לבער את הנגע: סמוטריץ' בתגובה לתגובת הרב זייני - סרוגים

לבער את הנגע: סמוטריץ' בתגובה לתגובת הרב זייני

סערת הכשרות בחיפה. ח"כ בצלאל סמוטריץ' בטור מיוחד לסרוגים: "אחרי שנים רבות של פחד וקשר שתיקה שמנעו יכולת תיקון אין מנוס מהוצאת "הכביסה המלוכלכת" לאור השמש המחטא, בתקווה שהוצאת השחיתות מהמחשכים תחייב את מערכות האכיפה סוף סוף לפעול"

author-image
לבער את הנגע: סמוטריץ' בתגובה לתגובת הרב זייני

בפתח הדברים אני מבקש להודות לרב זייני שליט"א על תגובותיו ועל הסיוע בהעלאת הנושא לשיח הציבורי. זו בדיוק הייתה כוונתי בשבוע החולף.

אחרי שנים רבות של פחד וקשר שתיקה שמנעו יכולת תיקון אין מנוס מהוצאת "הכביסה המלוכלכת" לאור השמש המחטא, בתקווה שהוצאת השחיתות מהמחשכים תחייב את מערכות האכיפה סוף סוף לפעול, תשבור את מחסום הפחד ותיתן אומץ לעוד ועוד גורמים מעורבים לפתוח את הפה, לספר את מה שהם יודעים ולבער את הנגע.

עוד באותו נושא

הרב זייני לסמוטריץ': אל תהפוך אותנו לעבריינים


25

משום כך לא ראיתי שום פסול בכך שהרב זייני שליט"א פרסם את ביקורתו החריפה על דברי בוועדת הפנים בפומבי ומבלי לפנות אלי קודם, ומשום כך אני שמח להמשיך את הדיון בינינו מעל במה פומבית מכובדת זו.

אני מקבל חיזוקים שפעלתי נכון

בכל יום שחולף מאז הדיון בוועדת הפנים אני מקבל עוד ועוד חיזוקים לכך שפעלתי נכון. עוד ועוד פניות שמגיעות אלי מחיפה ומהאזור עם סיפורים מסמרי שער על הנעשה בתחום הכשרות בעיר ומשקפות פחד ארוך שנים הלקוח מעולמות של פשע מאורגן. לא פחות. הפניות מגיעות מעוסקים בתחום המזון וההסעדה, מצרכני כשרות, ומגורמים בשירותי הדת. שני רבני ערים סמוכות פנו אלי אף הם עם עובדות מזעזעות וחשש לחשוף אותן פן יבולע להם.

אמרתי לכולם ואני כותב זאת גם כאן – אני מעמיד את עצמי ללא מורא ומוכן להשתמש בחסינותי כדי לחשוף כל מסמך, טענה או ראיה שיסיעו בחשיפת האמת ובביעור השחיתות. אני מגובה בתלמידי חכמים שמבינים בהנהגות ציבוריות ובכשרות לא פחות מהרב זייני שליט"א ושלם עם עצמי במאת האחוזים. המכנה המשותף לכל הפונים אלי הוא רצונם לחזק את הרבנות ואת מערך הכשרות הממלכתי וכאבם הגדול על סיאוב שמחליש את הרבנות, נותן חרב ביד מבקריה המבקשים להחלישה, גורם לפגיעה קשה בעסקים בעיר, ועוד.

יש כל כך הרבה גורמים שנח להם עם ריקבונו של מערך הכשרות הממלכתי בחיפה: מהם שותפים בו, אחרים נהנים להשתמש בו כדי לנגח את הרבנות ולקדם את הפרטתה, שלישיים מתפרנסים מגופי כשרות אחרים שפורחים בעיר כי לכולם ברור שעל הרבנות אי אפשר לסמוך, וכך עוד רבים. ובתווך – בעלי עסקים שנאנקים תחת הנטל וצרכני הכשרות בעיר שמשלמים את המחיר. מכולם בחר הרב זייני שליט"א לתקוף רק אותי, כשבאתי אחרי עשרות שנות שתיקה לתקן, ואני מקבל את עלבונותיו באהבה רבה.

עוד באותו נושא

סמוטריץ' לרב זייני: "עצימת עיניים אינה פתרון אפשרי"


37

לרגע לא התיימרתי לפסוק הלכה. לו הרב זייני שליט"א היה צופה בדבריי בוועדת הפנים במלואם ולא מסתפק בכמה כותרות שהוציאו מהם בתקשורת הוא בוודאי היה מבין שלא ניתן היה להבין זאת כך.

הבהרתי זאת גם בפתח מכתבי אליו כך שאיני מבין על מה יצא קצפו. אולם טענתו ולפיה מי שאינו מוסמך לפסוק הלכה מנוע מלעסוק בעניינים הנוגעים להלכה או מלעשות שימוש במונחים הלקוחים מעולם ההלכה כדוגמת "חילול השם" או "החטאת הרבים במאכלות אסורות" הנה מוזרה, בלשון המעטה. אנו אנשי בית מדרש ושיחתנו הינה שיחתה של תורה, איש איש בתחומו, איש איש בסמכותו ואחריותו.

אי אפשר לבדוק את יראת השמיים של כל משגיח

ולגופו של עניין, עיקר דבריי בוועדת הפנים נגעו להתעלמותה של המשטרה ומערכת אכיפת החוק כולה מתלונות מפורטות שהוגשו לה כבר לפני שנים על ידי יחידת האכיפה של הרבנות הראשית בנוגע למעשים שלא יעשו בתחום הכשרות בחיפה. לו היו מוגשות למשטרה תלונות דומות בנוגע לגורמי שלטון אחרים כבר מזמן המשטרה הייתה פושטת על משרדים, מבצעת מעצרים, תופשת חומרים, חוקרת לעומק ומגישה כתבי אישום. פנייתי למשטרה בעניין לפני מספר חודשים נענתה בקול ענות חלושה, שמה שמסתתר מאחוריה הוא חוסר עניין לעסוק בכך.

מחדל זה של רשויות החוק חותר תחת הרציונל של חוק איסור הונאה בכשרות ומביא לכך שבהתאם לרציונל זה לא ניתן לסמוך על הכשרות בחיפה. חוק איסור הונאה בכשרות נועד לאפשר למי שמבקש לאכול כשר לעשות זאת בהתבסס על תעודת הכשרות של הרבנות בלבד, גם אם הוא לא מבין בזה כלום ואין לו יכולת לברר האם המשגיח הספציפי הרשום בבית העסק הוא ירא שמים או לא. זה הרציונל המונח בבסיס קיומו של מערך כשרות ממלכתי ושל חוק איסור הונאה בכשרות.

עוד באותו נושא

הרב זייני לסמוטריץ': אפשר לסמוך על הכשרות בחיפה


28

אם, כפי שמבקש הרב זייני שליט"א לטעון, היכולת לסמוך על מערך הכשרות בנויה על צורך לברר מה עומד מאחוריה בכל מקרה ומקרה, נשמטת הקרקע מתחת לצורך ולהצדקת קיומו של מערך כשרות ממלכתי. זה הרי מה שטוענים מבקרי מערך הכשרות הממלכתי המצדדים בהפרטתו. אנחנו, כאנשים דתיים שמבינים בכשרות ויודעים לברר ולדרג את רמת יראת השמים של משגיח ספציפי המוצב בבית העסק, לא זקוקים למערך הכשרות הממלכתי.

לנו יהיו כנראה תמיד הכלים לברר את רמת הכשרות ולהחליט האם לסמוך עליה או לא. לא כך רוב צרכני הכשרות, יהודים טובים שרוצים לשמור כשרות אך אינם מבינים בזה, שבעבורם נועדה הכשרות הממלכתית ובשבילם נחקק חוק איסור הונאה בכשרות. כאשר במשך שנים כה רבות סובל מערך הכשרות בעיר מכשלים ושחיתות שכולם מכירים אך מפחדים להתעסק עם גורמים עברייניים עתירי כח שקנו להם דריסת רגל בו ולסלקם ממנו – קשה לומר שברמה הציבורית ניתן לסמוך על מערך הכשרות הזה.

איך בדיוק יוכל פלוני אלמוני המבקש לאכול במסעדה בעיר ורואה תעודת כשרות של רבנות חיפה לדעת האם הוא יכול לסמוך עליה או לא? כיצד מבקש הרב זייני שאותו אדם יידע האם בית העסק הוא באחריות הרב לוי שליט"א או הרב אלמליח שליט"א?! מאיפה הוא אמור לדעת בכלל שיש שני ממוני כשרות שונים בעיר?! איך הוא יוכל לדעת האם המשגיח הרשום בתעודה הוא מהמשגיחים הרבים יראי השמים בעיר או מאלה שסרחו וממשיכים להיות מועסקים בעיר?!

עוד באותו נושא

"מי שאוכל בחיפה – אוכל נבלות, שקצים ורמשים"


32

יותר מדי שנים שתקתי

הרי בשונה מהרב זייני שליט"א, שעוסק בענייני כשרות עוד לפני שנולדתי ויודע לחקור ולבדוק בעצמו, הוא בסך הכל יהודי פשוט שיצא לרגע להפסקת צהרים מעמל יומו הקשה ומבקש לאכול פלאפל. אין לו שמץ של מושג לגבי הדו"ח החמור של הרבנות הראשית על מצב הכשרות בעיר והוא אפילו לא יודע שיש לו ממה לחשוש. כדי להגן על האיש הזה ודומיו נועד מערך הכשרות הממלכתית, ואחרי שהבהרתי שאיני מתיימר לפסוק הלכה, אני קובע ציבורית בלב כבד ודואב שהרציונל הזה אינו מתקיים בעיר חיפה. תכליתו של חוק איסור הונאה אינו מתקיימת ולכן לא ניתן לסמוך עליו.

שוב, הלכתית יפעל כל אדם על פי רבותיו. אלה מקוראי המאמר הזה שיש להם רבנים וישאלו אותם בעניין כנראה פחות זקוקים למערך הכשרות הממלכתית ולא כדי להגן עליהם יצאתי לקרב הזה. אסכם נקודה זו ואומר שהתייחסותו של הרב זייני שליט"א למערך הכשרות, כפי שעולה משני מאמריו השבוע, משקפת תפיסה שונה לחלוטין מזו המגולמת בחוק איסור הונאה בכשרות ובקיומו של מערך כשרות ממלכתי במדינה היהודית, וממה שגדלנו והתחנכנו עליו בדרישה למערכת שירותי דת ממלכתית שאינה לדתיים בלבד.

ושוב, במחילה מכבוד תורתו של הרב זייני שליט"א, מדבריו ניכר שהוא אינו מכיר את מצב כשרות העסקים בעיר לאשורו. הרב לוי שליט"א מנשר, שעושה אכן עבודת קודש, אחראי ל 114 מתוך כ 531 עסקים כשרים בעיר, המהווים כחמישית בלבד מכלל העסקים, ולא כחצי כפי שכתב הרב. לכל יתר העסקים (417) אחראי הרב אלמליח, שבמאמרו הראשון שיבח אותו הרב זייני וסמך ידיו עליו בטענתו לתיקון הליקויים וביכולת לסמוך על הכשרות בעיר, ובמאמרו השני כבר הלין על כך שאיני דורש את פיטוריו מהרבנות הראשית… וכאן בהחלט עלה הרב זייני שליט"א על נקודה מרכזית וכואבת.

אנחנו אחרי שנים רבות של פוליטיזציה של הרבנות ושירותי הדת הממלכתיים ושל שימוש בה – שכבר אינו בשוליים – לתעשייה של ג'ובים, התעשרות, ומינויי מקורבים. פוליטיזציה שגורמת לסיאוב ולחילול השם ולמרבה הצער התפשטה כבר כמו סרטן למקומות רבים בה, מלמעלה ועד למטה. באופן אישי, יותר מידי שנים שתקתי מול זה. לא עוד.

לקח לי הרבה שנים לאזור אומץ, להישיר מבט אל המציאות הקשה ולהכיר בה. כמי שגדל על ברכי הממלכתיות וקדושת הרבנות הראשית העדפתי כנראה להדחיק ולהאמין שהמערכת פועלת כפי שהתחנכנו שהיא אמורה לפעול. הכללתי את מבקרי המערכת עם המבקשים לפגוע בה, מבלי להבחין ביניהם ובין מניעיהם. ויש אכן ולמרבה הצער רבים שכוונתם אינה לטובה ומבקשים לנגח את הרבנות כדי להחלישה ולא כדי לתקנה. אבל יש רבים רבים שכואבים את המצב ומבקשים לתקן ולחזק. לאלה אני חובר.

האפשרות לעצום עיניים – אינה קיימת

שתי ברירות ניצבות בפנינו אחר הכרת המציאות: האחת הינה להרים ידיים מתיקון ולהפריט כמה שיותר משירותי הדת. אני סבור כי זו תהיה שגיאה קשה שתביא בסופו של יום להפרדת הדת מהמדינה, תוצאה שלא ניתן לקבל ביחס לראשית צמיחת גאולתנו. השניה היא לאזור אומץ ולצאת למאבק לתיקון המערכת ולהחזרת השליטה אליה לידיים נקיות הפועלות לשם שמים. זה הרקע להתנהלותי מול השחיתות ארוכת השנים במערך הכשרות בחיפה וכך אני עושה, ובעזרת השם אמשיך לעשות, במקומות בהם הדבר דרוש. האפשרות השלישית – להמשיך לעצום עיניים – מבחינתי אינה קיימת.

ואסיים בתפילה גדולה להצלחתו של משה דגן שייכנס בע"ה השבוע לתפקידו כראש מועצה דתית ממונה בחיפה, אחרי שמונה שנים שבהן לא היה כזה בעיר. דגן שימש עד לא מכבר כמנכ"ל הרבנות הראשית ויש לו הידע הנדרש כדי לתקן. אני מתרשם שהוא יודע לאן הוא נכנס, מקווה שיהיה לו האומץ הדרוש לשם כך ומעמיד עצמי לשירותו ככל שיבקש.

