צפו: קצר על הפרשה | למה מתפלגים לרסיסי מפלגות?

צפו: קצר על הפרשה | למה מתפלגים לרסיסי מפלגות?

לפני כל מערכת בחירות צצה השאלה למה אי אפשר להתאחד, למה פעם מחנה השמאל מתפרק לרסיסי מפלגות, ופעם זה הימין, פעם זה המרכז ופעם זה הדתיים. איך זה קשור לפרשת השבוע? הרב יששכר היימן מסביר בסרטון קצרצר. צפו:

צפו: קצר על הפרשה | בין הצהרת חולדאי ליעקב אבינו
  רון חולדאי(צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

פרשת ויחי: כל מערכת בחירות קבוצה אחרת, שבסך הכל אומרת אותו דבר ורוצה את אותו עניין למדינה, מתפרקת לרסיסי רסיסים. למה אי אפשר להתאחד? כמובן שיש הרבה תשובות והרבה הסברים, ואי אפשר בפינה הקצרה הזו להרחיב את היריעה, אבל יש נקודה אחת שפרשת השבוע מאירה לנו.

יעקב אבינו לוקח את שנים עשר ילדיו ומברך אותם באחד עשרה ברכות! כל ברכה וכל אמירה לאחד מילדיו אחרת לגמרי מהברכה לאחיו. יעקב אבינו רואה את שנים עשר ילדיו ואומר זה אחד עשרה סוגי בני אדם, מהם יצאו אחד עשר סוגי שבטים.

דבר דומה קורה עם משה, בפרשת וזאת הברכה, את שמעון הוא משמיט, ומברך באחד עשרה ברכות, כל ברכה משהו אחר, כל שבט שונה משאר השבטים. כבר ביסוד הבסיסי של עם ישראל אנחנו מוצאים שנים עשר שבטים ואחד עשר סוגי יהודים.

שני יהודים – שלוש דעות, המורכבות הזו נמצאת בDNA שלנו. יעקב אבינו בתחילת הברכות אומר "האספו ואגידה לכם את אשר יקרה אתכם באחרית הימים", יעקב אבינו מדגיש לבניו ולעם ישראל, למרות שאתם שנים עשר ילדי הכוללים אחד עשר סוגי אנשים, עדיין תתאספו, תתאחדו.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת ויחי תשפ"א

אם כן רואים שהפלגנות הזו היא לא חדשה, היא תמיד היתה. אבל השאלה עדיין נשאלת: למה? למה עם ישראל כל כך מפולג, למה עם ישראל מכיל כל כך הרבה גוונים?

עם ישראל אמור להיות ראי של אומות העולם, בחלק הראשון של ההיסטוריה הוא אמור להעלות ניצוצות מכל האומות, כדברי האר"י הקדוש, הוא צריך ללמוד מכל העולם את הדברים הנכונים והטובים, מכל הגלויות ומכל התרבויות שעם ישראל היה מפוזר בהם, לדלות מכולם את הדברים הטובים. ובאחרית הימים עם ישראל צריך ללמד את כל אומות העולם את ההכרה בה', "יכירו וידעו כל יושבי תבל כי לך תכרע כל ברך", עם ישראל אמור להיות אור לעמים.

אם מסתכלים על אומות העולם מוצאים הרבה סוגים של עמים: יש עמים של ימאים, יש של לוחמים, יש נוודים ויש של חקלאים וכו', עושר גדול של סוגי עמים יש בהיסטוריה, ולכן, עם ישראל חייב שיהיה בתוכו את כל גווני האנושות, את כל סוגי בני האדם, כדי שכל שבט וכל סגנון יוכל לדבר עם העם המתאים, לדלות ממנו את מה שצריך, ובאחרית הימים גם להשפיע עליו את מה שאפשר.

עם ישראל כל כך רבגוני בגלל גדלותו ולא בגלל קטנותו! עם ישראל אמור להיות מרכז העולם ובגלל גדלותו הוא כל כך עשיר בדעותיו. אך למרות הרבגוניות ועושר הדעות אנחנו צריך לדעת להתאחד, לפחות כל מחנה בתוך עצמו, להגיד ל"האספו ואגידה אתכם את אשר יקרה אתכם באחרית הימים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו