חוק הלאום | מעמד השפה העברית פוגע בערבים? - סרוגים

חוק הלאום | מעמד השפה העברית פוגע בערבים?

ביום שלישי הקרוב בג"ץ ידון במסגרת העתירות לביטול חוק הלאום, גם במעמדה של השפה העברית. באגודה לזכויות האזרח טוענים כי בעקבות חוק הלאום מעמד השפה הערבית נפגע

חוק הלאום | מעמד השפה העברית פוגע בערבים?
  אילוסטרציה (רומן יאנושבסקי/שאטרסטוק)

בג"ץ קיבל את תגובת שב"ס לאגודה לזכויות האזרח וצירף אותה לעתירת האגודה נגד חוק יסוד הלאום. לטענת האגודה, המכתב מראה איך חוק היסוד פוגע במעמדה של השפה הערבית בישראל.

האגודה לזכויות האזרח הגישה לבג"ץ התכתבות של האגודה עם שירות בתי הסוהר, בה דרשו משב"ס לפרסם את נהליו ופקודותיו בשפה הערבית, כיוון שרוב הכלואים בבתי הסוהר הם ערבים אשר לא שולטים בשפה העברית.

עוד באותו נושא

מנדלבליט מגן על חוק הלאום: "פרשנות שגויה"

לטענת האגודה, תשובת שב"ס מדגימה את השימוש שנעשה בסעיף השפה הערבית שבחוק הלאום – חוק הלאום קובע ש"הסדרת השימוש בשפה הערבית במוסדות ממלכתיים או בפניהם תהיה בחוק". הלשכה המשפטית של שירות בתי הסוהר השיבה, כי עד שלא יוסדר מעמד השפה הערבית בחוק אין כל חובה לתרגם הנהלים והפקודות לערבית.

עתירת האגודה צורפה לעתירות נוספות שהוגשו, לביטול החוק, ומיד לאחר הגשתה קבעה הנשיאה חיות כי העתירות יידונו בפני 11 שופטים. ביום שלישי יתקיים הדיון בעתירות והוא יעבור בשידור חי באתר סרוגים.

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח מסר: "חוק הלאום הוא חוק גזעני שבא לעגן זכויות יתר ליהודים בלבד תוך פגיעה בגרעין הקשה של הזכות לשוויון של האזרחים הערבים".

"חוק היסוד קובע לראשונה במשפט החוקתי שלנו מעמד עליון ליהודים ומעמד נחות לערבים, תוך שלילת הזכויות הקבוצתיות שלהם לתרבות, לחינוך ולשפה. זהו כתם על ספר החוקים שהעתירה מבקשת למחוק. אסור שהחוק הזה יהווה פרק בחוקה המתהווה של מדינת ישראל".

מנדלבליט: "כשפוסלים חוק, צריך לשבת שבעה נקיים"

מוקדם יותר הערב, במהלך שיחה עם ידידי אוניברסיטת בר אילן, התייחס היועץ המשפטי לממשלה לאפשרות כי חוק הלאום יפסל בבג"ץ, ואמר כי לדעתו אין לפסול את החוק וכי במדינת ישראל יש מקום רק ללאום היהודי.

מנדלבליט אמר: "גם כשפוסלים חוק רגיל צריך לשבת שבעה נקיים, זה לא פשוט. בית המשפט צריך לכבד את הכנסת, קל וחומר כשמדובר בחוק יסוד. פסילת חוק זה דבר לא פשוט".

בהתייחס לאפשרות לפסול חוקי יסוד אמר: "האפשרות לפסול חוקי יסוד לא לובנה בכלל. המקרה הזה של חוק הלאום לא באמת מאתגר כך שצריך להכריע הכרעה באמת עקרונית בסוגיה המאוד לא פשוטה הזאת".

הדיון בחוק הלאום | מנדלבליט: "זאת מדינת העם היהודי"

עוד אמר: "ברגע שמדובר בחוק יסוד צריך להיות מאוד זהירים, אני לא חושב שיש לפסול את החוק הזה. הייתה שיחה ביני ובין ראש הממשלה, והוא הביא לתיקון החוק שיהיה בצורה ראויה יותר".

לגבי דעתו האישית בעניין חוק הלאום, אמר מנדלבליט: "אני חושב שזאת מדינת הלאום של העם היהודי. בתחום זכויות הלאום יש מקום רק ללאום אחד – העם היהודי. בנוגע לזכויות הפרט, כבר אמרתי שאין לפגוע בזכויות אלה".

כידוע, ביום שלישי, החל מהשעה 9:00, יתקיים בבג"ץ דיון ב-15 עתירות שהוגשו בבקשה לבטל את חוק יסוד הלאום. הדיון יועבר בשידור חי באתר סרוגים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו