מי אשם בפיצול בין סמוטריץ' לבנט? | פרשנות - סרוגים

מי אשם בפיצול בין סמוטריץ' לבנט? | פרשנות

בסיום שבוע פוליטי סוער, השאלה המרכזית בה היו עסוקים סמוטריץ' ובנט היא מי ייזכר כאחראי לפיצול בציונות הדתית. התשובה לשאלה תשפיע במידה רבה על מצביעי המגזר

author-image
מי אשם בפיצול בין סמוטריץ' לבנט? | פרשנות
  צילום: יונתן זינדל,פלאש 90

יותר משעסקו בניסיון להתאחד, בימים האחרונים השאלה המרכזית שהטרידה את ח"כ בצלאל סמוטריץ' ואת ח"כ נפתלי בנט היא מי יהיה אשם בפיצול הציונות הדתית ובנטישת המחנה. ההיסטוריה הוכיחה כי בד"כ  מי שהציבור הפנה כלפיו את האשמה של פיצול המחנה – הוא זה שנועד לכישלון בקלפי. כך קרה בפעם האחרונה כאשר בנט ושקד נטשו את הבית היהודי והקימו את הימין החדש. כולנו זוכרים איך זה נגמר – מתחת לאחוז החסימה.

עוד באותו נושא

הדרישה של השולמנים מימינה: חמישייה ראשונה


3

לאור דברים אלה, בימים האחרונים לאחר שכבר הבינו סמוטריץ' ובנט כי כל אחד מהם ירוץ בנפרד, השניים הופיעו בכלי התקשורת בניסיון לנצח ב'בליים גיים (משחק האשמות) ולהוכיח לציבור כי השני הוא האחראי לפילוג בין השניים.

לא בטוח שיש תשובה חד משמעית. עד לפני שבוע בנט וסמוטריץ' אמרו מעל לכל במה כי הם שותפים לדרך, ורואים עין בעין ברוב המוחלט של הדברים. נראה כי מדובר בכדור שלג שיצא משליטה.

לשיטת סמוטריץ', יסוד המחלוקת הוא על היום שאחרי הרכבת הממשלה. בנט לא הסכים להתחייב לו על גבולות הגזרה של זהות הממשלה אותה יעדיף להקים. לטענת האחרון, בנט לא הסכים להתחייב שאפילו ממשלה הנשענת על הימנעות של הערבים היא מחוץ לתחום. בנוסף, סמוטריץ' טען כי בנט זנח את ערכי הימין והציונות הדתית, ואין מדובר רק בקמפיין להבאת קולות, שכן אנשי מרכז שמאל מובהקים מנהלים מגעים להצטרפות לימינה.

מנגד, לאורך כל המו"מ בקרבת בנט האשימו את סמוטריץ' בכיסאולוגיה. לטענתם סמוטריץ' פיצל את הציונות הדתית מאחר ולא הסכים לקבל פחות מארבעה מקומות בשמינייה הראשונה. בימין החדש אמרו מעל לכל במה כי לא מדובר בשיח על ערכים כפי שטוען סמוטריץ', אלה מו"מ על מקומות ברשימה. "סיכמו שיהיה מו״מ שקט,  ואז סמוטריץ' הקים מפלגה והתחיל ללכת לנו על הראש בכל הכח אז אין מו״מ", אמרו בקרבת בנט לאחר שסמוטריץ' השיק את מפלגתו. בקרבת בנט מגדירים את המהלך של סמוטריץ' קמפיין להשגת מקומות נוספים ברשימה.

אך למרות האשמות על מיקומים, לאחר הפיצול הרשמי, בנט כינה את סמוטריץ' קיצוני ופרובקטור ואמר כי: "ימינה נפתחת באופן רשמי לכלל הקהלים. כל מי שחשש להצטרף לימינה בגלל הקצנה ואי כיבוד של אנשים שונים בחברה הישראלית יכול למצוא בימינה בית".

אז מי אשם בפיצול? סמוטריץ' שרצה יותר מקומות ועשה קמפיין עצמאי אשר חרג מגובלותיו? או בנט שרצה להיפטר מההקצנה של סמוטריץ' ולהיפתח לקהלים נוספים בכדי להישאר בקרב על ראשות הממשלה?

סמוטריץ' ובנט נושאים את עיניהם לבית היהודי

חמישה ימים לפריימריז בבית היהודי, ונראה כי זהות המנצח תשפיע רבות על בנט וסמוטריץ'. על רקע הפיצול מימינה, סמוטריץ' רוצה למצב את עצמו כמפלגת הציונות הדתית הקלאסית, ולשחזר את ימיה היפים של המפד"ל המיתולוגית. ואילו בנט רוצה להרוויח את הבית היהודי בכדי לא להפסיד לגמרי את הציונות הדתית לסמוטריץ', וגם בכדי לפגוע בו על הדרך.

בנט וסמוטריץ. צילום: יונתן זינדל פלאש 90

לאור זאת, בקרבת סמוטריץ' פועלים רבות בכדי לגרום לסגנית ראש עיריית ירושלים, חגית משה לנצח בקרב על הבית היהודי. משה ידועה בהתנגדותה לבנט, וכבר הצהירה באולפן סרוגים כי במידה ותיבחר, היא תחילה תשב עם סמוטריץ' למו"מ בכדי לאחד את הכוחות הפוליטיים בציונות הדתית.

מנגד, עיניו של בנט נשואות לניר אורבך המתמודד השני. אורבך ידוע כמקורב לבנט ושקד, ובמידה ויבחר הוא צפוי לסגור במהרה על מקום בעשירייה הראשונה ברשימת ימינה.  ככל הנראה אורבך יעשה זאת עוד לפני שאפילו יגש למו"מ עם סמוטריץ'.  כמו כן, במידה והבית היהודי יחבור לבנט, סמוטריץ' יאלץ לחבור לעוצמה יהודית ולנעם. כאמור, שר התחבורה לשעבר שואף להיות בקונצנזוס של הציונות הדתית, וחבירה לבן גביר עלולה להחזיר אותו למחוזות החרד"ליים והימנים קיצוניים, ולהבריח רבים מהמגזר לבנט.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
32 תגובות - 23 דיונים מיין לפי
1
שורש הפיצול הוא...
צבי פרשן | 15-01-2021 11:28
שורש הפיצול הוא בהנהגה הרבנית שסמוטריץ משמש נציגם, המשפחה שמפעילה את ערוץ התקשורת המגזרי שחרט על דיגלו כבר שנים את מידת ההתנשאות וההתבדלות. הם אלה שפילגו את הישוב בית אל לשני ישובים בית אל א ובית אל ב הם אלו שהקימו את תנועת הנוער אריאל שהתפלגה מבני עקיבא הם אלו שהקימו את האיחוד הלאומי שהתפלגו מהמפדל מידת ההתפלגות היא תוצר ישיר למידת ההתנשאות שלהם הם בטוחים שהאמת נמצאת אצלם ורק אצלם מקווים שאכן הסמוטריץ שלהם ירוץ בבחירות לבד והוא לא יעבור את אחוז החסימה וכך נוכל להודות לרבונו של עולם ולברך ברוך שפטרנו מהחבורה הזאת
ב2013 לפני...
אביעד סולטן | 15-01-2021 13:09
ב2013 לפני בסך הכל 7 שנים שבנט עמד בראש הבית היהודי וסמוטריץ היה עוד ברגבים ועסק בשדידת כספי ציבור מרשויות מוניציפאליות ביוש הבית היהודי בראשותו קיבל מספר שיא של 12 מנדטים ומאז שסמוטריץ נכנס לכהסת המנדטים יורדים בשיטתיות כל בחירות אז אמנם בטח אתה שייך לזרם החרדלי שלא מסוגל להבין שהוא לא רצוי אבל לפחות עם העובדות תנסה להתמודד
כל אחד...
נו באמת | 15-01-2021 13:06
כל אחד בטוח שהאמת נמצאת אצלו, השאלה אם הוא יודע איך לקדם את האמת שלו
אם מרן הראי'ה זצל היה חי היה זורק את בנט מהגג
קישטה בנט..... | 15-01-2021 13:01
בנט רפורמי חילוני [מחפש היתרים לנסוע בשבת - כידוע - לא מזמן]. בנט נעץ ציפרניו בכותל הקדוש שלנו. מה לבנט הרפורמי עם הציונים הדתיים-חרדים? אם סמוטריץ' יחבור מחדש לבנט, נחרים את סמוטריץ'
אני לא יודע מי אתה צבי
מני | 15-01-2021 12:54
פרשן אבל תקבל פרס ישראל לקשקשת. בנט הפנטזיונר יגרור אותנו להימחק פוליטית אם לא ניפרד ממנו ונלך כולנו ביחד מעצמה צפונה . אין לנו זכות לפסול מישהו חוץ מבנט שהוציא עצמו מן הכלל. אינני מצביע עצמה אבל אני לא מבין למה פוסלים אותם. המצביעים שלו הם בשר מבשרינו והוא מעורכי הדין הטובים כיום שמגן בחרוף נפש על נפגעי השלטון מהימין ומצליח!
2
סמוטריץ מייצג נאמנה...
מושיקו בן שבת | 15-01-2021 11:33
סמוטריץ מייצג נאמנה את פלח החרדלי בציונות הדתית שמנוהג על ידי כנופיית ערוץ 7 ומשלב באישותו את כל ערכי חרדלי הציונות הדתית: התנשאות , יהירות , אפליה , זחיחות ,שחצנות, פגיעה בשונה, שינאת האחר, פילוג אובססיבי על גבול החולני, רדיפת תקציבים , שפה ירודה פה מטונף ורצון עז לכבוד ושררה אין ספק שראשי חרדלי הציונות הדתית גאים בו ורואים בו ממשיך דרכם
אי אפשר...
נו באמת | 15-01-2021 13:05
אי אפשר להצליח בפוליטיקה בלי ללכלך את הידיים בדם ובשפיר ובשליא
3
די די די עם הנמיכות הזאת!
דתי לאומי | 15-01-2021 11:54
תפסיקו עם הניתוחים הפוליטיים החילוניים האלה. אתם מזלזלים בקוראי סרוגים. אנחנו מחפשים תוכן גבוה ואמיתי, ניתוח אמוני, דעת תורה. צריך אחדות סביב ערכי התורה שלנו, ולא פוליטיקה מפלגת. תתאחדו
4
בצלאל בן אדם...
הראל שפרן | 15-01-2021 12:12
בצלאל בן אדם מנוול כפוי טובה שרץ עם בן גביר ובזכותו נכנס לכנסת הוא לא הפסיק לפגוע בבנט ואחרי זה שרץ עם בנט לא הפסיק לפגוע בבן גביר עכשיו תראו כמה רוע הוא יוציא נגד בנט ואסור לשכוח שמי שנותן לו גיבוי ומשמש לו כשופר זה ערוץ 7 בושה שהרב מלמד ואישתו משתפים איתו פעולה ומתנהגים כמו אנשים זולים שכל מה שמעניין אותם זה לפגוע באחרים כדי לקדם את המועמד שלהם איזה חילול ה נורא ואיום הם עושים בושה וחרפה
5
חד משמעית בנט אשם
יעקב | 15-01-2021 12:17
משום מה הוא מדליק אצל אדם דתי את הפיוזים, לא כמו איילת שקד שכן מבינה היכן היא חיה
6
סמוטריץ איש מדהים...
שמואל | 15-01-2021 12:39
סמוטריץ איש מדהים ומקסים מכל היבט. הוא ההיפך מקיצוני הוא כולו אהבת התורה העם והארץ. ציונות דתית זה סמוטריץ! . ימין ימינה ימנים ימניות כמו סער וכמו ליכוד זה בנט.
ענק !!!!...
מכר קדומים | 15-01-2021 12:53
ענק !!!! סמוטריץ איש מדהים גמרת אותי מצחוק חה חה חה סמוטריץ כלומניק עם תעודות אפס מוחלט בצבא ואפס מוחלט באזרחות אין לו בכלל קורות חיים כל כולו שחצנות עם חזה מתוח ופרצוף זחוח
7
דבר אחד בטוח הפיצול הזה גרם לי להחליט.
רפול | 15-01-2021 12:45
הפעם לא משתתף בבחירות
8
חחח מי מכלל צריך מפלגות דתיות לאומיות...
אבי | 15-01-2021 12:45
תמשיכו לריב אנחנו מזמן נטשנו
גם אנחנו...
דתי לאומי | 15-01-2021 13:35
גם אנחנו נטשנו... נטשנו גם את בנט וגם את סמוטריץ, מסתבר ששניהם חושבים בעיקר על עצמם למרות הדיבורים המתיפיפים שלהם על דרך ונאמנות. בנט הוכיח שנאמן הוא לא וסמוטריץ מחפש בעיקר מעמד. נשאר בדרך הציונות הדתית בבית, בחיים ובכל דבר אבל לא בפוליטיקה כי מסתבר שאין חיה כזאת.
9
זה לא פיצול...
נו באמת | 15-01-2021 13:01
זה לא פיצול בציונות הדתית, כי בנט לא מייצג את הציונות הדתית, אף על פי שהוא ציוני דתי, אבל סדר היום שלו לא לייצג את הציונות הדתית אלא לקדם את עצמו לראשות הממשלה
10
סמוטריץ בכל מקרה...
נו באמת | 15-01-2021 13:03
סמוטריץ בכל מקרה יחבור בסוף לבנט, השאלה רק מאיזו עמדה: האם ככוח פוליטי עצמאי או כעוד חייל בצבא בנט
11
יותר מדי מילים...
לוי | 15-01-2021 13:24
יותר מדי מילים בכתבה מיותרת. ראשית, לכל אורך הדרך בנט התנהג בפטרונות והציבור הציוני דתי לא עניין אותו. שנית, השותפות בינו לבין סמוטריץ לא הייתה שותפות. הוא רק והחליט דברים לבד. ראו זאת. שלישית, בנט גילה דעתו(למי שבכוח רצה לעצום עיניים)כאשר וויתר על הרבה ערכים-ארץ ישראל ועוד. רביעית, בנט מעולם לא התבטא בנואי היהדות השונים-שבת, גיור ועוד. הוא תמיד עף מעליהם והשאיר לאחרים שידברו על כך. למה עדיין חושבים שהוא מייצג את הציונות הדתית? את מי שהנושאים הערכיים והדתיים מעניינים אותם?
12
היזהרו מקיצוניים, חשוכים,...
טל | 15-01-2021 13:29
היזהרו מקיצוניים, חשוכים, שונאי אדם באשר הוא אדם, שרוצים להפנות תקציבים ומשאבים מוגדלים להתנחלויות חוקיות ולא חוקיות, גדולות כקטנטנות על חשבון צרכים של החברה כולה והפריפריה.
13
האשם הוא ביבי...
שלמה כהן | 15-01-2021 13:44
האשם הוא ביבי ראו את השיחה שלו עם השולמנים. בושה וחרפה שעדיין רוקדים לפי צלילי ביבי המעוניין בפילוג הזה.
14
בנט מייצג את...
יגור | 15-01-2021 14:55
בנט מייצג את בנט בנט לא מדבר ולא עושה ציונות דתית . סמוטריץ כולו ציונות דתית . לציונות הדתית. יש בית לא עם בנט. אלא בית אמיתי דתי לאומי נטו.
15
בצלאל בראש יחד עם חגית משה זה הפתרון הראוי
אורבך נכשל בכל פרמטר | 15-01-2021 16:12
מנכל שדרדר את הארגון בצורה שאורבך עשה לא מקבל על זה פרס קידום
יאירוש - די
דניאל | 16-01-2021 15:27
ביביהו פילג ושיסע ושלוחיו ממשיכים בשיסוי יהודים אלו באלו בכל מדיה אפשרית
16
ביבי כהרגלו מפלג...
משה | 15-01-2021 17:56
ביבי כהרגלו מפלג ומפצל ומשסה יהודים אלו באלו.
עכשיו כשגמר...
אורנית | 16-01-2021 0:02
עכשיו כשגמר לשסות יהודים התחיל לשסות גם ערבים אלו באלו לא ירגע עד שלא תהיה פה מלחמת אזרחים
17
מזכיר לכולם שכאשר...
ארז | 15-01-2021 18:05
מזכיר לכולם שכאשר בנט רץ על ג'בלאות - סמוטריץ השתמט ולמד משפטים במסגרת 'רמאותו אומנותו'
18
הרבי
נועם | 16-01-2021 11:23
הרבי מלובביץ' נפתלי בנט אלי ישי בנימין נתניהו שלום ארוש אליעזר שלמה שיק
19
סוריה
נועם | 16-01-2021 11:23
סוריה חוזרת ליהודים
20
ראיתי עכשיו בטלויזיה...
נהג מונית | 16-01-2021 19:38
ראיתי עכשיו בטלויזיה את סמורביץ אפס אפסי האפסים . מדבר בספיד של 150 קמ ש. קשה להבין אותר.איך יהיה שר ? קודם שיהיה חייל .
21
זבל הגמד הזה...
נהג מונית | 16-01-2021 19:40
זבל הגמד הזה .
22
אין מה לחבור לנועם ממילא בסוף יצביעו אגודה
אמיר | 16-01-2021 19:49
נועם זו מפלגה קקיונית. אין להם אפילו רבע מנדט. לכן חבל לבזבז מקום ברשימה על נציג שלהם. מה עוד, שלפי נסיון העבר, ממילא הם בסוף יצביעו לחרדים.
23
בנט וסמוטריץ - מהווים המפרקים בע"מ של הציונות
משה שמיר | 16-01-2021 21:57
ולכן אסור להצביע בעדם. עליהם יאמר: הרצחת וגם ירשת? לאחר חיסול ופירוק הציונות הדתית, הם רוצים כעת לחטוף את קולותיהם