פרידמן נפרד: "מקווה שישראל תמשיך את מה שהתחלנו"

פרידמן נפרד: "מקווה שישראל תמשיך את מה שהתחלנו"

עם סיום כהונתו כשגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן סיכם את פועלו בארץ ואמר כי "שינה לחלוטין את השיח סביב הפלסטינים". על הקפאת הריבונות: "מרוצה מאיך שהדברים הסתדרו"

author-image
פרידמן: "מקווה שישראל תמשיך את מה שהתחלנו"
  (צילום: יונתן זינדל\פלאש 90)

רגע לפני סיום כהונתו, שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן נפרד היום (ראשון) מתפקידו בראיון לעיתון "ניו יורק טיימס" שבו סיכם את פעילותו ב-4 השנים האחרונות. בדבריו התייחס להסכמי השלום שנחתמו עם ישראל, וכן ל"עסקת המאה" והחלת הריבונות שאותם ניסה לקדם.

"בשנים האחרונות ממשל טראמפ שינה לחלוטין את השיח סביב הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולא יהיה אפשרי לחזור אחורה ולבטל לחלוטין את כל מה שהצלחנו לעשות" אמר. "אני מאד שמח מכל מה שהצלחתי להשיג במהלך שנותיי כשגריר, שינינו את הנרטיב באופן דרמטי".

לדבריו, "העובדה שממשלים קודמים דרשו לחכות שהפלסטינים יסכימו לחזור למו"מ נתן להם את הזכות לווטו מוחלט על כל נושא שלא מצא חן בעיניהם. כתוצאה הם הציגו דרישות בלתי הגיוניות. חלוקת ירושלים? אף פעם לא תקרה. ויתור של ישראל על שטחים מרכזיים בהיסטוריה שלה, עוד מימי התנ"ך? גם לא יקרה. אנחנו הזרקנו מנה גדולה של ריאליזם לתוך השיח סביב הנושא, שהכריח את הפלסטינים לחשב מחדש מה הם יוכלו להשיג ומה לא".

אמנם החלת הריבונות הישראלית לא יצאה לפועל בסופו של דבר, אך פרידמן אמר כי הוא "מרוצה מאד מאיך שהדברים הסתדרו. ישראל הרוויחה 4 הסכמי נורמליזציה עם איחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו בחודשים האחרונים. וחשוב לזכור שהריבונות רק הוקפאה, היא לא בוטלה לחלוטין".

"אני מקווה מאד שישראל תמשיך את מה שאנחנו התחלנו, ותשלים את התהליך שבה היא תקבע בעצמה איפה הגבול המזרחי שלה צריך להיות, בלי לדאוג מה שאר העולם אומר" סיכם. כשנשאל האם הגבול הישראלי צריך להיקבע במו"מ עם הפלסטיני, פרידמן אמר כי "זה עדיף, אבל לא חובה. זכותה של ישראל להגן על עצמה – והיא יכולה לפעול באופן חד צדדים לשם כך. זה לא התרחיש האידיאלי, אבל בשלב מסויים חייבים להתקדם ולא להישאר במקום".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
מצדיעים לך ולפועלך...
איילת | 10-01-2021 12:01
מצדיעים לך ולפועלך למען ישראל והזהות היהודית, יישר כח גאים בך, מאחלת לך אורך ימים ובריאות
2
לשגריר פרידמן, גאים בך,יישר...
איילת | 10-01-2021 12:02
לשגריר פרידמן, גאים בך,יישר כח, אתה סנגורים של ישראל, אוהבים אותך
3
ברוך שפטרנו! ...
וטחף | 10-01-2021 13:45
ברוך שפטרנו!