אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

מה עדיף: צדקה ליתומים או לבניית בית המקדש?

הדיין הרב יאיר בן מנחם עוסק בשאלה האם יש להעדיף לתת לעניים או לבניית בית המקדש? ומה יהיה הדין כשאדם יכול לתרום לבניית בית כנסת או לפרנסת עניים?

מה עדיף: צדקה ליתומים או לבניית בית המקדש?
  הרב יאיר בן מנחם

מה עדיף לתת צדקה לפרנסת יתומים או לבנית את בית המקדש?

השבת נתחיל ללמוד את פרשיות המשכן, והדיין הרב בן מנחם עומד על מצוות הצדקה הפותחת את הפרשה, ועוסק במעלתה.

עוד באותו נושא

מתנות לאביונים: כל תרומה שמתקבלת תועבר 'בו ביום'

הרב יאיר בן מנחם בשו"ת לפרשת תרומה

הדיין הרב יאיר בן מנחם עוסק בשאלה האם יש להעדיף לתת לעניים או לבניית בית המקדש? ומה יהיה הדין כשאדם יכול לתרום לבניית בית כנסת או לפרנסת עניים?

הרב עומד על חובתנו לעסוק בזמן הזה בשלהי מגפת הקרונה במצוות צדקה ומתנות לאביונים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
לעשות צדק עם הקב"ה - לתת לעני
משה אהרון | 19-02-2021 8:27
מה בין תרומה לה' - לצדקה לאביונים ======================. דווקא בפתח פרשת השבוע פרשת תרומה מתבקש לכאורה הצורך לחדד את ההבדל שבין צדקה לעניים לבין תרומה לה' [כמקורות ראו הפתיח לפרשת תרומה. ופרק טו' בחומש דברים]. והנה בעניין מתן לאביון [פרק טו - דברים] בין אם בצורת הלוואה ובין אם במתן צדקה. נאמר פעמיים פתוח תפתח לעניין ידך. וכן נאמר לא תאמץ לבבך ו אל ירע לבבך . יותר מז גם נאמר פן יהיה דבר עם לבבך . והכל על מנת שלא תקפוץ את ידך מאחיך האביון . שתקיים פתוח תפתח ונתון תתן. הנה כי כן שימו לב להכשרת הלב שיניע את היד. להיות פתוחה ולתת ,לתת לעניים ולאביונים והנה בעניין התרומה לה' בפתח פרשת תרומה . מצינו לכאורה רק את הלב אשר : ידבנו ליבו איפה כאן היד ? היד מצויה במילה : ידבנו. שהמילה ידבנו היא צירוף של שניים: יד+בנו שהקבה אומר : לי תתן תרומה רק כמו שאתה היית נותן אילו בנך היה מושיט לך את ידו בבקשה למתת . דבר אחר תחוש בליבך שאתה נותן לאביך . שיד בנו המונעת בלב נותנת. זאת ועוד, ההבדל היותר משמעותי בין תרומה לה' לצדקה לעניים . כי רק בצדקה נאמר כפלים של לשון. שהנתינה לעניים חוזרת אילךתמיד. הכפל : נתון תתן וכן פתוח תפתח. הקבה לכתחילה נתן לך ופותח לך כדי שתתפתח ותתן. וההבטחה יש , כי אם כך תשתממש במה שנתן לך הקבה למתן לעניים ולאביונים. הברכה תהיה תמיד שורה גם במעשיך וגם במשלח ידך שנאמר: נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ, וְלֹא-יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ: כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה, יְבָרֶכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-מַעֲשֶׂךָ, וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ. יא שורת החיתום - הצדק לעומת התרוממות הרוח ============================= בהמשך לרשימה קודמת. כל שנותר לנו להשלים ולהתייחס למילות הכותרת : צדקהמכאן ותרומה מכאן. כיצד אם כן,מהות ומשמעות הכותרות הללו : צדקה ותרומה מביאות לידי ביטוי את כל ההבדלים שהתעכבנו עליהם ברשימה קודמת תרומה - היא ביטוי להתרוממות רוח . מן קפיצת רגע באויר . לכן התרומה יותר נדירה ועיקר מחייבת כמהות אותיותיה לדקדק היטב למי ולמה לתרום. בבחינת תרו- מה חפשו למה ולמי לתרום. לעומת זאת צדקה - היא מלשון צדק. מהות שיש לעשותה בכל רגע אפשרי בחיים. בצדקה עושים צדק לא רק עם האדם . אלא גם עם האלוהים. הנה כי כן, אם יש לכם מעט. לעניות דעתי, אל תתרמוהו לבית הכנסת ואפילו לא לכתיבת ספר תורה . עשו במעט שימוש דווקא לצדקה לעניים שכך גם כתב הקבה בתורתו : אם כסף ,תלווה את עמי את העני עמך אם יש לך כסף. ואתה משתמש בכספך -לעני. מעלה עליך הקבה ,שנתת הלוואה לעמו-לכל עם ישראל. מעלה שאין דומה לה באשר צדקה גם תציל ממוות משה אהרון
2
לא מכיר אותך אך גאה ומודה...
משה אהרון | 19-02-2021 8:37
על דרשתך הנפלאה שבאה בעיתה. בצדקה תכונני שכל האתחלתא והגאולה תלויים בצדקה. שנאמר: ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה תודה משה אהרון
3
מי יקום לומר למחרחרי הדמים - הרף
משה אהרון | 19-02-2021 9:30
בסד. והנה מצויים בתוכינו ההוזים על מעשה אקטיבי כאן ועכשיו לקום ולבנות את בית המקדש בנחשולי דמים אין סופיים והכל בעוד אנו רחוקים מהכשרה רחוקים מחברה מתוקנת שלא לומר חברת מופת. מאות אלפי ילדים מסתובבים בינינו רעבים .זקנים רבים מאד משוועים לתרופה ולפרוסה - ואין. מי יקום ויאמר לאלה : הרף השקיעו מרצכם בעם ובנדכאיו עת המקדש תבוא בעיתה ועל ידי מי שאמון על כך בית שלישי כלקח מחורבן הבתים הקודמים לעולם לא ייבנה על גב אומה מרוסקת חברתית ........