הפסק של הרב עובדיה בנושא החזרת שטחים לא נכון
על רקע המשא ומתן המדיני המתחדש יצא לאור הספר 'ארץ חמדתנו' בו מראה הרב ד"ר אליהו זייני כי פסק ההלכה של הרב עובדיה יוסף לפיו פיקוח נפש מתיר החזרת שטחים אינו נכון. בספר מוכיח הרב זייני מפוסקים ראשונים ואחרונים את האיסור ובנוסף מראה כי הפסק עצמו מכיל ציטוטים חלקיים, הסתמכות על מהדורות לא מדויקות וסתירות לפסקים אחרים של הרב עובדיה יוסף עצמו

ראש ישיבת אור וישועה בחיפה, הרב ד"ר אליהו רחמים זייני, הוציא לאור מחדש את ספרו 'ארץ חמדתנו', ובו כפי שנכתב על הכריכה "ברור הלכתי יסודי לגבי האיסור המוחלט של מסירת שטחי ארץ ישראל לשלטון גויים בכל מצב ובכל זמן".
הספר יצא במהדורה ראשונה בשנת תשנ"ד (94') ערב הסכם אוסלו ב', במהדורה בכריכה רכה. מיד לאחר פרסומו נחטפו כל אלפי הספרים, כשאחד מהם הגיע לידיו של הרב יעקב יוסף זצ"ל, בנו של יבדל"א, הרב עובדיה יוסף שברך את הכותב. אחד הספרים הונח על שולחנו של אביו כדי שזה יקרא בו ויחזור בו מפסק ההלכה, אך בתוך החדר הספיקו ידיים זריזות להוציא את הספר מתחומו של הרב עובדיה יוסף.
כעת, כעשרים שנה לאחר ההוצאה הראשונה, יוצא הספר מחדש, על רקע המשא ומתן המדיני המתחדש עם הפלסטינים. בהוצאה החדשה התווספו מקורות רבים שהתגלו בשנים האחרונות, תוקנו מספר מראי מקומות ונוספו ההסכמות של הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל ורבה של ירושלים הרב שלום משאש זצ"ל שנשלחו למהדורה הראשונה, אך הגיעו אחרי ירידת הספר לדפוס.
הספר מתמודד עם פסק ההלכה של הרב עובדיה יוסף 'החזרת שטחים במקרה של פיקוח נפש' אותו פרסם בקובץ תורה שבעל פה בשנת תשל"ד (74'), ונשען על הטענה לפיה פיקוח נפש דוחה את כל המצוות שבתורה ולכן מותר לוותר על שטחי ארץ ישראל במקרה כזה. ב'ארץ חמדתנו' מביא הרב זייני את פסק ההלכה בשלמותו בצורה של פסקאות ולאחר מכן השגות והוכחות כי יסודות הפסק אינם נכונים. עם זאת למרות הביקורת, מקפיד הרב זייני לכנות את הרב יוסף לאורך כל הספר בשם "הגר"ע עובדיה יוסף שליט"א".
כבר בהקדמה תוקף הרב זייני את הרעיון של מסירת שטחים והקמת מדינה פלסטינית בתוך ארץ ישראל ואת ההשענות של גורמים בשמאל על פסק ההלכה של הרב יוסף: "זו הפעם הראשונה מאז יציאת מצרים שזרים מקימים מדינה עצמאית על אדמת ארץ ה', וזו הפעם הראשונה שעמדה זו מקבלת גושפנקא הלכתית… רבים מקטני אמונה אלו מסתמכים פתאום על דברי הרה"ג עובדיה יוסף שליט"א כדי להתיר לעצמם ויתור על א"י. ודווקא אנשים שבעבר הלא כל כך רחוק גינו אותו בכל גינויי הגנאי דתצלנה אוזניים משמוע אותם מרעיפים עליו היום כבוד על שהוא מכשיר את כניעתם" (עמ' 8).
מה הקשר בין חכם ספרדי ובין עמדות סאטמר?
בהמשך סותר הרב זייני בעקביות את כל טענותיו ההלכתיות של הרב עובדיה יוסף ומראה כי אינן נכונות למשל: (עמ' 11) טענה (דברי הרב יוסף): "הלכה פסוקה היא שפיקוח נפש דוחה כל המצות שבתורה, חוץ מעבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים."
תשובה (דברי הרב זייני): "דברי הרב אינם מובנים בכלל ותמוהים ביותר, הלא חז"ל קבועים במפורש את ההיפך ופוסקים…" וכאן מובאים 14 עמודים של פוסקים ראשונים ואחרונים הסותרים את טענתו של הרב עובדיה יוסף ומראים כי פיקוח נפש אינו שייך במקרה של שעת השמד או במקרה של לחימה, שהרי בכל עימות צבאי נהרגים חיילים, ובנוסף עושה הרב זייני חילוק בין פיקוח נפש של יחיד לבין פיקוח נפש של ציבור. בנוסף כותב הרב זייני כי "הגר"ע יוסף שליט"א לא שאל את מפקדי הצבא בשעה שכתב פסק זה. רק שנים רבות לאחר מכן, טרח להזמין ארבעה מהם, שנים מן השמאל ושנים מן הימין. האם על בסיס בית דין שקול ניתן להכריע?"
על טענתו של הרב יוסף כי "כעת יד ישראל אינה תקיפה על הגויים", כותב הרב זייני (עמ' 51): "אף אם נסכים לדברי הגר"ע יוסף שליט"א (מה שכמובן לא נוכל עשוהו, משום שאינם נכונים), מ"מ מה מקומן של טענות אלו לכאן?!" ובהמשך ביחס לתוקף הכיבוש שנעשה על ידי חיילי צה"ל כותב הרב זייני (עמ' 57) "האם הרב התפתה ח"ו לאמץ את עוינות חסידי סאטמר ודעמייהו בכל הקשור למדינת ישראל וכל המסגרות הממלכתיות? ומה הקשר בין חכם ספרדי כמותו ובין עמדות סאטמר? הלא היכן שמענו על תלמידי חכמים עויינים לציונות לפני שילמדו בישיבות ארצי ישראליות המטיפות לשנאת הציונות?"
טעויות וציטוטים לא מדוייקים
לאורך כל הספר מראה הרב זייני, כי עשרות מקורות אותן מצטט הרב עובדיה יוסף הינם ציטוטים חלקיים של פוסקים שאילו היה מביא את הציטוט המלא היה מוכח ההפך מטענתו. במקומות אחרים מראה הרב זייני כי הרב יוסף השתמש בהוצאות ישנות או לא מדויקות של ספרי הלכה, ש"הרב לא נתן את דעתו על כך שלא רק שאינו מדויק אלא הוא אף לא נכון ומוטעה" (עמ' 70) או "מדברי הנצי"ב שהגר"ע יוסף שליט"א מצטט אין אף מילה אחת במרומי שדה, אף לא בפסחים, ושמא ראה דבריו במקום אחר" (עמ' 100).
גם סתירות בין פסקי ההלכה של הרב יוסף עצמו מוצא הרב זייני: "ותמוהה בעייני לא פחות העובדה שהג"ר הרב עובדיה יוסף שליט"א הפוסק שלגבי יום הכיפורים ושאר סכנות 'אין למהר לסמוך על רופא שאינו שומר מצוות ומחלל שבת מבלי להתייעץ עם רופא דתי, שמאחר שהוא מחלל שבת יתכן שהוא אנטי דתי ומעוניין להכשיל את החולה להאכילו שלא במקום חשש סכנה כלל' (ראה ילקוט יוסף, מועדים עמ' צד) מוכן דווקא בענייני ארץ ישראל לסמוך על כל מפקד מחלל שבת ואוכל נבלות להכעיס, וזה על אף שהוא משווה בין דין חולה לדין מלחמה!" (ההדגשה במקור).
'ארץ חמדתנו' אינו הספר הראשון בו השיג הרב זייני על פסקי ההלכה של הרב עובדיה יוסף. כבר ב'עולמות באיחודם' לגבי שיעור כזית שחייב להיות בנפח ולא במשקל, ועוד יותר בהמשך, בסדרת ספרים בשם 'עץ אר"ז' שהוציא הרב, מצויות השגות נוספות רבות על פסקים של הרב עובדיה, כגון החובה לברך על הלל בראש חודש, היתר אמירת 'קרובות' לפני ישתבח ואף בחזרת הש"ץ, ולאחרונה, הוציא ספר העוסק בבירור עמדתו הנכונה של רבנו תם בכל הנוגע לזמן צאת הכוכבים. ניתן לומר כי הרב זייני מציג כאן שיטה הילכתית שונה בתכלית מזו של הגר"ע יוסף שליט"א בכל תחומי ההלכה
==
ארץ חמדתנו, הרב ד"ר אליהו רחמים זייני, הוצאת ישיבת 'אור וישועה' – חיפה, מהדורה שניה תשע"ג. 192 עמודים.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו