5 עובדות חשובות על השמנת יתר - סרוגים

5 עובדות חשובות על השמנת יתר

השמנת יתר והשמנה בכלל זהו נושא שנמצא על סדר היום ונשמע בכל מקום. מה אנחנו באמת יודעים על זה? המאמר יציג 5 עובדות חשובות בנושא

5 עובדות חשובות על השמנת יתר
  (צילום: pixabay.com)

1 – השמנת יתר מסוכנת לבריאות

השמנה הינה חריגה מהמשקל הרצוי הנקבע באמצעות מספר פרמטרים. השמנת יתר היא חריגה קיצונית, אשר עלולה לסכן את האדם באופן בריאותי ולגרום למחלות כמו לחץ דם גבוה, טריגליצרידים בדם, כולסטרול גבוה, בעיות לב, סרטן וסוכרת.

2 – הסיבות העיקריות להשמנה הן פיזיות ורגשיות

ישנן סיבות רבות להשמנת יתר, שחלקן פיזיות וחלקן על בסיס רגשי. הסיבה הפיזית העיקרית היא אכילת מזון מרובה קלוריות בשילוב חוסר פעילות גופנית. הסיבה הרגשית הנפוצה מאוד במיוחד בקרב בני נוער, היא אכילה רגשית. סיבות אחרות קשורות לתורשה, חינוך ובריאות. אדם שלהוריו עודף משקל, הסיכוי שלו לסבול מהשמנה גבוה. לאדם שבילדותו חונך להרגלי אכילה שאינם בריאים יהיה קשה לאזן את הרגלי האכילה שלו. מבחינה בריאותית, אנשים עם קשיים הורמונליים או כאלו שמשתמשים בסטרואידים או תרופות אחרות הגורמות לשיבוש אורגני, עלולים לפתח גם הם השמנת יתר.

3 – כל אחד יכול לחשב את המשקל הרצוי שלו

כל אחד עולה על המשקל ויכול לראות מה מצבו, להרגיש את הלחץ בג'ינס ולשמוע הערות על המראה שלו מהסביבה. רבים מאיתנו משמינים ומרזים לסירוגין. לעומת זאת, השמנת יתר היא כרונית וקשה להיפטר ממנה אם לא עושים משהו קיצוני ומשנים את הרגלי התזונה לחלוטין. מתי אם כן נדע שאנחנו בהשמנת יתר? הכלי הפשוט ביותר הוא חישוב נוסחה הנקראת BMI (BODY MASS INDEX).

הנוסחה מורכבת מנתונים של משקל הגוף והגובה שלנו. כלומר, משקל לחלק בגובה בריבוע ייתן לנו את התוצאה. לאחר מכן יש להשוות אותה לנתונים קבועים אותם הגדירו מראש. למשל, מי שהתוצאה של ה- BMIשלו גבוהה מ-40 נמצא בהשמנה קיצונית, מי שהתוצאה שלו בין 30-39.9 מוגדר בהשמנת יתר שעלולה לסכן את בריאותו. כדי להגיע לתוצאות מדויקות יש לקחת בחשבון את ההבדל בין נשים לגברים, הבדלי גיל ומסת שריר.

4 – שינוי הרגלים צריך להיות מתון

כדי להתמודד עם השמנת יתר, צריך לשנות באופן קיצוני את הרגלי התזונה ולעסוק בפעילות גופנית. האוכל הוא סוג של התמכרות ולכן ישנן לא מעט שיטות המחנכות את החשיבה על מנת לצרוך מזון בריא ולרדת במשקל.

השינוי הזה צריך להיות בליווי רופא, דיאטנית, מאמן ספורט וטיפול רגשי. לכל אדם מותאמת תכנית אישית המתאימה לו שכוללת בתוכה את כל ההיבטים הללו. הירידה במשקל צריכה להיות בקצב מתון על מנת שהמשקל יישמר גם לאחר הירידה.

5 – טיפול תרופתי לירידה במשקל רק במרשם רופא

תרופות ותוספי מזון טבעיים הגורמים לשובע בהחלט יכולים לעזור בעת הירידה במשקל, אך כשמדובר על תרופות כימיות צריך אישור רופא כי לא כולן הוכחו כיעילות ואף חלקן נמצאו מסוכנות לבריאות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו