טור פרשנות | משח"כ פוליטי: ההשפעה של "ביביטורס" עדיין כאן

טור פרשנות | משח"כ פוליטי: ההשפעה של "ביביטורס" עדיין כאן

איך האמירה של רביב דרוקר השבוע בנוגע לפרשת "ביביטורס", מעלה מחדש את טיב היחסים של הצמד בנט-שקד עם נתניהו. וההבדל (הקטן) בין לדרוש שינוי לבין ליישם מדיניות

author-image
משח"כ פוליטי: ההשפעה של "ביביטורס" עדיין כאן
  צילום: תומר נויברג, עוזי לנץ, הדס פרוש / פלאש 90

פרשת "ביביטורס" אולי עברה מזמן מן העולם, אך חזרה לכותרות השבוע, ועוזרת להבין מדוע היא משפיעה על הפוליטיקה גם היום.

השבוע הודה בשידור העיתונאי רביב דרוקר, חושף הפרשה משנת 2011, כי לא בנט ושקד הם אלו שהדליפו את פרשת "ביביטורס", למרות ההבהרה החד-משמעית שאמר בשידור בחדשות 13 הוא הודה: "אני לא יודע מי יאמין לזה״.

כזכור, פרשת "ביביטורס" נחשפה ע"י דרוקר ועסקה בקשרים של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בעלי הון ובמימון נסיעותיו ונסיעות בני משפחתו לחו"ל, בשנים 1999–2008. אחרי שעבר את בדיקת מבקר המדינה והיועמ"ש, נסגר התיק בשנת 2017 לאחר שחלק מהטענות שעלו נמצאו אינן נכונות ועל שאר הטענות, לא עלה חשד סביר המצדיק חקירה פלילית.

בזמנו עלתה ההשערה כי בנט ושקד (שתיפקדו כראש מטה וראש לשכה של נתניהו באופוזיציה) הם שהדליפו את המסמכים שמהם התפתחה הפרשה, טענה שהשניים מכחישים עד היום. המסר עוד מהדהד מידי פעם כמו לפני מספר חודשים שהבן, יאיר נתניהו, בסדרת ציוצים מיום 18.5 טען, שוב, נגד בנט ושקד שהם "לא סתם נלחמו להעביר את חוק ישראל היום בשביל נוני. ועוד לא אמרתי מילה על ביביטורס".

עוד באותו נושא

הקלטות חפץ • נתניהו על בנט: "הוא כלב קטן"


126

אז למה זה רלוונטי היום אחרי כל-כך הרבה שנים? ומה אפשר ללמוד על המלחמה של הליכוד נגד ימינה? כאשר מבינים את טיב היחסים בין הזוג נתניהו לצמד בנט-שקד, מקבלים נקודת מבט על מה שמניע את הפוליטיקה הישראלית בשנים האחרונות.

אז איך נוצרה "ברית האחים"?

טענה נפוצה בקרב אנשי הליכוד נגד בנט ושקד, היא אותה "ברית אחים" מפורסמת בין בנט ללפיד. 

תקציר הפרקים הקודמים, למי ששכח: החיבור של "הבית היהודי" ו"יש עתיד", שתי המפלגות החדשות שנסקו בבחירות 2013 הביא ליצירת גוש של 31 מנדטים, בדיוק אותו מספר מנדטים כמו בחיבור הכושל של "הליכוד ביתנו". 

לפיד ובנט, ארכיון (צילום: פלאש 90)

מכיוון שהחרדים הטילו וטו על שותפות קואליציונית עם יאיר לפיד ונתניהו לא רצה אפילו לשקול את צירופו של בנט לממשלתו, נוצר למעשה מבוי סתום. מפלגת העבודה סירבה להיכנס לממשלה, ואז נותר נתניהו בלי מרחב תמרון: ללא הבית היהודי או יש עתיד לא התאפשר לו להקים ממשלה, והוא "נאלץ" לקבל את שתי המפלגות יחד ולהשאיר את הסיעות החרדיות באופוזיציה. הליכוד הוא זה "שדחף" את הבית היהודי לאותה ברית עם לפיד. ללא הווטו של נתניהו, הייתה אפשרות להקים ממשלת ימין-חרדים קלאסית, אמנם צרה של 61 ח"כים, אבל ללא מרכיבי "שמאל" בדמות ציפי לבני או יאיר לפיד.

גם אחרי בחירות 2015 נתניהו חתם עם הבית היהודי בשעה האחרונה לפני סיום הארכה למנדט שקיבל מהנשיא, ורק לאחר שהבין שאין בידו ממשלה אחרת. כידוע אחרי בחירות 2020, נתניהו הקים ממשלה עם כחול לבן, וימינה נשארה בחוץ.

בשבועות האחרונים דף המסרים של הליכוד נוטה לכיוון אחד: לצבוע את בנט-שקד בצבעי שמאל.

ב-12 באוקטובר, בתגובה לכך שהצביעו בעד הצעת אי-האמון של סיעת יש עתיד-תל"ם, צייצו בליכוד: "חתרן נשאר חתרן. בנט החליט הערב לפרוש סופית מגוש הימין ולהמליץ על יאיר לפיד לתפקיד ראש הממשלה. מי שפירק את ממשלת הימין בשביל ברית האחים ימליץ על השמאל בשביל ג'וב".

והנה "ברית האחים" חזרה.

השבוע בראיון לרדיו גלי ישראל אמר נתניהו בקולו: "אני לא יודע אם בנט הוא ימין או שמאל. תלוי באיזה יום שואלים". המגמה ברורה: לא היה ולא יהיה מנהיג אחר למחנה הימין, ואם אחד כזה נוסק בסקרים, נציב אותו כיריב מהצד השני. ככה הכי נוח.

בני הזוג נתניהו, ארכיון (צילום: עמוס בן גרשון/לע"מ)

מה בדיוק קרה בין הצמד בנט-שקד לבני הזוג נתניהו והאם זה באמת קשור לפרשת "ביביטורס", כנראה שלא נדע לעולם. הראשונים מסרבים בתוקף להתייחס לתקופה שעבדו בלשכת נתניהו. מה שבטוח – ההשפעות נותרו עד היום, ומידי פעם יש לנו תזכורות המבהירות לנו שלא תמיד הכול ענייני, לפעמים באמת הכול אישי.

אז מי מיישם מדיניות "ימין"?

ואגב, לטענה נגד בנט ש"לא ברור אם הוא ימין או שמאל". אפשר להסתכל על שלושה אירועים סימליים שהיו השבוע: ציון שנתיים לאי-פינוי המאחז הפלסטיני הלא חוקי חאן אל-אחמר, התגובות להתבטאות של דינה זילבר והקריאה של אנשי הליכוד לביטול חוק ההתנתקות.

שוב ושוב נשמעים חברי הכנסת של מפלגת השלטון ב-11 השנים האחרונות כאילו הם אנשי אופוזיציה.

כשח"כ אריאל קלנר אומר השבוע באולפן סרוגים על חוק ההתנתקות שהוא "בושה שהוא עדיין בספר החוקים", נאלצתי להזכיר לו שהוא חבר קואליציה וראש הממשלה הוא ראש מפלגתו. אפשר להגיד שאולי זה לא אפשרי אבל אי אפשר לדבר כאילו המושכות לא בידיי הליכוד מעל עשור. 

עוד באותו נושא

קלנר: "כשתהיה הזדמנות נבטל את חוק ההתנתקות"


10

גם קריאות ההתפעלות נגד אמירות המשנה ליועמ"ש, זילבר, מלאות צביעות. ח"כ אסנת מארק אמרה השבוע אצל נדב אלימלך בערוץ כנסת: "יש לאנשים האלו חוצפה, יושבים כל כך הרבה שנים בנקודות מפתח, בצמתים הכי חשובים של מדינת ישראל. זה האנשים, הם מרגישים שמותר להם הכול, שרק הם מבינים".

השאלה מה באמת נעשה בשנות כהונתו של נתניהו לשינוי "שלטון הפקידים", כפי שמכנים בכירי הליכוד? כוחו של בג"ץ רק התחזק והתערבות הייעוץ המשפטי רק גדלה. 

וחאן אל אחמר? 732 ימים עברו מאז ראש הממשלה אמר שהוא "יפונה בקרוב מאוד".

יכול להיות שאי אפשר להשיג את כל מה שהליכוד מבטיח כל מערכת בחירות, ואכן יש שיקולים בינלאומיים משמעותיים מאוד. אך נדמה שטוב יעשו חברי מפלגת השלטון אם ייתמקדו בעשייה, ולא רק בביקורת על המצב הקיים. 

תמיד אפשר לצייץ בטוויטר, אבל הבוחרים מצפים גם לתוצאות בשטח.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
כתבה מציאותית. על...
אורי טלר | 20-11-2020 9:58
כתבה מציאותית. על נתניהו אפשר לומר; מעשיך ייקרבוך ומעשייך ירחיקוך. ממתי מפלגת שלטון מיתקרבנת? ובאשר ליאיר נתניהו; הילד הפוחז; גם אם הטענה כאילו שקד ובנט הדליפו; ממתי חושפייי שחיתות ביהדות נחשבים בוגדים? בוגדים במה??? ביושר: במוסר היהודי. קראת פעם על הנביאים; ירמיהו, ישעיהו? האם הליכוד מפלגת ימין?? מסכימה עם הכותב. כל כך הרבה שנים וכלום לא השתנה? דע מאין באת ; לימודי אזרחות, ספרות יהודית וכללית, רק בירידה; ולאן אתה הולך ולא רק הצהרות. ולפני. מןי אתה עתיד ליתן דין? , לפני הבוחר.
/ לידיעתך;...
אורי טלר | 22-11-2020 17:37
/ לידיעתך; עצוב לראות לאן אתה מגיע וגם חבריך בליכוד. מלבד שיח אלים וגם נבוב של קללות אין כלום. כלי ריק. איסטרא בלגינה קיש קיש קרא. בתרגום מארמית לעברית; כלי ריק מתוכן עם מטבע אחת משמיע רעד של כלי מלא.
אתה עוד...
בני | 21-11-2020 20:34
אתה עוד אשפה של השמאל,דף מסרים של הפדופיל והגמד,מגיב בשכר,כל אתר הוא מופיע,והכל ידוע מראש, השינאה שאתה מפיץ תאכל לך את הכבד ואת מה שנישאר,מאחל לך שתישאר מאונך,
2
השחיתות השילטונית של...
צ.א. | 20-11-2020 10:02
השחיתות השילטונית של נתניהו הרסה את מפעל ההתישבות הרסה את השלום ואת הסיפוח. נהנתניהו דואג רק לעצמו לא משלם מיסים בוכה על השכר ₪54,500 בוכה על אבטחה ל-20 שנה לו לאשתו בוכה על אבטחת הילדים קנה מטוס למשפחתו ב-730 מיליון קנה רכב משוריין לאשתו ובניו. יש לו בת ו-4 נכדים אתם שכח את חאן אל אחמר שומר כנס 42 שנים הימין בשלטון ומאשים את כולם בכשלונותיו
3
בנט שטינקר
חיים | 20-11-2020 12:40
משחק מלוכלך
4
ביבי מעדיף את...
דניאל אסייג | 20-11-2020 13:02
ביבי מעדיף את השמאל מאשר את בנט ביבי זה שמאל!
כמוך יש...
בוני | 21-11-2020 20:30
כמוך יש הרבה חסרי שכל,מצער שנותנים לכם להגיב ולגבב שטויות,ילד לך לשוקו ולישון,
טועה ומטעה...
חנן הגנן | 21-11-2020 6:41
טועה ומטעה הינך ....בנט בבחירות האחרונות החליט לגבי עצמו ואתה מספר תיקים גדול מכוחו ולא היה מקום לתת לו ...הוא תמיד היה סחטן .....גם את תפקיד שר הבטחון שזה תפקיד שגדור עליו עשרות מונים הוא סחט
5
נתניהו אפילו לא...
נתן כדורי | 21-11-2020 11:29
נתניהו אפילו לא יצר קשר עם ימינה אחרי הבחירות אז מה אתם מקשקשים על דרישות של בנט למספר תיקים גדול. נתניהו כדרכו שקרן כרוני ועבדיו בליכוד מהדהדים את שקריו בגרון ניחר
לך תחפש...
מורה | 21-11-2020 20:29
לך תחפש להגיב בעיתון אצבעוני,אינפנטיל,
6
שני ההזויים שמאלנים...
חוקר | 21-11-2020 20:39
שני ההזויים שמאלנים היו ונישארו, כאשר מראיינים את המריונטה ואומרים לה את האמת,מתחיל בצרימה באוזנים מהקול הציפציף שלה ,לפי מומחה שפת גוף מבינים שהשקר הוא מנת חלקה,אז לא מאין לאוכלת השרצים הקטנטונת ולצבוע עים פקק שחור על הראש,רק ביבי אמין וכל השמרלנים לכו לים המלח לשתות מים מהים,הימין ימחץ אתכם לתמיד,מיעוט צעקני לא משמעותי השמאל ההזוי