צפו: קצר על הפרשה | כך אופוזיציה הופכת למהפכה - סרוגים

צפו: קצר על הפרשה | כך אופוזיציה הופכת למהפכה

את התהליך שעובר עם ישראל במצרים אנחנו מכירים, אבל מעניין לבחון את התהליך שהקב"ה מעביר את המצרים עצמם, ממשועבדים למלך שאומר שהוא אל ועד שהם מאלצים אותו לשחרר את העם. הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר לפרשת השבוע

צפו: קצר על הפרשה | כך אופוזיציה הופכת למהפכה
  אילוסטרציה, הפגנה בארה"ב בעקבות רצח ג'ורג' פלויד (צילום: David Odisho/ שאטרסטוק)

פרשת בא: עשרות שנים עם ישראל היה משועבד במצרים וסבל מאוד. אשאל שאלה פשוטה: למה הם לא ברחו? תשובה: כי הם היו עבדים. היתה להם נפש של עבד ולא נפש עצמאית של בני חורין, לכן הם לא רצו לברוח.

והאמת היא שהם לא היו לבד, גם המצרים עצמם היו עבדים. מסופר בפרשת ויגש שיוסף קנה בשם פרעה את האנשים, את האדמות, את הרכוש, את הכל. יוסף הופך את כל מצרים לבית עבדים אחד גדול. למי? – לפרעה, שמחשיב את עצמו לאל.

את הדבר הזה הקב"ה מפרק בעשרת המכות. מחמש המכות הראשונות אי אפשר להימלט, כולם סובלים. קראנו בשבוע שעבר, שכשמגיעה מכת ברד, הקב"ה אומר לפרעה דרך משה, מי שרוצה להישאר ולהישמר – שייכנס הביתה, ואכן כתוב "הירא את דבר ה' מעבדי פרעה הניס את עבדיו את מקנהו אל הבתים", קמה אופוזיציה, קמו מצרים שהתחילו לחשוב לבד.

אבל אלו היו בודדים, ופרעה 'לא סופר אותם', זה לא מעניין אותו.

והנה אנחנו מגיעים לפרשת השבוע שלנו. ממכת ארבה המצרים אמנם לא יכלו להימלט, אבל אחריה כתוב "ויאמרו עבדי פרעה אליו, עד מתי יהיה זה לנו למוקש, שלח את האנשים ויעבדו את ה' אלהיהם, הטרם תדע כי אבדה מצרים", באים עבדי פרעה ואומרים לו עד כאן, הם מפסיקים להיות עבדים, ומתחילים להיות עצמאיים במחשבתם ובדעותיהם.

עוד באותו נושא

זמני כניסת שבת ויציאת שבת פרשת בא תשפ"א

בשלב הזה פרעה מבין שהוא מאבד אחיזה, "ויושב את משה ואת אהרון אל פרעה, ויאמר אליהם… מי ומי ההולכים", פרעה מתחיל לדבר על הליכה, על עזיבת בית העבדים, כי הוא מבין שהעם שלו לא אתו. וכך העבדות ממשיכה להתמסמס, עד שמגיעה מכת בכורות.

אחרי מכת בכורות, כשפרעה קורא למשה ולאהרון ואומר "קומו צאו מתוך עמי" עם ישראל עדיין לא זז, מתי הוא יוצא? – כאשר "ותחזק מצרים על העם למהר לשלחם מן הארץ", כשהעם המצרי אומר לבני ישראל תצאו, אז הם יוצאים.ללמדנו, כשאדם נמצא במצוקה גדולה, פעמים רבות הוא צריך לשנות את נפש העבד שבו לנפש עצמאית של בן חורין.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו