הרב אילעאי עופרן: "סנסציה; הרב אבינר נותן הכשר לתורת ליבוביץ'" - סרוגים
newsletter preview

תהיו הראשונים להתעדכן!

נרשמים לניוזלטר של סרוגים ומקבלים מדי יום את החדשות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

הרב אילעאי עופרן: "סנסציה; הרב אבינר נותן הכשר לתורת ליבוביץ'"

הרב אילעאי עופרן, מתייחס לדבריו של הרב שלמה אבינר, ואומר כי מדובר בהכשר לכך שספריו של סביו, ישעיהו ליבוביץ' הם ספרי קודש: "הכשר הלכתי מהדובר המובהק ביותר של בית המדרש שהוקיע והחרים אותו"

<a href='/נבחרת-סרוגים/?authorName=גיא-עזרא'>גיא עזרא</a>, חדשות סרוגים
"סנסציה; הרב אבינר נותן הכשר לסבא שלי"
  (צילום: ללא

הרב אילעאי עופרן, רב קבוצת יבנה וראש מכינת 'רוח השדה', מתייחס לדברים שכתב הרב אבינר על סביו, ישעיהו ליבוביץ', בעלון 'עולם קטן' בסוף השבוע האחרון, ואמר כי מדובר בסנסציה.

במסגרת הפינה 'שו"ת סמס', נשאל הרב אבינר: "יש בביתנו ספר של ישעיהו ליבוביץ'. האם אני יכול לזרוק אותו לפח בלי רשות הוריי?". הרב אבינר השיב: א. אכן מעורבבים ם אמונה וחסרון אמונה. ב. אין לזרוק לפח אלא לגנוז. הוא שייך להוריך ואי אפשר בלי רשותם".

הרב עופרן הביע התפעלות מדבריו של הרב אבינר, לפיהם ספריו של ליבוביץ' טעונים גניזה, ואמר כי מדובר בהודאה שמדובר בדברים שיש בהם קדושה.

בחשבון הפייסבוק שלו כתב הרב עופרן: "מי שלא בקי במכמניה של השפה ההלכתית עלול לפספס את גודל הסנסציה – על פי דין הגמרא ודברי הפוסקים רק מה שיש בו קדושה חייב בגניזה. דברי חול, דברי כפירה או דברי הבל – מותר פשוט לזרוק לפח".

"אחרי עשרות שנים שבבתי מדרש רבים, בעיקר בקרב תלמידי הרב צבי יהודה, מחרימים את ספריו, מכריזים שהוא אפיקורס וקובעים שדבריו הם דברי כפירה, בא אחד הדוברים החשובים והידועים בזרם הזה, ופוסק הלכה למעשה בדיוק להיפך".

עוד באותו נושא

"לראשונה בחיי אני מתבייש בקבוצה אליה אני שייך"


108

"הקביעה שספרי ליבוביץ' טעונים גניזה, היא הודאה חד משמעית שמדובר בדברי תורה. אילו היה מדובר בדברי כפירה, אפיקורסות ומינות מותר היה לשרוף, לזרוק ולאבד אותם גם אם יש בהם דברי תורה ואפילו אזכרות מפורשות של שם ה'".

"עשרים ושש שנים אחרי מותו של סבא, תורתו מקבלת הכשר הלכתי מהדובר המובהק ביותר של בית המדרש שהוקיע והחרים אותו יותר מכל אחד אחר. כמו בציטוט המפורסם של גראוצ'ו מרקס, ספק אם סבא היה סומך על הכשרות של מי שמסכים לתת הכשר למשנתו".

"ממרחק חצי יובל מסתבר שכשאומרים אצלנו "חרם", "כופר" ו"אסור לקרוא", מתכוונים פשוט להגיד "אני לא מסכים איתו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
46 תגובות - 33 דיונים מיין לפי
1
לצנרי אני חושש...
משה כהן | 15-12-2020 18:37
לצנרי אני חושש שהבנת לא נכון. הרב אבינר ממש לא התכון שהספר של סבא שלך טעון גניזה כי הוא ספר קודש אלא בגלל שזה שייך להורים של האדם הזה ןלכן אין לזרוק לפח חפץ שאינו שלך. בלי שום קשר לקדושה של הספר של סבא שלך.
/ צערך...
אורה טלר | 15-12-2020 19:55
/ צערך מוצדק; הרב אבינר ציין בפסקה א- כי הספר רכוש ההורים ולכן אין לנער בעלות עליו כדי לזרוק. ב- גניזה נעשתה מלבד לתשמישיי קדושה; גם לספרים,שירים, ומיסמכים שאינם קדושה: אך נכתבו בכתב עיברי. ( ראה גניזת קהיר).( למשל; גם שירת חולין של ימי הביניים- שירים בערבית שנכתבו בעברית - של שפת הקודש).
דווקא משמע שטעון גניזה בגלל שהוא אכן ספר קודש
מגיב למשה | 15-12-2020 19:03
אם אסור לזרוק כי לא שייך לו אלא להוריו, אז גם אסור לגנוז. משמע מהרב אבינר שהתכוון כמו שפירש הרב אילעאי
לצערי אמי...
תוב עחי | 15-12-2020 18:58
לצערי אמי לא חושב שהבנת את הלוגיקה. אין קשר בין הבעלים של הספר (ההורים) לבין היותו טעון גניזה. משהו טעון גניזה הוא משהו שתוכנו קודש בתנאי שלא נכתב בידי מין, גויב אפיקורס וכו.
2
הספר טעון גניזה כי הסבא היה משיגנע
עדו | 15-12-2020 19:27
לא כי היה כולו קודש, מחילה הרב עופרן אך סבא שלך היה משוגע אפילו אחותו אמרה עליו אחי הצעיר והטיפש
אוי זה ענק...
בן משפחה | 15-12-2020 23:30
הוא היה אחיה הגדול. כמו שהיא לא אמרה עליו אחי הצעיר היא גם לא אמרה עליו אחי הטיפש.
3
הכשר הלכתי?????
מלכי | 15-12-2020 19:33
יש פה בעיה גדולה של הבנת הנקרא.
4
תורה או לא תורה.. ליבוביץ מדבר שטויות.
ישראל | 15-12-2020 19:40
שום פלפול הלכתי לא ישנה את העובדה הזו. זה לא אומר שאין בספריו גם דברי תורה, גם ציטוטים של פסוקים וגם סתם דברים נכונים. אבל עיקרי תורתו הם שטויות. חבל להתווכח צריך פשוט לקרא את הספרים.
ההפך ,חבל...
אליעזר | 20-12-2020 13:10
ההפך ,חבל לבזבז את הזמן ולקרוא את ההגיגים של אותו איש, מוטב לקרוא דברי תורה אמיתים, או ללמוד מדעים אמיתיים, ולא לקרוא דברי סילוף של אותו איש ימו
5
הרב אבינר אמר לגנוז גם קוראן!!!
משה | 15-12-2020 20:19
1) הרב אבינר גם כתב שקוראן טעון גניזה, אז זה הכשר הלכתי לקוראן?! 2) למדתי שעופרן הוא נכד של... התפוח לא נופל רחוק... הרבה דברים מתבהרים...
/ אתה...
אורה טלר | 15-12-2020 20:42
/ אתה עושה שעטנז (מערבב מין בשאנו מינו).
6
מר עופרן יה...
ציון | 15-12-2020 21:19
מר עופרן יה מביך...הרב אבינר א ר שצריך לגנוז את הספר בגלל מקורות הקודש שבו.הוא התכוון למה שסבא שלך כתב בספר. זה גם לדעתו שטויות וכפירה .
7
.
yosi | 15-12-2020 21:24
הנכד צודק. הרב אבינר מודה שסבו אינו כופר. אך זה דבר שהוא פשיטא הרי הסבא הגדול היה יהודי גדול ואיננו זקוקים לרב אבינר להצדקת עניין פשוט כל כך זה.
ל7 אם שעיו ליבוביץ לא היה כופר תסביר לי תגיד
שמועבר | 16-12-2020 20:16
לי אם הוא אכן אמר את המשפט הזה משיח זה אדם שלעולם לא יבוא ???????????? או שלא שמעת שהוא אמר את המשפט הזה, או שאתה לא יודע שמי שחושב את המשפט הזה הוא כופר, הוא שאתה כופר שהוא אמר - בכל אחד מהמקרים תוכל להיעזר בויקיפדיה. 2 האם לא שמעת שהוא היה מבזה תלמידי חכמים? דוגמת הרב צבי יהודה קוק זצל שאמר שהוא היה רחל עובד עז ?????? ועוד רבנים כמו הרבי מלובביץ שישעיו אמר עליו שהוא היה שוטה או נוכל ---אינני בקיא במשנתו ובכל זאת את שני הדברים הללו שמעתי. שוב, או שלא שמעת שהוא אמר זאת, או שאינך יודע שמבזה תח מוגדר אפיקורוס,או שאתה כופר שהוא אמר זאת. בכל אחד מהמקרים עיין ויקיפדיה .
8
אי הבנה
הוא לא אמר לקרוא | 15-12-2020 21:36
אחי הוא רק אמר לגנוז כי יש גם דברי כפירה. הוא לא נתן שום הכשר. הבנה מוטעת
9
שכל
יהודי | 15-12-2020 21:43
קשקשן. גם עיתון ידיעות אחרונות עם פסוק דורש גניזה. היכן ראית הכשר בזה שאמר שיש בזה דברי כפירה ואמונה??? ברור שסבך היה אדם מאמין ויש בדבריו דברי אמונה....אך זה מכשיר את כל דברי הטריפה והכפירה? עלבון לאינטלגנציה.
10
הבנת הנקרא: ערבוב אמונה וחוסר אמונה.לכן לגנוז
מד | 15-12-2020 22:02
.
11
גם ספר חול שיש בו פסוקים צריך גניזה
דת לאומי | 15-12-2020 22:31
...
12
חוסר הבנת הנקרא של הרב עופרן. מאכזב
אביב | 15-12-2020 22:53
לא מיניה ולא מקצתיה! בסך הכל יש שם גם ציטוטים של חזל ולכן דרוש גניזה. זה לא אומר שהרעיונות המעוותים של ליבוביץ קיבלו הכשר.
13
בביתי יש את...
אזרח חילוני | 16-12-2020 0:19
בביתי יש את רוב ספרי ליבוביץ. הוא היה גדול המשכילים והוגי הדעות של העם היהודי במאה ה - 20, ואחד הגדולים בכלל. רוחב ידיעותיו בחכמה הכללית ובחכמה היהודית גדול משל הרמבם בשעתו. מובן שיש עליו חולקים (היו מחלוקות בעם בכל הדורות). לעומתו אבינר הוא קיצוני ועולמו צר, מי שמו? הרי 5 מבניו חזרו בשאלה. הוא לא מוסמך בכלל לאמר מה לגניזה ומה לזריקה. עדיף היה לו לשתוק.
- “...
אסף | 16-12-2020 20:37
- “ רוחב ידיעותיו בחכמה הכללית ובחכמה היהודית גדול משל הרמבם בשעתו” אתה בכלל מבין מה שרשמת? מציע שתקרא קצת על הרמב״ם לפני שאתה רושם שטויות..
14
למר עופרן היקר אני...
יוסי | 16-12-2020 0:33
למר עופרן היקר אני מצטער בשבילך שאתה הנכד של הגחל שניצלה כרגע אתה יודע איפה... שקרא למתנחלים ולחיילים יודונאצים... סבך היה אדם דוחה מעורר בחילה ואני חושב שהשאלה צריכה להיות האם ניתן להשתמש בדפי הספר במקום בנייר טואלט אתה יודע לאיפה... מה שכן אחות של סבך הייתה יהודיה יקרה מאוד!! מאחל לך חנוכה שמח!! ממני
תתבייש! איך...
אזרח במדינת ישראל | 28-12-2020 12:04
תתבייש! איך אתה מדבר? טיפה כבוד
15
מר עופרן עדיף לך להיות גאה בדודתך ולא בסבך
בני | 16-12-2020 1:00
שכינה את חיילי צהל יודונאצים והיה שמאלן חסר טעם וריח. ואגב הרב אבינר אמר לגנוז לא בגלל דבריו של לסבך הידוע לשמצה אלא בשל ציטוטי פסוקים וכדומה המופיעים בספר.
16
כשר או לא...
נפתלי | 16-12-2020 1:10
כשר או לא כשר מה שבטוח מטומטם
17
צודק ! ...
מיכאל | 16-12-2020 7:15
צודק !
18
חבל שקבוצת יבנה...
אריאל | 16-12-2020 8:20
חבל שקבוצת יבנה המליכו עליהם הנהגה רבנית כמו זו של הרב עופרן, אכן לא רק המלפפונים שם חמוצים..
בתוך אחד...
אליעזר חו"ל | 20-12-2020 13:05
בתוך אחד שלא מתגורר בישראל (ישוב בית אל) מזמן הפסקתי לקנות מלפפונים וחמוצים מקבוצת יבנה והפכתי להיות קונה מושבע מהחמוצים של בית השיטה ,היום אתה מראה לי שצדקתי, תאכל את החמוצים שבישלת.
חעמיר שהגיב לך האמירה שלך שההתנחלויות הן לא
שמועבר | 16-12-2020 20:18
ישראל אומרת הכל . חמוץ וחומץ בריבוע. גועל נפש.כל קבוצת יבנה הם טיפוסים כמוך? שואל בשביל לדעת אם להפסיק לקנות.
של...
עמיר מ. | 16-12-2020 9:33
של נעליך מעל רגליך בדברך על קבוצת יבנה.!!! פאר הציונות האמיתית,עבודה, (חברי הקבוצה,גם בגיל 85 קמים לעבודה ב-0600 בבוקר....וזה בא מהכבוד למילה עבודה)השכלה, לקב.יבנה יש האינקובטור הגדול במדינה לעופות....וזה מצריך הרבה ידע בגנטיקה,ולימוד.... הרב עילאי,בחור מוכשר ונבון, והוא גם נכדו של לייבוביץ שלמגזר מסוים (שמאוד נתמך כלכלית עי הממשלה,למרות שהם לא מתגוררים בישראל....)זה כמו סמרטוט אדום לפר. אתה אריאל,בודאי משם.... אגב,החמוצים של יבנה טעימים.
19
במקום לכתוב טור...
שי | 16-12-2020 8:48
במקום לכתוב טור ארוך ופרשנות שלך לשות סמס קצר של הרב. אולי תשלח לו שאלה שיסביר לך מה שלא ברור לך? אבל במקום לשאול את הרב בחרת להשמיץ ולעשות רעש וצילצולים כאילו אתה בריאליטי בבית של האח הגדול. סליחה כאילו אתה בביצה של האח הגדול. בושה.
20
מר זעפרני ,כן...
שלי.יהודיה. | 16-12-2020 10:59
מר זעפרני ,כן זעפרני הוא אכן שם משפחה של אביך היקר.אך סבך לא היה מקובל על אנשי אמונה. לפי הבנתי פסיקת הרב אבינר דרשה מהשואל לכבד את הוריו ולכן לא להשמיד את רכושם.הפרוש שנתת לדברים רחוק מאד מהאמת.
הגזענות שלך...
חוני המעגל פינות | 16-12-2020 11:36
הגזענות שלך גובלת בחילול השם.
21
אופס... פאדיחה לרב עופרן שככה הבין.
דורית | 16-12-2020 11:01
הרב אבינר פרסם הבהרה לדברים, שכל ילד הבין מיד. חבל שהרב עופרן לא ספר עד עשר לפני שפרסם את הטור האומלל...
22
הנכד בעקבות הסבא: לא מבין טקסט פשוט בעברית.
א. בן יהודה | 16-12-2020 12:09
מעורבבים בהם אמונה וחוסר אמונה. דהיינו: מצוטטים בהם דברי תורה והלכה של אחרים, שהם דברי אמונה. ויש שם את דבריו של שעיה ליבוביץ' עצמו שהם דברים של חוסר אמונה. ואני מוסיף: דבריו של שעיה נועדו רק לפאר ולרומם את עצמו וכל מי שלא הסכים עמו חטף צעקות וביזוי בפומבי ובגסות רוח.
23
כבוגר הישיבות הפותחות...
חרדי | 16-12-2020 15:15
כבוגר הישיבות הפותחות במגזר החרדי וכאחד שלמד תורה שנים לעומק היה לי אתגר מחשבתי כשקראתי בפעם ראשונה ספר של ישעיהו ליבוביץ אבל אחרי האתגר הבנתי שהוא איש חכם נדיר.
24
לפי דברי הרב...
שרה רופא | 16-12-2020 15:27
לפי דברי הרב אבינר מצויים בספר גם דברי אמונה ולפיכך הם חייבים בגניזה. בהחלט לא מתן הכשר לדברים האחרים שבו.
25
ליב וביץ נגנז...
שח | 16-12-2020 17:14
ליב וביץ נגנז כבר בקבר את ספריו אפשר לזרוק
26
ל מגיב שהגיב ל2
איןלישמ | 16-12-2020 20:09
א זה שהיא לא אמרה הצעיר לא אומר שהיא לא אמרה הטיפש ב אולי אמרה הצעיר והתכוונה לצעיר בדעת ההיפךך מאברך אב חכמה רק בשנים. ג גם לפי מה ששמעתי אני שאמרה אחי האפיקורס.שזה אפילו גרוע יותר מטיפש. אבל עם הקביעה הזאת אני לא מצפה מאפיקורסים לקבל.
27
כשל בהבנת הנקרא / הנשמע
פדיחה | 17-12-2020 8:19
ושוב בהבלטה דברים שרצה להבין הרב עילאי אבל מה לעשות בפחות הבלטה מדובר בכשל בהבנת בנקרא. לא הכשר ולא נעליים . אנחנו לא תמימים זה לא כשל זו בעיה גנרית של אנשים שהפרסום והפירגון החיצוני חשובים מן האמת. עצוב ופטאתי
28
אתה לא מתבייש להראות כמה אתה לא מבין?
עילאי | 18-12-2020 11:52
זה היה מבורות או מרשעות הקביעה שלך?
29
סנסציה אמיתית
נני | 18-12-2020 14:35
חבל אם ליבוביץ היה חי הוא היה מוחה נגד ההכרזה כי הוא אינו כופר
30
הבנת הנקרא...
יובל | 20-12-2020 12:34
על הסבא האפיקורס (יש טוענים - היחיד...) לא ניתן לומר ששגה בהבנת הנקרא הנכד כנראה לוקה בתחום זה...
31
הרב עופראן, לפני שדנים...
אייל עזרא | 20-12-2020 17:59
הרב עופראן, לפני שדנים על ההכשר ונותן הכשרות, הדיון הוא על דעותיו של פרופ' ליבוביץ'. השאלות שהופנו אליו היו פשוטות מאד: כבודו מאמין בחיי העולם הבא, בביאת המשיח או בכלל בהבטחות הנביאים? התשובות היו מתחמקות, אבל לא מתוחכמות. קל לראות שהפרופ' המכובד לא מתכוון להיות גבר, להיישיר מבט ולומר את אשר על לבו.
32
רק בגלל הביטוי...
כרמל | 21-12-2020 9:50
רק בגלל הביטוי האיום - יודונאצים - שטבע ישעיהו ליבוביץ, ספריו ראויים לשריפה, כי הביטוי הלז הטביע חותם בל ימחה על ישראל שאוייבי ושונאי ישראל משתמשים בו בתדירות.
33
מפעל חזיר לא מכשיר תפילין
אורי וייס | 23-12-2020 17:14
אוי לנו שנכדו של לייבוביץ׳ חושב שנאה לסבו לקבל הכשר ממר אבינר. זה כמו שיצרן תפילין יבקש הכשר לתפילין מאטליז החזירים.