צפו: קצר על הפרשה | לא אנושי שאדם לא יגן על רכושו

צפו: קצר על הפרשה | לא אנושי שאדם לא יגן על רכושו

מה הקשר בין מקרה אריה שיף, או שי דרומי שירו בגנב שבא לקחת רכוש, לבין הסלוגן "שטחים תמורת שלום"? ואיך זה קשור לפרשה? הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר על פרשת השבוע. צפו:

author-image
קצר על הפרשה | לא אנושי שאדם לא יגן על רכושו
  צילום מצלמות האבטחה, אריה שיף יורה בגנב הרכב

פרשת משפטים: בפרשתנו יש עשרות מצוות, אחת המצוות המעניינות זו "בא במחתרת". מה קורה במצות "בא במחתרת"? – אדם מתעורר בלילה ושומע גנב בבית. מותר לאותו אדם לצאת מהמיטה וללכת להגן על רכושו מאותו גנב.

הגנב מסתובב בבית ופתאום בעל הבית מגיע, אז הגנב עלול לשמור על עצמו ולתקוף את בעל הבית. אומרת התורה שמותר לבעל הבית להיות יותר זריז, ו'הבא להרגך השכם להרגו', ולפני שהגנב יהרוג את בעל הבית כדי לשמור על עצמו, מותר לבעל הבית להרוג את הגנב. אלו דברי הגמרא והתורה.

שואל מו"ר הרב נחום אליעזר רבינוביץ', אני לא מבין, אם אדם מתעורר בלילה ושומע גנב שבא לגנוב כסף, למה לא אומרים לו תתהפך לצד השני ותמשיך לישון, מה הגנב כבר יכול לקחת, כסף, שייקח ויהיה בריא. הרי מה התורה אומרת, מותר לך לצאת מהמיטה ובגלל העניין הכלכלי אולי אתה תהרוג את הגנב, אתה עלול להרוג אדם בגלל כסף!! איפה המאזניים, כסף מול חיי אדם?

אלא, כמו שהגמרא אומרת, חזקה שאדם בהול על ממונו, אדם רוצה להגן על הרכוש שלו. התורה לא תגיד לאדם ששומע שגונבים לו את כל רכושו 'תתהפך לצד השני', זה לא אנושי. אלא, אתה תלך להגן על כספך, ואם יצא מפה עימות בינך לבין הגנב והגנב ימות אתה פטור, למרות הפגיעה בחיי אדם.

כי חזקה על אדם שיבוא לשמור על ממונו, וזה בסדר גמור ולגיטימי לגמרי. זאת הגמרא המפורסמת.

ממשיך מו"ר הרב רבינוביץ', אותו דבר ברמה הלאומית. הדיון הידוע של 'שטחים תמורת שלום' מה הוא אומר? – עם ישראל תוותר על יהודה ושומרון, תוותר על הגולן, או תוותר על רצועת עזה, תוותר על הרכוש שלך, תוותר על האדמה שלך, בשביל שיהיה שלום, בשביל חיי אדם. אומר הרב רבינוביץ': לא!!

מפה אנחנו לומדים, כמו שהאדם הפרטי לא אמור לוותר על הכסף שלו בשביל חיי אדם, אותו דבר גם העם לא אמור לוותר על הנכסים האסטרטגיים שלו, על האדמה שלו, תמורת חיי אדם.

עם ישראל צריך לשמור על ארצו גם אם המחיר הוא חיי אדם חלילה. 'שטחים', אם ניתן לקרוא להם כך, דוחים חיי אדם, כי זה הרכוש של עם ישראל.הלוואי, שבעזרת ה' יותר לא נזדקק לשאלה הזו, אלא רק בבחינת ' דרוש וקבל שכר'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו