אני ניצחתי: ניצול שואה נפל בשבי והקים משפחה - סרוגים

אני ניצחתי: ניצול שואה נפל בשבי והקים משפחה

ניצול השואה משה בכר שאיבד את משפחתו, עלה לארץ, נלחם, נפל בשבי הירדני, נפדה והקים משפחה, נכדתו הפיקה סרט עליו שיקורן בעוד שבועיים במכללה בירושלים

אני ניצחתי: ניצול שואה נפל בשבי והקים משפחה
  משה בכר מחייך. (מתוך הסרט)

הנאצים ביקשו לשבור את גופו, הנוצרים ביקשו להמיר את דתו והירדנים ביקשו לשבות את חירותו אך משה בכר לא נשבר, חרף משברים, מורדות ועליות, הוא נאחז בחיים, בנחישות שרד ולא וויתר וכיום גידל משפחה לתפארת.

נכדתו ואם ניניו, גליה זיתוני, סטודנטית למשאבי למידה במכללה ירושלים שהפיקה סרט על חייו אומרת: "זהו סיפור חי ואמיתי של עצב, שכול, פרידה, ייסורים, משברים, הישרדות, נחישות, אמונה, תקווה, ציונות, ניסים, עתיד וגם שמחה, זהו סבא שלי".

צפו בקטעים מתוך הסרט

"סבא שרד את השואה, עלה ארצה עוד לפני קום המדינה, לחם במלחמת השחרור ואף נפל בשבי הירדני, מששוחרר הקים עם סבתי משפחה שבה הוא גאה, ושניהם יחד זוכים לראות בנים, בני בנים ובני בני בנים הפעילים בכל תחומי החיים בישראל: בעולם הישיבות, בצבא, בחינוך, בתעשייה, בשירות הציבורי ובאקדמיה" מספרת גליה (בכר) זיתוני, יוצרת הסרט 'יהודי ויהי מה', נשואה, אם לשניים ומחנכת בהשכלתה.

האם התלאות לא מאפילות על השמחות?

"התלאות היו קשות ובלתי נתפסות, השכול, העינויים והסבל עצומים, אך הסרט מלא באמונה ובהודאה לריבונו של עולם על נס ההצלה. הסרט מתאר אירועים מופלאים, שיש בהם ללמד דבר או שניים כל אחד ואחת מאיתנו. דווקא הקשיים העצומים הם אלו שמעצימים את משמעותה של ההישרדות".

מה את לוקחת מהסרט, כנכדה וכמחנכת?

"סבא מספר את סיפורו המרגש בכריזמה ובקסם אישי המרתקים כל מי שפוגש בו. הסרט מציג סוגיות באמונה וביהדות, פרידה מהמשפחה שנרצחה, משברים שסבי חווה, לבטים ומחשבות ובעיקר שימת דגש על הניסים וההשגחה הפרטית שליוו אותו בניסיונות ההישרדות. סרט זה יכול לשמש בשיעורי אמונה ויהדות, בשיעורים העוסקים בתפילה ולפני חגים וכן, בשיעורים העוסקים בשואה והכנה לקראת המסע לפולין. מעבר לזאת דווקא משפל המדרגה שבו היה סבי נתון, הסרט מביא השקפת עולם אופטימית ויכול לחזק כל אדם המצוי במשבר אישי על רקע זה או אחר".

מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן

את הסרט שהופק בליווי המרכז ללימודי השואה במכללה ירושלים, מציגה היוצרת גליה זיתוני בבתי ספר בארץ בסדנאות הכוללות שיחה פתוחה ודיון על משמעויות הסרט. הרצאות שלה ושל יוצרות של סרטים נוספים מתקיימות בעידוד החוג למשאבי למידה וניתן לתאם אותן בדוא"ל עם ראש החוג אסנת כהן. לדברי כהן: "הסרט מביא לידי ביטוי את יכולתן של בנות החוג ליצור חומרי למידה ברמה גבוהה מבחינה מקצועית. הסרט מציג סיפור קסום ומפתיע ומאפשר לנו להיפגש עם דמות מופת ערכית בדרך אותנטית ומרגשת".

במהלך הסרט מתאר משה בכר את צוואת העדות שהותיר לו אביו: "אבא בא לבקר אצלי, ואז הוא אמר לי: 'תראה, אני מרגיש שאני לא יכול יותר, זה לא דבר שאפשר', זה מה שהוא הרגיש, 'אבל אני רוצה לומר לך… תחזיק מעמד בכל מחיר, על מנת שתספר לעולם, מה שעושים לנו…' וזאת צוואה, אבא שלי אמר לי: אתה תעשה הכל שתשאר, כדי שתספר, אז אני חושב… אולי… שזאת אחת הסיבות שנשארתי, שאני צריך לספר… קיבלתי צוואה לספר'".

משה בכר מתאר רגעי תפילה מרוממים בהם התמלא תקווה לנוכח כל הקשיים: "אני חושב שלא הייתה עד אז ומאז תפילה כזו. פשוט הייתי מרוכז והבנתי, פשוט הרגשתי ממש, … ממש הרגשתי, כאילו משהו אומר לי: 'אתה תשרוד!'. הרגשתי ממש… ופתאום הרגשתי ככה הרבה יותר טוב, וכאילו משהו אמר לי: 'התפילה התקבלה', אתה תשרוד".

הקרנת הבכורה של הסרט ושל סרטים נוספים תתקיים ביד' באלול (20/8) בפתיחת ערב התעוררות לאלול שיתקיים במכללה ירושלים. ערב זה מיועד לבנות ויכלול שירי נשמה, תשובה ותפילה, דתיים וישראליים ופיוטי סליחות, לצד תצפית לילית מאלפת על ירושלים המוארת. במהלך הערב יפגשו המשתתפות את הכדורסלן האגדי דורון שפר שיספר כיצד חזר בתשובה וניצח את מחלת הסרטן, סיפור עוצר נשימה שמתואר בספרו החדש ענני. כמו גם את העיתונאית המצליחה נועה ירון שתספר כיצד חזרה בתשובה מלב הפריים-טיים של חדשות ערוץ 2 ועד לר' נחמן מברסלב.

==

ההשתתפות בערב ההתעוררות חופשית אך בהרשמה בלבד בקישור הבא.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מדהים.
יהודיה | 07-08-2013 22:09
אישיות מיוחדת. סיפור מופלא. עד 120