לרגל חג הסיגד, מפרסמת תנועת נאמני תורה ועבודה מחקר חדש, אותו ערך החוקר אריאל פינקלשטיין, המצביע על המשך הירידה בשיעור התלמידים ממוצא אתיופי בחינוך הממ״ד.

בעוד שבשנת 2005 למדו 58.4% מכלל התלמידים ממוצא אתיופי בחינוך הממ״ד, הרי שבשנת 2020 למדו 41.1% מהתלמידים ממוצא אתיופי בחינוך הממלכתי דתי. "ייתכן שהירידה בשיעור התלמידים ממוצא אתיופי בחינוך הממלכתי-דתי מוסברת באמצעות תהליכי חילון שעברו על יוצאי אתיופיה בישראל ותחושות ניכור כלפי חלקים בממסד הדתי על רקע סוגיית גיור לחומרא", אומר שמואל שטח מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה.

על פי המחקר, שיעור התלמידים העולים (הכוונה גם תלמידים שהוריהם עלו לארץ, על פי הגדרות משרד החינוך), בחינוך הממלכתי-דתי הגבוה מכל סוגי הפיקוח והוא עומד על 11.2% מהתלמידים לעומת 5.3% בחינוך הממלכתי ו-4.7% בחינוך החרדי. בחינוך הממלכתי-דתי ישנו שיעור גבוה במיוחד של תלמידים ממוצא אתיופי (5.5%), ומנגד שיעור נמוך יחסית של תלמידים שמוצאם מברית המועצות (0.5%). גם מארצות אחרות ישנו שיעור גבוה יחסית של תלמידים עולים בחינוך הממלכתי-דתי.

למרות השיעור הגבוה של תלמידים ממוצא אתיופי בחינוך הממלכתי-דתי בשנת 2020, הרי ששיעור התלמידים ממוצא אתיופי בחינוך הממלכתי-דתי מצוי לאורך השנים במגמת ירידה

שמואל שטח מציין כי "הגידול במספר התלמידים שהינם בנים לעולים מאתיופיה, – ולפיכך אין להם חובת לימודים במסגרת חינוך דתית, מעצים את גודל הירידה הנראית כיום. כמו כן, ישנן השערות הגורסות כי הדבר נובע מהחלטת משרד החינוך למנוע ריכוז גבוה של תלמידים ממוצא אתיופי באותו בית ספר ואולי אף תהליכי היבדלות על רקע תורני שעוברים על מוסדות בחמ״ד, הגורמים לדחיקה של יוצאי אתיופיה מהחינוך הממ״ד״.

הרב ד״ר שרון שלום אמר כי: ״כמו ביחס לכלל בני הנוער, ישנה חשיבות רבה בנתינת מענה אמוני נכון ומותאם גם עבור בני נוער ממשפחות ממוצא אתיופי וכמובן בהדרכת ההורים כיצד לבחור את המוסד הלימודי הנכון לילדיהם״.

שמואל שטח, מנכ״ל תנועת נאמני תורה ועבודה הוסיף ואמר: ״החינוך הממ״ד קולט לאורך שנים את בני העדה האתיופית במוסדות החמ״ד – ועל כך שמורה לו זכות היסטורית. עם זאת, רבים מבני העדה אינם מרגישים חלק ממשי ואמיתי מהמגזר הדתי לאומי, ועל כך יש לתת את הדעת במלוא ההעמקה והרצינות. נאחל לאחינו יוצאי אתיופיה, חג סיגד שמח!״