הציונות הדתית קבלה את יוצאי אתיופיה, ההנהגה הפוליטית שלה לא

הציונות הדתית קבלה את יוצאי אתיופיה, ההנהגה הפוליטית שלה לא

הציבור הקרוי הציונות הדתית הכיל אותנו והיה בחזית קליטת העליה של קהילת ביתא ישראל, אך הנהגה הפוליטית לא ראתה בנו חלק אינטגרלי בשלב כלשהו בהנהגת הציונות הדתית

הציונות הדתית חיבקה אותנו, ההנהגה שלה לא
  אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

מדינת ישראל מכילה בתוכה אנשים שהגיעו מתרבויות וארצות שונות. מבחינה זו היא דומה לארצות הברית, אל שתי הארצות הללו הגרו אנשים מכל הארצות. אולם לישראל באו אנשים מתוך אידאולוגיה ציונית ואמונה דתית, לממש את חלום – הכיסופים והכמיהה לציון שהיה טמון בדמם ובנפשם של היהודים במשך שנות דור.

עוד באותו נושא

בין סיפור העליה מאתיופיה לסיפורם של ניצולי השואה


12

רבים ממקימיה של מדינת ישראל שהגיעו מאירופה, הם או משפחתיהם ניצלו מתופת השואה. אותם אנשים שיקמו את עצמם והקימו יחד איתם את המדינה. מבחינתי זה פלא פלאים שאנשים אוספים את עצמם ומצליחים בכוחות עצמם לשקם את השבר הפנימי ולהוות השראה ולהקים בית לאומי לעם היהודי. לארה"ב הגיעו אנשים מסיבות שונות וחלקם הובאו דרך שדות הכותנה.

המגזר הקרוי ציונות דתית היוו מנוף לקליטת העלייה ולהתערותם של יהודים שהגיעו מארצות השונות, בניהם גם קהילת ביתא ישראל.

בזכות האמונה

אנחנו, קהילת ביתא ישראל, חיינו לרוב הזמן במנותק משאר קהילות ישראל והיינו בטוחים שאין יהודים המאמינים בתורת וישראל בתבל חוץ מאיתנו. אבותינו לחמו על אדמת אתיופיה במיסיון שפעל להכחדתנו ועקירתנו מתורתנו הקדושה "תורת משה וישראל". הוטלו עלינו סנקציות כלכליות במטרה להכניע את רוחנו, אך בעוז וגבורה אבותינו נלחמו נגד כל הכוחות הרבים ורוחם לא נשברה.

בזכות האמונה האדוקה הצליחו אבותינו להישמר ולהישאר יהודים המאמינים בתורת משה וישראל. העינויים הרבים שעברו המנהיגים הרוחנים -כהנטוץ' (הקייסים) וזקני העדה, רק הלכו והעצימו את האמונה בהשם.

כאשר הגיע העת השיבה לארץ ישראל, באישון לילה נטשנו את הבית הארעי ויצאנו למסע לבית הקבע ולמימוש החלום הציוני בארץ ישראל שהיא נחלת אבותינו.

מצאנו מדינה בנויה שהושיטה לנו יד ואנחנו עדיין בתהליך התערות בחברה על כל גווניה. התהליך לא פשוט מבחינה חברתית ומנטלית. אך בהתמדה רבה ובסיוע של אנשים טובים שאנו פוגשים פועלים להתגבר על הקשים ואף לפרוץ מחסומים רבים ולהוות מקור גאווה.

הציונות הדתית הובילה בקליטת העליה מאתיופיה

המגזר הקרוי "הציונות הדתית", בניו ובנותיו היו בחזית קליטתנו ועודם גם כיום. בזמן הקריטי ביותר להכרת הארץ ומוסדותיה ועוד, הם היו ועדיין ישנם, כמובילים המרכזים בתהליך. התחנכנו במסגרות של הציונות הדתית ושם פגשנו את בוני הארץ של ימינו מבחינה פיזית, חברתית וחינוכית ועוד.

תנועת בני עקיבא הקימה בשעתו את תנועת "השחר" שעסק בקליטת העלייה של בניה ובנותיה של קהילת ביתא ישראל. הם הוכשרו לפעילויות השונות והפכו לקולטי עלייה בעצמם.

מצפון ועד אילת השתלבנו בפנימיות של הממלכתי הדתי ובתי הספר. בתהליך הקליטה שלנו היו החלוצים מהציונות הדתית, אותם פגשנו ואותם הכרנו.

החוויה של הכרות הראשונה טמונה בנו. הם היוו לנו מקור גאווה ונתנו לנו תחושה של שייכות וקירבה ומצאנו חיבור רוחני ורצון עז לנטוע שורש בארצנו ולהיות שותפים בהמשך בניית הארץ.

