פרשת ויצא | להפוך את החיפוש לחופש

פרשת ויצא | להפוך את החיפוש לחופש

החיפוש הוא שלב מהותי במציאת המקום. מי שמחפש את מהותו באמת – סופו להפוך את ה"חיפוש" לחופש מענג. להוריד את המלאכים מהשמיים אל הארץ – אל מרחב החיים האישי שלו

להפוך את החיפוש לחופש
  (צילום: שאטרסטוק)

החיים האנושיים מלאים חיפוש תמידי והתלבטויות – סביב מקום לימודים, תואר, ישיבה, שירות בצבא, זיווג ומקום עבודה, אלו רק חלק מההתלבטויות והצמתים שהחיים האנושיים מפגישים אותנו איתם.

האדם מחפש "מקום", איזור נוחות שיתאים לאישיותו, שיבטא אותה בצורה שלמה ומדויקת. החיפוש אחר המקום לעיתים מתברר כנכון ואמיתי רק לאחר מעשה – רק לאחר שהתחלנו את התחום המסוים עליו התלבטנו, התברר לנו כי שם הוא מקומנו הטבעי.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת ויצא תשפ"א


6

החיפוש של המקום איננו סתמי, דיעבדי או מיותר – הוא נובע משורש הנשמה שלנו המחפשת חופש ועצמאות, השייכת לעולמות אין סוף, המלאה ביכולות וכישרונות. "חיפוש" מלשון "חופש". הביטוי שלנו בעולם הזה אינו מתחיל מהגוף – הוא מתחיל מהנשמה המחפשת את מקומה הטבעי בעולם הזה.

על כן, אמרו חכמים: "אין שמחה כהתרת הספקות" (זבחים צ, א) – יש משהו בוודאות, במציאת המקום הנכון והאמיתי לנו שאינו דומה לשום דבר אחר. אין ברכה גדולה לאדם אשר לאחר חיפוש מייגע מצא את מקום העבודה שמרווה את צימאונו.

ה"מקום" על שני היבטיו

בפרשתנו, נאמר על יעקב אבינו: "וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם" – ומתוך כך התגלה אליו ריבונו של עולם. הביטוי "מקום" משמש לשתי משמעויות: מרחב פיזי קונקרטי, וכינוי לקב"ה: "שהוא מקום עולמו, ואין העולם מקומו". הקשר בין הדברים מהותי – מציאת המקום הנכון בהיבט הפיזי לאדם, במרחב המעשי של העולם הזה – זה גילוי רצונו העליון של הקב"ה בעולם העליון, "במקומו של עולם". לא ניתן לנתק בין הדברים.

מדויקים הם דברי הרב חרל"פ (מי מרום ח"ה, ויצא) בעניין זה:

"'ויפגע במקום'. כל דבר מתברך ממקומו המיוחד לו, ואין הברכה מצויה, רק כשהוא על מקומו, ומה מאושר הוא האדם המוצא את מקומו. יעקב אבינו, הוא אשר פגע במקומו המיוחד לו, 'ויפגע במקום', ושם התעלה לרוממות גדולתו ונגלה לו החזון הנצחי".

הדרך למציאת ה"מקום" – בכל היבט שהוא, איננה פשוטה כלל. אבל היא קשורה בקשר בל יינתק עם עולם החלומות: "וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה" – מי שחולם רחוק מצליח למצוא את המקום שלו "בשמיים" גם בתחתיות ארץ.

עוד באותו נושא

השיעור שכל הורה חייב ללמוד מיעקב אבינו


3

על הסולם נאמר: "וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו" – היכן ניצב ה': "עליו" – בראש הסולם, או "עליו" – על יעקב? תשובה: על שניהם. הסולם של יעקב הוא בעל ירידות ועליות, בקצה העליון שלו נמצא הקב"ה שהוא גם זה ששוכן בתוך האדם. הוא זה שקורא לו בכל עת למצוא את מקומו.

החיפוש הוא שלב מהותי במציאת המקום. מי שמחפש את מהותו באמת – סופו להפוך את ה"חיפוש" לחופש מענג. להוריד את המלאכים מהשמיים אל הארץ – אל מרחב החיים האישי שלו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
אשריך גיא שלום...
מיכל | 27-11-2020 14:59
אשריך גיא שלום כתיבה מדהימה ומעניינת
2
מאמרו של גיא אמיר
לייטנר יעקב | 27-11-2020 15:07
יישר כח על זכייה בחוויה רוחנית בקריאת המאמר.
3
היסוד הנעלם של הסולם
משה אהרון | 29-11-2020 17:47
משה אהרון <hoomoshev@gmail.com‏> 11:54 ‎(לפני 5 שעות)‎ אני בסד. כשצדיקים - מתרסקים ===================== נאמרו הרבה דברים יפים על סולם יעקב. אבל דומה שנקודה אחת מרכזית לעניין זה,, עדיין לא הודגשה. ולא זכתה לזרקור הארה. ולהתייחסות הולמת ומתאימה. והנה בכל סולם שיומרתו ו להעפיל מעלה לשמים במעלות הצדיקות והקדושה. יש מלאכים שעולים ויורדים . וכך כל צדיק שעולה שלב בסולם עולה איתו מלאך צמוד צמוד. מועד וסורח הצדיק דוחף אותו למטה המלאך. ואם הגדיש הסעה להריע דוחף אותו המלאך לנפילה אחת של התרסקות משה אהרון
4
מקום לעומת דרך
משה אהרון | 29-11-2020 17:50
משה אהרון <hoomoshev@gmail.com‏> יום ה׳, 26 בנוב׳, 15:12 ‎(לפני 3 ימים)‎ מקום לעומת דרך ================ וַיַּשְׁכֵּם לָבָן בַּבֹּקֶר וַיְנַשֵּׁק לְבָנָיו וְלִבְנוֹתָיו וַיְבָרֶךְ אֶתְהֶם וַיֵּלֶךְ וַיָּשָׁב לָבָן לִמְקֹמוֹ וְיַעֲקֹב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ וַיִּפְגְּעוּ בוֹ מַלְאֲכֵי אֱ-לֹהִים: (ג) וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר רָאָם מַחֲנֵה אֱ-לֹהִים זֶה וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא מַחֲנָיִם: (פרק לב) . יש אנשים שכל הליכתם דישדוש לשוב למקומם הסטטי ואפילו מקום שהוא ריק מחזון וייעוד של פריה ורביה שלבן הפנה גב לבנותיו ונכדיו לשוב למקומו [ארץ של חרון]. ויש אנשים שהולכים הם בדרכם - בדרך ייעודם . להתמודד אפילו עם מלאכי האלוהים להפוך את החיים ואת העולם הזה למחניים לכפל של חיים גם במחנה האלוהים וגם במחנה האדם. משה אהרון
5
וילן שם -פולין
משה אהרון | 29-11-2020 18:05
משה אהרון <hoomoshev@gmail.com‏> 18:02 ‎(לפני 0 דקות)‎ אני בסד. וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם ====================== כשצדיק יוצא את ארץ ישראל נפגע המקום והצדיק מבקש להקהות את אותה הפגיעה בהבטחה של : וילן שם שמבטיח כי יציאתו מהארץ אינה לשם חיים של אור אלא אך ללינת לילה ועד יאור עליו אור היום לשובו שוב ארצה משה אהרון