פריצת דיסק - מה זה ואיך מטפלים בזה? - סרוגים

פריצת דיסק – מה זה ואיך מטפלים בזה?

כאבי גב הופכים לעניין מוכר יותר ויותר ככל שאנו מתבגרים. לעיתים מדובר בכאבים אשר חולפים מעצמם, אך לעיתים זהו כאב חמור אשר מקשה על התנהלות שגרתית ואף מתלווה אליו תחושות נימול ועקצוץ. פעמים רבות כאבי גב מופיעים בשל תסמונת הנקראת פריצת דיסק

author-image
פריצת דיסק - מה זה ואיך מטפלים בזה?
  צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהי פריצת דיסק?

עמוד השדרה העובר לאורכו של הגב אחראי על שמירת יציבות חלקו העליון של הגוף, כמו גם לשמור על חוט השדרה שהוא חלק ממערכת העצבים המרכזית. עמוד השדרה מורכב מחוליות המחוברות על ידי מפרקים אשר מאפשרים את התנועתיות של חלקו העליון של הגוף. בין חוליה לחוליה ישנו דיסק בין חולייתי המכיל בתוכו נוזל ג'לטיני אשר מסייע בבלימת זעזועים בעת נשיאת חפצים כבדים או במקרה של חבלה.

כאשר מופעל לחץ גדול מדי על עמוד השדרה, נפרץ הקרום הפנימי של הדיסק כך שהנוזל עודו מצוי בתוכו. במקרים אלו לרוב לא יורגש כל כאב, וסביר שהאדם כלל לא ידע על כך שהוא חווה פריצת דיסק. לעומת זאת, במקרים שבהם הנוזל פורץ את השכבות החיצוניות של הדיסק ייווצר לחץ על חוט השדרה ותאי העצב שבו. בשלב זה יחוש האדם כאבים חזקים, ולעיתים יופיעו תסמינים כגון: נימול בגפיים, שיתוק, הפרעות מוטוריות ואף קשיי שליטה בסוגרים.

פריצת דיסק עשויה להתרחש בכל מקום לאורכו של עמוד השדרה, והכאבים הנלווים אשר יופיעו תלויים באזור הפריצה. כך למשל פריצת דיסק בעמוד השדרה הצווארי אשר מורכב מחוליות הצוואר, עשויה לגרום לכאבים בכתפיים, בעיות עצביות בידיים ועוד. פריצת דיסק בעמוד השדרה החזי אשר מתחבר לצלעות, עשויה לגרום לכאבים בחזה. פריצת דיסק בחלקו התחתון של עמוד השדרה עשויה לגרום לכאבים באגן וברגליים. האחוז הגדול ביותר של פריצות דיסק הוא בעמוד השדרה התחתון.

כיצד מטפלים בפריצת דיסק?

פריצת דיסק היא תסמונת מוכרת ונפוצה בקרב האוכלוסייה המבוגרת, לכן ישנו ידע רב אודותיה ודרכים רבות לטפל בה. סוג הטיפול ואופיו יקבעו לפי חומרת פריצת הדיסק, כמו גם בהתאם למיקום שבו היא התרחשה.

במקרים קלים במיוחד, יידרש לרוב המטופל לנוח במהלך הימים הראשונה שלאחר הפריצה. אם המטופל סובל מכאבים ירשום הרופא משככי כאבים. יחד עם זאת, לאחר תקופת מנוחה קצרה דווקא מומלץ לשוב ולנוע בתוך גבולות הכאב. למעשה, הקפדה על פעילות גופנית ותנועה מבוקרת של הגב תביא להחלמה מהירה יותר מאשר בזמן מנוחה.

דרך טיפול נפוצה במיוחד לפריצות דיסק בפרט וכאבי גב ככלל היא פיזיותרפיה. באמצעות שיטת טיפול זו תורגש הקלה בכאבים המתלווים לפריצת הדיסק. בנוסף, המטפל ינחה את המטופל כיצד עליו לשמור על מנח גוף נכון גם במהלך חיי היום־יום כדי למנוע חזרה או החמרה של התופעה.

טיפול נוסף הוא אפוסתרפיה. זוהי שיטה טיפולית אשר נבדקה ויעילותה הוכחה באמצעות מחקר. בעת הטיפול גופו של המטופל יעבור סריקה קפדנית ומקיפה על ידי מערכת הליכה ממוחשבת, אשר מנתחת את מנח הגוף הטבעי ותבניות התנועה שלו. לאחר מכן תתבצע התאמה של אביזרי עזר אשר ינחו את המטופל כיצד להשתמש בשרירים בצורה נכונה.

לעיתים ירשום הרופא טיפול תרופתי, אך זה כולל בעיקר משככי כאבים ובמקרה הצורך תרופות נוגדות דלקת. לעיתים רחוקות תידרש נטילה של תרופות מרפות שרירים, אם פריצת הדיסק גורמת למתח בשרירים שונים בגוף.

במקרים נדירים במיוחד יזדקק המטופל לעבור ניתוח לתיקון פריצת הדיסק. מדובר במוצא אחרון אשר לרוב נדרש כאשר המטופל סובל מפריצת דיסק לאורך זמן רב או כאשר מופיעות תסמונות נוירולוגיות חריפות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
פתרון מוכח לכאבי הגב
ד"ר שדה | 25-11-2020 14:13
רק בעזרת מתיחות לעמוד השדרה עם מכשיר: גב BACK
2
ריפוי מפריצת דיסק
שלומי | 25-11-2020 17:19
ממליץ בחום על המרכז ליוגה טיפולית, מומחים לריפוי בעיות גב
3
הרבי
נועם | 22-02-2022 9:30
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף