צפו: קצר על הפרשה| הדרכים לצאת ממצוקה - סרוגים

צפו: קצר על הפרשה| הדרכים לצאת ממצוקה

"חמושים עלו בני ישראל", יש הרבה דרכים לצאת מאפלה לאורה, אבל פרשת בשלח מחדדת לנו שלושה דברים שצריכים בכדי לצאת ממשבר. הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר לפרשת השבוע. צפו:

author-image
צפו: קצר על הפרשה| הדרכים לצאת ממצוקה
  צילום: שאטרסטוק

פרשת בשלח: פרשת השבוע מתעסקת בדברים הגדולים, ביציאת מצרים, בקריעת ים סוף, אבל היא מתחילה בפסוק מאוד מעניין: "וחמושים עלו בני ישראל מארץ מצרים", מה פירוש המילה "וחמושים"?

מביא רש"י, כמו הרבה פרשנים, חמושים בכלי נשק, נכון שמול מצרים "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון", אבל יש הדרך ממשיכה, החיים ממשיכים, וצריך כלי נשק, לכן הם יצאו חמושים.

רש"י מביא עוד פירוש מאוד מפורסם – יצאו רק אחד מחמישה, ארבע חמישיות היו חסרי אמונה ומתו במכת חושך, ורק חמישית מהעם יצא.

מה רש"י מתכוון? במקור של דברי רש"י, במכילתא, כתוב שיצאו אחד מחמש, אחד מחמישים, אחד מחמש מאות.

האם המכילתא טוענת שתוך מאתיים שנה במצרים עם ישראל הפך משבעים נפש לשלוש מאות מיליון בני אדם, ומתוך שלוש מאות מיליון בני ישראל יצאו רק שש מאות אלף והשאר מתו? זאת הכוונה של חז"ל? ברור שלא. (עיינו באבן עזרא…).

אני חושב שרש"י וחז"ל מביאים פה רעיון עצום. לפעמים אדם נמצא במצרים גדולים, לעיתים אדם מתמודד בחיים עם קשיים בלתי נסבלים, ומה קורה אז? בחושך הזה שהחיים מזמנים לאדם, רוב האנשים שוקעים בחושך, ולא יוצאים ממנו. מי שכן מצליח לצאת זה אחד מחמש, אחד מחמישים, אחד מחמש מאות, הבודדים שיוצאים מהקשיים הגדולים של החיים, איך הם עושים את זה?

יש הרבה דרכים, אבל הפרשה מאירה שלושה דברים. דבר ראשון – האמונה, אלה שלא האמינו – נשארו במצרים. כשאדם מתמודד עם קשיים אדירים וכבדים, דבר ראשון צריך להתמלא באמונה בה', "ואמונתך בלילות".

דבר שני – לראות את האור, "ולכל בני ישראל היה אור במושבותם", לא להישאר בחושך, לחפש מתחת האדמה, לחפש את האור, לאחוז בו, וכך לצאת החוצה. אולי זה יהיה קריעת ים סוף, קשה מאין כמוהו, אבל זאת הדרך.

הדבר הנוסף שצריך זה כלי נשק. בכל אירוע ובכל מקרה שאדם מתמודד אתו צריך לחפש את כלי הנשק שיכולים לעזור, לחפש את אותם דברים ואמצעים שיכולים לעזור בהתמודדות על מנת לצאת מהחושך.

לא להרים ידיים, לא להישבר, לא להתייאש, לא משנה מה קורה, תמיד צריך לנסות להיות שייך לאלו שהם אחד מחמישים, אחד מחמש, ואחד מחמש מאות. להיות אותם אנשים שמצליחים להתאזר ולהתעשת, למצוא את הנשק הנכון, למצוא את האור הנכון, ואת האמונה הנכונה כדי לצאת מהחושך ומהמצרים לגאולה ולאור הגדול.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו