הרב אהד טהרלב: בעד עתודה לבנות דתיות - סרוגים

הרב אהד טהרלב: בעד עתודה לבנות דתיות

עתודה אקדמית לבנות דתיות? הרב אהד טהרלב סבור ששירות צבאי לבנות גם במסלולי העתודה האקדמית מעצים את עולם התורה הנשי ואת אישיותה של האישה הדתית

הרב אהד טהרלב: בעד עתודה לבנות דתיות
  צילום: Jose HERNANDEZ שאטרסטוק

חז"ל למדונו ש"ספרא וסיפא ירדו כרוכים זה בזה לעולם" מה פשרה של זיקה זו? מדוע התורה המרבה שלום בעולם ודרכיה דרכי נועם יורדת כרוכה עם החרב והסייף המביאים חורבן בעולם?

ניתן לומר בפשטות שהחרב באה להתריע ולהזהיר. אם נשמור ונקיים את מצוות התורה מוטב, ואם לאו – חרב תונף עלנו. הסבר נוסף הוא  שישנו קשר מהותי בין התורה והמלחמה. הן בעולם  התורה והן בזירת הקרב הקב"ה מופיע בעוצמה.  במתן תורה אנו מוצאים תיאור המזכיר מלחמה :"וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו ה' בָּאֵשׁ …. וַיֶּחֱרַד כָּל הָהָר מְאֹד …" ואף במלחמה אנו מוצאים את הופעתו של ה' " כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶךָ וְרָאִיתָ סוּס וָרֶכֶב עַם רַב מִמְּךָ לֹא תִירָא מֵהֶם כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ".

עוד באותו נושא

הרב יהודה פרידמן: בנות לא צריכות ללכת לעתודה


17

מאז שעם ישראל חזר לארצו אנו עדים לגידול עולם התורה והתעצמותו. היצירה התורנית פורחת ועולם הרוח חוגג. ובמקביל לכך, חזרת העם לארצו הביאה להקמת צבא חזק ואיתן הבנוי על אדני המוסר והצדק.

בבתי  המדרש השונים גדלים מנהיגי וענקי הרוח, ובשירות הצבאי מתפתחים מנהיגים המקדמים ומובילים את החברה הישראלית.

בשני העולמות אנו קונים בטחון. בבית המדרש אנו קונים ומפנימים את ביטחוננו הרוחני  בקב"ה, ובשירות הצבאי אנו מקנים בטחון לאומי למדינתנו. שני הביטחונות יונקים אחד מהשני. ואינם אפשריים אחד בלי השני. לולא שניהם לא נוכל לנצח בקרב. אנו זקוקים הן ללימוד תורה והן לטנקים ומטוסים.

ערך לימוד התורה היה תמיד הערך החשוב והמרכזי ביותר בעולם היהודי. ומאז תקומת ישראל בארצו, הפך השירות הצבאי וקיומו וחוסנו של צבא ההגנה לישראל, לערך נוסף  המלכד ומכונן בתשתית החברתית של מדינתנו.

כחלק  מהמהפכה הנשית בדורנו  אנו עדים בשנים האחרונות לכך שרבות  מהבנות מהמגזר הדתי לאומי מחליטות להתגייס לצבא. וראו איזה פלא – ככל שיותר בנות מתגייסות לצבא כך עולם התורה הנשי הולך וגדל, ויותר בנות לומדות תורה, ובוחרות לשלב בין לימוד תורה ושירות צבאי במדרשות שונות. וככל שיש יותר בנות הבוחרות ללמוד תורה לפני השירות הצבאי שלהן, נפתחים יותר מסלולים יחודיים לבנות דתיות בצבא.

על מנת להעניק בטחון מירבי יש צורך לא רק בטנקים ומטוסים אלא גם ביכולות טכנולוגיות.  הצבא צועד לא רק על קיבתו אלא גם על רופאים ומשפטנים וכל מערך התמיכה הרחב.

לאחרונה אנו עדים לכך שבנות מהמגזר הציוני דתי בוחרות  ללכת למסלולי העתודה בצבא. מסלולים המאפשרים לבת הדתית  להשתלב ולתרום תרומה משמעותית בצבא  וגם לעשות תואר אקדמי משמעותי.

גם תואר וגם שירות משמעותי לעם ישראל

אומנם המתגייסות למסלולי עתודה, מתחייבות שנים ארוכות של שירות בקבע. אך בהשוואה לבנות המשרתות בשירות רגיל, סביר להניח כי בשנים שלאחר שיחרורן הן היו בוחרות להקדיש שנים ללימודים אקדמיים ויוצאות לשוק העבודה.  הצבא מאפשר לבנות המשרתות בעתודה, לעשות תואר במסגרת השירות הצבאי וגם לעבוד בעבודה שכל כולה תרומה משמעותית לעם ישראל ומדינת ישראל.

ישנם החוששים לכך שהדבר יגרום לדחיית שלב החתונה והקמת משפחה אולם אין בכך שום חשש. כל בת בין אם היא בשירות לאומי, בשירות צבאי רגיל או ממושך, יכולה להתחתן במהלך השירות, ולחזור כל יום הביתה כמו כל אישה צעירה שנוטלת חלק בעול הפרנסה.

עצה חשובה לי לבנות הבוחרות לשרת בעתודה. למרות השנים הרבות הצפויות לכן במסגרת הצבאית ואולי דווקא בגללן-  אל תוותרו על שנת לימוד תורה במדרשה. שנת המדרשה תיתן לכן דלק רוחני לא רק לשירות הממושך אלא לכל החיים. הלימוד במדרשה יעניק לכן כלים רוחניים והלכתיים כיצד להתמודד עם שאלות הלכתיות אתיות וקיומיות המתעוררות בצבא בפרט ובהמשך החיים בכלל. המשקפיים שתלמדו להרכיב במדרשה יאירו ויעוררו אתכן לדרך מבטחים.

ובזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל בימים ההם ובזמן הזה.

==

הרב אהד טהרלב הוא ראש מדרשת או"ת לינדנבאום ושלוחותיה מבית רשת אור תורה סטון שלה תכנית גדולה המשלבת לימוד תורה עם שירות צבאי לבנות

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
העתודה האמיתית של ישראל היא ילדים רבים וטובים
משה | 17-01-2021 11:56
לשם יש להכווין הבנות
2
טהרלב אינו רב!
רם | 17-01-2021 12:21
הוא ניאו-רפורמי. הרי מפורש במקרא לא יהיה כלי גבר על אשה. הטהרלב הזה רוצה להיות מה שנקרא מואר וליברל שמא יגידו שהוא חשוך.
אין כאן עניין של יכולות או לא..
רם | 17-01-2021 19:59
זה פשוט איסור תורה! כמו ש אסור לאכול בשר וחלב......
אני מסכימה עם דעתך -בנות מקומן לא בצבא
ל- רם | 17-01-2021 19:53
אבל טהר לב שהיגע ממחוז החילוניות עוד לא נרפא מהחילוניות, אעפי שהוא קורא לעצמו רב. בנות יכולות ללמוד תורה ולהשתבח ברוחניות גם בלי לשרת בצבא, כי מקומן לא שם !!!!!!!!!!!!
3
ליבי ליבי....איזה כאב לב
אלעד | 17-01-2021 13:46
.....
4
מה ההבדל בין...
יואב | 17-01-2021 16:27
מה ההבדל בין תואר אקדמי אחרי השירות למסלול עתודה? אותו הדבר, רק מקום העבודה מוכתב מראש לכמה שנים.
5
הבנות בצבא הן...
דב"ש | 17-01-2021 23:31
הבנות בצבא הן מזרון צבאי. לא יעזרו כל המילים היפות. טהרלב הוא לא רב. בושה וחרפה!!
איכס. אתה בכלל דתי?
אהרנסון | 18-01-2021 23:30
לא כותבים ככה. חד וחלק.
אתה פשוט...
חן | 18-01-2021 10:55
אתה פשוט סוטה, לך לטיפול.
6
אוי ואבוי בושה וחרפה.
משה | 18-01-2021 16:49
עד לאן נגיע. ה' יעזור
7
מאמר נפלא ומרתק, כל זמן שהוא מדבר על גברים
אהרנסון | 18-01-2021 23:33
יש לתורה הנחיות. יש דברים שגברים צריכים להתמודד איתם ויש דברים שנשים צריכות. אסור לנו לערבב ביניהם. וחזל אמרו שדרכו של איש לעשות מלחמה במסכת קידושין. ואם אתה חושב שספרא וסייפא ירדו כרוכים מהשמים, זה אומר שנשים גם לא צריכות להכנס לעולם הישיבות. וודאי שטוב שנשים תלמדנה תורה, את ההלכות הנוגעות ואת כל העולם הרוחני העמוק של היהדות. אבל הלכה ודיני ממונות - אין סיבה וחבל. אז אולי אתה צודק - כמו שלא טוב שנשים תהיינה בצבא, כך לא טוב שתהיינה בבית מדרש...