פרשת ויצא | להפוך את החיפוש לחופש
החיפוש הוא שלב מהותי במציאת המקום. מי שמחפש את מהותו באמת – סופו להפוך את ה"חיפוש" לחופש מענג. להוריד את המלאכים מהשמיים אל הארץ – אל מרחב החיים האישי שלו
החיים האנושיים מלאים חיפוש תמידי והתלבטויות – סביב מקום לימודים, תואר, ישיבה, שירות בצבא, זיווג ומקום עבודה, אלו רק חלק מההתלבטויות והצמתים שהחיים האנושיים מפגישים אותנו איתם.
האדם מחפש "מקום", איזור נוחות שיתאים לאישיותו, שיבטא אותה בצורה שלמה ומדויקת. החיפוש אחר המקום לעיתים מתברר כנכון ואמיתי רק לאחר מעשה – רק לאחר שהתחלנו את התחום המסוים עליו התלבטנו, התברר לנו כי שם הוא מקומנו הטבעי.
החיפוש של המקום איננו סתמי, דיעבדי או מיותר – הוא נובע משורש הנשמה שלנו המחפשת חופש ועצמאות, השייכת לעולמות אין סוף, המלאה ביכולות וכישרונות. "חיפוש" מלשון "חופש". הביטוי שלנו בעולם הזה אינו מתחיל מהגוף – הוא מתחיל מהנשמה המחפשת את מקומה הטבעי בעולם הזה.
על כן, אמרו חכמים: "אין שמחה כהתרת הספקות" (זבחים צ, א) – יש משהו בוודאות, במציאת המקום הנכון והאמיתי לנו שאינו דומה לשום דבר אחר. אין ברכה גדולה לאדם אשר לאחר חיפוש מייגע מצא את מקום העבודה שמרווה את צימאונו.
ה"מקום" על שני היבטיו
בפרשתנו, נאמר על יעקב אבינו: "וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם" – ומתוך כך התגלה אליו ריבונו של עולם. הביטוי "מקום" משמש לשתי משמעויות: מרחב פיזי קונקרטי, וכינוי לקב"ה: "שהוא מקום עולמו, ואין העולם מקומו". הקשר בין הדברים מהותי – מציאת המקום הנכון בהיבט הפיזי לאדם, במרחב המעשי של העולם הזה – זה גילוי רצונו העליון של הקב"ה בעולם העליון, "במקומו של עולם". לא ניתן לנתק בין הדברים.
מדויקים הם דברי הרב חרל"פ (מי מרום ח"ה, ויצא) בעניין זה:
"'ויפגע במקום'. כל דבר מתברך ממקומו המיוחד לו, ואין הברכה מצויה, רק כשהוא על מקומו, ומה מאושר הוא האדם המוצא את מקומו. יעקב אבינו, הוא אשר פגע במקומו המיוחד לו, 'ויפגע במקום', ושם התעלה לרוממות גדולתו ונגלה לו החזון הנצחי".
הדרך למציאת ה"מקום" – בכל היבט שהוא, איננה פשוטה כלל. אבל היא קשורה בקשר בל יינתק עם עולם החלומות: "וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה" – מי שחולם רחוק מצליח למצוא את המקום שלו "בשמיים" גם בתחתיות ארץ.
על הסולם נאמר: "וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו" – היכן ניצב ה': "עליו" – בראש הסולם, או "עליו" – על יעקב? תשובה: על שניהם. הסולם של יעקב הוא בעל ירידות ועליות, בקצה העליון שלו נמצא הקב"ה שהוא גם זה ששוכן בתוך האדם. הוא זה שקורא לו בכל עת למצוא את מקומו.
החיפוש הוא שלב מהותי במציאת המקום. מי שמחפש את מהותו באמת – סופו להפוך את ה"חיפוש" לחופש מענג. להוריד את המלאכים מהשמיים אל הארץ – אל מרחב החיים האישי שלו.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו