פרופ' גרוטו: סגר בסוף דצמבר ולא בחנוכה - סרוגים

פרופ' גרוטו: סגר בסוף דצמבר ולא בחנוכה

לקראת סיום תפקידו בעוד כחודש, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' גרוטו אומר באולפן סרוגים כי לא צפוי סגר בחנוכה, החיסון זה לא פתרון קסם, ומתוודה על טעות שעשה

פרופ' גרוטו: סגר בסוף דצמבר ולא בחנוכה
  צילום: סרוגים

לקראת פרישה מתפקידו בעוד כחודש, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו הגיע לאולפן סרוגים. גרוטו אופטימי ומעריך כי לא יהיה סגר בחנוכה, ואם נדרש לכך זה יקרה בסוף דצמבר. על החיסון הוא אומר כי זה לא ישנה את חיינו באופן מיידי.

 התחלואה עולה, אנחנו על אלף נדבקים ביום, הולכים לסגר שלישי?

"בינתיים העלייה ברמת התחלואה מתונה יחסית, אבל אנחנו בהחלט חוששים מכך שתחמיר, חשוב מאוד שלא נבנה על החיסונים כפתרון קסם, אני לא בטוח שסגר הוא מעבר לפינה אבל זו תמיד אופציה".

סגן שר הבריאות יואב קיש אמר שסגר לילי על הפרק, זאת אופציה?

"יש הרבה מאוד הצעות לנסות להסתכל על פתרונות יותר יצירתיים, עוצר לילי על הפרק אבל הוא לא מספיק אפקטיבי. נשקלים צעדים להחמרת ההגבלות על החוזרים מחו"ל, אנחנו מזהים שאנשים אינם מקפידים על הבידוד וכתוצאה מכך מתפשטת התחלואה, אלא הצעדים בעיקר שנשקלים". גרוטו מבהיר כי "כמובן שכל עוד התחלואה עולה נצטרך לחזור אחורה וללכת גם לסגר".

מדובר במשוואה פשוטה, ככל שנפתח יותר כך התחלואה תעלה, אבל יש תחושה שמשרד הבריאות נואש ונכנע בקבינט

"אני לא חושב שאנחנו נואשים, אנחנו מחפשים פתרונות אחרים, מנסים לשנות את הקונספציה בכדי לפתוח בצורה טובה יותר, אנחנו עושים פיילוטים ומשנים גם תוך כדי תנועה במטרה לבדוק את הפתיחה היעילה ביותר".

הקניונים יסגרו שבוע הבא ביום ראשון בתום תקופת הפיילוט?

"קיימת גם אפשרות כזאת, אם נראה שלא שומרים על הכללים ויש פה סיכון גבוה, נכריז על כישלון הפיילוט והקניונים לא יפתחו. בינתיים נראה שזה מתנהל בסדר אבל צריך לראות גם איך מתמודדים עם סופי השבוע שהעומס עולה".

החיסון אינו פתרון קסם

אתה נשמע מאוד אופטימי כאילו אין צפי לסגר שלישי, והתחלואה לא עולה

"צריך לזכור את הצד הפסימי, יכול להיות שפיילוט הקניונים יצליח, אבל בענפים אחרים התחלואה תעלה, יש עוד מקמות שאפשר לבלום את התחלואה דוגמת סגרים בערים אדומות, גם החיסון אינו פיתרון קסם זה שילוב של כמה דברים".

אם אנחנו חיים מסגר לסגר אז מה הפתרון?

"לתכנן סגרים ולייצר וודאות לאנשים. אנחנו עוד לא הגענו למצב כזה, אך זה הפתרון לתכנן סגרים בתאריכים יותר נוחים לציבור וידועים מראש".

החיסון ישנה את אורחות חיינו?

"החיסון ייתן מענה חלקי הוא יהיה חלק ממגוון הכלים, בדומה לחיסון לנגיף השפעת, ישנם בעיות של מחסור בחיסונים לכל האוכלוסייה בגלל חוסר תוצרת בעולם, וגם שיגיעו החיסונים לא כולם ירצו להתחסן".

צילום: אולפן סרוגים

איך אתם מתכוונים לפעול לחלוקת החיסון לאוכלוסייה, דובר על ניסיון חקיקה

"לא היינו פועלים בכיוון של חקיקה, אנחנו רואים בטיפת חלב שיש התחסנות ללא חקיקה, אנחנו נשקיע במאמץ הסברה נגד הפייק שרץ ברשתות החברתיות נגד החיסונים. אבל אנחנו יודעים שלא כל הציבור יתחסן וגם לא נדרוש מכולם".

אילו קבוצות יתועדפו לקבלת החיסון?

"כיום ישנה ועדה שיושבת על נושא התיעדוף שכוללת אנשי רפואה ואתיקה ואפילו רב בכדי להחליט על החלוקה לציבור שיורכב משלושה פרמטרים: הצורך החיוני של האנשים, הקבוצה הכי מדביקה, והסיכון של אותה אוכלוסייה. כמו כן, אין לנו תאריך מדויק מתי יגיע החיסון אז אלו דברים שיקבעו בצורה דינמית תוך כדי תנועה".

סגר בסוף דצמבר ולא בחנוכה

לדעתך משרד הבריאות פעל בצורה טובה לאורך העשרה חודשים האחרונים מפרוץ המגיפה?

"אני חושב אם נסתכל גם עוד שנתיים במבט לאחור, נוכל להיות גאים במערכת הבריאות הישראלית. גם נוכח המצב בעולם אנחנו פועלים טוב, אנחנו מגיבים מהר ופיתחנו את תחום הבדיקות, אני חושב שרוב הציבור מתנהג בצורה טובה ונורמטיבית ובעתיד נוכל לתת ציון טוב לעם ישראל".

 איזו טעות אתה הכי מצטער עליה בתקופת המגיפה?

הייתי מקדים את נושא המסכות, במקומות מסוימים הייתי צריך להיות קצת פחות שמרן כדי ליצור אמון עם הציבור ולהסביר יותר את הדברים.

מה התחזית שלך לזמן הקרוב?

התחלואה תעלה אך לא מספיק בכדי שיהיה סגר בחנוכה, אם נלך לסדר זה יהיה בסוף דצמבר ואני מקווה שנדע להתמודד איתו

 

 

 

 

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
זה הבחור שעשה...
שאלתי - אל | 30-11-2020 19:25
זה הבחור שעשה ניסוי על חצי מיליון ילדים???
לא ...
מחזיר תושבות | 01-12-2020 20:09
לא
2
עם ישראל להיתעורר...
ויקי | 01-12-2020 5:31
עם ישראל להיתעורר בתשובה אג'נדה 21 בפתח סדר עולמי חדש
בולשיט. ...
אביטל | 01-12-2020 6:51
בולשיט.
3
סתם שאלה ,...
אין גבול לחוסר המעש של הממשלה הזו ... | 01-12-2020 9:39
סתם שאלה , הסגר יחול גם על מערכת המשפט ? השופטים של נתניהו יהיו בסגר ? זה יהיה זמני ? או ימשך עד להשגת חסינות ?