אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

שטנו של עמלק / הרב חיים אסבן

כדי לנצח את עמלק היה ראוי להשתמש בכוח הנס, אולם בנס ישנה בעיה נוספת על מה שנזכר לעיל. כאשר מקבעים את זכותנו על הארץ בדרך נס, זה מחייב אותנו לעמוד באותו מעמד גבוה המצדיק שנהיה ראויים לנס

שטנו של עמלק / הרב חיים אסבן
  (צילום: רפאל בן עזרא)

בפרשת השבוע, בשלח, מופיעה לראשונה מלחמת ישראל ועמלק. מלחמת ישראל בעמלק מיוחדת ושונה משאר מלחמותיהם של בני ישראל עד הכניסה לארץ.

בעוד שבכל המלחמות משה רבינו הוא המוביל והמנהיג, במלחמה זו יהושע נדרש להוביל: "ויאמר משה ליהושע בחר לנו אנשים וצא והילחם בעמלק". ומה עם משה? משה רבינו מסייע בעורף ע"י תפילה וכוח רוחני: "מחר אני ניצב על ראש הבעה ומטה האלוהים בידי".

בנוסף למשה ויהושע ישנו עוד כוח המשתתף במאמץ המלחמתי, אהרון וחור אשר עלו עם משה לראש הגבעה ותמכו ידי משה.

בחומש הראי"ה שואל הרב קוק למה משה מסר את המלחמה ליהושע ולא נלחם בעצמו עם אויבי ה'? ואם כבר אינו עומד בראש, למה כעת הוא עומד ככוח עזר מאחור?

רש"י רואה זאת כעצלות של משה: "וידי משה כבדים בשביל שנתעצל במצווה ומינה אחר נתייקרו ידיו וכן בהמשך משה רבינו יושב על האבן, לא ישב על כר וכסת. אמר ישראל שרויים  בצער אף אני אשב בצער".

ואולם, הרב קוק נותן מבט אחר על הסוגייה. לפיו הראי"ה זצ"ל היה צורך שבמלחמה זו ישתתפו יהושע ומשה. כל אחד מהם מציין כוח ורעיון אחר הנצרך למלחמה זו, ואף אהרון וחור יש להם עניין מיוחד ומשלים בה.

עוד באותו נושא

זמני כניסת שבת ויציאת שבת פרשת בשלח תשפ"א

עמלק הוא אויב מיוחד של ישראל שלשם נצחונו יש צורך להיעזר בכל הכוחות העומדים לרשותנו. כממשיכו של עשיו, עמלק זוכה בכוחו, כוח של הצטיינות בהתנהלות בדרך הטבע. כל זמן שהעולם יתנהל בצורה טבעית ידו של עמלק תהיה על העליונה, ולכן בשונה משאר אומות העולם שאותן אפשר לנצח גם במלחמה טבעית כשיש השגחה מהקב"ה, את עמלק אי אפשר לנצח כך – ולכן יש צורך בדרכי מלחמה שונות.

הדרך הפשוטה לנצח את עמלק זה דרך הנס. משה רבינו היה מוכשר לכך ביותר, אולם עינו הצופייה של משה רבינו הצופה עד סוף כל הדורות, הבינה שעמלק שהוא שטנם של ישראל, הכוח המנגד את ישראל. לכן, כל זמן שלא נטהרו ישראל, לא ניתן להשמיד אותו.

לכן ידיו כבדות,  כבדות ידיו של משה מסמלת שאי-אפשר להשתמש בכל כוחו של משה. לא רק שמשה לא משתמש במטה ה' המוזכר בתחילת דיבורו עם יהושוע אלא אפילו ידיו כבדות. משה רבינו לא יכול להשתמש בכל כוחו, מתוך הבנה שדרך זו לא תשרת את עם ישראל.

כוחו של עמלק עדיין נצרך ואין לכלותו. אהרון וחור עם כל גדלותם, הסתכלו באופן שונה ממשה. הם מסתכלים על צורכי השעה של ישראל ולכן הם תומכים את ידיו, דבר המסמל שהם חשבו וציפו שמשה ישתמש בכל כוחו ולא ישב. ישיבת משה מראה על השפלת כוחו וצמצומו על ידי ישיבה כדי להשתמש בכוח הנס רק באופן חלקי, מתוך הבנה שבכל זאת יש צורך להכניע את עמלק ולסייע ליהושע במלחמתו.

עוד באותו נושא

צפו: קצר על הפרשה| הדרכים לצאת ממצוקה

ומה עם יהושע? יהושע הוא המנהיג המיוחד לייסד את עם ישראל ולבנותם בארץ ישראל. כנגד עמלק המתנגד הגדול שרוצה למנוע מהם להיכנס לארץ ולהוציא את כוחם אל הפועל.

כדי לנצח את עמלק היה ראוי להשתמש בכוח הנס, אולם בנס ישנה בעיה נוספת על מה שנזכר לעיל. כאשר מקבעים את זכותנו על הארץ בדרך נס, זה מחייב אותנו לעמוד באותו מעמד גבוה המצדיק שנהיה ראויים לנס.

כדי שמעמדנו בארץ יהיה יותר קבוע, היה צורך לייסד את הניצחון בדרך הטבע, שזה כוחו של יהושע. לכן משה רבינו שיתף כוח ניסי מועט לסייע ליהושע וזה מודגש על ידי ישיבתו על האבן, שאין משה משתמש בכל כוחו. משה ישוב ולא עומד. לכן יהושוע לא גובר על עמלק אלא רק מחלישו (ויחלוש יהושע).

עוד באותו נושא

עו"ד על הפרשה • בשלח: על עצים ועל מנהיגי ציבור


3

מסיים הרב קוק: "אם כן, האבן הזו היא מזכרת לעולם לחסד עליון על עמו להכניע צריהם גם מצד מבט השעה אף על פי שאין הנצחיות מסכמת לזה לגמרי". דברי הרב נתמכים במדרש חז"ל שהרואה אבן שישב עליה משה, צריך שיתן שבח והודיה לפני המקום. מדרש חז"ל רואה באבן זו ערך מיוחד לדורות. פרשת מלחמת עמלק מלמדת אותנו שיש להתבונן במאבק של תקומת ישראל לטווח הרחוק, אולם לא להתעלם מצורך השעה.

=======

הרב חיים אסבן, ר"מ כולל הרבנות בישיבת ההסדר 'אור וישועה' בחיפה מבית איגוד ישיבות ההסדר

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו