וירוס בריבוע: על הקשר בין קורונה לשפעת - סרוגים

וירוס בריבוע: על הקשר בין קורונה לשפעת

כאילו לא די לנו במגפת הקורונה, ומעבר לפינה כבר ממתינה השפעת העונתית. מה ההבדל בין וירוס הקורונה לווירוס השפעת וכיצד כדאי להיערך לקראת "מתקפת הווירוסים" המשולבת? שוחחנו עם ד"ר דניאלה רחמים-כהן, רופאת משפחה ומנהלת תחום רפואת המשפחה במכבי

author-image
וירוס בריבוע: על הקשר בין קורונה לשפעת
  צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

נדמה שווירוס הקוביד 19 הידוע בכינויו – קורונה, הפך למרבה הצער לחלק משגרת יומנו. הנגיף הנבזי הזה טלטל את חיינו בכל כך הרבה מובנים, עד כי חלקנו כבר שכח לגמרי מווירוס השפעת העונתית שמבקר כאן כל שנה. אבל השפעת ככל הנראה לא מתכוונת לפסוח עלינו גם בשנת 2021 ונשאלת השאלה, כיצד יראו חיינו בצל שני הווירוסים הללו בו זמנית ובעיקר – כיצד ניתן להיערך לקראת המצב החדש הזה.

מה זה בכלל וירוס?

נתחיל מזה ששתי המחלות נגרמות בגלל וירוס. וירוס, בניגוד לחיידק הוא לא בדיוק בעל חיים (כמו שאתם יודעים מהמשחק "ארץ-עיר"). מדובר למעשה ברצף של חומר גנטי העטוף בחלבון, ולא בתא חי, מה שעל פי המדע אינו מוגדר כיצור חי על אף שנדמה שיש לו רצונות משלו – בעיקר לעשות אותנו חולים. וירוסים מתנהגים כטפילים וכל מה "שיש להם בראש" זה להשתכפל שוב ושוב. העניין הוא שבגלל המבנה שלהם, הם לא מסוגלים לעשות את זה לבד וזקוקים למארח (הגוף שלנו במקרה הזה הוא מארח מצוין).

הם משתלטים על התאים בגוף המארח, לוקחים אותם כבני ערובה ומשתמשים בהם לצורך שכפול החומר הגנטי שלהם. העניין הוא שבדרך, הם הורסים את התאים הללו וכפועל יוצא – גורמים לנזקים באותם תאים המרכיבים את הרקמה\איבר אליהם הם נטפלים ומכאן הדרך לקריסת מערכות הגוף קצרה.

במשפחת הווירוסים ישנם כאלו שגורמים מעט נזק באופן יחסי כמו וירוסים שגורמים רק לצינון או כמה ימים של כאבי בטן, ואחרים שנחשבים אלימים ומסוכנים מאד כמו אלו שגורמים למחלת הכלבת והאבולה למשל. למערכת החיסון שלנו מנגנונים שונים לזהות ולהתמודד עם וירוסים שונים וברוב המקרים מצליחים להיפטר מהווירוס תוך ימים ספורים וללא נזק ארוך טווח.

רוצים לעשות שינוי ולהצטרף למכבי – קבוצת הבריאות הטובה בישראל? לחצו כאן >>

ומה הקשר בין וירוס השפעת לקורונה?

הדמיון בין וירוס הקורונה לווירוס השפעת מתבטא בחלק מן התסמינים כמו חום, כאבי שרירים ושיעול, אך בשורה התחתונה הדבר המהותי ששתי המחלות חולקות, הוא שיטת ההדבקה. בשתי המחלות ההדבקה נעשית באמצעות טיפות הנפלטות ממערכת הנשימה של האדם החולה (מה שמכונה "רסס טיפתי") ומגיעות אל הריריות (חלל הפה, מערכת הנשימה, עיניים) של אנשים בסביבתם וכן למשטחים מהם ניתן להידבק לאחר מגע יד וריריות.

ההבדלים בין השניים נעוץ בשלושה תחומים עיקריים:

1. חולים א-סימפטומטיים: בקורונה, בניגוד לשפעת, אנחנו מזהים אחוז גבוה של נדבקים א-תסמיניים (א-סימפטומטיים, כלומר ללא תסמינים הנראים לעין או מורגשים באיזושהי צורה). במקרה של השפעת, מאחר שלא נעשות בדיקות באופן שיגרתי, אין לנו מידע מספק לגבי מספר האנשים הא-תסמיניים שנדבקו. אנחנו כן יודעים שככל הנראה מי שא-תסמיני לקורונה, יותר מדביק מאשר מי שא-תסמיני לשפעת.2. הידרדרות מהירה: בקורונה, בניגוד לשפעת, אצל חלק מהחולים עלולה להיות התדרדרות מאוד מאוד מהירה (תוך שעות) והחולים יכולים לעבור ממצב של קצת קשיי נשימה, למוות מאוד מהר.3. תופעות לוואי לאחר ההחלמה: בניגוד לשפעת, חולי קורונה יכולים לסבול מתופעות לוואי ותסמינים שונים ומשונים גם אחרי שהחלימו לכאורה.

אז עכשיו מצפה לנו תקופה בה נהיה מאוימים גם על ידי קורונה וגם על ידי שפעת? זה מפחיד!

ראשית כל, אין סיבה להיכנס ללחץ. אמנם הקורונה נחשבת למחלה אלימה יותר עם יותר סיבוכים, תופעות לוואי ואחוזי תמותה גבוהים ביחס לשפעת עונתית, אך עדיין לא מדובר במחלה קשה במרבית המקרים. רוב חולי הקורונה הם א-תסמיניים או עם התסמינים הקלים המוכרים לנו ממחלות ויראליות אחרות, ורוב האנשים מחלימים ללא תופעות לאחר המחלה.

יחד עם זאת, חשוב מאד לזכור שאנשים השייכים לקבוצות סיכון (קשישים, אנשים עם מחלות רקע, אנשים עם עודף משקל משמעותי, אנשים הסובלים ספציפית ממחלות כרוניות בדרכי הנשימה) יהיו תמיד רגישים יותר לסיבוכי המחלה, ולכן זו אחריות של כולנו – כל אלו שסביר להניח שלא יחלו או שיחוו מחלה קלה, לעשות כל שביכולתנו כדי לא להידבק, שכן גם אם עלינו המחלה תעבור בקלות או בלי שום סימן, אנחנו יכולים להדביק, גם בלי ידיעתנו, אנשים קרובים שעלולים לחוות מחלה קשה ואף יותר גרוע.

רוצים לעשות שינוי ולהצטרף למכבי – קבוצת הבריאות הטובה בישראל? לחצו כאן >>

אחוזי שפעת נמוכים? מפתיע

ובאשר לכפילות בין המחלות, אולי תופתעו לשמוע, אך ישנם מומחים שמעריכים שדווקא השנה, אחוזי התחלואה משפעת יהיו נמוכים יותר מבשנים קודמות. איך הדבר ייתכן? אני אסביר. הקו הראשון והחשוב ביותר במניעת מחלות ויראליות בכלל וקוביד 19 (קורונה) בפרט, הוא מניעה. הקפדה על ההנחיות הנוגעות להיגיינה ומיגון הן הדרך המוכחת והטובה ביותר להימנע מלהידבק ולהדביק.

הקורונה עשתה משהו שהשפעת העונתית לא הצליחה לעשות במשך שנים. היא הטמיעה בתודעתנו את החשיבות של אותן פעולות שמקטינות הדבקה, כך שברור לנו שיותר אנשים יקפידו מהיום ליטול ידיים, לא להתקבץ בחללים סגורים, לעטות מסכות, לשמור על ריחוק חברתי ובאופן כללי להיות חשדניים יותר וקפדניים יותר בכל הקשור להיגיינה. ההרגלים האלו שסיגלנו לעצמנו יעזרו לצמצם את ממדי ההדבקה של הקורונה, אך ישפיעו גם באופן ישיר על ממדי ההדבקה בשפעת העונתית לכשתגיע.

לכן המסר כאן ברור – הקפידו על ההנחיות ועל כללי ההיגיינה ותקטינו בצורה משמעותית את הסיכוי להידבק ולא משנה אם זה בקורונה או בשפעת.

ובכל זאת, נניח שאנחנו לא חשים בטוב, מתי עלינו לגשת לרופא ואיך הוא ידע אם זו קורונה או שפעת?

ראשית כל, חשוב לי להדגיש שמגפת הקורונה גובה מחיר כבד לא רק מהחולים, בני משפחותיהם וכלל האזרחים במדינה. מי שעומדים בקו הראשון במלחמה נגד הנגיף הם צוותי הרפואה. כולנו עובדים הרבה יותר קשה מאז פרצה הקורונה לחיינו, וחשוב להבין שהיכולת של המערכת לספק את השירות להם היינו מורגלים בימים רגילים, פחתה. אני מסבירה את זה מאחר והאוכלוסייה חייבת להבין את הקשיים והמגבלות שנוצרו ולהיות הרבה יותר סבלניים. ולשאלה – בגלל הרגישות הגדולה יותר להדבקה והרצון לצמצם מגע בין חולים שיכולים להיות נשאים של הקורונה לאנשים אחרים, אנחנו ממליצים להימנע ככל האפשר מהגעה שלא לצורך למרכזים הרפואיים.

חשוב לי להדגיש שאין הדבר אומר שחלילה צריך לוותר על הגעה לרופא או למוקד חירום אם זקוקים לכך, אך בהחלט אם פעם הייתם פשוט מגיעים, מומלץ עכשיו קודם כל לקיים התייעצות עם גורם רפואי בכל האמצעים הדיגיטליים שמכבי מעמידה לרשותכם. הרופאים, האחיות וחברי הסגל הרפואי של מכבי יודעים לתשאל אתכם ולהבין האם יש צורך בהגעה פיזית למרכז רפואי או לא. אנו עושים זאת לא כדי להקל על עצמנו חלילה, אלא כדי לשמור על בריאותכם ולמנוע מכם ומאיתנו חשיפה מיותרת לחולים פוטנציאליים.

רוצים לעשות שינוי ולהצטרף למכבי – קבוצת הבריאות הטובה בישראל? לחצו כאן >>

לכן, אם אתם חשים ברע, צרו קשר עם מוקדי הקורונה, רופא המשפחה ו/או כל גורם אחר באמצעות מכבי ללא הפסקה בכוכבית 3555, התייעצו ופעלו בהתאם להמלצות. אם הגורם המקצועי יהיה סבור שיש סיבה לדאגה, הוא יפנה אתכם לבדיקה שנועדה בשלב ראשון לשלול הידבקות בקורונה. כמו כן, במידה ויש לכם תסמינים מתאימים (ואין דחיפות להתייעץ עם רופא), ניתן להוציא הפניה לבדיקת קורונה באופן ישיר דרך מכבי ללא הפסקה. במידה ומתקבלת תשובה חיובית לנגיף הקורונה, ייצרו איתכם קשר עם ההנחיות המתאימות. במידה והתשובה שלילית, אם הינכם עדיין מרגישים ברע, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל.

בכל שנה ממליצים בכל קופות החולים להתחסן כנגד שפעת. מה יקרה השנה והאם יהיה גם חיסון לקורונה?

אתחיל מהסוף. בשלב זה לצערי אנחנו לא יודעים מתי החיסון לקורונה יהיה מוכן. בכל העולם וגם בישראל מתקיים במקביל מרוץ קדחתני למציאת חיסון. אך חשוב להבין כי מדובר בתהליך מאוד מורכב שלוקח בדרך כלל שנים וככל שיעשו כל המאמצים לזרזו, עדיין ייקח זמן עד שיהיה בידנו חיסון בטוח ומוכח לשימוש.

באשר לחיסון השפעת, השנה, בניגוד לשנים קודמות, הוחלט לאור המצב המיוחד אליו נקלענו, לשנות את האופן בו ניתנים חיסוני השפעת העונתית. אם בשנים קודמות כלל הציבור נהג להגיע להתחסן, הרי שהשנה אין להגיע באופן עצמאי לקבלת החיסון. השנה לאור המצב, הוחלט כי בשלב הראשון ישלחו הודעות אישיות לכל אלו שעל פי הפרופיל הרפואי שלהם שייכים לקבוצות סיכון והם אלו שיקבלו ראשונים את החיסון נגד השפעת. לכשיסתיים שלב זה, יוחלט בכפוף למצב התחלואה ומלאי החיסונים, האם לאפשר גם לשאר האזרחים להתחסן.

לסיכום אני חוזרת ומדגישה – קו ההגנה הראשון והחשוב ביותר הוא מניעה! הקפידו על כללי ההיגיינה, הישמעו להנחיות משרד הבריאות וכך תקטינו בצורה משמעותית את הסיכוי לחלות, וחשוב לא פחות, תקטינו את ההדבקה של אחרים בווירוסים, יהיה שמם אשר יהיה.

בריאות איתנה לכולכם!

רוצים לעשות שינוי ולהצטרף למכבי – קבוצת הבריאות הטובה בישראל? לחצו כאן >>

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
תודה! לגבי אי...
י. | 08-11-2020 18:36
תודה! לגבי אי מתן חיסון שפעת, לא ברור בכלל. יש בכך משום מניעת חיסון ממי שרוצה. זה מוסרי? זה אתי? לצערי אני מאמין שייתכנו מניעים אחרים באי חיסון האוכלוסייה נגד שפעת...