הרב רוזן: להוריד מסדר היום התקשורתי את הרב אלון, ושגם הוא ירד מהבמה - סרוגים

הרב רוזן: להוריד מסדר היום התקשורתי את הרב אלון, ושגם הוא ירד מהבמה

אני קורא לרב מוטי להיאלם ולהיעלם מן הבמה החינוכית והציבורית. לגזור על עצמו גלות-רב שאין ישיבתו עמו, והגפת דלתות גם בפני תלמידים מתדפקים. אני בטוח שאדם יצירתי ימצא עיסוק חליפי נאות, רחוק מו העין ומן ה...תקשורת. ומן העבר השני; אני קורא לכולי עלמא להניח לנושא לשקוע בתהום הנשיה

הרב ישראל רוזן
הרב רוזן: להוריד מסדר היום התקשורתי את הרב אלון, ושגם הוא ירד מהבמה
  להוריד מסדר היום. הרב אלון (פלאש90)

אלון בכות (בראשית לה,ח)

"עד שלא אירע אותו מעשה לדוד מה כתוב? 'ה' אורי וישעי ממי אירא'.

ומשאירע אותו מעשה כתיב:  'ואבוא עליו והוא יגע ורפה ידים'" (פסי"ר טו)

מדורנו, העוסק בסוגיות שעל שולחם הציבורי של באי בתי הכנסת, לא יכול לדלג על פרשת הרב מוטי אלון אשר שבה לסדר היום – בעיקר הדתי-לאומי – בעקבות הרשעתו בבית משפט השלום במעשים מגונים בתלמידים.

התקשורת הרעשנית וצמאת הרייטינג דיווחה על 'רעידת אדמה בציונות הדתית', 'משבר', 'נפילת השמים', וכמובן 'הלם, זעזוע ותדהמה'. מדורנו מדווח על רוח נכאה, עצבון ותהייה. אני אישית חש את הפסוק שצוטט – "יגע ורפה ידים". למען האמת, נטיתי לדלג ולא לדון כלל בנושא זה, בין השאר כפי שיוסבר להלן, אך קול פנימי לחש לי: "לא תוכל להתעלם. אמור מילה או שתים". ואען ואומר;

אימון

בתחילת דבריי אצהיר על אימון ב'פורום תקנה' (למרות הערה שכתבתי לפני שנתיים, לעת היחשפות ה'פרשה', בה הצעתי ששלשה אישי תורה אובייקטיביים יבדקו את הליך חקר העובדות). אביע בזאת גם אימון מוחלט בבית המשפט הישראלי, למרות בקורת המוטחת במערכת החוק והמשפט וסובביה, כולל במדור זה. הבקורת היא המעורבות בנושאים השנויים במחלוקת השקפתית, אידאולוגית או פוליטית, כמו בסוגיות 'דת ומדינה', 'שלום ובטחון', זכויות האדם וכיו"ב. מאידך, במישור הפלילי דומה כי בתי המשפט זוכים לאימון רחב.

גם אם גזרי דין פליליים שנויים לעתים במחלוקת – לקולא ולחומרא – חקירת ודרישת התשתית העובדתית אמינה ומקובלת, ובפרט כאשר אין ידו של 'עד מדינה' בקלחת. אוסיף ואומר כי אני נוטה לתת אימון במערכת המשפט גם בפרשנות העובדות, בשאלות של 'כוונה', 'מודעות', 'נסיבות', 'למעלה מספק סביר' וכיו"ב, שאולי הן ליבת הדיון המשפטי בפרשה שלפנינו.

להיאלם! לא להתעלם!

עיקר דבריי מכוונים לשאלות 'מה עכשיו'? ו'איך מתייחסים'? ותשובתי הקצרה במשפט הפתיחה: להוריד מסדר היום! לא להתעלם ולא לטאטא אבל גם לא לדון ולא לדוש. פשוט, לרדת מהנושא!

כשאני מדבר על ירידה מסדר היום אני מתכוון לשני הצדדים; בראש וראשונה אני קורא לרב מוטי להיאלם ולהיעלם מן הבמה החינוכית והציבורית. לגזור על עצמו גלות-רב שאין ישיבתו עמו, והגפת דלתות גם בפני תלמידים מתדפקים. אני בטוח שאדם יצירתי ימצא עיסוק חליפי נאות, רחוק מו העין ומן ה…תקשורת.

ומן העבר השני; אני קורא לכולי עלמא להניח לנושא לשקוע בתהום הנשיה, ואין שום צורך ב'הפקת לקחים' תקנונית. גם מבלי לדעת דבר עם ה'מסכת העובדתית' – הסיפור כל כך חריג שאין לגזור ממנו צורך ב'הנחיות לאדמו"רים' ול'כוכבי-תורה' אשר ממילא 'נער יספרם'.

על שתיקה זו (ולא 'השתקה') למדתי בהיקש מתוך אמירות חז"ליות בסוגיות משיקות. שנינו במשנה (מגילה ד,י): "מעשה ראובן (=ובלהה) נקרא ולא מיתרגם. מעשה תמר (=ויהודה) נקרא ומיתרגם… מעשה דוד ואמנון לא נקראין ולא מיתרגמין". אין כאן המקום לפתח דיון המבחין בין אירועים אלו, ברם אחת עלתה בידינו: שתיקותך יפה מדיבורך (עפ"י משנה, גיטין ד,ח). כל הפרשות המביכות נכתבות עלי ספר, ללא 'השתקה', אך יש מהן שכלל לא נקראות, ויש שנקראות ללא פרשנות וללא דישה – 'ולא מיתרגמות'.

ודוק, אינני מדבר על מחיקה ו'סגירת התיק', ולא על הכחשת עובדות או התעלמות. אני מדבר על אי-דיון, אי-התייחסות ועזיבה (הדדית, כבר אמרנו!). דבר זה למדנו מפרשת דוד ובת-שבע המחפירה והנוראית בחומרתה אשר אודותיה סיפרו לנו חז"ל: "אמר (=ביקש) דוד לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם… דלא לישתעו בי רבנן [=שלא יעסקו בעניין זה בבית המדרש]. (אמר לו הקב"ה:) – שביקי לך [=או. קיי. נעניתי לך]… אמר (=עוד ביקש) דוד לפני הקב"ה: רבונו של עולם… שלא יכתב סרחוני' – אמר לו: (הקב"ה) אי אפשר". הוי אומר: יכתב ויכתב סורחנו של דוד, ללא התעלמות וללא 'השתקה', אך לא ידושו ולא יסחטו פרשה עגומה זו, לא בבית המדרש ולא… בתקשורת.

בכלל השתיקה לא לפרט! רמז לדבר מצוי בציטוט המובא בראש המדור, בו מכונה פרשת דוד ובת שבע, פעמיים, במילת קוד: "אותו מעשה". וכדי להיות 'נאה דורש ונאה מקיים' אעצור כאן במילותיי. למרות שנותרו לי כמה משפטים למיכסת המדור – אחתוך כאן! 'קט' (cut)!

==

המאמר נכתב במוצ"ש שופטים ויפורסם בעלון שבת בשבתו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
יש לך עצות הרב רוזן? העבר אותן בדיסרקטיות!
אבישי | 14-08-2013 15:38
מה פשר מתן העצות הפומבי הזה? מתכבד בקלון חברו?
2
אנחנו לא ניתן לרב אלון לרדת מהבמה
אהרון | 14-08-2013 23:39
לא בגלל שאנו "חסידים שוטים" אלא מבחינתנו הוא אבא ממש. לא בגלל כריזמה ולא בגלל שיעור כזה או אחר.זה לא כוחו כלל. כוחו הוא בכח האהבה הגדולה והמסירות לעם ישראל. ולכן כבוד הרב רוזן שאני מאד מעריך.אתה ושכמותך לא השכלת אפילו להבין את מקור הקשר הגדול שלנו לרב. הרב אלון ישאר כאן איתנו עד 120 אין אפשרות אחרת. ייתכן שעוד יהיו ימים שחורים חלילה (אם הפס"ד לא ישונה). אך אנו עם הרב אלון באהבה ללא תנאים. בדיוק כפי שהרב אלון היה עושה כלפינו במצב שכזה.
3
אלון הודה בכל המעשים- עניין הכוונה המינית נתון לפרשנות
ליאור | 15-08-2013 11:03
יתכן כי הייתה לו כוונת גירוי מיני או שלא... גם כשאני מתסכל על מישהי יפה ולוחץ לה יד יתכן כי במחשבותיי יש כוונות מיניות אז מה? גם אני צריך ללכת לכלא? הרשעתו אינו מבטלת את אישיותו הנעימה, הקורנת והאמיתית של הרב.
4
הרב רוזן היקר, שישאלו לדעתך- אז תגיב...
יואב הרשקוביץ | 16-08-2013 3:32
5
הברקה לשונית שווה שפיכות דמים
ד"ר יצחק גורלסקי | 18-08-2013 11:23
לא חדש שישראל רוזן מוכן לקדש הברקה לשונית שלו אפילו תמורת שפיכות דמים. מוחו של הרב רוזן עכשיו רוקח סלוגן יפהפה ומי יעז להפריע לו במרוצו עד למכבש הדפוס... ההצעות של אותו ממציא חידושי גרמא לא ענייניות וההנמקות של אותו עומד בפתח-עיניים ("צומת") אינן עולות בקנה אחד עם הגותו וידיעותיו של תלמיד חכם. דברים כ"כ פשוטים ביותר עד כדי פטפוטים בעלמא בחודש אלול. דומה שיגזור הוא - הרב המהנדס המכובד - על עטו הנובע (והמתפרץ) אלם, כי בדיני נפשות אנו עוסקים.
6
הרב אלון עבורנו, כמו הרב קוק ז''ל בשעתו. צדיק יסוד עולם
הרב יהושע ויינשטוק | 18-08-2013 16:16
ראביי רוזן עדיין לא נציג הקב''ה עלי אדמות, גם אתה רבי רוזן צריך כבר לרדת מהבמה. ולא לדרוך על במותימו של אחרים כתרגום אונקולוס שם
7
אני מניחה שאיפשהו בדרך לכתבה
noa | 18-08-2013 22:13
פספסת את המשפט "כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה". זה גם מופיע בתלמוד שאתה כל כך נהנה לצטט. כל אחד רואה את מה שהוא רוצה לראות.
8
יש להתייחס אל ההרשעה בערבון מוגבל
שושי | 20-12-2013 13:34
לכל המאמינים שבית המשפט לא יכול לטעות, הנה עובדה: דוד החקיין הורשע במעשים מגונים בילד למרות שהעדות הוזמה ב80% ושהתגלו בה מעל 20 סתירות וילדים אחרים העידו לטובה דוד בבית במשפט, אך בית המשפט קבע שדוד החקיין "מסוכן לילדים". מאז עברו כבר שנים, כל הזמן ילדים סביבו ואין שום תלונה נוספת, נא לעיין: "דוד החקיין מגיב 1, 2, 3". על אף הרשעתו של הרב אלון, יש להטיל ספק רב בהרשעה עצמה. אגב, גם דוד החקיין קיבל עונש "קטן" יחסית להרשעה והציבור המכיר אותו תומך בו תמיכה ברורה.