==

הרב ד"ר אליהו זייני ביקש להגיב : "ההקלטה של הדברים שאמר ח"כ סמוטריץ' מכחישה את מה שהוא טוען בטור הזה, כשאמר בצורה מפורשת שאסור לאכול בחיפה והכל 'נבלותו וטרפות שקצים ורמשים'. ובזה קבע הלכה בתחום שאינו בסמכותו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
33 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
עזות מצח וצביעות
משה | 19-12-2020 20:44
אתה לא מתבייש? אתה עוד ממשיך להתווכח עם תלמיד חכם מעל דפי האינטרנט כאילו אתה שווים בתורה? תתבייש לך חוץ מזה, אנחנו יודעים שכל המילים היפות שלך לא מכסות על זה שאתה חבר במפלגה עם כאלה שישמחו בהחלט להפריט את מערך הכשרות, אז על מי אתה עובד?
מתוסכלי בית הילל והרפורמים מפחדים מסמוטריץ
אני | 19-12-2020 23:24
שפוגע להם בבייבי. הצידוק המוסרי לקיומם זה שהרבנות מושחתת. אם המצב ישתפר, איך תהיה מדינה שמאלנית ליברלית אנטי ציונית כמו שהם חולמים שתהיה? תודה סמוטריץ!!
סמוטריץ חזק וברוך!!!
משה | 19-12-2020 22:42
ד' יהיה בעזרך ותוכל לתת לעם ישראל אפשרות לאכול כשר ולהוקיע את המקומות הבעייתיים. אשריך!!! ב. למגיבים ולתלמידים של הרב זיני- אוהב אתכם אבל לפני שאתם מתעצבנים... שימו לב!! באמת יש פה הזדמנות נדירה לשנות מציאות מקולקלת ובעייתית בעם ישראל! תחשבו על זה שאלפי יהודים רוצים להקפיד על כשרות והם נפלו בפח ואוכלים בארץ ישראל לא כשר!!! זה הזוי!!! באמת אני אומר את זה מדאגה לכם ולעם ישראל, דברו עם הרב זייני ותחברו לסמוטריץ ותטהרו את העיר ותזכו את עם ישראל בימים האלה של חנוכה לקדושה וטהרה!! זו הזדמנות פז שמישהו רציני מרים את הכפפה! אל תתנו לזה לחלוף!
תהיה ענייני...
חיפאי | 19-12-2020 21:27
תהיה ענייני ומערך הכשרות בחיפה בעייתי
אוקי אז...
אברי | 19-12-2020 20:56
אוקי אז זה הטיעון שלך? אחרי כל הדברים החמורים שהועלו (שלא לדבר על הסתירה המובנית בדברי הרב זיני) החברים שלי מקהילת אור וישועה הרבה יותר אינטיליגנטיים מזה, אתה בטח טרול שמנסה להכפיש אותם
2
בצלאל, אתחיל בוידוי...
חיפאי ותיק | 19-12-2020 20:55
בצלאל, אתחיל בוידוי שמעולם לא חיבבתי אותך יתר על המידה. הערכתי מאוד את פועלך ברגבים בזמנו אבל התבטאויות מסוימות שלך בבמה הציבורית והדמוניזציה שעשו לך בתקשורת ובשיח הכללי השפיעו עלי כנראה. קראתי את התגובה שלך כעת ופשוט התרגשתי. אני חיפאי ושמעתי על בעיות במערך הכשרות שגובלות במאפייני ארגון פשיעה ושיש להם קשרים עם המשטרה ואף אחד לא מעיז לגעת בהם... ותהיתי מאין יבוא עזרנו. האומץ והכנות בדבריך, יחד עם התשובה המכבדת והנוקבת לרב זיני, נתנו לי תחושה של מישהו שמייצג אותי ונותן ביטוי לקול המושתק שלי ושל הקהילה הדתיתמסורתית בעיר. תודה על שאתה שם בשבילנו. (ונא לא להתרגש מחסידי הרב זיני שבטח יציפו פה בתגובות נאצה. הם קהילה מדהימה ויראת שמיים, אבל מודל המנהיגות הרבנית שם נשמע יותר טוטאלי מחצרות חסידיות והם לעתים מתנהלים בצורה כוחנית מה כאילו הרב זיני הוא לפחות ראש הסנהדרין. נו שוין)
תגובה
צבי תדמור | 20-12-2020 21:00
כמה שילם לך סמוטריץ
שכח מזה....
חיפאי ותיק | 19-12-2020 22:29
שכח מזה. תגיב לגופו של עניין. אני גר ברח' חניתה ודיברתי בעצמי עם המשגיח של בית קפה פופולרי במרכז הכרמל- הבעייתיות היא אמיתית. למה אי אפשר להתייחס לבעיה ונתפסים לנושא הפרסונלי? (ד'א אני באמת לא מחבב את סמוטריץ, אני חושב שהוא שווה פחות מעשירית מהמנדטים שבנט שווה. אבל פה הוא צודק ומגיע לו כל הקרגיט. קהל האמת ממי שאמרה)
עוד מגיב...
יוסי שטרן | 19-12-2020 21:05
עוד מגיב מטעם סמוטריץ רודף הכבוד והשחצן שעושה הכל למען האדרת שמו והגדלת כבודו מעבר לזה לא מעניין אותו כלום בטח לא הכשרות בחיפה בטוח יש לו איזה אינטרס שם ימים יגידו
3
ספורי סבתא של...
שלומי רוזנטל | 19-12-2020 21:09
ספורי סבתא של סמוטריץ שלא מסוגל להגיד טעיתי בשל היהירות המולדת הנשפכת מפניו ומהווה כמעט 100% מאישיותו גסת הרוח
הקנאה שלכם בסמוטריץ מעבירה אתכם
ל-שטרן ורוזנטל | 19-12-2020 23:08
על דעתכם. צודק בהחלט סמוטריץ בדאגה לדתיים בחיפה שנאלצים בגלל קומבינת שחיתות לוותר על הכשרות. ואתם מרוב קנאה בבצלאל מגיבים בצורה דבילית.
במידה ואתה דתי
שמעון | 19-12-2020 22:49
אני לא מבין אתכם!!!!! אנשים אוכלים לא כשר בחיפה, ומה שיש לכם לעשות זה לצאת נגד אדם שתפס אומץ אחרי הרבה זמן והרים את הכפפה נגד בעיות הכשרות בעיר???? זה הזוי!!! (אני לא מבין- אתם אנשים שאכפת לכם מכשרות, למה אתם נתפסים על מילה של סמוטריץ??? הוא התכוון לומר שיש בעיות מאוד חמורות בכשרות!!! הוא אחכ מסביר שהוא לא התכוון לפסוק הוא פשוט אמר עובדות בפנים!!! יש בעיות חמורות מאוד!!! באמת שאני לא מבין אתכם. אם היו בעיות בעיר שלי והיה מגיע פוליטקאי רציני לעזור הייתי מודה לא מאוד ומחזק אותו! לא זכיתי להבין את סברתכם. ובאמת אני אומר את זה בכאב.)
אתה לא...
חיפאי | 19-12-2020 21:29
אתה לא ענייני ומדבר מחוסר ידע יש ליקוי במערך הכשרות בחיפה
4
ב"ה
א | 19-12-2020 21:21
לא מובן בכלל ! למה חכ לתז שטרן ופרידמן מועסקים במישרה ציבורית גם לא מובן לחלוטין ! מה ? יש לבצלאל להמשיך לחפש במפלגה תומכת לתז
5
כל הכבוד לסמוטריץ...
חיפאי | 19-12-2020 21:24
כל הכבוד לסמוטריץ שמרים את הכפפה
6
סמוטריץ' , אני...
נהגי מוניות זועמים . | 19-12-2020 21:27
סמוטריץ' , אני נשבע שאתה תהיה בחוץ !!! תשכח מהפוליטיקה .
7
מדבר מחוסר ידע...
חיפאי | 19-12-2020 21:32
מדבר מחוסר ידע ולא עניינית
8
הבעיה הרצינית שיש...
זהר מחיפה. | 19-12-2020 22:10
הבעיה הרצינית שיש כאן זה שבמקום להתקשר לרב ולדבר איתו אתה משמש בביוב הזה שנקרא אינטרנט ומצפה שהרב יגיב לך באתר כל פעם. מעבר לכך שהבנת הבנה לוקה שהרב דיבר כך על הרב אלמליח.
הרב לא...
יאיר מחיפה | 20-12-2020 1:43
הרב לא התקשר מכוון שהיה צריך להגיב הילכתית... ועם כל הכבוד לסמוטריץ' הרב לא צריך בזה לשאול לדעתו!!! ואחרי שהיה פסק הלכה שעל אף שיש להיזהר היכן אוכלים בחיפה הרב (לא כאחראי כשרות אלא כרב לקהילה בחיפה וכמי ששוחח עם האחראים) הרב הגיב על כך ששוב סמוטריץ' דיבר והעלה ממצאים כאילו הפסק שגוי והיה על הרב לברר יותר. ופה הרב הסביר שיש בעיה, אם סמוטריץ רוצה שינוי שידבר עם אלה שמסוגלים לשנות (הרבנים) ולא יפיץ את זה כך שתווצר רק עוגמת נפש ודיבה על עיר שלימה.
אבל הרב...
אברך | 19-12-2020 23:20
אבל הרב גם הוא לא התקשר אליו.. והרב הוא רב מכובד בחיפה, אך לא ממונה על מערך הכשרות
זה מצחיק
שילה | 19-12-2020 23:07
אתה אומר שסמוטריץ צריך להתקשר לרב, א. אם לא שמת לב, חלק ממה שסמוטריץ מנסה לעשות זה להציף את הבעיה כדי שהיא תטופל ושאנשים יעיזו לצאת נגד הדבר הזה! במידה והוא היה פועל רק לפי ההצעה שלך אז גם הרלוונתים היו מפחדים לצאת נגד זה וגם הציבור לא היה מודה למה שקורה. ב. חלק מהטיעון שלו שזה לא מטופל כמו שצריך ע''פ הרבנים שקיימים.... אז להתקשר לרב זייני לא יעזור. הוא צריך לרתום עוד גורמים וביחד לטהר את העיר. ג. עצה אישית- כשמישהו דוחף לקדושה צריך לעזו לו ואם לא אז לעודד ולפרגן אבל מה שבטוח- לא לצאת נגד!! עצוב לראות את זה.
9
סמוטריץ, הכביסה המלוכלכת...
צפוני | 19-12-2020 22:31
סמוטריץ, הכביסה המלוכלכת זה אתה. אל תיכנס לנו לצלחת ותן לנו לאכול את האוכל המצויין של חיפה.
10
מעניין מה האינטרס...
עקיבא | 19-12-2020 22:45
מעניין מה האינטרס של סמוטריץ להתעסק בזה? כל מי שמכיר אותו יודע שאם אין לו אינטרס אז זה לא מעניין אותו הוא מתעסק רק בדברים שיש לו בהם אינטרס והם אופציה להשגת כבוד ושררה אחרת זה לא מעניין אותו
11
מגבה את סמוטריץ וצועק "סוף סוף!!!"
אני | 19-12-2020 23:19
בעיית הכשרות הממלכתית היא בעיה כל כך מודחקת, איזה עוד בעיה ציבורית מודחקת כל כך יותר מזו? החרדים ברבנות יודעים לא לסמוך עליה כי הם יודעים שזה לא באמת עובד. אבל מה אכפת להם? הבדצים מכניסים להם כסף. האינטרס של החרדים זה שהכשרות של הרבנות תהיה פח, כדי שיעדיפו את המוצר שלהם הלא הוא הבדצ, והם גורמים לזה במו ידיהם כשהם קובעים את הסטנדרטים האפסיים והבלתי ניתנים לאכיפה באמת שבכשרות רבנות. והמזרוחניקים אוכלים רבנות בעידוד, או בהעלמת עין של מנהיגיהם. מתי פעם אחרונה רב ציוני אמר בציבור שכשרות הרבנות היא בעייתית?
12
לסיכומו של כתבה.גם...
אלי משמעית | 20-12-2020 0:27
לסיכומו של כתבה.גם הציונות הדתית רוצה לנהל את הרבנות ולהפוך אותה לרפורמית
13
ועשיתם לנאצים כאשר...
ממשלה מסוכנת ביותר | 20-12-2020 2:50
ועשיתם לנאצים כאשר זממו לעשות לו. חלאות הכי מסוכנים שלא יודעים ליחצן עצמם רק ברדיפה איומה של חף מפשע. אין יום שלא הורסים חייו מעל כל במה.
14
ילד חרא יצוף...
דוד | 20-12-2020 7:50
ילד חרא יצוף הסמוטריץ' הזה
15
בצלאל, לא הבנת...
אנא כורדי | 20-12-2020 8:10
בצלאל, לא הבנת את ההשלכה הישירה שעשויה להיות לדבריך על תושבי ובאי העיר חיפה ועל הפגיעה כתוצאה מכך במסעדות שבה, הצהרתך היתה עם מסקנה מאוד מעשית (הלכתית) , חיפה זו לא עיירה ,זאת מעצמה-בין השאר של שירותי מזון מוכן. אנחנו בתקופה קשה והרב זיני שבתוך עמו יושב ראה את הנולד שכנראה אתה לא ראית. כל השאר זה ענין מבורך וברור שצריך שיפור בכל הארץ מן הסתם ראוי שתרוץ מהר לרב זייני שמצוי היטב בסוגיא דנן ויוכל להסביר לך בדיוק מה צריך תיקון ואפילו איך לתקן. נ.ב אל תהיה פוליטיקאי שחושב שהוא מתקן את העולם מתוך התעסקות כללית הדורכת על האזרחים ובמקרה הרע רומסת אותם
16
חוק הונאה בכשרות....
שמיש | 20-12-2020 8:30
חוק הונאה בכשרות. הוא חוק ג'ובים שמעודד שחיתות.
17
מי כאן מטעם...
מאור זרחי | 20-12-2020 8:31
מי כאן מטעם הרבנות בעצם ?
18
תגובת ח"כ הרב סמוטריץ
צבי תדמור | 20-12-2020 20:58
עצם אורך הכתבה שלך מצביעים לאור השמש שידיך אינן נקיות ושאתה לא צדיק הדור - כי אם כך היה היו טיעוניך כאן כבר נאמרים .....נאמר בפירקי אבות דברי חכמים בנחת נשמעים ולא בהתחכמויות ללא סוף - לא מאמין לאף משפט שכתבת לגבי הפונים לך .... היה ראוי שתפנה בשקט לרב ולנסות ליישב קודם כל מחלוקת הנתונים אך מי מצפה - נשארת פוליטרוק צעיר המתחבב על צעירים ובורים
19
סמוטריץ צודק במאה...
חיפאית | 21-12-2020 0:28
סמוטריץ צודק במאה אחוז
20
נבל ברשות התורה "הרב" זייני
סמוטריץ | 21-12-2020 16:05
הרב זייני הוא נבל ברשותה של התורה. כולי תקווה שיעוף מהציבוריות של הציונות הדתית