האם מותר לרה"מ להאשים בתפירת תיקים? - סרוגים

האם מותר לרה"מ להאשים בתפירת תיקים?

הרב ד"ר רצון ערוסי בשאלת הטענה לתפירת תיקים עונה שאסור לסתום לראש הממשלה את הפה: "אני לא אומר שכל המערכות המשפטיות הם כאלה, אבל צריך לדעת שיש לפעמים מצבים שתופרים תיקים"

author-image
האם מותר לרה"מ להאשים בתפירת תיקים?
  צילומסך, חדשות 12

הרב ד"ר רצון ערוסי, רבה של קריית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית התייחס לשאלה ההלכתית האם ראש ממשלה יכול להאשים את המערכת המשפטית ב-"תפירת תיקים", כפי שעשה שוב אמש בראיון בחדשות 12.

"צריך לדעת שמשפט התורה שונה בתכלית מאשר המשפט הכללי שמובל על ידי תפיסות עולם מערביות הבאות לידי ביטוי בין היתר בתקשורת ביחס בין הנאשם ובין מערכת האכיפה או המשפט. בתפיסת העולם המערבית יש דעות שכביכול צריכים לשמור מכל משמר על חירותם של מערכות האכיפה והמשפט כדי שהן תוכלנה לבצע את תפקידן, ואז לכאורה אם מאמצים שיטה קיצונית זו יוצא שאסור לבקר את התנהלותם של המערכות כלל ועיקר, לא את השופטים ולא את מערכת האכיפה. אולם, אין זה נכון אפילו לפי תפיסת עולם מערבית. משום שאין אדם שחף משגיאות לכן ניתן וראוי לבקר, אולם כל השאלה היא כיצד מבקרים", ענה הרב.

עוד באותו נושא

סער: "בנט עשה כל השנה קמפיין, הוא לא דרך בכנסת"


6

אך לדברי הרב ערוסי המקרה הזה שונה לחלוטין, "מדובר האם לסתום את הפה של נאשם. אפילו ראש ממשלה שנאשם כל עוד לא הוכיחו את רשעותו הוא חף מפשע והוא עדין בגדר זכאי, ואפילו אחרים חייבים ומצווים לעלות כל טענת זכות לטובתו ולהוכיח אותה או לדחות אותה, וכן להפך. בוודאי שזה זכותו של ראש הממשלה וזהו זכותו של כל אדם".

הרב מוסיף: "נניח ובבית המשפט לא יימצא מי שילמד עליו שום זכות, להבדיל ובשונה מהמשפט הכללי לפי ההלכה גם אם תהיה הרשעה – כל עוד לא נשמע שום טיעון לזכות הנאשם ההרשעה איננה הרשעה. צריך לעלות ולהציף גם טיעון זכות אפילו אם הטיעון יידחה, כי אחרת יש התרשמות שהשופטים כנראה נשאבו לתוך השראה מסוימת כנגד הנאשם ולכן הם פסקו כפי שהם פסקו. ומסיבה זו על פי ההלכה צריך בדיני עונשים להתחיל מן השופט ה'קטן' כדי שלא יפחד לומר את דעתו בפני השופטים הגדולים. ולא עוד אלא לימוד הזכות הוא לפני ההליך ובתוך ההליך ואפילו אחרי ההליך לפני ביצוע העונש, בכל שלב אם מישהו אומר יש לי מה ללמד עליו זכות מביאים אותו ומלמדים עליו זכות".

"במסגרת לימודי זכות יכול הנאשם או כל גורם אחר לבוא ולומר העדים האלה שהעידו הם עדים שקרנים, ואז הוא צריך להביא עדי הזמה שיוכיחו את הטענה". זאת לטענת הרב ערוסי חלק בלתי נפרד במאבק לזכותו של הנאשם. "אם ניקח למשל את המשפט של נבות היזרעאלי (מלכים א', פרק כא) מה שעשתה איזבל בעצם היא 'תפרה לו תיק' בכך שטענו כנגדו שני אנשים בני בליעל שהוא קילל את הקב"ה והוציאו אותו להורג על בסיס עדותם, אולם זה לא היה ולא נברא והתקיים שם "הרצחת וגם ירשת".

"אני לא אומר שכל המערכות המשפטיות הם כאלה, אבל צריך לדעת שיש לפעמים מצבים שתופרים תיקים", מסביר הרב ערוסי ומביא דוגמה מפרופסור יעקב נאמן ז"ל נאלץ להתפטר לאחר שמונה לתפקיד שר המשפטים ולאחר מכן הוכח כי לא היו דברים מעולם.

"לכן", אומר הרב ערוסי, "אוי לה לחברה המערבית אשר מתיימרת להיות מודרנית שהיא רוצה מצד אחד לשמור על מערכת האכיפה והמשפט וכל הזמן מדברת על "כבוד האדם וחירותו" ולפתע כאשר מדובר בראש ממשלה נאשם שהוא טוען שהתיקים תפורים סותמים לו את הפה. לא רק שכבר מרשיעים אותו עוד לפני סיום ההליך, כבר אומרים לו בראש חוצות "לך הביתה" "אתה נאשם" כזה וכזה עשית וכו', כל הזמן בתקשורת מפמפמים כל מתנגדיו שהוא מושחת וכבר חרצו את דינו בטרם סיום ההליך ועכשיו גם סותמים את פיו בגלל שהוא ראש ממשלה שלא יאמר את מה שהוא חושב שהם עשו לו. ואז מה שיוצא, אם אנחנו נסתום לנאשם את הפה יוצא איפוא שמשפט כזה הוא משפט רשע חס ושלום".

הרב ערוסי מבהיר כי "התשובה הזאת היא רק מהבחינה ההלכתית ללא שום התייחסות פוליטית או השפעה פוליטית כלשהי. ברגע שמדובר בנאשם כל זכות שהוא או אחרים יכולים ללמד עליו חייבים ללמד עליו כדי שהמערכת אכן באמת לא תוציא מן הכוח אל הפועל משפט בלתי צודק או חלילה הרשעה בלתי צודקת".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
חרטטן שיוצר נזק
חרט | 16-02-2021 12:34
חיררטטת בשביל להגיד שאתה חושב שלנתניהו תפרו תיקים ככה אתם גוררים בכח את ההלכה לתוך הפוליטיקה ותורמים בפועל להעצמת כל השסעים והשנאה לאחר
2
ואכן תפרו תיקים בצורה רשלנית ועבריינית
י-ם | 17-02-2021 18:34
והנה התפרים כבר נפרמו והאמת יוצאה לאור, ותודה לאבי וייס, אלי ציפורי ועוד...