ברוך דיין האמת: הרב יהודה עמיטל נפטר - סרוגים

ברוך דיין האמת: הרב יהודה עמיטל נפטר

הרב יהודה עמיטל מראשי ישיבת הר עציון הלך היום, לפנות בוקר, לעולמו. הרב עמיטל היה מראשי השמאל הדתי, היה ממייסדי תנועת מימד וכיהן כשר לא תיק בתקופת ממשלת פרס אחרי רצח רבין. תפיסתו הדתית והתורנית הייחודית הייתה מעמודי התווך של הציונות הדתית.

ברוך דיין האמת: הרב יהודה עמיטל נפטר

הרב יהודה עמיטל, מבכירי רבני הציונות הדתית ב-40 השנים האחרונות, נפטר לבית עולמו הלילה והוא בן 85. הרב עמיטל היה מייסדה של ישיבת הר-עציון באלון-שבות (ישיבת ה"גוש"), ומייסדה של תנועת מימד, אשר כנציגה נבחר לכנסת ושימש כשר בממשלה באמצע שנות ה-90.

הרב עמיטל נולד כיהודה קליין בטרנסילבניה שברומניה. עם העברתה של טרנסילבניה להונגריה והכיבוש הנאצי במלחמת העולם השניה, נשלח הרב עמיטל הצעיר למחנה עבודה, ממנו שוחרר כעבור כ-8 חודשים. כחודש מאוחר יותר כבר עלה הרב עמיטל לארץ ישראל והתיישב בירושלים.

הרב עמיטל למד בישיבת "חברון", אך נמשך באותה תקופה גם לישיבת מרכז הרב ובמיוחד לראשה דאז הרב יעקב-משה חרל"פ, תלמידו-חברו של הראי"ה קוק זצ"ל. הרב עמיטל קיבל מהרב חרל"פ את תורת הרב קוק בדרכו המיוחדת, דרך שונה במקצת מהדרך שהתווה שנים מאוחר יותר הרב צבי יהודה קוק. עוד היה קשור הרב עמיטל לרב איסר-זמן מלצר זצ"ל, מבחירי רבני ירושלים, שאף הסמיכו לרבנות, ולאחר כשנה בישיבת "חברון" עבר הרב עמיטל ללמוד בישבת קלצק שבפרדס חנה אשר בראשה עמד בנו הרב צבי-יהודה מלצר זצ"ל. במהלך לימודיו בישיבת קלצק נשא לאשה את בתו של הרב צבי-יהודה מלצר, מרים. לאחר כשנה נוספת עברה ישיבת קלצק ועימה הרב עמיטל לרחובות.

לאחר הכרזת המדינה התגייס לצה"ל ונלחם במלחמת העצמאות במספר קרבות. לאחר תום המלחמה, חזר לישיבת קלצק ומונה ל"סופר הדיינים" בבית הדין ברחובות, ומאוחר יותר כר"מ ב"ישיבת הדרום" בעיר.

לאחר מלחמת ששת הימים פנה חנן פורת, ממיסדיה של גוש עציון המתחדשת, לרב עמיטל בבקשה שיעלה איתם לגוש להקים ישיבת הסדר חדשה, הראשונה שהוקמה בשטחים ששוחררו במלחמה. הרב עמיטל נענה לבקשה וכך נוסדה ישיבת "הר-עציון" ששכנה בתחילה בכפר-עציון ולאחר מספר שנים עברה לבניין הקבע שלה ביישוב אלון שבות, שלמעשה הוקם סביב הישיבה. הרב עמיטל צירף אליו כראש ישיבה את הרב אהרן ליכטנשטיין מארצות הברית, מבכירי הרבנים ב-"ישיבה יוניברסיטי" שהיה חתנו של הרב יוסף-דב סולובייצ'יק זצ"ל. הרב ליכטנשטיין הביא לישיבה את סגנון לימוד הגמרא של בריסק, ומן הצד השני גם פתיחות כלפי תפיסות פוליטיות והגותיות שונות

לאחר מלחמת יום הכיפורים חל מפנה הדרגתי בדעותיו הפוליטיות של הרב עמיטל, והוא התנגד לדרכה של ישיבת מרכז הרב בראשות הרב צבי-יהודה קוק ולתפיסתה את מדינת ישראל בצורה משיחית גאולית, ואף סירב לשמש וכאחד ממנהיגיה הרוחניים של תנועת "גוש אמונים". מהלך זה הפתיע את אנשי "גוש אמונים", שכן הייתה זו מבחינתם פניית פרסה מדברים שאמר הרב עמיטל בסך הכל כשנה קודם לכן בספרו "המעלות ממעמקים", כמו גם העובדה שישיבתו באלון שבות שכנה בעומק השטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים. במהלך מלחמת לבנון הראשונה הביע בצורה נחרצת את הסתייגותו מהמשך המלחמה וטען שבמקרה הזה "קדושת האדם גוברת על קדושת האדמה". כחלק משינוי תפיסתו ייסד את תנועת מימד שהוליכה קו מתון בקרב הציונות הדתית, קו שהסכים לפשרות טריטוריאליות תמורת שלום. השינוי בדעותיו של הרב עמיטל גרם לניכור ולניתוק של חלק מהציבור הדתי-לאומי ממנו ומהישיבה, במיוחד בתקופת הסכמי אוסלו, בהם תמך הרב עמיטל.

כאחד ממיסדי רעיון ישיבות ההסדר וכראש ישיבה, ומאוחר יותר גם כפליטיקאי, היה הרב עמיטל מקושר מאוד לצמרת הנהגת המדינה. היה בקשרים טובים עם ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, ולאחר הירצחו בשנת תשנ"ו (1995) התבקש הרב עמיטל על ידי ראש הממשלה שמעון פרס לשמש כשר בלי תיק בממשלתו, והיה אחראי על שיקום הקשרים בין דתיים וחילונים לאחר רצח רבין.

לפני כשש שנים ביקש הרב עמיטל מהנהלת ישיבת הר עציון לבחור את יורשיו בתפקיד ראשי הישיבה כבר כעת, וזאת על מנת למנוע מאבקי ירושה לאחר מותו. בשנת תשס"ו מונו הרבנים יעקב מדן וברוך גיגי לראשי ישיבה, ומספר שנים מאוחר יותר מונה גם בנו של הרב אהרן ליכטנשטיין, הרב משה, לראש ישיבה. לפני כשנתיים פרש הרב עמיטל מתפקידיו כראש ישיבה, אולם המשיך להעביר שיעורים בישיבה.

הלילה, נפטר הרב עמיטל לאחר מחלה קשה וממושכת ממנה סבל. יהי זכרו ברוך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
יהיה זיכרו ברוך..אדם יקר.
| 09-07-2010 10:01