אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הפסק של הרב עובדיה בנושא החזרת שטחים לא נכון

על רקע המשא ומתן המדיני המתחדש יצא לאור הספר 'ארץ חמדתנו' בו מראה הרב ד"ר אליהו זייני כי פסק ההלכה של הרב עובדיה יוסף לפיו פיקוח נפש מתיר החזרת שטחים אינו נכון. בספר מוכיח הרב זייני מפוסקים ראשונים ואחרונים את האיסור ובנוסף מראה כי הפסק עצמו מכיל ציטוטים חלקיים, הסתמכות על מהדורות לא מדויקות וסתירות לפסקים אחרים של הרב עובדיה יוסף עצמו

הפסק של הרב עובדיה בנושא החזרת שטחים לא נכון
  השגות על הפסק. הרב זייני והרב יוסף (אסף מילר, פלאש90)

ראש ישיבת אור וישועה בחיפה, הרב ד"ר אליהו רחמים זייני, הוציא לאור מחדש את ספרו 'ארץ חמדתנו', ובו כפי שנכתב על הכריכה "ברור הלכתי יסודי לגבי האיסור המוחלט של מסירת שטחי ארץ ישראל לשלטון גויים בכל מצב ובכל זמן".

הספר יצא במהדורה ראשונה בשנת תשנ"ד (94') ערב הסכם אוסלו ב', במהדורה בכריכה רכה. מיד לאחר פרסומו נחטפו כל אלפי הספרים, כשאחד מהם הגיע לידיו של הרב יעקב יוסף זצ"ל, בנו של יבדל"א, הרב עובדיה יוסף שברך את הכותב. אחד הספרים הונח על שולחנו של אביו כדי שזה יקרא בו ויחזור בו מפסק ההלכה, אך בתוך החדר הספיקו ידיים זריזות להוציא את הספר מתחומו של הרב עובדיה יוסף.

כעת, כעשרים שנה לאחר ההוצאה הראשונה, יוצא הספר מחדש,  על רקע המשא ומתן המדיני המתחדש עם הפלסטינים. בהוצאה החדשה התווספו מקורות רבים שהתגלו בשנים האחרונות, תוקנו מספר מראי מקומות ונוספו ההסכמות של הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל ורבה של ירושלים הרב שלום משאש זצ"ל שנשלחו למהדורה הראשונה, אך הגיעו אחרי ירידת הספר לדפוס.

הספר מתמודד עם פסק ההלכה של הרב עובדיה יוסף 'החזרת שטחים במקרה של פיקוח נפש' אותו פרסם בקובץ תורה שבעל פה בשנת תשל"ד (74'), ונשען על הטענה לפיה פיקוח נפש דוחה את כל המצוות שבתורה ולכן מותר לוותר על שטחי ארץ ישראל במקרה כזה. ב'ארץ חמדתנו' מביא הרב זייני את פסק ההלכה בשלמותו בצורה של פסקאות ולאחר מכן השגות והוכחות כי יסודות הפסק אינם נכונים. עם זאת למרות הביקורת, מקפיד הרב זייני לכנות את הרב יוסף לאורך כל הספר בשם "הגר"ע עובדיה יוסף שליט"א".

כבר בהקדמה תוקף הרב זייני את הרעיון של מסירת שטחים והקמת מדינה פלסטינית בתוך ארץ ישראל ואת ההשענות של גורמים בשמאל על פסק ההלכה של הרב יוסף: "זו הפעם הראשונה מאז יציאת מצרים שזרים מקימים מדינה עצמאית על אדמת ארץ ה', וזו הפעם הראשונה שעמדה זו מקבלת גושפנקא הלכתית… רבים מקטני אמונה אלו מסתמכים פתאום על דברי הרה"ג עובדיה יוסף שליט"א כדי להתיר לעצמם ויתור על א"י. ודווקא אנשים שבעבר הלא כל כך רחוק גינו אותו בכל גינויי הגנאי דתצלנה אוזניים משמוע אותם מרעיפים עליו היום כבוד על שהוא מכשיר את כניעתם" (עמ' 8).

מה הקשר בין חכם ספרדי ובין עמדות סאטמר?

בהמשך סותר הרב זייני בעקביות את כל טענותיו ההלכתיות של הרב עובדיה  יוסף ומראה כי אינן נכונות למשל: (עמ' 11) טענה (דברי הרב יוסף): "הלכה פסוקה היא שפיקוח נפש דוחה כל המצות שבתורה, חוץ מעבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים."

תשובה (דברי הרב זייני): "דברי הרב אינם מובנים בכלל ותמוהים ביותר, הלא חז"ל קבועים במפורש את ההיפך ופוסקים…" וכאן מובאים 14 עמודים של פוסקים ראשונים ואחרונים הסותרים את טענתו של הרב עובדיה יוסף ומראים כי פיקוח נפש אינו שייך במקרה של שעת השמד או במקרה של לחימה, שהרי בכל עימות צבאי נהרגים חיילים, ובנוסף עושה הרב זייני חילוק בין פיקוח נפש של יחיד לבין פיקוח נפש של ציבור. בנוסף כותב הרב זייני כי "הגר"ע יוסף שליט"א לא שאל את מפקדי הצבא בשעה שכתב פסק זה. רק שנים רבות לאחר מכן, טרח להזמין ארבעה מהם, שנים מן השמאל ושנים מן הימין. האם על בסיס בית דין שקול ניתן להכריע?"

על טענתו של הרב יוסף כי "כעת יד ישראל אינה תקיפה על הגויים", כותב הרב זייני (עמ' 51): "אף אם נסכים לדברי הגר"ע יוסף שליט"א (מה שכמובן לא נוכל עשוהו, משום שאינם נכונים), מ"מ מה מקומן של טענות אלו לכאן?!" ובהמשך ביחס לתוקף הכיבוש שנעשה על ידי חיילי צה"ל כותב הרב זייני (עמ' 57) "האם הרב התפתה ח"ו לאמץ את עוינות חסידי סאטמר ודעמייהו בכל הקשור למדינת ישראל וכל המסגרות הממלכתיות? ומה הקשר בין חכם ספרדי כמותו ובין עמדות סאטמר? הלא היכן שמענו על תלמידי חכמים עויינים לציונות לפני שילמדו בישיבות ארצי ישראליות המטיפות לשנאת הציונות?"

טעויות וציטוטים לא מדוייקים

לאורך כל הספר מראה הרב זייני, כי עשרות מקורות אותן מצטט הרב עובדיה יוסף הינם ציטוטים חלקיים של פוסקים שאילו היה מביא את הציטוט המלא היה מוכח ההפך מטענתו. במקומות אחרים מראה הרב זייני כי הרב יוסף השתמש בהוצאות ישנות או לא מדויקות של ספרי הלכה, ש"הרב לא נתן את דעתו על כך שלא רק שאינו מדויק אלא הוא אף לא נכון ומוטעה" (עמ' 70) או "מדברי הנצי"ב שהגר"ע יוסף שליט"א מצטט אין אף מילה אחת במרומי שדה, אף לא בפסחים, ושמא ראה דבריו במקום אחר" (עמ' 100).

גם סתירות בין פסקי ההלכה של הרב יוסף עצמו מוצא הרב זייני: "ותמוהה בעייני לא פחות העובדה שהג"ר הרב עובדיה יוסף שליט"א הפוסק שלגבי יום הכיפורים ושאר סכנות 'אין למהר לסמוך על רופא שאינו שומר מצוות  ומחלל שבת מבלי להתייעץ עם רופא דתי, שמאחר שהוא מחלל שבת יתכן שהוא אנטי דתי ומעוניין להכשיל את החולה להאכילו שלא במקום חשש סכנה כלל' (ראה ילקוט יוסף, מועדים עמ' צד) מוכן דווקא בענייני ארץ ישראל לסמוך על כל מפקד מחלל שבת ואוכל נבלות להכעיס, וזה על אף שהוא משווה בין דין חולה לדין מלחמה!" (ההדגשה במקור).

'ארץ חמדתנו' אינו הספר הראשון בו השיג הרב זייני על פסקי ההלכה של הרב עובדיה יוסף. כבר ב'עולמות באיחודם' לגבי שיעור כזית שחייב להיות בנפח ולא במשקל, ועוד יותר בהמשך, בסדרת ספרים בשם 'עץ אר"ז' שהוציא הרב, מצויות השגות נוספות רבות על פסקים של הרב עובדיה, כגון החובה לברך על  הלל בראש חודש, היתר אמירת 'קרובות' לפני ישתבח ואף בחזרת הש"ץ, ולאחרונה, הוציא ספר העוסק בבירור עמדתו הנכונה של רבנו תם בכל הנוגע לזמן צאת הכוכבים. ניתן לומר כי הרב זייני מציג כאן שיטה הילכתית שונה בתכלית מזו של הגר"ע יוסף שליט"א בכל תחומי ההלכה

==

ארץ חמדתנו, הרב ד"ר אליהו רחמים זייני, הוצאת ישיבת 'אור וישועה' – חיפה, מהדורה שניה תשע"ג. 192 עמודים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
79 תגובות - 77 דיונים מיין לפי
1
גדול הדור
צביקה | 04-08-2013 18:51
הת"ח היחיד שיכול להתמודד מול הרב עובדיה יוסף כשווה בין שווים
2
האב זייני ראוי להיות הראשון לציון, אם לא היה סרוג...
אלי | 04-08-2013 18:57
אם הרב זייני לא היה מזוהה עם הציונות הדתית, מזמן היה מתמנה לתפקיד בכיר מאוד בעולם הרבנות. הוא ללא ספק מועמד ראוי למשרת הראשון לציון, או הרב הראשי לירושלים.
3
חייב להשיג את הספרים שלו
| 04-08-2013 19:08
4
נוער הגבעות
יצהר | 04-08-2013 19:47
לכבוד הרב זיני שליטא האם כונתכם למר בנט שלא ילך למשא ומתן או שמה לתקוף את מרן גאון עוזנו ותפארתנו ועוד יאמר לכבוד הרב האם מותר לחבור לרשעים שמצהירים השכם והערב לצמצם את עולם התורה
5
כדי לפתור את חידת הרב עובדיה, לא צריך להתפלפל יותר מדיי
שי | 04-08-2013 20:13
בשלושת העשורים האחרונים הרב עובדיה פוסק את מה שמרכיבי הקולאליציות למיניהן רוצים לשמוע. בדקו ותיווכחו.
6
ב"ה התגלה גדול דור חדש
גלוח ראש ד"ל | 04-08-2013 20:20
7
הספר נידון למאסר עולם במדפים המאובקים של ישיבות ההסדר.
כי ת"ח לא יעיין בוא | 04-08-2013 20:24
8
בעוד 100 שנים כשכולם עדיין יצטטו את הרב עובדיה, אף אחד
| 04-08-2013 20:32
לא יזכור מי היה הרב זיני.
זה נכון
לא קשור | 11-02-2020 10:45
אבל חלק מהפסקים של הרב עובדיה יישארו בגדר קושיא גדולה (כמו שיש דעות של הרמבם שנדחו לחלוטין)
9
איפה ניתן לקנות אץ הספר?
| 04-08-2013 20:49
10
החזרת שטחים מארץ ישראל זה עונש על הפגיעה בתורה, לא מובן
אחיי הסרוגים | 04-08-2013 21:15
11
דמות ענקית למופת בכל הליכותיו, גדול דור אמיתי
ליאור, טכניון | 04-08-2013 21:26
12
לפני שכל האדיוטים יתחילו לחפור
שגיא מזוז | 04-08-2013 21:43
לפני שהאדיוטים משתי הצדדים יתחילו לחפור,2 הבהרות: 1-מותר לרב זיני לחלוק על הרב עובדיה,כמו שלרב עובדיה מותר לחלוק על הבא"ח 2-צריך לקרוא את הספר לפני ש"תכריעו" מי צודק
13
גדול !!! אחיו הוכיח מזמן שיביע אומר לוקה באין אומר !!!
הם גדולים האחים זיני | 04-08-2013 22:27
14
9 בעוד 100 שנה יזכרו שהרב עובדיה היה רב מקלל ויסתיגו .
אדנות זמנית | 04-08-2013 22:30
15
הלואי ויקום זרם רבנים ספרדים לחלוק על כל השיטה העירקית
כיון דקם קם | 04-08-2013 22:35
16
זה לא רלוונטי
יצחק | 04-08-2013 22:36
אכן כשקוראים את מאמרו של הרב עובדיה מול זה של הרב ישראלי שנכתב לידו (ע' תחומין חלק י') ברור שהרב ישראלי צודק.. אבל כיום השאלה אינה ויתור על א"י משום פיקו"נ- אלא כי בלע זה תהיה מדינה דו לאומית ונאבד כל ארץ ישראל.. או שיהיה חרם עולמי ותהיה פה קטסטרופה כלכלית וחברתית שהיא איום קיומי ממש.. וממילא במצב כזה דאגה ליישוב א"י מחייב הפרדות מהפלסטינים.. (כמו שמחייבת שלא ננסה לכבוש את ירדן, גם אם צבאית יכולים זה ימיט אסון על שלטוננו בארץ)..
17
יוסי
| 04-08-2013 22:45
בבית היהודי אין דעת תורה כמו בש"ס שיש את מרן וחבל...
18
כל עוד והרב בראש המחנה הוא יזרע הרס בכל מקום
עובדיה | 04-08-2013 22:50
19
הרב מנותק מדעת תורה אמיתית
רב | 04-08-2013 22:52
20
יש לו הגהות על גדול הדור נו מה נשאר?
אחד | 04-08-2013 22:53
21
מרן הגר"ע זה השולחן ערוך של הדור
דוד | 04-08-2013 22:55
22
מרן ס"ת מהלך אשרינו שזכינו ולאורו נלך
עבד למרן | 04-08-2013 23:00
23
מכין את הקרקע לעוד 10 שנים על חשבון מר"ן אוי אוי....
נריה | 04-08-2013 23:03
24
ד"ר או רב תחליטי
לא הבנתי | 04-08-2013 23:03
25
תטבול במקוה לפני שתחלוק על מר"ן
אבי | 04-08-2013 23:04
26
הבית היהודי הורסים את עולם התורה מה יש לרב לומר?
יהודי | 04-08-2013 23:06
27
על כך שהבית היהודי שחררו 100 מחבלים מה הרב אומר?
אחד | 04-08-2013 23:07
28
ד"ר גדול הדור אך.... לאן הגענו
מר"ן | 04-08-2013 23:08
29
להשאר בקואלציה לאחר שחרור מחבלים מותר???
שואל | 04-08-2013 23:09
30
חולק על מרן כחולק על השכינה...
תלמיד | 04-08-2013 23:09
31
הגר"ע עובדיה יוסף שליט"א?
?? | 04-08-2013 23:23
32
ל-11
משה | 05-08-2013 0:53
עבירה על ההלכה שש״ס תמכה בה - עונש על פגיעה בתורה? אתה עצמך מבין בכלל איזו שטות כתבת? אגב, פתח את ה׳יד החזקה׳ להרמב״ם בהלכות תלמוד תורה ותראה שהפגיעה הכי נוראה בתורה זה שיש כאלה שהופכים את התורה לקרדום לחתוך בה ומטילים עצמם על הציבור. במקום לדבר שטויות ולחזור על סיסמאות של עשורים אחרונים תלמד את דברי חז״ל המפורשים.
33
באמת?
Yehuda | 05-08-2013 1:29
"זו הפעם הראשונה מאז יציאת מצרים שזרים מקימים מדינה עצמאית על אדמת ארץ ה',..." ובכן מה עם הפלישתים ועוד שהיו בזמן שאול וכו, ולא אאריך כי "מצאו תורה הפקר ועשו בה כבשלהם"--עם פלפולים אפשר להתיר גם את השרץ, ולכל שאלה יש תירוץ (כדברי הרמב"ם) ואם כן, תשאלו, היכן נמצאא ידינו ורגלנו? התשובה היא פשוטה:"כי האמת תורה דרכה"! ובודאי למי שיש דעה פוליטית אסור לו להתעסק בזה כי הוא כבר משוחד--וראה היתר מכירת הארץ, בשביל ממון מותר למכור את הארץ הקדושה, בשביל פיקוח נפש, חלילה-כן, כן תאמרו שזו מכירה לזמן, אלא שאם כן זו הערמה ואינו דומה למכירת חמץ שלו יצוייר שיבוא הגוי אחר החג ניתן לו את החמץ בחפץ לב, הרי שילם ויכולים אנו להשלים החסר בקלות--אלא שלא אאריך.
34
למה הרב זייני לא יגיד לרב שפירא שמקורב למרן שיעביר לו
יצחק | 05-08-2013 1:34
את הספר
35
מה לזבוב קצוץ.כנפיים לנשר הדואה בשמיים
משה אדרת | 05-08-2013 1:47
מי אתה ומה אתה מר " הרב הד"ר" פעם אמר רבי חיים עוזר שיש רב ד"ר סימן שהרב הוא חולה ודי למבין
36
אשרינו שזכינו ברב זייני
| 05-08-2013 8:53
ומדהים לראות איך לחסידי הרב עובדיה אין שום טיעון ענייני....
37
הרב זייני הוא נצר לשושולת מכובדת של רבנים גדולים
| 05-08-2013 9:11
לכל התומכים הלא עניינים ברב עובדיה, הינה לכם פרט לא ענייני להתנגח בו.
38
ל-35
משה | 05-08-2013 9:55
מעניין שהביטוי הזה נאמר בזמנו על ידי הבבא סאלי זצוק״ל זיע״א על הגר״ע יוסף שליט״א עצמו כאשר הגר״ע חלק על הרבי מליובאוויטש.
39
הצדק עם הרב זייני. אין ספק שכב' הגאון רע''י יחזור בו
נח שיין | 05-08-2013 10:31
נימוקי הרב זייני, בנויין על תילן.
40
