נויה מנדל: איך מתמודדים בהומור עם מגפה עולמית?

נויה מנדל: איך מתמודדים בהומור עם מגפה עולמית?

הקורונה אומנם מעניקה את כל הסיבות לשקוע בדיכאון, אבל איך בכל זאת מצליחים להתמודד בהומור? השחקנית והסטנדאפיסטית נויה מנדל מספרת בטור מיוחד לסרוגים כיצד היא מצליחה לשמור על שפיות והומור גם שכל האורות סביבה כבו מזמן

author-image
קורונה טיים: איך מתמודדים עם מגפה עולמית בהומור?
  צילום: בניה ונינו

זהו, זה סגור. היומן עמוס בהופעות, בדיוק מתחילה קורס לפיתוח הומור בבר אילן, סדנאות לסטנדאפיסטים מתחילים, מביימת מופע בידור חדש ואז בדיוק כשאני מרגישה בשיא הקריירה-זה נפל עליי: קורונה!!

מה זה??? זה נשמע לי כמו סינית! מה זה קשור אלינו? מה זה קשור אליי?? והנה הופעה ראשונה מתבטלת והופ גם השנייה מתבטלת והנה זה מגיע – כל הלו"ז שלי מתהפך, וזהו אני מתה! אין אפשרות לבוא לנחם – THE END. טוב, רק כמעט…

החיים שלי זה לא תמיד רצף בדיחות

הקורונה תפסה כל אחד מאיתנו במצב אחר, אבל אצל כולנו היא יצרה טוויסט אמיתי בעלילת החיים ה"צפויים" שלנו וצריך לחשב מסלול מחדש (וחשבון אף פעם לא היה הצד החזק שלי). ואני – הבמה זה הבית שלי, זה הביטחון, זאת הפרנסה (אני חד הורית, חד פעמית, חד קרן פנסיה) – מה עושים??

עכשיו תבינו, היו לי משברים בחיים, בחיי. החיים שלי זה לא תמיד רצף בדיחות (ואני אומרת את זה ברצינות). אז מה? מה עכשיו? כיבוי אורות, נכנסים הביתה ולא יוצאים, עולם התרבות נכנס לתרדמת, אין טלפונים, אין יומן, ואין מוצא? לא ממש, לא אצלי. אני מהממשיכים.

הקורונה יצרה טוויסט אמיתי בעלילת החיים ה"צפויים" שלנו וצריך לחשב מסלול מחדש

בשביל להמשיך צריך לזכור מאיפה התחלנו ומה אנחנו עושים פה. לא הגענו לעולם בשביל עצמנו, אלא כדי לעשות דברים גדולים ולהוסיף אור, כל אחד בייעוד ובמטרות שלו.

מאז שאני זוכרת את עצמי הייתי מצחיקה בכל מצב ובכל צורה, זה יוצא לי בטבעיות כמו נשימה, זאת המתנה שקיבלתי ועם זה הגעתי לכאן. זה הכלי שלי, אז גם כשהמצב משתנה אין לי את הפריווילגיה להגיד: "אוקיי, העולם בפאוזה, אז גם אני אכניס את עצמי לפינת הפאוזה ושם איילל, אתבאס ואתקרבן".

צריך לקחת אוויר, לשנות תפיסה ולהתאים את עצמי לעולם החדש – עולם שחי עם מגיפה ועדיין להצליח ליצור, לצחוק, ליהנות, להבין שצריך לייצר משהו חדש מהקיים או בקיצור – להביא את עצמי באריזה חדשה.

ברגע שהחלטתי שאני ממשיכה באמונה, המציאות הסתדרה בהתאמה והתחילו להגיע טלפונים למופעים בזום. עכשיו, בואו, סטנדאפ = במה אנרגיה ואינטראקציה עם קהל, והנה אני עושה סטנדאפ בישיבה מול קהל דומם בזום. שוין, זה מה יש, ועם זה ננצח, וננצח בענק.

את האנרגיה והניסיון הבימתי והאהבה שלי לקהל הכנסתי למשבצת ולשמחתי, אני עוברת את זה בשלום, למרות שאני לא טיפוס של מסגרות. במהלך כל הסטנד אפ זומים האלה, שמתי לב שאלה שיושבים בבמשבצות חשוכות בלי מצלמה הם אותם אלה שיושבים בסוף האולם בחושך, ואלה שעם מצלמה פתוחה הם האמיצים שיושבים בשורה הראשונה, וזה משעשע אותי כל פעם מחדש.

הכי משעשע זה כשההוא מאחורה בסוף פותח מצלמה ונותן לי להציץ אליו לבית ולנפש פנימה, וגם מתגלה כאחד ההכי מצחיקים בקהל.

לא לפחד מההמתנה

ואני לומדת, לומדת כל הזמן. עם הזמן אני מבינה בדיוק איזה בדיחות וקטעים עוברים מסך ואיזה קטעים הם יותר בימתיים. הגעתי למופעי ענק בזום של מעל 1000 איש כשאני כביכול מדברת עם עצמי, אבל הסיפוק מזה שאני ממשיכה לעשות את מה שאני הכי אוהבת ומהפידבקים שאני מקבלת בסיום כל מופע – שווה את הכל.

התחושה שלי, שתקופת הקורונה היא תקופה שבה לא עושים הרבה אלא פשוט מחכים וממתינים. יכול להיות שקצת שכחנו איך ממתינים בנחת כי אנחנו במרוץ מטורף של הישרדות, אבל ההמתנה היא המתנה, והתשובות החשובות לכל הבעיות מגיעות בשלב הזה.

בין אם אתם מורים, רופאים או בכלל מובטלים – המסר שלי אליכם, הוא לא לפחד מההמתנה! לכל אחד יש את המתנה המצפה לו, והתנאי היחיד כדי לראות את המתנה האמיתית, זה להסכים שהכל לטובה.

ואליכם חבריי האמנים ואנשי הבמה: מדברים על פתיחת אירועי התרבות בקרוב, ואנחנו מחכים לזה בקוצר רוח, אבל צריך להבין שיש פה מהלך ברמה עולמית. ברגע שבורא עולם יחליט שזהו, האירוע מאחורינו – ייפתחו האירועים מחדש וזה צריך להיות מדוייק בזמן הנכון ביותר. מקווה ומתפללת שזה יקרה במהירה בימינו, והלוואי שבפורים הקרוב, נהיה בלי מסיכות ורק עם רעשנים… עד אז, אני עוברת לזום הבא…

=====================

נויה מנדל, שחקנית וסטנדאפיסטית מהראשונות במגזר. מופיעה על הבמות כבר כמעט 30 שנה ומייסדת "המרכז לפיתוח הומור".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
נויה אין עליך בעולם!!!!
אני | 24-01-2021 20:41
רק מלראות אותך מקבלים התחסנות למצב... תמשיכי לשמח ככה, ללמוד ממך
2
תת רמה
ג | 24-01-2021 21:44
שירת נשים