הוריש לבנו יוסף טרומפלדור את גבורת הגוף ואת גבורת הרוח כפי שראינו הן בגליפולי והן בתל חי, ועוד".

העדות על גבורתו היהודית של זאב וולף טרומפלדור

דברים אלו מאששים את הידיעה שפורסמה בספרי על טרומפלדור 'הגיבור הלאומי' על טרומפלדור:

אביו זאב וולף היה אדם דתי מאוד; הוא הקפיד להתפלל שלוש תפילות ביום, שמר שבת, צם בצומות, וביקר בבית הכנסת. יש לציין כי עובדה זו לא נזכרה באף אחת מהביוגרפיות העבריות שנדפסו על טרומפלדור, שביקשו – בדרך כלל – להציג את גבורתו כמנותקת מהמסורת העברית.

משפחת טרומפלדור. מימין האב, זאב ומתחתיו יוסף (עיבוד בצבע: משה נחמני)

בשולי הדברים אוסיף כמה מילים על נתן זהבי: זהבי גדל בבית דתי, למד אצל רבי שמעון שקופ זצ"ל ואחר כך אצל רבי יצחק יעקב ריינס זצ"ל מייסד 'המזרחי'. התגייס לגדוד העברי ובמסגרתו לימד את טרומפלדור עברית. אחר עלותו ארצה היה מהמתיישבים בתל חי.

בקרב המפורסם בי"א באדר נפצעו טרומפלדור וזהבי, ושכבו אחד ליד השני. אז שמע זהבי את טרומפלדור אומר: "טוב למות בעד ארצנו".

==

המסמך שמור בארכיון ראש פינה, אוסף מנחם בן אריה. תודה לרב ד"ר בועז הוטרר על שהביא לידיעתי את קיומו של המסמך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
אין ספק ,...
חוקר יהדות אשכנז | 25-02-2021 8:55
אין ספק , הציונות הגיחה מתוך יהדות אשכנז הדתית אורתודוקסית. במהלך אלף שנות ימי הביניים של אירופה הגרעין הדתי אשכנזי ניקז לתוכו את כל הקנאים האשכנזים. מי שלא היה מספיק קנאי בתכונותיו הגנטיות נפלט מהגרעין הקשה הקנאי והשתלב בתוך המרחב של קבוצת הרוב המתונה לרבות השתלבות עם האוכלוסיה הנוצרית המתונה.
2
משה נחמני
שלדון וולגל | 16-04-2021 12:13
איך אפשר להשיג את המייל משה נחמני. אני רוצה לקנות את הספר החדש שלו ספר עורי צפון