הדילמה האם להקשיב להנחיות הרפואיות ביחס למגפת הקורונה יכולה לשמש כמודל עקרוני כיצד מחליטים החלטות בחיים.

בכל תחום, החל מההכרעה האם ליטול חיסון וכלה בהחלטה איזה ארון בגדים לקנות, ישנן דעות רבות לכאן ולכאן. אדם ממוצע, בעל זמן וכישורים מוגבלים, אינו יכול ואינו אמור לבדוק כל תחום בעצמו עד תומו; ולכן מחליט על פי דעת רוב המומחים (!) בתחום המדובר. מובן שיתכנו ויכוחים בין המומחים אולם בסופו של דבר נוצרת הכרעה שנקבעת בידי הרבה אנשים ('כמות') שהתמחו בתחום לאורך זמן ('איכות') – מכנים זאת 'ממסד מדעי' או 'תו תקן'.

הטענות כנגד הממסד המדעי שהוא מטעה, בעל אינטרסים וכו' – טעונות הוכחה בכלים הקיימים, כלומר החושבים אחרת חייבים להעמיד שיטה אלטרנטיבית שתעמוד במבחן הביקורת של רוב המומחים ותשכנע אותם; בינתיים אנו ממשיכים עם הדעה המקובלת. איינשטיין למשל קרא תיגר על התפיסה הפיסקאלית הרווחת, אולם הוא פרסם אותה בכתבי עת אקדמאיים, ולאחר ניסויים שנעשו בכלים המדעיים המקובלים זכה להכרה; אין דרך אחרת.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

נתניהו: נוכל להקדים את החיסונים (לע"ם)

הסיבה עבורה רבנים מתבטאים בנושא זה היא מפני שיש כאן לא רק אמירה לוגית אלא גם אמירה אמונית: חוסר אמון בתהליך המדעי נובעת ממעמד נפשי של קונספירציה, כלומר תחושה שהעולם רע ביסודו: שבני האדם טיפשים, רעים ומשקרים (למעט המבקרים שהם כמובן חכמים ונטולי אינטרסים); שהשחור הוא בעצם לבן והלבן הוא בעצם שחור; והמציאות היא הפקר, או במילים אחרות: חוסר אמונה בהשגחה אלוהית.

הגישה היהודית היא גישה אופטימית שסוברת שיש אלוהים בעולם, כלומר למרות הטעויות ויצרי-לב האדם, ה' מקדם אט אט את המציאות אל הטוב ואל הצדק, מתוך ניסוי וטעיה. אדם מן הישוב אמור לפעול, בכל רגע נתון, על פי הנתונים המקובלים באותו דור ו"אין לדיין אלא מה שעיניו רואות". גם אם יתברר בדיעבד שהיה ניתן זאת לעשות אחרת – זו הייתה ההחלטה הנכונה לאותה תקופה, וכך קידם ה' את עולמו. האפשרות האחרת היא אנרכיה וחורבן. על כל סיפור מרגש על אדם שפעל בניגוד להנחיה הרפואית המקובלת ונושע, ישנם עשרה סיפורים שהסתיימו באסון.

"מתוך קטנות אמונה נדמה שכל מה שבני אדם מזדרזים להילחם נגד הרעות המתרגשות בעולם, לכבוש להם מדע, גבורה, יופי, סדר – שכל אלה הנם דברים היוצאים מחוץ לתוכן האלוהי; ומתוך כך עין צרה צופה מכמה אנשים ששונאים את התרבות ואת המדעים. אבל זוהי טעות גדולה וחסרון אמונה. הדעה הטהורה רואה היא את היופי האלוהי בכל תיקון חיים… יוכל הדבר שיהיו בה טעות, אבל בכללותה הכל הוא מכלל היצירה האלוהית 'לא תוהו בראה לשבת יצרה'" (הרב קוק).