אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

לגלות את הקץ: אז מה טומן לנו העתיד?

יעקב אבינו מספר לנו בברכות אלו מה אנחנו, מה יסוד חיינו ומהו אומר החיים של האומה הישראלית. במילים אחרות אנו נחשפים כעת לכל נטיות הנפש השונות שקיימות בתוכנו

לגלות את הקץ: אז מה טומן לנו העתיד?
  (צילום: שאטרסטוק)

"עוד חצי שנה הקורונה תחלוף"; "אי אפשר לדעת אם היא לא פה כדי להישאר"; "בבחירות הקרובות יהיה סדר חדש ואמיתי"; "אומרים שההסכם החדש יפתור את משבר הסכסוך ישראלי-פלשתיני"; ובלשון חז"ל: "ביקש לגלות את הקץ ונסתלקה ממנו שכינה, והתחיל אומר דברים אחרים".

ה"קץ" מסקרן את כולנו, הוא מכניס אותנו לעולם שכולו טוב, הוא מסדר לנו את העתיד המעורפל באור של בהירות. העתיד הפרטי והלאומי צופן בחובו המון מיסתורין, כך שלו יכולנו לדעת את מה שיקרה איתנו באחרית הימים – ייתכן והיינו קופצים על המציאה.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת ויחי תשפ"א

כך גם רצה יעקב, הוא ניסה לגלות לבניו את הנתיב המהיר לתיקון העולם. אולם ליעקב אבינו הועבר מסר עמוק מאוד דרך הסתלקות השכינה – העתיד הנסתר מוכרח לעבור דרך ההווה הגלוי; ודווקא דרך אי ידיעה של העתיד.

"בנים, בעתיד יהיה…"

הרמב"ן מסביר שגילוי הקץ עליו מדברים חז"ל עוסק בימות המשיח. ההסבר לכך גנוז במחשבתו הראשונה של יעקב. בתחילה סבור היה יעקב לגלות לבניו את נתיב האמת באופן שלם ואידאלי, ליידע אותם דרך הופעת השכינה עליו על כל הצרות העתידות להתרחש על האומה הישראלית, וממילא ללמד אותם כיצד להתמודד במצבים הנוראיים ביותר.

בשונה מיעקב, דעת עליון חפצה בתהליך אחר לגמרי, היא רוצה בניין איטי המברר את דרכו של היחיד ובונה את אישיותו וזהותו באופן עצמאי. השכינה מעוניינת במשיח שהולך ומתגלה דרך החשיפה העצמית של כל שבט למהותו ותכונתו. הסתלקות השכינה מיעקב העמידה אותו על פספוסו – ולכן הוא שינה כיוון; כעת עניינו לא לגלות לבניו את אחרית הימים, אלא לסייע להם לגלות את תכונות נפשם השונות, את כישרונות החיים והנקודה המיוחדת הקיימת בכל שבט.

אז איך מקרבים את המשיח?

"וַיְבָרֶךְ אוֹתָם אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ בֵּרַךְ אֹתָם". הברכות שמברך יעקב את בניו מסכמות במספר מילים את מסכת החיים של כל בן, עם הנתונים הללו ניתן ליצור מציאות של משיח. כל בן זוכה לברכה, פעמים שניסוחה על ידי יעקב מבוטא באופן חריף ותוקפני, כפי שנאמר ביחס לשמעון ולוי, ופעמים שהברכה מרוממת ואצילית. מכל מקום, מטרתו של יעקב בנתינת הברכות היא, לחשוף בפני ילדיו את הכישרונות בהם התייחדו ובורכו.

עוד באותו נושא

צפו: קצר על הפרשה | בין הצהרת חולדאי ליעקב אבינו

רק על ידי האור המיוחד המופיע בכל שבט ניתן ליצור דבר שלם ואיתן יותר. יעקב אבינו מספר לנו בברכות אלו מה אנחנו, מה יסוד חיינו ומהו אומר החיים של האומה הישראלית. במילים אחרות אנו נחשפים כעת לכל נטיות הנפש השונות שקיימות בתוכנו, ואותן מצווה יעקב אבינו שנרומם מעלה. מימוש הברכות הנתונות בכל שבט, מהווה את מסלול הזהב להשבת השכינה ולקירוב המשיח.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
מאמרו של גיא אמיר
לייטנר יעקב | 01-01-2021 12:28
מאמר מסקרן ומלא עניין הנקשר ברוב טעם לעניני דיומא יישר כח.
2
לא . לא הקץ
משה אהרון | 02-01-2021 21:45
. שימו לב :אשר יקרא אתכם - ולא אשר יקרה לכם (משה אהרון ) ד. בניגוד למה שהשתרש בתודעתנו. יעקב לא התיימר לגלות את הקץ מבחינת - מועד הגאולה. אלא לאור הגלות שניחתה עליהם - בגלל הפירוד בין האחים. ביקש להנחיל להם עד דור אחרון את הבשורה כי תנאי יסוד לגאולה השלמה. היא אחדות כלל ישראל. והא כיצד.? שאמר להם שלוש לשונות של : אחדות: האספו, הקבצו ושמעו. שאם אתם נאספים לארץ ישראל. ומתקבצים כולכם כאחד. לשמוע - כאחד. כי אז תבוא אליכם קריאת המשיח לגאולה שלמה . שנאמר : אשר יקרא אתכם באחרית הימים. יקרא באות א . לרמז כאמור על קריאתו של משיח לגאולה השלמה. הנותן..... והאומר..... משה אהרון
3
לכתחילה אחדות ורק אחדות
משה אהרון | 02-01-2021 23:05
אין גאולה בלי אחדות - כשם שאין ה' אחד ושמו אחד אם אין גוי אחד בארץ (משה אהרון ) סד אחדות, אחדות ועוד פעם אחדות ========================== בסד. יעקב שהבין משמעותה של גלות במצרים שנגרמה בגלל הפירוד בין האחים : ביקש לצוות על האחדות הם האחים השיבו ליעקב: שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד . והוא השיבם : ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ שבשביל שיהיה ה' אחד ושמו אחד. צריך גוי אחד בארץ .- אחדות של כלל ישראל. שכשם שהגלות באה על הפירוד בין האחים. כך הגאולה תבוא רק באחדות של : כלל ישראל ..... משה אהרון. הנותן..... והאומר.....
4
שתי שמיעות
משה אהרון | 02-01-2021 23:06
. שתי שמיעות לשתי האוזניים....... (משה אהרון ) א וַיִּקְרָא יַעֲקֹב, אֶל-בָּנָיו; וַיֹּאמֶר, הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם, אֵת אֲשֶׁר-יִקְרָא אֶתְכֶם, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים. ב הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ, בְּנֵי יַעֲקֹב; וְשִׁמְעוּ, אֶל-יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם. שימו לב לכפילות : מחד הקבצו ושמעו בני יעקב מאידך ושמעו אל ישראל אביכם . הראשונה להווה. לעשות סדר בגלות . אבל העיקרית השנייה בבחינת : אל ישראל אביכם. היא עין צוואה וחזון לעתיד. בבחינת : אשר יקרא אתכם באחרית הימים ולעניין זה העיקר הוא המלכת יהודה [הדחה של ראובן] בבחינת : משיח בן דוד וההותרה של המלוכה בגלות ליוסף בבחינת משיח בן יוסף
5
הברכה כצוואה.
משה אהרון | 02-01-2021 23:08
ברכת יעקב : אישית,ייעודית ,כללית והיא בכלל צוואה (משה אהרון ) יעקב שהיה צריך לחטוף ולהיאבק על הברכה - ברכת אביו החליט שאצלו זה יהיה אחרת הוא מיוזמתו קרא וזימן את כל בניו . שכולם ישמעו את ברכת כל אחד מהם . שהברכה לא רק אישית וייעודית אלא משולבת היא לכלל ברכה אחת גדולה של כל עם ישראל . שום ברכת שבט לא עומדת לעצמה. השילוב הוא של איש כברכתו בירך אתם עם כל אלה שבטי ישראל שנים עשר. והכי חשוב יעקב שיכלל את הברכה האישית והייעודית לכלל צוואה אישית לכל שבט ושבט . שנאמר : ויכל יעקב לצוות את בניו משה אהרון
6
מאמר מרתק כמו...
מיכל | 03-01-2021 10:06
מאמר מרתק כמו תמיד. שילובנלאקטואליה מדהים. יישר כח
7
הברכות הקודמות : אפרים ומנשה
משה אהרון | 03-01-2021 19:45
משה אהרון לפני 52 שניות למה יעקב שיכל את ידיו ========================= משה אהרון <[email protected]‏> אלא שידי יעקב הישרות . מסמלות את המעשה הכושל שעשה בחייו עד שנהיו בניו שונאים זה לזה ונגזרה עליהם גלות מצרים . שיכל גם במובן מרמז לשיכל במובן של שכול ביקש לשכל אותן ידיים . שהובילו לכעין שכול במשפחתו הנה כי כן, יעקב טרם הסתלכותו . ביקש להניח כעין X על כל המעשים מעשיו הכושלים שבעבר. ובעיקר ביקש להנציח מסר אדיר כיצד יש להתנהג לעתיד בגלות . לאמור : שלילת האוריינטציה של מנשה כגלומה בשמו של שכחת בית האב. ושכחת העמל - המעשה שהוביל לגלות . אלא אימוץ זו של אפרים הגלומה בשמו: של היפרני אלוהים בארץ עוניי. המשך הפריחה של חומר ורח גם בגלות עד לעת של פקוד יפקוד אלוהים אתכם. הנותן.... והאומר.....