במשרד המשפטים ובמנהל האזרחי זורקים אחריות אחד על השני - ותושבי יהודה ושומרון מופלים לרעה

במשרד המשפטים ובמנהל האזרחי זורקים אחריות אחד על השני - ותושבי יהודה ושומרון מופלים לרעה

ראש המנהל האזרחי לא ממנה וועדת ערר על החלטות וועדות קבלה אזוריות, וההתיישבות ביו"ש נפגעת מכך. במנהל טוענים כי הדבר עומד לפתח משרד המשפטים, שם נטען כי האחריות היא על המנהל

בשל זריקת אחריות; תושבי איו"ש מופלים לרעה
  יוסי זליגר/ פלאש 90

בשל זריקת אחריות בין משרד המשפטים והמנהל האזרחי, תושבי יהודה ושומרון מופלים לרעה. כאשר תושבי יו"ש רוצים למכור דירה למתיישבים חדשים, ואלה נתקלים בוועדת קבלה אזורית שמחליטה לא לקבל אותם – אין אפשרות ביהודה ושומרון להגיש ערר על החלטות הוועדה. זאת בשונה משאר הארץ שם קיימות וועדות השגה להן יכולים להגיש ערר נגד החלטות הוועדה.

במהלך הליך בבג"ץ, הפרקליטות התחייבה לפני השופטים, בין היתר, כי ראש המנהל האזרחי יקים וועדות השגה בהן יוכלו תושבי איו"ש להגיש ערר במידה ולא התקבלו ליישוב כזה או אחר – אך כאמור, דבר זה לא נעשה בפועל כבר שנה ארוכה.

עוד באותו נושא

הרב דב ליאור: למחות נגד הקפאת הבנייה בירושלים


8

במהלך תקופה זו מספר משפחות שלא התקבלו ליישובים שונים רצו להגיש ערר על החלטות הוועדה האזורית, אך גילו כי לא קיימת וועדת ערר, מה שגרם לחוסר אונים מול הוועדות השונות ולחוסר יכולת להתקבל ליישוב כזה או אחר בעקבות סירוב של וועדה אשר על פי החוק יש לאפשר לערער על החלטותיה.

האפליה המקוממת משליכה לרעה הן על האפשרות למכור דירות באיו"ש והן על ההגירה החיובית להתיישבות. עו"ד אבינועם גואלמן החליט לפעול נגד אפליה זו, ופנה אל החטיבה להתיישבות, אשר הפנתה אותו אל משרד הביטחון.

התיישבות ביו"ש, אילוסטרציה (צילום:גרשון אלינסון/פלאש 90)

משרד המשפטים: אין מניעה שראש המנהל יפעיל את וועדת הערר

גואלמן פנה אל אבי רואה, עוזר שר הביטחון לענייני התיישבות, אשר הגיב כי הנושא נמצא בסמכותו של ראש המנהל האזרחי אשר טרם מינה את חברי הוועדה, וכי אין לו אלא לפנות אל ראש המנהל שיזרז את מינוי וועדה הערר.

בשל תגובתו של רואה, פנה גואלמן אל ראש המנהל האזרחי רסאן עליאן, ואל יועמ"ש המנהל עו"ד יעקב שטיינמץ, אשר הגיבו כי הנושא נמצא בטיפול מול המשנה ליועץ המשפטי לממשלה למשפט אזרחי, ארז קמיניץ.

קמיניץ אמנם לא השיב תגובה רשמית לגואלמן, אך במענה לפניית סרוגים, במשרד המשפטים טענו כי לא קיימת כל מניעה משפטית המעכבים את הפעלת וועדת הערר, כלומר כי הדבר היחיד שמונע את הקמתה הוא חתימתו של ראש המנהל, רסאן עליאן. עם זאת, במנהל האזרחי טוענים בתוקף כי הפעלת וועדת הערר תלויה בין היתר בעמדת משרד המשפטים בעניין, אשר לא התקבלה על ידם.

ההתיישבות נפגעת באש הצולבת בין משרד המשפטים והמנהל האזרחי

באש הצולבת של זריקת האחריות בין המנהל האזרחי ומשרד המשפטים נלכדים מתיישבים ביהודה ושומרון שמתקשים למכור את דירותיהם, ואזרחים המעוניינים לעבור ליישובים שונים מעבר לקו הירוק אשר אין להם דרך להשתמש בזכותם המוקנה להם על פי חוק, ולהגיש ערר על החלטת וועדת קבלה אזורית שלא לקבלם.

מעו"ד אבינעם גואלמן נמסר: "מדינת ישראל התחייבה בתשובתה לבג"צ בינואר 20, כי תקים ועדת השגה על ועדות הקבלה ביהודה ושומרון. עד היום, 12 חודשים אחרי אותה התחייבות, טרם קמה ועדת השגה".

"מדובר במציאות הזויה, הפוגעת פגיעה של ממש במי שרוצה להתגורר ביהודה ושומרון. נכון להיום מספר משפחות שלא עברו את ועדת הקבלה ממתינות לועדת השגה ולא נראה כי הדבר מפריע למי מהאנשים במנהל איו"ש. בלית ברירה נאלץ לפנות שוב לבית המשפט לקבלת סעד מתאים".

עו"ד אבינועם גואלמן: "נאלץ לפנות שוב לבית המשפט" (באדיבות המצולם)

"הנושא נבחן מול משרד המשפטים"; "אין כל מניעה או אתגר משפטי המעכבים את הפעלת ועדת הערר"

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה: "בהתאם להתחייבות המדינה בבג״ץ, הסדירו רשויות האזור בדין האזור את הפעלתן של וועדות הקבלה ליישובים קהילתיים ביהודה ושומרון".

"בתוך כך, פועל המנהל האזרחי להסדיר גם את פעילותה של וועדת ההשגה על וועדות הקבלה. נושא זה מצוי בימים אלו בבחינה אל מול משרד המשפטים ורשות מקרקעי ישראל, ולכשיתקבלו עמדות הגופים הרלוונטיים, יבחן ראש המנהל האזרחי את אישור הקמת הוועדה".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "לא ברורה לנו האמירה לפיה המנהל האזרחי עומד בקשר עם המשנה ליועמ"ש. הנושא מצוי באחריות ובטיפול ישיר של המשרדים הרלוונטיים, ובראשם משרד הביטחון, המנהל האזרחי והממונה על הרכוש הממשלתי באזור".

"יובהר, כי במצב הדברים הנוכחי אין כל מניעה או אתגר משפטי המעכבים את הפעלת ועדת הערר. לאורך כל ההליכים החקיקתיים והמשפטיים, המשנה ליועמ"ש עמד על הצורך המובהק בבקרה על ועדות הקבלה. משרד המשפטים אינו אחראי על יישום החקיקה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
אין על סמוטריץ!!!! פשוט...
יאיר | 19-12-2020 21:13
אין על סמוטריץ!!!! פשוט תותח!!! מבצע את התפקיד שלו על הצד הטוב ביותר!!!
2
ב"ה
א | 19-12-2020 21:31
מלשונם המתייפייפת המסריחה של מש' מיש פחים - ניתן להבין שהם האחראים למצב במתכוון וגם שמחים שכך . ב) מהון להון - העוצר הפלילי ! על קומי אורי - הוסר ? 2 מתיישבים שחטפו מכות רצח ונאסרו אוונטא ! שוחררו ? ופוצו ?
3
כל הכבוד לאבינועם...
יגור | 19-12-2020 21:39
כל הכבוד לאבינועם ברכה והצלחה
4
ממ ...
כתובת אחת לפשנ הזה- השקרן המסית . הנוכל ללא מעצורים. מלך הטריקים והשטיקים- בנימין נתניהו. גדול השקרנים בעם היהודי במאה השנים האחרונות | 20-12-2020 1:29
ממ