מתי והאם אפשר להתפלל על חולה שימות? - סרוגים

מתי והאם אפשר להתפלל על חולה שימות?

בצל מקרה הירי הקשה אתמול בבית החולים אסף הרופא, לאחר שגבר נכנס לאחת המחלקות ירה באישתו שהייתה חולה סופנית והתאבד. עוסק הרב יששכר היימן בסוגיה האם ומתי מותר להתפלל על חולה שימות?

author-image
מתי והאם אפשר להתפלל על חולה שימות?
  אילוסטרציה (צילום: אולביה פיטוסי/ פלאש 90)

לעיתים תכופות רואים בבתי חולים מחזה קורע לב, של חולה סופני, הסובל ייסורים קשים ביותר, שוכב במיטתו ומתעוות מכאבים עזים, הרופאים עושים ככל יכולתם להקל על מצוקתו, אך פרצופו המיוסר זועק ואומר הכל, משפחתו וידידיו הקרובים עומדים סביבו, מנסים לחבק, לתת יד, אך בשורה התחתונה – אין איך לעזור. החולה מסיים את חייו על כדור הארץ בסבל נוראי.

במקרים קשים אלו צפה ועולה השאלה ההלכתית – אמונית, מה לבקש מבורא עולם? על מה להתחנן כשעומדים עם ספר התהילים ביד? האם להתפלל לה' שיעשה הטוב בעיניו כדי להקל על ייסוריו הבלתי נסבלים, או להתפלל בצורה ברורה למותו של האדם האהוב, שייגאל מייסוריו.

עוד באותו נושא

תקרית מחרידה בביה"ח: גבר ירה למוות באשתו והתאבד


4

סוגיה זו טעונה ביותר, קשה, מורכבת, ונוגעת בנקודות אמוניות לא פשוטות, עם השלכות מרחיקות לכת, בראש ובראשונה על אותו אומלל, אבל גם על אוהביו המלווים אותו בסבלו.

הגמרא מספרת על כמה תנאים שמסיבות שונות נקלעו לסיטואציות קשות ביותר, וסבלו מכך עד מאוד, ולכן חכמים התפללו עליהם שימותו: רבי יוחנן לאחר פטירת ריש לקיש, חוני המעגל לאחר שבעים שנות תרדמה, וכשרבי יהודה הנשיא היה חולה, שפחתו הפסיקה את תפילת החכמים כדי שהוא ימות, ועוד.

במסכת נדרים מסופר על תלמיד של רבי עקיבא שהיה מאוד חולה, ורבי עקיבא בא לבקרו, טיפל בו והחיה אותו. במהלך דיון הגמרא סביב אותו מעשה, נאמר: "כל שאין מבקר חולה – אין מבקש עליו רחמים לא שיחיה ולא שימות", מסביר הר"ן: "נראה בעיני דהכי קאמר, פעמים שצריך לבקש רחמים על החולה שימות, כגון שמצטער החולה בחוליו הרבה, ואי אפשר לו שיחיה". לפי הר"ן במקרה של חולה סופני, שאין לרפואה יכולת להבריאו, והוא סובל מייסורים קשים – צריך להתפלל לבורא עולם שימית אותו, כדי לגאול אותו מייסוריו.

דברי הר"ן המצדד בתפילה למות החולה, צוטטו על ידי פוסקים רבים שדנו בסוגיה זו. הללו העתיקו אותו הלכה למעשה, והללו הסתייגו מדבריו, מי פחות ומי יותר. ואין כאן המקום להאריך בכל הפלפולים בנושא.

למה להתייאש?

ישאל השואל, תפילה על חולה שימות לכאורה מעידה על פקפוק באמונה, וידועים דברי חזקיה המלך במיטת חוליו  "אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם, אל ימנע עצמו מן הרחמים". ואכן, לעיתים נדירות יש ניסים רפואיים, ואנשים שהמערכת הרפואית "התייאשה" ממצבם למחצה לשליש ולרביע, עברו מהפך רפואי דרסטי, התעוררו, וחזרו לחייהם, ואם כך למה לא להתפלל לנס? למה להתייאש?

טענה זו נכונה במקרים בהם החולה מורדם וחסר הכרה, או כשמשככי הכאבים השונים עושים את פעולתם, והאדם לא סובל, במקרים אלו המשפחה צריכה להיות ריאלית מצד אחד, ולהכיר בעובדה המצערת הממשמשת ובאה, ומצד שני לא להתייאש, כי לעיתים רופא כל בשר עושה ניסים ואנשים במצבים קשים ביותר התעוררו ושבו לביתם.

אך לא זהו המצב כשהחולה הסופני סובל ייסורי שאול, ורוב מוחלט של החולים במצבו מראה שבדרכי הטבע אין לו תקווה. הרצון לעזור ולהקל על כאביו הקשים בימיו ושעותיו האחרונות, מצריך הן את הרופאים והן את ידידיו לעשות הכל.

הרופאים בפעולותיהם ובטיפוליהם, וחבריו בתפילותיהם. במקרים אלו נראים מאוד דברי 'ערוך השולחן', הרב משה פיינשטיין ופוסקים נוספים, שמתוך דאגה עמוקה לחולה הנמצא במצב הנורא הזה, ל"ע, החסד והעזרה הגדולה ביותר שניתן להגיש לו, זו תפילה לבורא עולם מעומק הלב, שייגאל אותו מייסוריו וימית אותו, כדברי הר"ן "פעמים שצריך לבקש רחמים על החולה שימות", אלו הרחמים האמתיים, זה החסד, זו העזרה, זו החמלה, וזו האהבה.

"כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך, כי אני ה' רופאך".

 

הרב יששכר היימן משמש כר"מ 20 שנה במכינה קדם צבאית, מלמד במסגרות שונות ומחבר ספרים בהגות ואמונה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו