זה לא סוד שסדרת הדרמה 'שטיסל', היא בין הסדרות 'יחידות הסגולה' שמצליחות להיות אהובות במיוחד על כל המגזרים – מחילונים ועד חרדים. אפילו ברחבי העולם, אנשים שאינם יהודים ואין להם שום קשר או היכרות עם המגזר החרדי – הצליחו להתאהב בה.

עם עליית העונה השלישית, שהפכה בשבועות האחרונים לשיחת היום במגזר. איש התקשורת החב"די, מנדי גרוזמן המגיש את הפודקאסט השבועי "שטיסל הסיפור האמיתי", יחד עם העיתונאי הסרוג נדב הלפרין – החליט להסביר מדוע לדעתו "המזרוחניקים" חולים על הסדרה שטיסל המעניקה הצצה לעולם החרדי.

"נכתב רבות אודות אהבתם של החרדים לשטיסל, אך דומני שהגיעה העת לעסוק באהבתם של הדתיים לאומיים לשטיסל. וכיוון שבשטיסל עסקינן, אפשר להרפות מכללי הנימוס ולומר, בפשטות, מזרוחניקים", כתב גרוזמן בחשבון הפייסבוק שלו והמשיך "מזרוחניקים חולים על שטיסל. ליתר דיוק: זן מסוים של מזרוחניקים חולה על שטיסל. ושלא במפתיע, אלו אותם מזרוחניקים שאחיהם החרדים מעסיקים אותם".

 

גרוזמן טוען כי המשותף ל'מזרוחניקים' שאוהבים את שטיסל זו ההתעסקות בחרדים, בין אם בצד החיובי או השלילי: "אם על דרך החיוב, אותם מזרוחניקים שחולים על ירושלים של מעלה ומסתובבים בין טישים ומשפיעים ומשוטטים בין דוכני ארבעת המינים ומביאים את ילדיהם לצפות בחסידים רוקדים בשמחות בית השואבה. אחרים עסוקים בחרדים על דרך השלילה, המזרוחניקים שעסוקים בלפרוט את כשלי החרדיות ולנמק את פגעיהם.

הצד השווה הוא שישנו זן מסוים של מזרוחניקים שעוסקים בחרדים, והסדרה 'שטיסל' הקלה עלינו לאתר אותם: לו נפגשת במזרוחניק שחולה על שטיסל – אות היא שמזן המזרוחניקים הללו הוא".

"מתגעגעים לגלותיות"

גרוזמן ממשיך ומנתח כי הסיבה שעומדת מאחורי המשיכה הבלתי מוסברת שלהם לחרדים היא הגלותיות: "למה אותו זן של מזרוחניקים חולים על שטיסל? כיוון שהם מתגעגעים לגלותיות. כשהחל לשוב עם ישראל לארצו היו שהביאו את הגלות עמם, דוגמת החרדים, שאמרו נצא לגלות בארץ ישראל. היו שביקשו להותיר את הגלות בגולה, דוגמת החילונים שדגלו בעולם ישן עד היסוד נחריבה. והיו את המזרוחניקים. שביקשו לאחד עבר והווה, ציונות ודת, כיפה סרוגה עם רובה עוזי על הכתף.

וראוי לדייק עוד דיוק באשר למזרוחניקים: לא רק את הדת הם ביקשו לקחת עמם מהגלות, אלא גם את הגלות עצמה. שהרי בשונה מהחילונים שסברו שמשעה שישראל הקימו את מדינתם בטלה גלות מן העולם, המזרוחניקים לא סברו כך. מחלוקתם עם החרדים הייתה שבעוד החרדים סברו שעודנו בגלות ממש, המזרוחניקים סברו שהתחלנו להיגאל, באמרם קמעא קמעא ואתחלתא דגאולה, כידוע לכל בר בי רב והדברים פשוטים. ולפיכך קיימים בתוכנו מזרוחניקים שמתגעגעים לגלות.

ואם נדייק, לא לגלות הם מתגעגעים אלא לגלותיות. החרדיות מרתקת אותם, מאתגרת, דוחה ומקסימה באותה שעה. הלוא ראשם חבוש כיפה או עטור בשביס ובישיבה הם לומדים ומול דף גמרא הם מתפלפלים. וכיוון שכל אביזרי הדת הללו – אקססוריז, בלע"ז – הם חלק מעולמם, חייהם רצופים בתזכורות תמידיות לאותו עולם גלותי..".

גרוזמן סיכם והסביר כי זו הסיבה גם שלדעתו אותם 'המזרוחניקים' החולים על שטיסל לא בהכרח יאהבו את הסדרה השבאבניקים:"כיוון שהשאבבניקים עוסקת בחרדיות הישראלית, ואל החרדיות הזו אין מזרוחניק אחד לרפואה שנושא עיניים. אולם שטיסל עסוקה בחרדיות ההיא, החרדיות שהייתה גם נחלת אבותיהם של המזרוחניקים, וכיוון שמשם באו אך לא לשם הם הולכים, מביטים הם בחצי עין בשטיסל ושואבים מלוא נחת יהודי קדום. ויהיו הדברים לחיזוק".