הציבור הקרוי הציונות הדתית הכיל אותנו, אך הנהגה הפוליטית מעבר להתעקשותה בהסכמים הקואליציוניים שנלמד במסגרות של החינוך הממלכתי, לא ראתה בנו חלק אינטגרלי בשלב כלשהו בהנהגת הציונות הדתית.

השמאל זיהה את ההזדמנות שפספסה הציונות הדתית

מפלגות השמאל שזיהו מבעוד מועד את התהליך, החלו לפתות את הקהילה על ידי הצבת מועמדים ברשימותיהם לכנסת. הקהילה שראתה חשיבות רבה בשבירת תקרת הזכוכית ויצירת מודל ושותפות בהנהגת המדינה הצביעה לעתים קרובות לשמאל בלית ברירה.

לעומת זאת, מפלגות הימין ליטפו את הקהילה במילים וטפחו על שכם וחיבקו למראית העין ולא ראו אותנו חלק מרכזי בהנהגת המדינה ורק ביקשו את קולותינו בלבד.

זה הזמן הנכון לתקן את החשיבה המעוות ולראות את המציאות השקופה ולחשוב מחוץ לקופסא בה נעולים אותם אנשים המגדרים את עצמם מנהיגיה של הציונות הדתית ולפרוץ את החסימה הפסיכולוגית ולראות את החברה הישראלית על כל גווניה, לשואף ולפועל לבניית הנהגה שתיתן ביטוי לכלל הציונות הדתית.

קהילת ביתא ישראל זוהי קהילה ציונית ורוב רובה מסורתית שמחוברת לטבורה של מדינת ישראל עם אהבה יתרה.

להבדיל מהנהגה הפוליטית הקודמת של הציונות הדתית, הנהגה הנוכחית פגשה אותנו בכל מיני צמתים בחיים ויש לנו הכרות רחבה ומעמיקה וזה צריך להוות מקור להתחברות למציאות ולחשוב מחוץ לקופסא ולשפוט אדם על פי כישוריו ואמונתו ולא על פי מראה החיצוני.

לא רק קהילת ביתא ישראל, לא מרגישים חוסר שייכות וביטוי לעצמם בנהגה הפוליטית של הציונות הדתית, גם תתי קבוצות שונות בורחים למפלגות שדוגלות בחילול השבת על ידי פתיחת מרכולים ותחבורה ציבורית. אם תהינה הנהגה איתנה ומחברת, אין סיבה שאנשים יצביעו בניגוד למצפן הפנימי שלהם ויהפכו למתאפורה של מפלגות אנטי תורת ישראל והחינוך התורני ומאמינים בשלמות הארץ.

אנחנו בפתיחה של מערכת בחירות שלישית, מוטב מאוחר ומאשר אף פעם וכעת תנו לנו מקום להנהיג יחד אתכם והפסיקו את דחיקתנו החוצה.

חשוב לנו חיזוק החינוך התורני ומתוך בחירה שולחים את ילדינו למסגרות הדתיות בתקווה שיגדלו עם ערכים יהודים וידבקו באמונת השם. למעשה מתוך תחושת מיאוס מהנהגה הפוליטית של הציונות הדתית, מצביעים אלפי אנשים כמחאה למפלגות שנוגדות את ערכים שאנו חונכינו עליהם ורוצים להנחיל לילדינו ולדורות הבאים. בואו יחד נעשה את התיקון הנחוץ.

 

איינאו פרדה סנבטו, פובליציסט, חוקר מורשת קהילת ביתא ישראל ויזם חינוכי וחברתי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
Fake jews
מנחם | 12-01-2021 15:56
Fake jews
חצוף ...
יוסף | 12-01-2021 18:56
חצוף
2
לא רק אתכם דחו אלו שאתה מגדיר כהנהגה
ציוני דתי | 12-01-2021 16:24
אח יקר ואהוב, הם לא הנהגה, הם עסקנים עלובים ושחצנים. כל אחד מהם בטוח שהוא המייצג הבלעדי של מה שנקרא 'הציונות הדתית' ולא רואה כלום מעוד כמה אנשים כמוהו. לא סתם רוב חובשי הכיפות הסרוגות מצביעים למפלגות אחרות. אני כותב את הדברים כמתנחל אשכזי.
3
כתבה מתוזמנת
אני | 12-01-2021 22:57
כל זה נכתב *יותר משבוע אחרי* שבנט רוצה להכניס את פנינה תמנו שטה לימינה. זה נועד כדי להכשיר את הקרקע כדי להכניס אותה. או מישהו אתיופי אחר שגם הוא חבר לשמאל בתירוץ זה או אחר.
4
איינאו פרדה סנבטו...
Acham | 14-01-2021 8:58
איינאו פרדה סנבטו ???????? הלוואי שיבינו כול אלה מבני ביתא ישראל שמעוניינים ורוצים ללכת על פולטיקה יאחדו כוחות ואת הקהילה יחד ו... בהצלחה???? כתבה מצויינת????