אלימות או חוסר יציבות: על גירושין בימי הקורונה - סרוגים

אלימות או חוסר יציבות: על גירושין בימי הקורונה

למרות העלייה במקרי האלימות במשפחה מאז פרוץ משבר הקורונה, הגיהנום שבו חיים אלפי נשים וילדים הכלואים בבית עם גבר אלים בזמן הסגר לא הוביל ליותר גירושין השנה. הנתונים הללו מספרים את הסיפור העגום של תקופה זו

אלימות או חוסר יציבות: על גירושין בימי הקורונה
  (צילום: שאטרסטוק, תמונת כתב: יח"צ מבוי סתום)

באוקטובר 2020 התפרסמו הנתונים הרשמיים של משרד הרווחה על דיווחי אלימות במשפחה בשנת 2020. על פי הנתונים התברר כי מספר הדיווחים על אלימות במשפחה מאז פרוץ מגפת הקורונה עלה כמעט פי שלוש יחסית לשנה שעברה. מחודש מרץ ועד ספטמבר התקבלו 6,615 דיווחים  לעומת 2,286 דיווחים בחודשים המקבילים אשתקד.

גם הדיווחים אותם פרסם ארגון ויצו הצביעו על עלייה של 19% במספר המשפחות המטופלות במרכזים למניעה ולטיפול באלימות. במקלט החירום הארצי שפתח הארגון בשיתוף משרד הרווחה, שהוקם בהליך בזק בשל הקורונה, נקלטו 147 נשים ו-212 ילדים – פי 3 מהתפוסה הרגילה לשהייה במקלט אחד.

אבל מסתבר שהנתונים המבהילים הללו והגיהנום שבו חיים אלפי נשים וילדים הכלואים בבית עם גבר אלים לא הובילו ליותר גירושין השנה. השבוע דיווחו בתי הדין הרבניים כי  חלה ירידה של 3% במספר הזוגות שהתגרשו בשנת 2020, ירידה של 7% במספר הזוגות שהגישו תביעת גירושין וכן ירידה של 1% במספר הזוגות שהגישו בקשה משותפת לגירושין.

ירידה זו במספר הגירושין יחד עם עלייה בכמות הדיווחים על אלימות במשפחה מספרת לנו את הסיפור העגום של תקופה זו. אלפי נשים חיות במציאות בלתי אפשרית אבל בתקופה של חוסר וודאות כלכלית ונפשית הן לא יכולות להרשות לעצמן לקום וללכת.

את המציאות הזו אנחנו פוגשות מדי יום דרך הנשים החדשות הפונות אלינו, לארגון מבוי סתום. חלק גדול של הפונות, למרות הקושי הרב להמשיך ולקיים חיי שיתוף, למרות האלימות והמצוקה הקשה בה הן נמצאות, נאלצות להמתין לתום המשבר על מנת להתחיל את הליך הגירושין הקשה ממילא הן כלכלית והן נפשית, כאשר הן נתונות במצב של אי וודאות מוחלט. הרבה מהן הוצאו לחל"ת והפגיעה הכלכלית בהן הפכה להיות מחסום נוסף בדרכן לגירושין.

קשה לנבא את אשר יקרה ביום שלאחר משבר הקורונה, לכמה זמן יזדקקו נשים אלו על מנת לאסוף עצמן ולהגיע שוב לאי של ביטחון כלכלי משפחתי ואישי, אך וודאי הוא כי העלייה בהיקף האלימות הקשה נגד נשים בתקופת משבר הקורונה, הלחץ הרב בו נתונים זוגות בסגרים בבית והקשיים הכלכליים אותם הביאה איתה הקורונה יגרמו לכך כי תהיה עליה גדולה בכמות הזוגות אשר יתדפקו בעתיד על שערי בתי הדין.

==

עו"ד בתיה כהן היא יועצת משפטית של ארגון "מבוי סתום"- המסייע לנשים מסורבות גט ועגונות

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו