אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב טאו כבר הזהיר מדבריו של הרב יצחק יוסף / תגובה

הרב שמעון בן שעיה, מתייחס לסערה שעוררו דבריו של הרב יצחק יוסף, נגד תלמידי ישיבות ההסדר, ונזכר בדברים שהרב טאו אמר לפני עשרות שנים

הרב טאו כבר הזהיר מדבריו של הרב יצחק יוסף / תגובה
  (צילום: באדיבות המצלם)

נתבקשתי להתייחס לדבריו של הראשל"צ, הרה"ג יצחק יוסף שליט"א.

כמובן קטונתי מלבקר את דבריו של הראשל"צ או לדון בסגנון דבריו ובפרט כשמדובר בת"ח מובהק, לא לאיש כערכי.נאך כתלמיד הדן בדברי רבותיו, אתייחס לגופם של דברים.

ב"ה, מזה עשרות בשנים קם עולם תורה חדש מתוך הישן הרואה בתקומת מדינת ישראל ערך עליון, תפיסת עולם היונקת מהתורה הגואלת את יחסה אל המדינה ולפעמי הגאולה המאירים בדורנו.

השיעור בו הרב יצחק יוסף תקף את תלמידי ישיבות ההסדר

בתי מדרש אלו שוקקי תלמידים וחיים וחדוות לימוד, תורה שנלמדת בעוז בשמחה ובחיבורה לקדושת החיים הישראליים. מבתי מדרש אלו מצמיחים והצמיחו תלמידי חכמים מובהקים במקצועות התורה השונים, ומביאים ברכה גדולה לעם ישראל במישורים רבים, תופעה מרנינה זאת לא ניתן להכחיש.

יחד עם זאת היושרה מחייבת לערוך חשבון נפש ביחס לעולם התורה בתוככי הציונות הדתית, מה מתחולל בתוכו, ואם כבר ספגנו ביקורת ראוי לתת את הדעת שמא יש בדברים אלו משהו שנוכל להיתרם מהם.

בעבר התייחסתי לסוגיה זאת בהקשר אחר, מבקש להביא חלק מהדברים בשנית.

עוד באותו נושא

הרב יצחק יוסף: רב עיר לא יכול להיות בוגר הסדר


46

סיפור ששמעתי לפני כעשרים שנה, מת"ח המשמש כיום דיין בבית הדין הרבני, שלמד בישיבת כרם ביבנה: בזמנו ראש הישיבה הרב גולדויכט זצ"ל הרבה להתייעץ (ללא פרסום וידיעת התלמידים) עם הרב צבי טאו שליט"א בעניינים חינוכיים מתוך הכרה כי הוא מבין את נפש הצעירים ומה נכון להם.

כשעלה על הפרק להקים מכון להסמכה לרבנות בכרם ביבנה – מתוך מגמה לגרום לתלמידים להמשיך ללמוד בישיבה עוד כמה שנים, וכדי שיקבלו הכרה ולא ימהרו לברוח לאקדמיה – הוא הפנה את התהייה לרב טאו, והלה השיבו כי זאת תהיה בכייה לדורות להסמיך לרבנות צעירים שלא שימשו כל צורכם, וכי עדיף שימשיכו באקדמיה מאשר יוסמכו לרבנות בטרם עת.

שנים הרהרתי בסיפור זה מהי הבכייה לדורות שממנה חשש הרב טאו, כיום יותר מתחוור לי כי הרב ראה לרחוק.

עוד באותו נושא

הרב הראשי מתנצל בפני תלמידי ישיבות ההסדר


25

מכוני ההסמכה לרבנות שמהווים המשך לישיבות ההסדר ודומיהן, מעבר לביקורת הידועה בהכשרת רבנים בצורה רדודה טרם רכשו ידיעה רחבה עמוקה ומקפת בים התלמוד, מחטיאים את המטרה שלשמה נועדה ישיבה.

בראש ובראשונה, ישיבה נועדה לגדל תלמידי חכמים בעלי מידות טובות ויראת שמים ורוחב דעת אמיתי. מעבר ללימודי האמונה והמוסר – המדריכים בנתיבות היראה – עצם לימוד הש"ס השיטתי בסבלנות לאורך שנים, יוצר עומק, רצינות וקביעות נפשית ביחס לתכני הקודש.

חיבור של אמת שיכול להיווצר רק על ידי תהליכיות של שנים, ברית שהולכת ומעמיקה לא במהרה תופר. הבחירה להיות משמש בקודש מזקיקה בשלות ואחריות ציבורית, ובחור צעיר שלהט הלימוד מסעיר את נפשו, רצונותיו עשויים עוד לעבור שינויים רבים טרם יתגבשו לכדי בחירה נכונה המתאימה וראויה לו.

עוד באותו נושא

סמוטריץ לרב יצחק יוסף: "איננו זקוקים לציונים ממך"


97

לימוד מקוצר יוצר אשליה של פסדו תלמיד חכם, כדברי הרצי"ה קוק זצ"ל על תלמידי חכמים של כישוף, שאוחזים את העיניים, שנוצרים בין רגע ללא עמל ארוך שנים וגם נעלמים ברגע.

להבנתי, מעבר לזילות של ההסמכה לרבנות ודיינות, שהפכו בעשורים האחרונים להיות ביטוי לידענות שטחית גרידא, יש בכך פגיעה בתלמידים רבים שמקדישים את זמנם לשינון הלכות כדי להיקרא 'רבי', חלף התמסרות לבניין האישיות הרוחנית והמוסרית שלהם, והפסד הלימוד התלמודי המעמיק והרציני שבכך עשויים להניב ברכה רבה לאומה וגם לעצמם.

כאשר הרבנים הם תוצר של לימוד מזורז ובלתי בשל, יש לתהות מה ההשפעה של הכרעות הלכתיות וציבוריות של רבנים שלא שימשו כל צרכם אך מנהיגים קהילה ועדה בישראל או יושבים על מדין?

עוד באותו נושא

הרב יצחק יוסף: יש ישיבות תיכוניות ויש ישיבות קדושות


130

לענ"ד, דברי הרצי"ה להלן, ביחס למהותה של הישיבה ומכוני הסמיכה, צריכים להוות עבורנו אבן דרך: ישיבה היא בית חרושת לגידול תלמידי חכמים ולא סמינר לרבנים. יש מקומות שמצאו צורך לכך, לפי מצב הזמנים, כגון בגרמניה. ודאי שרבנים יוצאים מן הישיבה, אבל הישיבה אינה מיועדת להיות במצב כזה של "שלא לשמה", של פרופסיונליזם, בשום אופן לא. אין כאן סמינר לרבנים אלא ישיבה, בה לומדים לשמה כדי להתגדל בתורה ולא כדי להיעשות רבנים. אבל לפני כן, הרבנים צריכים להיות תלמידי חכמים. כאן החילוק, האם הרבנים רוצים להיות תלמידי חכמים באמצעות סמיכה, או האם יש מצב נורמאלי שמתוך היותם ת"ח, הרי הם יוצאים לשמש כרבנים".

אחת ההשלכות המטרידות הנובעות מתופעה דנן, הינה של רבנים צעירים המגלים דעתם בסוגיות ציבוריות או חמורות ללא אחריות פסיקתית, וזורעים מבוכה ובלבול אצל ההמון שאינו תמיד מבחין בין גדלות אמיתית לבין רהיטות לשון ומקלדת (עי רמבם ת"ת ה,ג).

עוד באותו נושא

רוני נומה: 1000 חולים בישיבות הגבוהות וההסדר


10

העולה מהדברים אלו, כי נחוץ לערוך שינוי מהותי במסלולם של לימודי הסמיכה לרבנות ודיינות ולשוב לדרך שהדריכונו גדולי הדורות, ורק עבור תלמידים המוכנים להקדיש את מיטב שנותיהם לעמלה של תורה לשמה ולאחר שנים שלנו באהלה של תורה, נכון לכוונם לרבנות ודיינות מתוך רצינות ואחריות.

על אף האמור, אשרינו שזכינו לרבבות תלמידים ותלמידי חכמים השוקדים על תלמודם במרץ ורצינות, ומרבים חיילים לתורה וברכה לאומה.

אשרי העם שככה לו.

=======

הרב שמעון בן שעיה מלמד תורה במסגרות תורניות, פסיכותרפיסט ומטפל זוגי. רב בארגון 'רבני דרך אמונה'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
57 תגובות - 44 דיונים מיין לפי
1
רב עיר מוטב שילמד 20 שנה ויהיה גם מוסמך דינות
אריק | 28-12-2020 17:05
אני הקטן גליתי שלימוד משנהב ברורה ושמירת שבת כהלכתה זה לא מספיק . הרבה מהמוסמכים בוגרי ישיבות הסדר חלקם רבני קהילה וחלקם תלמידי חכמים השקיעו שנים מחייהם ועברו 12 בחינות רב עיר . אף אחד מהצבור דתי לאומי לא יצלצל לרב העיר בישובו על שאלת של פסח או יום טוב או סוכה או שמיטה. חיבים שרבים וטובים יעברו
2
נו באמת! ע"פ הכותב גם משה רבינו פסול לרבנות
אהרון הכהן | 28-12-2020 17:06
לא ישב שנים ולמד תורה בישיבה שחורה, בהחלט הביע דעה בסוגיות ציבוריות וחמורות גם במצרים אבל בעיקר ב-40 שנות הנדודים במדבר, והעיקר כנראה שחסרים לו העומק הרצינות והקביעות הנפשית הדרושים לרב, כיוון משה רבינו לא למד שס לאורך שנים (עצם לימוד השס השיטתי בסבלנות לאורך שנים, יוצר עומק, רצינות וקביעות נפשית).
כמה שטויות אתה כותב
נועם | 03-01-2021 14:31
משה רבינו למד כל ימיו (ועוד ממי...)
3
הרב טאו תמיד עשר שנים קדימה
גיא | 28-12-2020 17:16
גדולה אמיתית של תח, באמת זה ענין ידוע שהרבה שנים של לימוד אמיתי הוא שמכשיר רב בישראל. פעם למדו מגיל צעיר והיו רבנים צעירים היום שמתחלים ב19 להריח תורה הדרך מתארכת.
4
אשתדל לקצר. כל...
גבי | 28-12-2020 17:24
אשתדל לקצר. כל הסכסוכים, מאבקים שלכאורה נגרמים בשל רצון להאדיר תורה, ביסודם ובתמציתם הם מאבקים על שליטה במשאבים, במקורות כסף. כל השאר זה צלצולים להסוואה
די לטהרנות! יש מגיפת בורות וצריך עוד מוסמכים
יהודה | 04-01-2021 15:51
ברור שבמצב אידיאלי היינו רוצים רבנים שהשקיעו עשרות שנים בלימוד ודיינות בטרם ישאו משרות אבל המצב הוא שהסדרניק שהולך ישר לאקדמיה יורד מאוד מבחינה לימודית ודתית מאחר שנחשף לתרבות ועולם אחר לחלוטין. משום כך מכוני הרבנות והוראה הם הצלה גדולה לדור יתום וגם אם לא יוצאים רבנים גדולים מהם, בודאי יצאו בני תורה ויראי שמיים שיהיו יותר מוכנים לחיי מעשה
5
יישר כח עצום
ענת | 28-12-2020 17:31
אכן ההשלכות של המציאות הזאת נראים בשטח וכואבים מאוד. ואפשר בהחלט להתרשם מהבעייתיות של פסיקות הלכה חסרות אחריות, כל שני וחמישי שמתפרסמים ומקבלים במה כאן!!!! בסרוגים!!!
צןדק!!!!!
ל | 28-12-2020 17:50
צודק!
6
מאמר יסודי ומושקע. יישר כח
יישר כח | 28-12-2020 17:47
תודה רבה ויישר כח על מאמרכם, היסודי שנוגע בדיוק בשורש הבעיה עליה דיבר הראשון לציון בצורה ברורה, רהוטה ומובנת.
7
הבעיה שהרב תיאר היא מחלת הדור ולא רק שלנו
יהודי פשוט | 28-12-2020 17:49
מכונים קיימים בכל מגזר. לכן אין ההסבר של הרב הכותב שליטא מספיק כדי לבאר את דברי הרב יצחק שליטא ודברים אחרים יש בגו ואכמל
אכן, יפה אמרת
יניב | 29-12-2020 19:06
נכון. המבקשים להיסמך לרבנות עושים זאת בדרך כלל בגיל צעיר, ובכל מגזר. אותם שאינם מבקשים זאת, מבקשים סמיכה מרב מפורסם כאשר נדרשים להנהיג ציבור כאשר שנים רבות ישבו באהלה של תורה, ולעתים, מבקשים מהם ללכת להיבחן, והם נבחנים בקלות, ועוברים את המשוכה הלא גבוהה עבורם. אחר המחילה מהרב הכותב, דבריו אינם מעלים או מורידים.
8
שפתיים ישק!!! רק עמל של שנים!!!
אלעד | 28-12-2020 17:50
...
אכן כמו בישיבות ובכוללים של שס....
הרה"ג שלמה בניזרי | 29-12-2020 18:13
שם כידוע לומדים גמרא בעיון עשרים שנה עד שמתחילים ללמוד רבנות....
9
כמה רבני ישובים...
שמואל | 28-12-2020 18:01
כמה רבני ישובים יצאו מהר המור וכמה מפורת יוסף
10
יפה מאוד
אבנר | 28-12-2020 18:08
אשריו שיש בתוכנו ענקים שכאלה
11
ניכר שהדברים יוצאים...
במחילה מכבוד הכותב | 28-12-2020 18:09
ניכר שהדברים יוצאים מלב אוהב אבל במחילה יש בהם הרבה נאיוויות והתעלמות מההתיחסות המזלזלת של הממסד החרדי כלפי עולם התורה הציוני מוסדותיו ורבניו. לצערי, אפשר להביא הרבה דוגמאות להתבטאויות דומות כאשר היחס שלנו לממסד החרדי לרוב מכבד. אשרינו שאנו מכבדים גם אחרים ושתמיד נהיה מהנעלבים ואינם עולבים...
איננו מעליבים
אדי | 28-12-2020 23:11
אני בא מהזרם החרדי .אבי מהזרם המסורתי ורוב חברי מהזרם המסורתי תורני. ודע לך שיש אצלינו המון אהבה לכל יהודי ולא משנה באיזה דרך הוא אפילו חילוני ששונא דתיים כי הרי כולנו אחים ותיקון של האחד ללא לחשוב על האחר זה לא תיקון כי כולנו נשמה אחת. אך עדיין מחפשים שהחטאים יעלמו (ולא החוטאים)ומנסים להרחיק מהדרך שמרחיקה בנינו לאבינו שבשמים. למרות שגם מעז יוצא מתוק איננו צריכים לחפש עזות כדי להגיע למתיקות.צר לי אם אתה נפגע אך שוב אנחנו לא נגדיך או נגד החכמים שבכם ,אלא נגד הדרך שלא נהגה בדורות קודמים.ומי גדול כר' עקיבה שהיה איש טוב ושונא חכמים שהחכים לימים והבין ששלי שלך ושלך שלי זה לא מספיק כי אני ושלי ואתה ושלך ,שלו . והוא לימדנו לטובתינו את הדרך הישרה
12
הכותרת מטעה כאילו...
ישראל | 28-12-2020 18:19
הכותרת מטעה כאילו אמר דבר נגדו
13
אכן, גדולי הדורות היו פסיכותרפיסטים ומטפלים ז
אדיר בזק | 28-12-2020 18:26
בוודאי, צריך לחזור לדרך לימודם של גדולי הדורות - שהיו כולם מלמדים במסגרות תורניות, פסיכותרפיסטים ומטפלים זוגיים. כך יאה וכך נאה.
14
סמיכה לרבנות כמוה תואר ראשון- חשוב מאוד- כנסו
ירושלמי | 28-12-2020 18:32
מבחינת חוקי ההעסקה במדינה כל מי שנושא בתואר סמיכה לרבנות כמוה כתואר ראשון לכל מני דרישות קבלה למשרות השונות. כל זה מדובר בשינוי של השנים האחרונות. בטוחני שזה יכול להוות שיקול נוסף גם אצל אחד כמו הרב טאו. לא כל אחד מתאים להשאר שנים ארוכות בישיבה ולכן נראה לי שגם הרב טאו יסבור שעדיף להשקיע זמן בסמיכה לרבנות מאשר לימודים אקדמאיים...במקרה הגרוע מתוך שלא לגמרי לשמה יבוא לשמה ואולי בטעות יישאר בישיבה וימשיך הלאה בסמיכות לרבנות שכונה, עיר, דיינות. אף פעם אי אפשר לדעת...
15
הרב טאו והרב...
נו שוין | 28-12-2020 18:51
הרב טאו והרב יוסף. קרב גמדים בבוץ
16
לפי ההגיון הזה...
משה | 28-12-2020 19:01
לפי ההגיון הזה אז צריך לסגור את כל ישיבות ההסדר כי יצאו משם גם ל''ע דתל''שים
17
עגום שרק ליומוד של גלות ושנור מגדיל
משה אהרון | 28-12-2020 19:28
לכאורה תלמיחדי חכמים. אהבת ישראל ואחדותו דורשת רבנים בעלי אופקים רחבים המעורים בעמם המתגבש. הרבנים האלו שאתה מדבר בשבחם רובם מנותקים הווייתם אך חומרות וגדרות אין סוף ואין בהם ולא כלום מבשורת הגאולה . הפכתם את הלימוד האין סופי על חשבון פלחי חיים אחרים לעבודת אלילים . כן מי שכל הזמן רק לומד ולא מתנהל כיעקב ואני אתנהלה לאיטי לרגל המלאכה והילדים לעולם לא יצא ממנו בן תורה נאמן לאמת לשמיים ולכלל האדם. וההוכחה כמה הקרויים רבנים משס נפלו בפלילים וחבשו ספסלי בית הסוהרים . הוכחה נוספת נתינת בלוק של חיסיון להנהגה מושחתת
18
מחזק את דברי הרב יוסף אשריך! החרדים...
אליה | 28-12-2020 19:50
בואו נאמר את האמת לרוב המוחלט זה החרדים שלומדים וחיים כל חייהם את התורה אין מה לעשות הדברים של הרב יוסף הם מראה בשבילנו וזה לא בושה זה המציאות פשוט ובמקום להתבכין בא נודה על האמת אני גם גדלתי בציונות הדתית ווואלה השאיפות שקיבלתי בעיקר זה כמה רחוק אני יגיע בצבא והתורה הכמעט יחידה שלמדנו זה היה בשביל בגרות אז בואו לא ניתמם אין מה לעשות הם יותר טובים ממנו בזה!
19
הרב יצחק יוסף צודק בחלק מדבריו
מאיר | 28-12-2020 21:06
עולם הישיבות לא אמור להיות בית גידול לתלמידי חכמים. כלומר באופן עקיף הוא כן אמור להכשיר אנשים בעלי מידות טובות ויראת שמיים עם הבנה עמוקה בכל מכמני התורה. אבל המציאות מראה שבוגרי ישיבות ליטאיות ומהציבור הדתי הלאומי המושפעים מדרך לימוד התורה של הראשונים בצרפת ואשכנז אינם בקיאים בהלכות פסוקות! תשאלו אברך או בוגר ישיבה גבוהה שאלה קצת מורכבת בהלכות שבת או כשרות, הוא יפנה אותכם אמו או חמותו... שאלו את רבי שמואל הנגיד: מה עדיף? תלמיד חכם שיודע לרדת לעומקו של התלמוד אבל אינו מכיר את פסקי הגאונים או אחד שיודע את פסקי הגאונים על בורים אבל אינו מסוגל למצוא את שורש הדברים בתלמוד. הוא ענה בפשטות שתלמיד חכם שמכיר את הפסקים של הדורות שקדמו לו עדיף. לא בכדי, בכל תקופת תור הזהב בספרד לא נכתב ולו פירוש אחד לתלמוד! עבור החכמים הספרדים (מתור הזהב), התלמוד נכתב עבור תלמידי חכמים ולא עבור פשוטי עם, הוא נכתב לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא. גם אחרי שהרמב״ן הכניס את שיטות בעלי התוספות לספרד, הוא לא זנח את העיסוק המרכזי שהוא לימוד התלמוד לצורך פסיקת ההלכה (ספר מלחמות השם). כך פעל גם הרשב״א ושאר הראשונים בספרד הנוצרית. אפילו באשכנז רואים שהמהר״ל מפראג כואב את כאבה של תורה, הוא רואה איך בחורים מכלים את ימיהם בלימוד גפ״ת בעיון ואינם מסוגלים להקיף את כל התורה כולה לפני שמגיעים לגיל חתונה. החפץ חיים כתב שבעלי בתים שאין להם פנאי ללמוד יותר משלוש ארבע שעות ביום חייבים להעדיף את לימוד הלכות אלפס על פני הש״ס. מדבריו אפשר להבין שמי שתורתו אומנותו לפחות צריך להכיר את הבסיס של בעלי בתים. יש עוד מה להאריך אבל די בזה.
20
בפועל בשיטת הלימוד...
תלמיד ישיבה | 28-12-2020 21:32
בפועל בשיטת הלימוד הנוחכית בישיבות התלמידים יוצאים עמי ארצות אחרי שנים של לימוד שהם אינם יודעים הרבה ואין להם ידע תורני רב. לעשות מהחני רבנות זה לא רדוד, לעומת זאת ללמוד 7 דפי גמרא בשנה, זה מגדל דור של עמי ארצות.
21
עיקר הבעיה בשיטת ההסמכה כיום. זה השורש
בבר מבבר שבע | 28-12-2020 21:35
אבל צריך עיון אם יכולה להיות שיטה טובה יותר כיום. וכיצד וכו'...
22
דברים יפים ומעוררים...
פלוני | 28-12-2020 22:39
דברים יפים ומעוררים מחשבה.. אמנם בנידוננו נראה לי שגם בציבור החרדי אחרי שמתחתנים עוברים לכולל וללימודי הלכה, אמנם יכול להיות שככלל הכותב צודק שאצל החרדים יש דגש גדול על שקידה בגמרא, ומאידך אצלנו על אמונה וכד'..
23
אמת ויציב
אדי | 28-12-2020 22:53
הרבנים יודעים יותר טוב את רצון השם ואפילו יודעים יותר מנביא כמו שכתוב חכם עדיף מנביא שנאמר ונביא לבב(לב קטן)חכמה אל לנו להרהר אחריהם אלא לנסות להבין למה אנחנו לא מבינים כמותם
24
חזק ואמץ
בני ברקי | 28-12-2020 23:49
חזק ואמץ
25
תנאי לרב עיר- שסני"ק שיודע לסדר גו'בים לחברים
הכל פוליטיקה | 29-12-2020 1:51
שיודע לעבוד כמו דרעי בלי שיתפסו אותו
26
ישיבה היא מקום ללמוד איך ללמוד תורה
יוסף | 29-12-2020 3:11
הלימוד עצמו צריך להיות כל החיים. תלמיד חכם איננו דוקא מי שלמד שנים בישיבה ועבר מבחן כלשהו אלא מי שמקדיש כל זמן פנוי ללמוד תורה.
27
הראשון לציון זה...
יוסף | 29-12-2020 5:58
הראשון לציון זה תואר ששייך אך ורק למשיח.. ומי שלוקח עליו את התואר הזה ישרף בגיהנום. ורשע נחשב בשמיים.. במלחמה הבאה אלוהים יכחיד את העולם החרדי. כול חצרות האדמורים יהרגו... אלוהים רוצה דף חדש.
מה זה הביטויים האלה?
אודי | 03-01-2021 14:33
אתה לא מתבייש?
קשקשן
שלום | 29-12-2020 8:57
הראשון לציון זה תואר שקיים למעלה מ350 שנה נשאו בתואר גדולי ישראל! אז כך שאתה מבלבל במח
28
מספיק עם המחלוקת...
אבישי | 29-12-2020 6:00
מספיק עם המחלוקת
29
שלום לרב יסביר...
המעורר | 29-12-2020 6:35
שלום לרב יסביר לי הרב איך יכול להיות תלמיד חכם והוא מחזיק מכשיר לא כשר שיש בו מלא תועבה תכנים לא כשרים, היום רוב הציונות הדתית והחרדלים מחזקים את המכשירים האלה, אולי לזה התכוון הרב יוסף איך יכול תלמיד חכם
30
ללא כל קשר
שלום | 29-12-2020 9:18
געגוע עצום לשיעורי מרן הרב עובדיה יוסף זצל אם מישהו מכיר קבוצת ווטסאפ שבה שולחים את שיעורי הרב עובדיה ולהבדיל את שיעורי בניו אשמח לשמוע
31
רב ראשי - ראוי שידבר בכבוד
יהודי | 29-12-2020 12:56
- דרך ארץ קדמה לתורה
32
הכי מצחיק אצל...
הורטה מרחוק | 29-12-2020 13:22
הכי מצחיק אצל הכיפות הסרוחות מתי שבא לכם הרבנותקודש קודשים ואם לא מתאים לכם אתם חולקם עליהם תחליטו מה חשוב לכם
חולקים על סגנון האדם
שלום | 29-12-2020 15:11
לא על המוסד ובכללי מותר לחלוק
33
סערה על לא...
אליהו | 29-12-2020 13:46
סערה על לא דבר. הרב יוסף לא תקף את הציונות הדתית ורבניה. הוא אמר כדי להיות רב עיר, איש בטחון זה לא קרטריון. וגם בוגר הסדר זה לא קרטריון. הקרטריון הוא תלמיד חכם אמיתי ששקד על התורה ושמש תלמידי חכמים וכו'. דברים אמתיים, נכונים ועניינים. כמו שקרטריון לרשיון נהיגה זה לא עניים יפות. אז יש פה זלזול בעיניים יפות? רק זה לא שייך לרשיון נהיגה. ראיה טובה זה קרטריון
34
הפרסומות רחמנא ליצלן
ניר | 29-12-2020 13:51
זה אתר חדשות לדתיים לא ערוץ פורנוגרפי
חחחחחחחחחחח
עוד אחד | 30-12-2020 18:31
חחח
הפרסומות מותאמות אישית לפי נתונים אישיים
יעקב | 29-12-2020 16:16
הפירסומות המתקבלות הן מותאמות לפי הנתונים של משתמשי המחשב/מכשיר שבו אתה גולש איתו. יכול להיות שיש עוד אנשים שמשתמשים במחשב. מה שבטוח הוא שהפורנוגרפיה הוא כנראה תחום עניין מרכזי של המשתמשים/ות(?).
35
בדיוק בגלל הסיבה...
כהן | 29-12-2020 13:58
בדיוק בגלל הסיבה הזאת בישיבת הכותל שלמדתי בה היה כולל רבנות אחרי ההסדר אבל המסלול ערך 6 שנים! ממש לא מסלול מזורז! מי שכיהן אז כראש הכולל היה הרב יעקב כץ שליט״א. תלמיד חכם עצים שהיה לו חשוב להצמיח רבנים שהם תלמידי חכמים אמיתיים. יראי שמיים. אנשי אמת. שונאי בצע. שיצאו לתפקידי רבנות (או שבסוף לא יצאו אלא פנו לתפקידים שונים בתכלית ובעצם הצטרפו כי בחרו לגדול עוד כמה שנים בתורה לפני שיפנו את דרכם לאקדמיה וכו׳) מתוך תחושת שליחות שהם רוצים להרביץ תורה ולהיות מנהיגים רוחניים בעמ״י. גם להורות הלכה ליחידים ולציבור. וזה נראה אחרת לחלוטין ממי שמסיים 5 שנות הסדר שכוללים שנה וארבעה חודשים שירות צבאי.וגם זה אחרי 18 שנה של לימודים נורמטיביים בבתי ספר רגילים. לא משהו עם לימוד תורה אינטנסיבי. ואז תוך שנה וחצי במקרה הטוב מוציאים ״סמיכה״. זה ״קצת״ חוכא והתלולא.
36
בכיסא רחמים
יניב | 29-12-2020 19:07
כפי הידוע לי, בכיסא רחמים, מסלול הדיינות אורך 15 שנה, ורק לאותם שיועדו לכך.
37
ואני שמעתי שהתיעצות הרב גולדויכט זצ''ל עם יבל
מד | 29-12-2020 19:25
יבל''א הרב טאו שליט''א באה על רקע היותו של הרב טאו משגיח-ר''מ בישיבת כרם ביבנה בשנים שלפני מלחמת ששת הימים. והסתיגות הרב טאו היתה (גם) מהכנסת 'תוכניות ומסלולים' לישיבה שצריכה ללמוד תורה לשמה.
38
אני מכיר רב...
צפנת | 29-12-2020 19:47
אני מכיר רב בוגר ישיבת הסדר שמונה לדיין לאחר גיל 50, בדקתי את אלו שמונו באותה שנה , הסרוגים במקרה הטוב מונו לאחר גיל 40 ,החרדים צעירים בכ 10 שנים ויותר, תחשבו לבד,,,
39
ישר כוחו של...
מחזק את ידידי הרב | 29-12-2020 22:40
ישר כוחו של הרב שמעון בן שעיה ששם התמונה מול עיננו. וכמו כן מזל שיש בדורינו את מור הרב צבי ישראל טאו שליטא. ולמערכת סרוגים: אנא הפחיתו את הפרסומות. וגם מתי שלא צריך תבטלו את האופציה לכותב תגובות.
40
הרבנים טאו ויוסף...
מאיר | 29-12-2020 23:30
הרבנים טאו ויוסף הם דוגמא לכך שההיפך הוא הנכון...הם שימשו כל צרכם עד אשר יצא עשן מאפם ובכל זאת מגלים פנים בתורה שלא כהלכה ואומרים שטויות והבלים בכל הנוגע לענייני ציבור. כך שלימוד תורה של שנים לא מבטיח היגיון ישר או אינטליגנציה רגשית גבוהה ואף לא מבטיח ירידה לעומק דעתה של תורה
עפרא לפומייהו...
מאיר כהן | 11-03-2021 0:57
עפרא לפומייהו
חצוף ...
דוד | 03-01-2021 17:45
חצוף
41
תעודת "כושר" הבחנה למי הוא ת"ח אמיתי
שלומי | 30-12-2020 8:33
מי שפגש תח אמיתי בעלי סדר גודל עצום לא באמת חושב שמי שלמד הסמכה לרבנות באמת יכול להקרא רב ולפסוק בשאלות חמורות, כל מי שלמד הלכה יודע שהמבחנים רק פותחים צוהר לעולם ההלכה העמוק, אפשר לאמר שתעודת רב היא תעודה לך שיש לך את את כושר ההבחנה ההתחלתי לדעתי מי הוא תח אמיתי. לא מאמין לסיפור עם הרב גולויכט, זה לא יתכן שתח בעל סדר גודל כזה לא מבין את הבעיתיות שיש למבחנים ברבנות. וכן, העריגה לעמל תורה לא נמצאת בציבור שלנו, ולא משנה מה תעשו, זה לא בעשרת הדברות של הציונות הדתית וזה לא ערך עליון, יש ערך לתורה, זה כן. אבל לשקידה זה אין ומה לעשות לא נראה לי שגם יהיה צר לי, זה לא אומר שלציונות הדתית אין ערכים תורניים שמנחים, יש ערכים והרבה מהם. אבל לימוד תורה שמזיז הצידה הכל אבל הכול, זה אין. וגם התוצאה בהתאם. מי שרוצה שחייו יהיו מלאים בעמל תורה אמיתי ושל ילדיו, צריך לעבור שכונה....
42
כותב המאמר טועה, דוקא...
דד | 30-12-2020 12:11
כותב המאמר טועה, דוקא בישיבות הספרדיות מעודדים ללמוד הלכה בגיל צעיר. לא לזה התכוון הרב יוסף שליטא. טוב שהתנצל על דבריו, וגדול השלום.
43
מה הקשר?
מה הקשר? | 31-12-2020 16:42
אמנם מאמר יפה זל הרב והרב צבי הודה ענק שבענקים אך מה הקשר לדבי הרב יצחק.. הרב יצחק התכוון ובא נודה על האמת שרב ישוב לא יכול להיות מישהו שלמד שנתיים וחצי בהסדר..למה להוציא את הדברים מהקשרם לנפח ולקשר מאמרים יפם אך לא קשורים
44
כמה שזה נכון
אורי | 03-01-2021 14:30
בזמנו קרא הרב הראשי הרב אברהם שפירא בכינוי רבע'לך (רבנים קטנים) כי כל מי שעבר בחינות לרבנות כבר חשב שהוא גדול הדור. אני גם רוצה להזכיר שבזמנו ניתן לישיבת כרם ביבנה פרס ישראל על מפעל ישיבות ההסדר, וראש הממשלה דאז יצחק רבין שיבח את ישיבות ההסדר באמרו שזה המודל הנכון של ישיבה ספרא וסייפא, קם הרב גולדוויכט זצל ומחה על דבריו ואמר שכל מפעל ישיבות ההסדר הוא עניין של בדיעבד, אבל לכתחילה רק ישיבה נטו היא הישיבה האמיתית