אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

האם המורים עובדים יותר או פחות בתקופת הקורונה?

בשונה מדו"ח משרד האוצר שהתפרסם אמש, מורי החמ"ד מציינים שהיקף עבודתם גדל בקורונה. 70% ממורי החמ"ד סבורים שצריכים להמשיך לקיים למידה מרחוק גם ביום שאחרי הקורונה

האם המורים עובדים יותר או פחות בתקופת הקורונה?
  אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

דו"ח משרד האוצר המתפרסם פעם בשנה, עלה אמש (רביעי) לכותרות. בדו"ח הושוו התנאים התעסוקתיים כמו גם המקצועיים של המורים בישראל בהשוואה למדינות ה-OECD. ע"פ הכתוב עולה כי המורים בישראל עובדים בין 23-24% פחות ממקביליהם במדינות ה-OECD. על אף עמדת משרד האוצר, 90% מהמורים מציינים שלאור מגפת הקורונה נפח העבודה שלהם עלה משמעותית, זאת בסקר שהתקיים גם הוא היום.

במסגרת כנס הוקרה ולמידה על היום שאחרי הקרונה לצוותי החינוך, נערך סקר ובו מספר שאלות. ביניהן נשאלו המורים האם לדעתם נפח העבודה שלהם עלה במהלך המגפה? 54% ציינו כי נפח העבודה היה גבוה מאוד ועוד 36% ציינו כי נפח העבודה היה גבוה. סיכום המספרים מביא לתשובות חד משמעיות, מעל 90% סבורים ששעות העבודה שלהם עלו משמעותית.

את הפער בין הדו"ח לבין תשובות המורים ניתן להסביר כאשר מסתכלים על נתונים נוספים כמו גודל הכיתות, הגבוה מאוד בישראל, מה שמצריך מהמורים לחלק את שעות הלימוד באופן כפול ומכופל בזמן של למידה מרחוק, שלא כמו עמיתיהם במדינות ה-OECD. כמו כן גם עצם שמירת הקשר עם התלמידים, מצריך זמן רב יותר. באופן הזה, על אף הממצאים בדו"ח, ניתן לראות כי בשנה זו במיוחד, רחוקות התוצאות הכתובות מהמציאות בשטח.

עוד יש לציין, כי יתכן ושעות העבודה הנספרות בידי האוצר הן פחותות בקרב המורים בישראל, אולם הזמן הנדרש בפועל להתכונן כהלכה ובמיוחד בשנה כזו, עולות על השעות המדווחות למערכת.

בשיאו של כנס ההוקרה למורים השתתפו יותר מ-2,750 מורים. את הכנס יזמו מכללת הרצוג ומינהל החמ"ד בהשתתפות לב לדעת ועמותת יסודות, מתוך רצון להוקיר ולהכיר תודה לכל המורים וצוותי החינוך העובדים סביב השעון בכדי להתמודד עם מציאות הקורונה ועושים זאת באופן המעורר השתאות. כמו כן הרגישה המכללה כי מוטב להקדים ולעסוק בנושא 'היום שאחרי הקורונה' כבר כעת.

במהלך הכנס השתתפו למעלה מ-45 מרצים שהתחלקו למסלולי תוכן המתייחסים לצרכים החינוכיים שנבחנו בידי מרצי החינוך המובילים במכללה כנושאי הליבה בעידן הזה: למידה היברידית- לכתחילה; חינוך ערכי, תורני וחברתי במציאות של למידה מרחוק; שלושה שותפים בתלמיד: משפחה-קהילה- בית ספר; אתגרי הערכה בעולם משתנה; טיפוח מיומנויות חברתיות רגשיות (SEL); ניהול על יסודי ביום שאחרי הקורונה.

בין הפאנלים השונים בכנס היו דיונים פתוחים לשאלות מהקהל, סדנאות מעשיות והרצאות של מיטב החוקרים והמרצים בתחום החינוך. הכנס ננעל במופע הוקרה למורים ולבני משפחותיהם של יונתן רזאל שאירח את עקיבא/

עוד נשאלו המורים במהלך הכנס, האם הם חשו כי נעשה שינוי במעמד המורה במהלך הקורונה, שם השיבו 51% מהמורים כי הם חשו שינוי לטובה במעמדם, בעוד ש25% חשו שאין כל שינוי והיתר ציינו כי הם חשים שינוי לרעה במעמדם.

הרב פרופ' יהודה ברנדס ראש מכללת הרצוג: "מכללת הרצוג בשיתוף עם מינהל החמ"ד קיימו כנס הוקרה, למידה ועידוד לסגלי החינוך, בסיומה של שנת קורונה מאתגרת ומפרכת. אין מילים מספיקות כדי להעריך את האתגרים שעמם התמודדו המורים בתקופה הזאת. ושעדיין עומדים לפניהם. חשבנו שראוי להביע את הערכתנו והוקרתנו לפעלם, ועם זה גם לסכם, להפיק לקחים ולהתכונן להמשך, לימים שאחרי הקורונה. מהם הדברים הטובים שנרצה לאמץ ולקדם בעזרתם את החינוך וההוראה, ואת מה נעדיף להשאיר מאחור".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו