פרקליט המדינה עם קופה של שרצים - סרוגים

פרקליט המדינה עם קופה של שרצים

מינוי פרקליט מחוז צפון כפרקליט המדינה: האם בזה שאנו ממנים מישהו שקופה של שרצים תלויה על גבו, אנו לא מגיעים למצב בו נושא המשרה יהא חובת נאמנות לשולחיו?

פרקליט המדינה עם קופה של שרצים
  דוברות משרד המשפטים

ועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה המליצה על פרקליט מחוז חיפה, עו"ד עמית איסמן, לתפקיד פרקליט המדינה. תקציר הפרקים הקודמים. לתפקיד הוגשו 11 מועמדויות, בין המועמדים מצויים 2 שופטים המכהנים כשופטי בית משפט מחוזי, 3 עורכי דין מהפרקליטות, 1 מהסניגוריה הציבורית, ו-5 מהמגזר הפרטי. לאחר שהוועדה שבחנה מועמדותם של כלל המועמדים ראיינה והתרשמה מהם, נפל אתמול [שני] הפור ועו"ד עמית איסמן הוא המועמד היחיד של ועדת האיתור.

והנה הידיעה על בחירתו של עו"ד עמית איסמן, הביאה עמה גל בקורת גדול. הביקורת נסובה על התבטאויות בעלי אופי מיני שהתבטא עו"ד איסמן בעבר. האמת שחרף חשיבותה של ביקורת זו וההתנערות מעצם האמירות, ומבלי לזלזל בחומרתה. איני שותף לדעה לפיה לכל תפקיד ציבורי יש צורך להציב אדם ללא כל רבב.

עוד באותו נושא

ניסנקורן יקדם את מינוי איסמן כפרקליט המדינה

ודוק: אין הדברים נובעים מתוך אינטרס פסול שמבקש למנות אנשים לא ראויים או מושחתים לתפקיד – לא. נכון ראוי שלתפקידים רגישים יוצבו אנשים נקיי כפיים, אולם בל נשכח, שאין אדם שחף מפגמים, מטעויות, או מהתחלקויות. ועל כל אדם שעשה דבר אחד או שניים בחייו ניתן למצוא שלדים שקבורים אי שם עמוק בארון. אין אדם שיעשה טוב ולא יחטא. הטעויות והנפילות הן מנת חלקו של האדם. ולכן איני מאמין בדרישה כזו.

מנגד השאלה שצריכה להישאל היא  אחרת, האם בזה שאנו ממנים משהו שקופה של שרצים תלויה על גבו, אנו לא מגיעים למצב בו נושא המשרה יהא חובת נאמנות לשולחיו? נאמנות לא כתובה אבל בעל נוכחות לפיה אנו הכשרנו את מינוייך למרות חטאי העבר.

האם במינוי מעין זה שעצמות השלדים הוצאו מהארון ואלו פזורים במרחב הציבורי, אינו יכול להוביל למצב של בעל משרה שעושה מתוך תחושת ריצוי ממליציו. האם המזכים והמטהרים שבוחרים להעלים עין עכשיו מעוניינים בנושא משרה שיהא נטול סמכות, שלא יהא עצמאי, שלעולם ירגיש חובה להפיס את דעת הממנים.

האם אדם שקופה של שרצים תלויה לו מאחוריו, לא יכול לפעול באופן שבו דיבר היועץ המשפטי בשיחה עם עו"ד אפי נווה, באותה הקלטה מפורסמת לפיה, היועץ המשפטי לממשלה מרגיש שמחזיקים אותו בגרון. גם אם משהו יגיד שלא ומדובר בתפקיד מקצועי ומקצועי בלבד, האם באמת אין חשש למראית עין או לפגיעה במראית פני הצדק. מינוי, מעין זה, יכול ויגרור תפיסה מעוותת לפיה, כל החלטה של פרקליט המדינה נובעת מאימת החרב המתהפכת, שיכול ותנחת על ראשו של הפרקליט, אם לא ידע ליישר קו עם המערכת. שמא אולי תועלה דרישה חדשה לפתוח את עניינו של עו"ד איסמן, או אולי תמצא פרשיה חדשה מהעבר של עו"ד איסמן, פרשיה שכדי להיפטר ממנה יצטרך עו"ד איסמן לנהוג בהתאם למצופה ממנו, ולא בהתאם למה שצריך להיות.

עוד באותו נושא

עמית סגל חושף: אני ועמית איסמן בני משפחה


9

ביקורת נוספת נעוצה בשאלה האם ועדת האיתור צריכה להציע מועמד אחד או יותר. אמנם בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון וועדות האיתור הן בבחינת זרועו הארוכה של הממנה, ועל דרך הכלל ההמלצות צריכות להישקל בכובד ראש על ידי הגוף הממנה. אך באותה הנשימה קובע בית המשפט העליון שלגוף הממנה שיקול דעת עצמאי, ואין הוא בבחינת חותמת גומי לוועדה. צא ולמד שכדי להימנע ממצב בו ועדת האיתור מונעת ממניעים זרים או ניגודי אינטרסים, או בכלל מניסיון להצר את שיקול דעתו של הממנה, על וועדת האיתור להציע יותר ממועמד אחד.

על דבר אחד אין מחלוקת שביצוע תפקיד פרקליט המדינה, מחייב ומצריך שהנושא אותו יוכל לפעול בצורה חופשית, נקייה, נטולת אינטרסים או ניגודי עניינים, מתוך נקיות כפיים של נושא התפקיד ושל שולחיו. ולא כשלהב הגיליוטינה מאיים ליפול ולחתוך בבשר החי.

מציאות החיים, וועדת האיתור צריכה לתת דעתה שבתקופה סוערת, בה הפרקליטות, או 'הפרקליטות שבפרקליטות' חשודה במניעים פוליטיים, או זרים, נכון למנות משהו מבחוץ. משהו שיגיע לעבוד ולמלא את התפקיד, ולא יהא עסוק בעניינים שתכליתם זרה, בטיוח או בטאטוא פני הדברים אל מתחת לשטיח. ראוי היה דוקא בעת הזאת למנות פרקליט מקצועי, כזה שמגיע או ממערכת בתי המשפט או מעורכי הדין הפרטיים שהגישו את מועמדותם. תוך סימון מטרה אחת ברורה השבת אמון הציבור בפרקליטות, פרקליט מדינה מקצועי שיפעל באופן שירחיק כל לזות שפתיים, מעל אחת המערכות והגופים החשובים ביותר במדינה.

==

אלישי בן יצחק, עורך דין ומגשר, מרצה במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט', ובעלים של משרד עורכי דין.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
מתאים לא מתאים
ענן | 01-12-2020 19:34
הכותב מתלבט התלבטות מיותרת. יש אנשים ללא רבב! (טוב, אולי לא בסביבתו של ראש הממשלה). התרגלנו לתחמנות,שקרים, מניפולציות, תחבולות, שטיקים וטריקים. מרוב שזה נעשה נורמטיבי כבר לא חשוב אם הפרקליט יהיה נקי קפיים לחלוטין או לא.
, ולמרות...
נבואה ניתנה לשוטים | 03-12-2020 6:49
, ולמרות ש 15 הנשים לא פתחו את פיהן - אתה יודע את תוכן דבריהן ויודע שהוא היה מאחורי בריח... כמה רוע יש בך. שופך דמים על סמך דמיונות של רוע. לא חושב על האיש, אשתו וילדיו. לא חושב על כלום - רק להרע, לדקור, לגרום צער. חכם בעיני עצמו.
מאות עדים...
אם שקר היה מחלה ... לא היה לנו ראש ממשלה ... | 03-12-2020 1:15
מאות עדים במשפטו של המושחת ... והוא עדיין גר בבלפור...
נשים רבות בפרקליטות מפחדות לספר על מעלליו
אייסמן חולה מי.... | 02-12-2020 19:58
אם 15 הנשים העובדות בפרקליטות היו פותחים את פיהם ומספרות. כבר מזמן היה ה''פרקליט התכשיט'' יושב מאחורי בריח.
2
אם למועמד לתפקיד...
רכבת עם אלף קרונות ........ | 01-12-2020 20:11
אם למועמד לתפקיד פרקליט המדינהיש קופה של שרצים , לראש הממשלה שלנו גם רכבת עם 1000 קרונות לא תספיק ...
, שהוא...
שהוא יתבייש | 01-12-2020 21:58
, שהוא יתבייש ... הוא שקרן מושחת ונאלח , שלא מעניין אותו כלום חוץ מהמשפט שלו ...
די כבר...
דוד | 01-12-2020 20:51
די כבר לקשר כל דבר עם ראש הממשלה. השינאה הזאת אליו לא מכבדת אותך. לאיש יש הרבה מאוד זכויות על דברים רבים שעשה למען המדינה ולמען כפויי טובה כמוך. תתבייש.
, לאיסמן...
לא קופה ולא שרצים | 01-12-2020 20:22
, לאיסמן אין שום קופה של שרצים מאחוריו. היו לו 2 התבטאויות גסות ומיותרות. לא משהו ספציפי כלפי עובדת זו או אחרת. ההתבטאויות היו לפני שנים רבות, האיש התנצל והביע צער ולא צריך לראות בכל סיפור כזה סוף עולם. די כבר עם ההשמדה העצמית הזו.
3
יש לנו ראש...
פרופורציות | 01-12-2020 20:32
יש לנו ראש ממשלה עם בנק של שרצים וחמאה על הראש
4
מעורר מחשבה
יוסי | 01-12-2020 23:03
חד, בהיר ושאיר אותך עם מחשבות
5
תגיד לי מה אתה רוצה?
אני | 02-12-2020 9:21
כל מערכת המשפט מבוססת על שחיתות. תסתכל בחדשות.
ומה לי חסר חסרה...
קוקו | 02-12-2020 14:20
ומה לי חסר חסרה לי התייחסות של מירב מיכאלי
6
מה שנכון - נכון
עו"ד | 02-12-2020 10:01
איני מכיר את עוד איסמן, אבל החשש שמובא בטור, הוא אכן חשש שאי אפשר להתעלם ממנו, ואם מראית פני הצדק יכולה להפגע ממינויים כאלו - עדיף למנוע אותם מראש
7
לא מבין פתאום את הסלחנות כלפי גברים גסי רוח
יאיר | 02-12-2020 21:18
גם אם לא עבריין- אא שבראש הפרקליטות יהיה אדם גס רוח וחסר רגישות. ויהי דוד עושה משפט וצדקה