החלטת בג"צ להכניס חמץ: חוסר קשב ודרך ארץ יצר מלחמת דת מיותרת

החלטת בג"צ להכניס חמץ: חוסר קשב ודרך ארץ יצר מלחמת דת מיותרת

ח"כים מהמפלגות החרדיות והממסד הרבני דחו כל פשרה הגיונית שהוצעה להם, מתוך מחשבה שבכוחם לשלוט תמיד. התוצאה כעת היא כפיה בחוק. נרמסה ההתחשבות ועכשיו גם חג הפסח מתפרץ לעבר המחלוקת המאוסה

החלטת בג"צ להכניס חמץ: חוסר הקשבה ומלחמות דת
  אילוסטרציה (צילום: שלומי כהן פלאש 90)

בית חולים הוא מקום שמגיעים אליו אנשים הטרודים בעניין אחד בלבד: בבריאות שלהם. ודווקא אז, אנחנו מסתכלים אחרת על הסובבים שהגיעו כמונו לבדיקה, לטיפול, לאשפוז, או להיות עם משהו שחשוב להם.

אנחנו באופן טבעי הופכים לקשובים יותר, סובלניים יותר, רחמנים יותר. מכבדים את הלובשים חלוק הלבן המטפלים בנו, גם אם הוא גבר או אישה, חילוני, דתי או חרדי, מוסלמי או נוצרי. ברור שלכל כלל יש יוצאים מן הכלל, אבל כך רובנו: אנחנו מתנהגים באנושיות. ביום יום, אנחנו יודעים להסתדר ביננו.

עוד באותו נושא

זעם על פסיקת אסתר חיות: "שופטי בג"צ חצופים"


129

השבוע החליט בג"ץ, כי בתי החולים לא מורשים למנוע מאדם להכניס לשטחם חמץ בפסח. על פניו, עוד החלטה צפויה ושיח מתלהם בצידה. אלא שהסוגייה הזאת היא מקרה מבחן, נייר לקמוס חברתי ולנו אסור לתת לנושא לחלוף בלי התערבות ציבורית.

אנחנו ערב בחירות. הפער בין ההנהגה לציבור מעמיק, כמו גם השיח הקולני בין דתי לחילוני ובין מצדדי העליונות המשפטית לעליונות החקיקתית. הימים הם ימי מגיפה שממאנת להיעלם ובתי החולים מקבצים אליהם הכל מכל.

ההחלטה, שהתקבלה בבית המשפט העליון, נולדה בחטא מלחמות הדת המיותרות של פוליטיקאים. חברי כנסת מהמפלגות החרדיות והממסד הרבני דחו כל פשרה הגיונית שהוצעה להם, מתוך מחשבה שבכוחם לשלוט תמיד. התוצאה כעת היא כפיה בחוק. עכשיו, חג פסח, שהוא האירוע הדתי והלאומי שלנו המושרש עמוק במסורת היהודית ומעוצב בערך החירות, מתפרץ לעבר המחלוקת המאוסה וכובל את כולנו לעימות של בעד ונגד.

נרמסה ההתחשבות. נדחקה דרך הארץ ושיקול הדעת הפרטי. עכשיו הכל בחוק. יש מנצחים ויש מפסידים. ברור לכל בר דעת, כי המפסידים הגדולים הם הציבור והמנצחים הם העסקנים והפוליטיקאים. מאבק אחד והחלטה אחת שממחישים את עומק הבעיה ואת הפער בין ההנהגה לציבור.

ברגע שיש חוקים במקום שבו דרושה רק הסכמה חברתית, נוצר קרע וריחוק. במשפחה, במקום העבודה, במילואים או בין חברים, תמיד יקפידו על מזון כשר גם אם רק אחד מהנוכחים שומר כשרות. כולם מעוניינים לשמור על כבוד האחר, וכולם מעוניינים לא לפגוע ברגשות החבר. ההתחשבות טבועה בנו. לחיים כוח חזק יותר מכל עימות מאולץ ונגוע.

ההלכה היהודית מסתמכת על הציבור. הכלל הפשוט קובע, כי כשיש ספק כיצד לנהוג, יש לנהוג כמנהג העם. "אם אין נביאין הן – בני נביאים הן", ביטוי זה, משמש אבן יסוד בשאלות הלכתיות. גם כאשר נשכחה הלכה בישראל וחכמי ההלכה הודו שאינם זוכרים מהי הלכה מסוימת, הם ביקשו להביאה להחלטת הציבור.

כזה היה המקרה המוזכר במקורותינו הקשור לקרבן פסח: בערב פסח שחל בשבת מתעוררות בעיות הלכתיות רבות. כשנשאל הלל מה דינו של מי שלא הביא סכין לשחיטת קרבן הפסח בבית המקדש, כיצד יקח אותה? הלל לא היסס להודות שנשתכחה הלכה זאת ממנו, ואינו זוכר כיצד מובילים את הסכין בלי לטלטל בשבת. כיצד נהג? הוא המתין לראות כיצד ינהג הציבור, ונוכח בפתרון. העולים לרגל הצמידו את הסכין לשה או לכבש שנשאו עמם למקדש ונזכר, שאכן כך היא ההלכה בנושא.

נראה שאצלנו לא ההלכה היא שמעניינת את מי ששכח כיצד לנהוג, אלא הרצון להוכיח מי חזק יותר. בדיוק ברגעים האלה, על הציבור לנהוג לפי מנהג העם. וההנהגה? היא תיווכח ותתפקח.

 

ד"ר עליזה לביא, חוקרת, מרצה וסופרת; כיהנה כחברת הכנסת מטעם מפלגת "יש עתיד"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
בגץ לא החליט...
דרוש דיוק | 15-01-2021 12:12
בגץ לא החליט להכניס חמץ. דיוק יאפשר דיון באמת רציני.
עוד אחת שמבינה בהלכה ולא
ויקטור | 16-01-2021 18:26
תחמיץ שום הזדמנות להכפיש את הממסד הדתי. סרוגים מבזה את עצמו במאמרים נלוזים כאלה.
2
חמץ בבתי חולים
FABBY | 15-01-2021 12:15
מכירים את זה? תלחץ על הבננה - ייצא לך קוואץ' וזה מה יצא לחרדים, ובצדק!
לך יא...
איתי | 15-01-2021 12:19
לך יא דפוק יא גזען מטומטם
3
לא מאמין לך ולא מאמין בך
שקול | 15-01-2021 12:28
הגברת לביא זכורה לי יוצאת במחול מנצחים בכנסת כאשר חברה לשונאי היהדות משמאל בהצעת חוק פמיניסטית.שם זה היה חיובי להראות כוח ולהוכיח :״מי מנצח״. לא מאמין לך ולא מאמין בך.
4
החלטת בג"ץ
משיח | 15-01-2021 12:53
עוד הוכחה לצורך בהפרדת הדת מהמדינה.
5
את עדיין מצייצת...
אלכס | 15-01-2021 14:01
את עדיין מצייצת את ועוד אירגונים רפורמים הקרן החדשה לישראל
עליזה
שלום אלכס. | 15-01-2021 15:59
אשמח לדעת למה זכיתי לכזה מטר. אתה מכיר אותי בכלל? שבת שלום
6
אולי סופסוף הם...
חיים | 15-01-2021 14:34
אולי סופסוף הם יבינו שזה דינו של כל ביריון, לפגוש ביריון חזק ממנו.
7
ההבדל בין מוגבלות למגבלה - הכל בראש
המורה להיסטוריה | 15-01-2021 15:02
אדם בעל מוגבלות זכאי להתחשבות. רמפה לכסאות גלגלים. כתוביות לכבדי שמיעה. כיתוב ברייל במעלית. ועוד. אדם ששם על עצמו מגבלה בגלל אמונתו אינו מוגבל. הדרישה החצופה שאנשים שאינם דתיים או שאינם יהודים בכלל לא יכניסו מזון מנחם מהבית רק בגלל שחרדים מאמינים שאסור להם לדעת שמישהו אוכל משהו אחר מהם - מוגזמת ולא ראוייה לשום התחשבות. אפילו אדם אלרגי שנמצא בסכנת מוות לא דורש שלא יכניסו אגוזים לשטח בית החולים. ולעומת זאת אדם חרדי, שרק מאמין שיקרה לו משהו רע אם יידע ששלוש קומות מתחתיו מישהו אוכל לחם, דורש שאוכלוסייה שלמה תתאים את עצמה למגבלה ששם על עצמו מתוקף אמונתו. יותר אבסורד מזה - לא קיים. החרדים והרבנות דורשים שאנשים יתחשבו בצורך העז שלהם לשלוט במה אחרים אוכלים. זה פשוט לא נורמלי ולא אנושי. אף אחד לא אוסר על חרדי לאכול משהו לפי אמונתו. אין שום סיבה לאסור על לא חרדים לאכול לפי אמונתם הם. צמחווני לא דורש שלא יכניסו בשר לבית החולים. טבעוני לא דורש שלא יכניסו ביצים וחלב לבית החולים. אין שום סיבה שחרדי ידרוש שלא יכניסו לחם לבית החולים.
חבל מאוד שדווקא...
דוד | 17-01-2021 19:18
חבל מאוד שדווקא את המורה שאמונה על העברת ההיסטוריה של העם בגלות ששמר מכל משמר ערכים ששמרו על הצביון היהודי עי שמירת חגי ישראל גם אם לא היו שומרי מצוות וכאן בארץ אחרי אלפיים שנות גלות מפירים את כל הסטטוס קוו שנקבע עי המדינה בהקמתה כגון איסור מכירת חמץ בפרהסיה וכן מכירת חזיר(פרט לקיבוץ מזרע שהיה מייצא) ועוד....אז דווקא עכשיו לעורר מחלוקת במקום לכבד את הערכים שהיו חבל מאוד כי כך אנחנו לאט אבל בטוח שוכחים שאנו כאן בארץ היהודים
8
בג"צ הנאור רגיש לערכיים מוסלמים ונוצרים
חיים | 15-01-2021 16:26
וסולד מתורת ישראל.
אין דבר כזה תורת ישראל . יש אמונה ופולחן
המורה להיסטוריה | 15-01-2021 23:27
גם לא היתה יציאת מצרים, והעולם לא נברא ב 7 ימים ובטח שלא לפי הסדר שמתואר בסיפורי התורה. פולקלור ומיתוסים ואמונות יש לכל עם, גם לעם שלנו. זה היה יכול להיות נחמד אם לא היו יותר מידי אנשים שמשתמשים בפולקלור הזה כדי לקבל כסף מאנשים אחרים וכדי להכתיב לאנשים אחרים את אורחות חייהם. אנחנו לא יותר מיוחדים מאף אחד אחר. אפילו האמונה היוקדת של לא מעט יהודים שהם יותר טובים מאחרים ויותר מיוחדים מאחרים היא לא פחות ולא יותר מאתנוצנטריות שקיימת בכל קבוצה אנושית. אפילו בתחושת המיוחדות אנחנו לא יותר מיוחדים מאף אחד אחר. וברגע שכולם יכירו בזה, ויפסיקו לעשות את התורה ואת הדת קרדום לחפור בו להשגת ממון וכח - ייטב לכולם
9
בגץ לא התיר...
תפסת מרובה ... לא תפסת .... | 16-01-2021 8:32
בגץ לא התיר הכנסת חמץ לבתי חולים אלא אסר על חיפוש אחר חמץ בתיקי הבאים , וזו פסיקה מאד נכונה ... ברוב מדינות העולם המערבי אסור אפילו לשוטר , לחטט בתיק של אזרח ללא צו של שופט ... וגם כשיש עניין בטחוני התיק לא נפתח , אלא נסרק על ידי משקף כמו בשדה תעופה...
10
בג"צ כפה כפיה אנטי יהודית,
שני | 16-01-2021 23:25
חולה יהודי שמאושפז לא צריך לראות חמץ בחדרו, זוהי כפיה אנטי יהודית, לא יקרה דבק ר אם במשך שבוע לא וכנס, ואין מקום לפשרה בנושא זה. הערב רב המופיע בתורה בשם העם גרם אז צרות במדברוצאצאיו ממשיכם לעשות צרות גם היום
, ומה...
פסיקה טובה ומאוזנת .... | 17-01-2021 7:40
, ומה עושה חולה בארצות ניכר ? שם הוא רואה גם חילול שבת , גם אי שמירה על כשרות האוכל, וגם הכנסת חמץ בזמן הפסח ... מוותר על האישפוז ? לפחות פה הוא מקבל אוכל כשר מבית החולים ... לחטט בתיקי מבקרים זה מגוכך וכעת גם לא חוקי ... וטוב שכך .
11
זאת התוצאה של...
המעורר | 18-01-2021 11:21
זאת התוצאה של מפלגת יש עתיד שהרסה כל דבר שבקדושה, ואת היית חלק ממנה נא לא להיצדדק