אין לכם מה להשיב לדבריו של הרב זייני?
הרוסי | 05-08-2013 11:04
לפחות אפשר לומר שהיו עוד הרבה פוסקים אשכנזים שגם כן עמדתם כעמדתו של הגר"ע. ומכל מקום כבודו של הרב זייני במקומו מונח.
41
30- הסטייפלר הק' אמר על הרב שך שהשכינה מדברת מתוך גרונו
לא ידוע זאת על אחרים | 05-08-2013 11:10
אחרי זה לא הייתה שום עדות של גאון דור אומר על משנהו שהשכינה מדברת מתוך גרונו, וניסים החזב"ת מהמכולת לא יגיד לנו מפי של מי השכינה מדברת, אם כל הכבוד..
42
כל עובדי האלילים דמשתחוי ל"מרנכם"- לכו ללמוד תורה בורים
זה יכפר על אלילותיכם | 05-08-2013 11:17
43
תודה רבה לרב זיני על הוצאה חדשה של הספר החשוב הזה
בעת הזו. | 05-08-2013 11:27
44
יש לי הרגשה ש"הפסק" שהוציא הרב יוסף היה יותר מעשה ידיו
!!!!! | 05-08-2013 11:34
של האדון דרעי שהוביל את הרב לכך, כך שהיתה זאת יותר הוראה פוליטית של אריה דרעי ולא דבר תורה
45
לא "החזרת שטחים" אלא "מסירת שטחים", סרוגים, נא לדייק.
דתי לאומי | 05-08-2013 11:38
46
הלו הרב בזק תתעורר- איפה התגובה שלך ?
euch | 05-08-2013 13:44
47
הרב דוקטור חחח אתה אפילו לא הציפורן של הגאון
| 05-08-2013 14:20
48
הרב זייני עשה כהוגן שהוציא ספר עם עמדתו
אביב המגיב | 05-08-2013 15:08
אבל להציג פה רק את הלשונות של הקושייה בלי להשמיע את הצד השני זה נבזות של האתר הזה שנגוע בשנאה תהומית למרן פאר הדור והדרו הרב עובדיה יוסף שליט"א תתביישו לכם
49
כמה משעשע
ניב | 05-08-2013 16:24
למרות שאין מה להגיב לדברים הלא נכונים בלשון המעטה שכתב הרב הנכבד. אך משעשע אותי העובדה שהציונים רואים בשלטון של איתיאיסטים גמורים מלכות השם בעולם ומה להם להלין שהרב הסתמך על מומרים להכעיס?? כלכך הרבה שטויות (ואני עדין) נכתב בספר הזה שתגובה מקיפה תבוא בקרוב. מאז יצאנו ממצרים לא היה שלטון עצמאי כופר שקיבל גושפנקא הלכתית כמו המדינה שמצהירה על היעדר בורא ושאין תורה משמים, ואתם מטיפים לנו על הלכה?! (מן הראוי שתגובתי העניינית תתפרסם. לצערי הש״סניקים מוציאים שם רע לתגובות העינייניות)
מה שכתבת דברים לא נכונים ושטויות תומכים בהם גדולי עולם
ישראל קרמר | 27-10-2017 14:38
כמו מרנן הגאונים רמ"צ (מרדכי צמח) אליהו ור"ש משאש והאדמו"רים מגור (לגי מה"אמרי אמת" והלאה אני יודע בוודאות שזו דעתם) ועוד. דבריך הם פגיע חמורה בגדולי התורה הנ"ל. גם הרב עובדיה לא היה מסכים לדבריך כפי שכתבת אותם! תמיכתך ברב עובדיה אינה מצדיק פגיעה בגדולי תורה אחרים!!!
50
אם הטיעון אמיתי שישלח לבנו הראשל"צ למה הוא מחכה
יצחק | 05-08-2013 17:44
51
30 תלמיד מסכן הרב משש חלק על מרנך כולה הרב של שס בקושי
לא חולקים על מרנך חח | 05-08-2013 17:49
היכן הרב עמר ? היכן הרב אמסלם ? כולה לידו כהן שנפסל ובמקום לברך מקלל כדי להזדהות עם רבו ! על שכאלה מצוה לחלוק וספק אם מותר לחלוק להם כבוד .
52
בנו הראשון לציון אכן הסכים שפסקו של אביו אינו נכון-כנס
חסוי | 06-08-2013 8:38
בשיחה עם הבן, בו הראיתי את מה שכתבתי בספרי. כי אביו הינו גאון תורני, והוטעה, ופשוט לא הבין את המציאות - הבן שהוא כיום הראשון לציון קיבל זאת.
53
טיעונים ילדותיים
יואל | 06-08-2013 8:51
1. איך יתכן שחכם ספרדי יתקרב לדעות סאטמר. אוי וויי. טענה שמתאימה לנהג מונית. 2. מאז יציאת מצרים וכו' וכו'... לצערינו השלטון העכשיו הוא השלטון הכי זר לעם ולתורת ישראל ומצוה גדולה להוציא מידיהם את השלטון על הארץ הקדושה.
54
12 צודק
עמנואל | 06-08-2013 11:20
לקרוא את 12
55
מה זה משנה מי יותר גדול ! תקנו את הספר תקראו ותפנימו !
משה | 06-08-2013 11:43
בס"ד אפילו מי שלא מסכים עם הרב זיני שהוא חולק על הרב עובדיה יוסף, זה לא מעניין ! מי שמכבד את עצמו בתור תלמיד ישיבה תקנה את הספר ותקרא , כך אמר "אם הבנים שמחה" שכל גדולי התורה בזמניו טעו , והוא מוכיח זאת , אז מי שרוצה להישאר חכם שיקנה !
56
למשה מתגובה 54
למשה מתגובה 54 | 06-08-2013 17:57
הרב המחבר אם הבנים שמחה היד צדק ו׳הוכיח׳ בערך כמו שבן גוריון האמין בתורה משמים (בטח תמציאו איזו המצאה שחזר בתשובה טרם מותו חחחחח)
57
המוסר שטחי ארץ הקודש לגויים הוא גוי רשע או ערב-רב!
גימי-יהודי מיהודה | 06-08-2013 18:17
יהודי הוא בטח שלא!
58
הרב עובדיה לא חולק על בן איש חי!!
| 06-08-2013 23:24
השולחן ערוך חולק ,והרב עובדיה מדגיש שלספרדים שקיבלו הוראת מרן זה הדרך הנכונה ! בקשר לפסק של הרב זייני ,שכל אחד ילך לפי רבותיו ... מחלוקות תמיד היה זה חלק מהתורה שבע"פ
59
גם הרמב"ם היה ד"ר!
יהודה | 07-08-2013 4:10
60
גם הרמב"ם היה רב ד"ר! ...
יהודה | 07-08-2013 5:14
לכל המגיבים החרדים בתשלום והש"סניקים הנבערים, איזו מין טענה זאת שרב ד"ר לא יכול להיות תלמיד חכם וגדול דור?! להזכירכם, גדולי חכמי התלמוד עסקו בחכמות הטבע (וכל הגמרא מלאה בענייני מדע ואסטרונומיה), הרמב"ם ע"ה היה סוג של ד"ר!!, הגר"א כותב שעל כל יד שחסר לאדם בחכמות הטבע יחסרו לו 7 ידות בחכמת התורה, רבים מגדולי ישראל בדורות האחרונים למדו באוניברסיטה, וביניהם: רש"ר הירש, הגרי"ד סולובייצ'יק, הרב הרצוג, הרבי מלובביץ' ועוד רבים ועצומים - האם בשל כך אינם ראוים חלילה להיקרא תלמידי חכמים וגדולי הדור?! דבר נוסף, מותר בהחלט לרב זייני לחלוק על הרב עובדיה, רק לאחרון אסור לחלוק על ראשון, אולם בתוך כל תקופה (ראשונים לחוד ואחרונים לחוד) מותר לחלוק ואפילו קדמו הנחלק לחולק 200 שנה, ומצינו אף שחלקו אחרונים על ראשונים. וכפי שהרב עובדיה חלק על הבן איש חי זיע"א ואמר: "מותר לחלוק על בן איש חי, 'בן איש חי' ירד מן השמים?" על זו הדרך אפש"ל: מותר לחלוק על הרב עובדיה, 'יביע אומר' ירד מן השמים?! בנוגע לטיעון של הרב זייני שלא ייתכן כי הרב עובדיה יתקרב לעמדות סאטמר, זה ממש לא טיעון ילדותי, משתי סיבות: א. הרב עובדיה בעצמו כיהן במוסדות המדינה כדיין וכרב ראשי. ב. זה אכן עיוות גדול לחכם ספרדי להתקרב לעמדות סאטמר, שכן ממש עד לתקופה האחרונה רוב ככל חכמי הספרדים היו ציונים נלהבים, עד שהתחילו ללמוד כאן בישיבות ארץ-ישראליות המטיפות כנגד הציונות. לגבי הטענה שזו הפעם הראשונה בהיסטוריה של עם ישראל שיש לו שלטון כופרים ורשעים וכו' (למרות שזה שקר! אבל נניח שכך המצב), להזכירכם את תקופת שלטון אחאב ורוב מלכי ישראל שעשו הרע בעיני ה' וכפרו בו ועבדו את הבעל...
61
60- הרמב"ם לא היה ד"ר
Dan | 07-08-2013 17:06
הוא היה רופא ! אין לזה כל קשר לתואר אוניברסיטאי אפשר לחלוק אבל יש איך הרב עובדיה הוא גדול הדור הספרדי וכך הסכימו וקיבלו עליהם רובו ככולו של העם היהודי . וכאשר מגיע הרב זייני -שכבודו מבקומו מונח- וטוען נגדו בחוסר דיוק במקורות ו,ובכך שהוא סותר את עצמו ולבסוף בקיצוניות לשמה - יש בכך זלזול ! סביר להניח שהרב זייני לא הבין מאשר שהרב עובדיה לא זכר את אותם מקורות ,לא שם לב שהוא סותר את עצמו, וסתם קיצוני . מותר להקשות ולשאול ,ואפילו חובה! אבל יש דרך איך ... (עד כדי כך שהכותב מתרגש מכך שנתן לרב עובדיה תואר "גאון" ,שתבין כמה זלזול ניכר בדבריו.. ) הר"ע לא חולק על הבא"ח ,השו"ע חולק ,והר"ע פוסק כמו השולחן ערוך גם נגד הקבלה . לא מצאתי בכתבה את דבריך על מדינת ישראל ושלטון רשע ...
62
במקום שיש חילול ה' - אין חולקין כבוד לרב
כובש ארץ ישראל | 07-08-2013 17:36
מי האיש החפץ חיים - יחפש בתורת חיים, ולא יהיה חסיד של בשר ודם, גדול ככל שיהיה
63
כתבה
LEAH | 08-08-2013 12:37
64
61- *בהקבלה לימינו* הרמב"ם היה *סוג של* ד"ר!
יהודה | 08-08-2013 13:39
בזמן הרמב"ם לא הייתה אוניברסיטה כמובן, אבל הוא עסק בענייני מדע שבהם עוסקים בימינו באוניברסיטה, בין היתר עסק בפילוסופיה ובתורת אריסטו. הוא אכן לא היה ד"ר כי לא היה תואר כזה בזמנו, אך הוא היה גדול מומחי הרפואה ולבטח, בהקבלה לימינו, היה ראוי לתואר ד"ר גם ללא לימודים רשמיים באוניברסיטה. מה שבסה"כ באתי להוכיח זה שגדולי חכמינו התעסקו בעבר בענייני מדע, עניינים בהם בימינו עוסקים באוניברסיטה. ולכן רב בימינו שהוא גם ד"ר ומתעסק בענייני מדע, אינו שונה מהרמב"ם וראוי במידה שווה להיקרא תלמיד חכם ואף גדול הדור, בהתאם לרמתו התורנית. עצם התואר ד"ר לא שולל גדלות בתורה. אני מסכים איתך שעדיפה גישה מתונה ושלא ישתמע זלזול, אך להזכירך, זה לא חדש. התופעה הזאת קיימת לאורך כל ההיסטוריה מהרמב"ם והראב"ד בתקופת הראשונים ועד הפרי חדש בתקופת האחרונים שחלק על מרן השו"ע (!) בביטויים חריפים כמו: "ומעתה אין להשגיח במה שפסק הרב בב"י וכו' לפי שנעלם מעיניו הדינים שפסק הוא עצמו ", או: "שהמחבר וכל האחרונים טעו בזה ". מעבר לכך, גם הרב עובדיה עצמו מזלזל לאחרונה בציבורים שלמים ובאישים ורבנים רבים בשיח מאוד קיצוני וחריף, אז מדוע אתה מצפה מהרא"ז לשיח מתון? לגבי הבן איש חי. הרב עובדיה הורה לאנשים שבעצם כבר הלכו כשיטת הבא"ח ונהגו לפי פסקיו לשנות מנהגיהם, ומה זו אם לא מחלוקת עליו. מחלוקת הלכתית אין משמעותה רק לחלוק על פסק ספציפי, אלא גם לחלוק על שיטת הפסיקה ולפסוק אחרת. חוץ מזה שהרב עובדיה בעצמו מודה שהוא חולק על הבא"ח וכותב: "ואף שהיו כמה מבני בבל מתרעמים על שאני פוסק נגד ספר בן איש חי, החזיק בידי מורי הגאון ר' עזרא עטייה זצ"ל ועודד אותי להמשיך להורות בהלכה כאשר עם לבבי, ולא להשגיח על דברי ההמוןהאלה אשר לא ידעו ולא יבינו" (הליכות עולם ח"א, הקדמה). בכל אופן, מה שאני מוכיח מכאן זה שגם הרב עובדיה שנולד לאחר שהבן איש חי כבר נפטר יכל לחלוק עליו, אפילו לשיטתך שזה לא מדעתו האישית אלא בעקבות מרן, אותו דבר הרב זייני שהוא בן דורו יכול לחלוק עליו ולפסוק אחרת ממנו, וגם הוא לא עושה זאת מדעתו האישית אלא מביא דעות פוסקים אחרים ופוסק על פיהם. ולא רובו ככולו של העם היהודי הכריע שהרב עובדיה הוא גדול הדור של הציבור הספרדי, אלא הכוח הפוליטי של ש"ס הכריע כך. כל האשכנזים לא הולכים לפי פסקיו, רבים מהעיראקים הולכים לפי הבן איש חי זיע"א והגר"מ אליהו זצ"ל, רבים מהמרוקאים הולכים כמרן הרב משאש זצ"ל, רוב התימנים הולכים כמנהגי אבותיהם...
65
עיינו בספר את והב בסופה של הרב טולדנו
אלי | 08-08-2013 22:29
אשר השיג על הספר ארץ חמדתינו
66
חיפוש האמת
ענייני | 09-08-2013 11:26
הבעיה שלי עם הרב זיני היא שהוא קודם שם את החץ ואז מקיף את המטרה. לא כך מבררים הלכה. השאלה הנידונה היא כמעט בתחום בלתי שפיט וגם הרב עובדיה בהתנתקות הרי התנגד. אבל המגמתיות של הרב זיני פסולה. לא יעזור פסקי הרב עובדיה נפוצו בכל העולם ויש כמה מקוששי תשומת לב דוגמת זיני שחושבים שהם יתקבלו כשוים לרב עובדיה אם יחלקו עליו. נו נו...
67
ל-66 האמת לאמיתו
ישראל | 09-08-2013 12:10
הרב זייני קיבל הסכמות לספרו מגדולי עולם כמו הרב אליהו זצ"ל והרב משאש זצ"ל שגם התנגדו לרב עובדיה. אל תתייחס לנושא ארץ ישראל כ-"תשומת לב".
68
עדיף בן גוריון אוהב הארץ מעובדיה מוסר שטחים
פופ | 12-08-2013 15:59
קדימה חרדים תתחילו לקלל.זה מה שרבותיכם לימדוכם.
69
הזוי,יקום ילד ויחלוק על הדוקטורט של זיני
אביהו רגב | 12-08-2013 22:02
70
תהיה פגיעה בפיקוח נפש אם יתנו שטחים לשונאי ישראל. הרי
זה ברור לגמרי | 13-08-2013 9:59
מה קיבלנו מוויתור על עוטף עזה? טילים. אז איפה הפיקוח נפש? אם קודם הם נפלו בעוטף עזה עכשו הם נפלו בירושלים!!! אני מבין שיש דוקטורים ופרופסורים וגם איינשטיין היה יהודי...שומר מצוות כן או לא אני לא יודע... אבל שאסור לוותר על ארץ אבות מבין גם ילד בגן. כי האם מישהו יהיה מוכן לכרות את ידו שאביו ואמו נתנו לו כדי לתתה לאחר??? הרי אלו הם הבלים ממדרגה ראשונה.
71
ל-16, חשבת על טרנספר?
| 13-08-2013 15:46
72
ל-60, יפה כתבת, לתיקון:
| 13-08-2013 16:04
על כל דבר שחסר לאדם בחכמות הטבע יחסרו לו 7 ידות בחכמת התורה אלו דברי המהר"ל בתפארת ישראל.
73
ל-61, הרב עובדיה חולק על השו"ע בעניין ציציות בחוץ!
| 13-08-2013 16:08
74
כבר הזמנתי את הספר מהישיבה בחיפה
שמוליק | 15-08-2013 1:04
75
מה ליתוש קצוץ כנפים עם נשר שעף לו בשמים
מאיר | 27-08-2013 13:45
זייני היקר לך תחפש לך אנשים בסדר גדול שלך מה שהרב עובדיה הספיק לשכוח בגיל 10 אתה לא תגיע, דברתי עם אנשים שלמדו את הספר שלך ואמרו שחוץ מהמון טעיות שיש לך בספר גם אין לך הבנה בסיסית במושגי הלכה ככה שפשוט תלמד לך ותדבר בלימוד עם אנשים ברמה שלך שהיא לא גבוה התורה היא של כלום גם שלך אבל אתה הומלס שמחפש שקל מול רוטשליד זאת בדיחה
76
למאיר (תגובה 75)
יאיר האמיתי! | 20-03-2014 11:37
א. המבזה ת"ח הוא בנידוי. ב. אסור לשומע לשון-הרע לקבלו. ג. יצאה מהדורה מחודשת בה נופו שגיאות הכתיב וסדר מחדש הספר. ד. לפני שאתה מדבר על משהו כדאי שתבדוק אותו בעצמך.
77
מה שנקרא, ירה חץ וצייר את המטרה
יוסי | 11-02-2020 18:08
ככה זה מרגיש