בפרשת השבוע מתוארת התאהבות ממבט ראשון של יעקב אבינו ברחל אמנו. ועוד התורה דואגת להדגיש לנו שהוא התאהב בה בגלל יופיה הנדיר. מכון ידעיה והאתר לדעת להאמין מביאים סרטון של הרב ניר מנוסי, בו הוא מסביר מה המקום של טיפוח הגוף והאסתטיקה בעולם של עובדי השם?

צפו בשיעור קצר: האם יש מקום ביהדות לטיפוח הגוף?

יש מקום ליופי אבל רק אחרי הזדככות

הרב מנוסי מסביר בסרטון שהסיפור הזה מראה שיש מקום ליופי, ויש מקום אפילו לרגש הטבעי והפשוט כמו הרגש הזה של אהבה ממבט ראשון. אלא שהוא מוסיף ומסביר על פי תורת החסידות שאנחנו צריכים לבוא אל המקום הזה אחרי שעברנו תהליך של הזדככות. לפי תורת הבעל שם טוב, כל תהליך בעבודת השם צריך לעבור דרך שנקראת הכנעה, הבדלה, והמתקה.

הכנעה – האדם קודם כל תופס מרחק מסוים מהמישור הגופני, הוא לא ישר מזדהה איתו, בגלל שהוא יודע שהוא עשוי להשתקע בו בצורה שלילית.

הבדלה – האדם יודע להיבדל מהמישור החומרי ולהתעצם ולהזדהות עם הצד היותר רוחני, הוא רוצה בעצם שכול המישור הגופני, והאסתטי, יהיה כלי או צינור או דרך לבטא דברים פנימיים יותר.

המתקה – חזרה אל המישור הגופני, והחיצוני, והעלאתו, לרומם אותו, להלביש את הדברים בלבושים יפים, באסתטיקה. "יפת אלוקים ליפת" נאמר על זה: 'יפיותו של יפת תשכון באוהלי שם'.

חלק מתהליך הגאולה הוא ש'אוהלי שם' מספיק יתרחבו כדי להכיל את כל היופי, גם זה שהיה מזוהה בעבר עם תרבות יוון. בעוד שפעם נלחמנו בתרבות יוון, הרי שבעת הגאולה אנו משתמשים ביופי כדי לבטא את העולם הפנימי העמוק של האמונה והתורה ועבודת ה'.