צפו: קצר על הפרשה| "הכל טוב" זו דווקא בעיה - סרוגים

צפו: קצר על הפרשה| "הכל טוב" זו דווקא בעיה

אבדן הראיה של יצחק בפרשת השבוע הוא לא רק פיזי, אלא בעיקר רוחני על פי חז"ל. מה המשמעות של העיוורון הזה ומה ההבדל בהתכלות שלו ושל רבקה. הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר על פרשת השבוע. צפו:

צפו: קצר על הפרשה| "הכל טוב" זו דווקא בעיה
  (צילום: נתי שוחט/ פלאש 90)

פרשת תולדות: לכל אחד מאבותינו הקדושים היתה דרך מיוחדת בעבודת ה', ואת הדרך הזו הוא מילא בעוצמה אדירה שהיה צריך טיפה להוריד למציאות.

אברהם אבינו איש חסד, והחסד שלו הולך לכל הכיוונים, והיה צריך את שרה שתוריד את הדברים למציאות ותגיד לו את ישמעאל צריך לגרש, כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה.

דבר דומה קרה עם יצחק. כתוב בפרשה "ויהי כי זקן יצחק ותכהין עיני מראות", למה? למה הוא לא ראה? מה עיוור אותו? לכאורה אדם מבוגר ללא משקפיים או ניתוחי לייזר לא רואה טוב, זה תהליך ביולוגי טבעי, אבל חז"ל לא הולכים בכיוון הזה.

חז"ל מוצאים סיבות רוחניות שונות למה הוא לא רואה טוב, אחד הכיוונים במדרש רבה אומר, כאשר בגיל שלושים ושבע יצחק אבינו שוכב על המזבח בעקידה הוא הביט במרום וראה את השכינה, מה פירוש הדברים? מה הכוונה הביט במרום? אין הכוונה שהוא שכב על הגב והסתכל למעלה לשמים, שהרי ה' לא נמצא רק למעלה, כי מלוא כל הארץ כבודו.

הביט למרום הכוונה שיצחק אבינו התרומם במבטו, התרומם לרמת הסתכלות מאוד מאוד גבוהה, איזו רמה? – של הביט בשכינה. מה הכוונה? בעיניים שלנו כבני אדם יש צדיקים בינוניים ורשעים, סור מרע ועשה טוב, יש מעשים כאלה ומעשים כאלה, העולם שלנו מאוד מורכב ומסובך, אבל אצל הקב"ה, מזווית הראייה שלו, הכל טוב, אין רע יורד מן השמים, "וירא אלקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד, טוב מאוד זה יצר טוב, טוב מאוד זה יצר הרע, כפי שמסבירים חז"ל, בראייה האלוקית הכל טוב מאוד.

יצחק אבינו, עולה תמימה, קדוש עליון, הגיע לרמה שהוא רואה את העולם בראייה האלקית שהכל טוב, ולכן הוא רואה את עשו והוא אוהב אותו, ועשו לא רשע בעיניו, כשהוא רוצה לברך – הוא מעוניין לברך את עשו, כי מבחינתו עשו ויעקב זה הינו הך, זה לא יעקב צדיק ועשו רשע, בעיניו הכל טוב.

אבל מה הבעיה? – שבצורה כזאת אי אפשר לתקן את העולם, כי אם הכל טוב מאוד למרות היצר טוב ויצר הרע, איך אפשר להתקדם? צריך את רבקה, אשתו, תבוא ותגיד אתה לא מברך את עשו, אלא נעשה תרגיל ותברך את יעקב. צריך להוריד את האידיאה העצומה והאלקית הזו למציאות של בני אדם, ואצל בני אדם יש צדיקים ויש רשעים, וכמובן סור מרע ועשה טוב.

איפה פוגשים שוב את הראייה המופלאה הזו של יצחק? – בגמרא שמספרת שלעתיד לבוא הקב"ה אומר לאברהם אבינו "בניך חטאו", ואברהם עונה "ימחו על קדושת שמך", בא ליעקב ואומר לו "בניך חטאו" וגם הוא עונה "ימחו על קדושת שמך", בא ליצחק, ויצחק הוא זה שמלמד סנגוריה, ואומר לקב"ה חצי עלי וחצי עליך, כי יצחק יודע להתרומם לראייה האלקית שהכל טוב, שאין צדיקים ורשעים, וירא אלקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד.

הראייה הנשגבה הזו עיוורה אותו, במובן הזה שהוא לא ידע להבחין במציאות בין זה לזה, כי הכל טוב.

התורה רומזת ומספרת על הרמה הנשגבה הזו, כי היא רוצה שאנחנו נדבק גם במידה הזו, לפחות מידי פעם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו