אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

לתת ערך קדושתי לחיים הלאומיים

אמריקה כארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, איבדה את התקשורת עם מוקדי הכוח הפנימיים המגדירים חברה אנושית מתוקנת. כל תרבות צריכה למצוא את המהות הלאומית שתהיה חזקה מן הלחץ החיצוני

אירועי ארה"ב, רב תרבותיות והתפוררות פנימית
  צילומסך, מתוך הפריצה לקפיטול

אירועי ארה"ב המשולבים בפרשת השבוע מולידים איזו תובנה חשובה לכולנו. גאולת מצרים מתחילה באנשים שנמאס להם. היכולת להביע עמדה לאומית גם אם היא תחושת מיאוס קולקטיבית, אפשרית רק בהתקיימם של תנאי יסוד מקדימים.

עוד באותו נושא

נתניהו: "ההסתערות על בניין הקפיטול מחפירה"


13

כל תרבות שעומדת בפני מכבש לחצים שגדול ממידותיה, דינה להתפרק. מלכויות אדירות ששלטו בעולם הפכו לזיכרון היסטורי רחוק, כי לא היה בכוחן למצוא את המהות הלאומית שתהיה חזקה מן הלחץ החיצוני.

לא שינו את שמם

איך מייצרים כוח עמידה? זו שאלה חשובה לרמה הפרטית, המשפחתית והלאומית.

חז"ל דנו בשאלה הזו והותירו לנו את המשפט המופלא הזה: "כנגד ג' מידות טובות שהיו בידן של ישראל במצרים ובזכותן נגאלו: שלא שינו את שמם, ולא שינו את לשונם ושגדרו עצמם מן הערוה" (במדבר רבה פרשה יג אות כ' ד"ה ביום הששי).

גלות מצרים מביאה אותנו אל קצה הצוק. אל המקום הזה שמחייב את חשיפת העצמיות שלנו. כאשר כל מה שמגדיר את החיים – היופי ושמחת החיים, נעדר – מוכרחים למצוא סיבת קיום עמוקה מהם. חז"ל ברוח קדשם הבינו שהסיפור של גאולת מצרים מוכרח להיות בנוי על אדנים עוצמתיים ששימרו את רוחו. לא הגיוני שנותר עם בכלל; שיהיה עם 'מי לעבוד'.

ה'שֵם' הוא הנאמנות למי שהיה פה לפני. אני קורא על שם הסבתא או ההורים, כי אני רוצה לשמר את האור שלהם בעולם. הלשון או השפה, כבר שייכות לצורה החברתית, כי היא משמרת את הייחודיות הנבדלת מן התרבות הסובבת. אנחנו צריכים להאמין מאוד במי שאנחנו – כאשר העולם המודרני שבו אנחנו חיים מדברת מצרית עשירה, ואנחנו ממשיכים באידיש שלנו…

השפה המשותפת מלמדת שאנחנו מבינים שלא רק לעבר אנחנו נאמנים, כי גם החיים עצמם המתרחשים בזמן הווה, הינם בעלי ערך שאנחנו רוצים לשמר על פי רוחנו.

ועל אף שלא נעים לנו כעת ביחד כי כולנו סובלים סבל עצום בגלל הזהות הזו, זה לא מחליש את האמון במי שאנחנו. לא ממירים מילים עבריות במצריות או באנגליות…

לא לתת לנטיות הגופניות לשלוט

הרגל השלישית היא הגידור של חברה מן הפיתויים ומן העריות והיא מלמדת על איכות אנושית מופלאה, שאפילו במצבים הקשים ביותר, לא מאבדת את הצלם ולא נותנת לנטיות הגופניות הבהמיות לשלוט. יש איזה סדר רוחני לחיים שהוא זה שמכתיב את גבולות הגיזרה לקשרים בין המינים. יש איכות לציבור העבדים הזה.

אז יש לנו כאן אנשים שנאמנים לזהותם ושרואים את עצמם כחלק מחברה יהודית שחזקה מן התרבות הסובבת אותם ושיש בה קריאה לאיזו ערכיות. איזה גבול שהם שמים למילוי התאוות החומריות.

אמריקה כארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, שהקימה את עצמה על יסודות תנכיים ממש, איבדה את התקשורת עם מוקדי הכוח הפנימיים המגדירים חברה אנושית מתוקנת. רב תרבותיות ורב לשוניות, יכולים ללמד על פלורליזם פוסט מודרני, אבל יכולים גם להתברר כהתפוררות פנימית, כאשר היחידים אינם מחוברים לזהות קוהרנטית אחת. זאת בצירוף חומרנות חסרת מעצורים או ערך – מייצרים את התרכובת הנפיצה של התרבות האדירה הזאת. ימים יגידו מה עוצמת הנפץ שהתרחש שם בעקבות הבחירות.

באשר לנו – אם היו שואלים פוליטיקאי יהודי במצרים – על מה לשים דגש, מן הסתם היה מדבר על חיזוק מעמד העבדים ובטח על הרצון להחליף את פרעה. פוליטיקאים בודדים היו מבינים את האמת הגדולה הזו של חז"ל ופועלים אסטרטגית בכוון אחר – לשמר את הזהות והלכידות היהודית בכל דרך אפשרית. לתת ערך קדושתי לחיים הלאומיים.

 

הרב אהרון אגל-טל, המכון לאסטרטגיה חינוכית יהודית. מחבר הספר "להגיד לאדם ישרו"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
אני כל כך מקווה שתומכי מושחתיהו ינסו דבר דומה
לגיבורי מקלדת | 07-01-2021 16:06
אני יותר מאשמח לעזור לכוחות המשטרה למחוץ אותם כמו חרג'וקים.