אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

השארת הכוחות הפוליטיים מחוץ לדת מבטאת חולשה

הכוח המניע את גלגלי ההיסטוריה האנושית הוא הכוח הפוליטי. ואם כוח זה נשאר מחוץ לקודש, הרי נוצר רוע בעולם. תוכניתו של הקב"ה היא ליצור עם ייחודי וקדוש, עם קוסמופוליטי

השארת הכוחות הפוליטיים מחוץ לדת מבטאת חולשה
  (צילום: אורן בן חקון, לע"מ \ פלאש90)

כארבעת אלפים שנה עברו מאז שהתהלך כאן אברהם אבינו. מי הייתה אותה דמות אגדית ואיזה קשר בכלל יש לה אל מציאות חיינו כיום?

הקרקע עליה צומח אברהם אבינו, איננה קרקע אופטימלית. חז"ל אומרים שאת חייו התחיל אברהם כעובד עבודה זרה, כפי שנאמר בספר יהושע: "בְּעֵבֶר הַנָּהָר יָשְׁבוּ אֲבוֹתֵיכֶם מֵעוֹלָם תֶּרַח אֲבִי אַבְרָהָם וַאֲבִי נָחוֹר וַיַּעַבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים". התרבות הזו איננה אופנה חדשה בימיו של אברהם, זו תרבות שרצה מזה כאלפיים שנה, היא הולכת ומתפתחת וחולשת על כל בית באנושות. על רקע המציאות הזו צומחת דמותו של אברהם ומשם הוא מתחיל לפעול.

צילום: ערוץ מאיר

כל אחד והתיקון שלו

מובא בשם האר"י הקדוש שמיום בריאת האדם הראשון אין אדם דומה לחברו, וממילא – אין אדם אחד יכול לתקן את מה שעל חברו לתקן: "אין יום דומה לחברו ואין רגע דומה לחברתה, ואין אדם דומה לחברו…אלא כל אחד צריך לתקן מה ששייך לחלקו". כלומר שלכל אדם יש את היעוד והתפקיד המיוחד שלו, את התיקון שעליו לתקן בחייו, אותו ענין ייחודי שבעבורו ירד לעולם.

האמונה בהשגחה מלמדת אותנו שכל תנאי החיים של האדם הן בפן הרוחני והן בפן הגשמי, הן הטובים והן הרעים – כולם ניתנו לו בהזמנה אישית, כפי שנצרך לתיקון עולמו. רק על ידי תנאים אלה יגיע לייעודו ממש. אפילו המצבים הקשים בחיי האדם, גם הם אמצעים שניתנו לשם כך.

"לך לך" – לתקן את אומתך

"אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, לֶךְ לְךְ – לְעַצְמְךְ, לְתַקֵּן אֶת עַצְמְךְ, [להתחזק] לְתַקֵּן אֶת דַּרְגָּתְךְ" (זוהר ח"א עח, ע"א). רבים נוטים לסבור שאברהם אבינו הוא ה"מאמין הראשון". למעשה, קדמו לו רבים וטובים: חנוך, שם ועבר, איוב ורעיו ומלכיצדק. כולם היו מאמיני אמונת הייחוד ללא קשר לאברהם אבינו, ולפני הופעתו בעולם. מה היה, אם כן, עיקר חידושו של אברהם בעולם? מה היה תיקון נשמתו המיוחד לשמו הוא נועד, אם לא הפצת האמונה ברחבי תבל?

הרקע להופעתו של אברהם אבינו הוא דור הפלגה. הרקע אינו רק רקע אישי, אלא הוא מהווה גם רקע לאומי. למרות הדעה הרווחת, אברהם אבינו אינו מופיע בתורה כמייסד דת, אלא כמייסד אומה: "ואעשך לגוי גדול". גם השליחות בה מצטווה אברהם בתחילת פרשת לך-לך, היא ללכת לארץ מסוימת; לא לגייר אנשים או להפיץ את האמונה באל אחד. הקב"ה מייעד לאברהם אבינו את התפקיד לייסד את הכלי הלאומי האמור לתקן את העולם.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת לך- לך תשפ"א

בספר אורות מפתח הרב קוק את הרעיון שהדת מקדשת את חיי היחיד בלבד. על ידי קיום מצוות הדת, האדם נעשה קדוש יותר מקודם. הדת יכולה להפוך את האדם לטוב יותר, מוסרי יותר, עדין יותר; אך הדת אינה מקדשת את המדינה. הדת אינה לוקחת תחת חסותה את הכוח הפוליטי, כוח בעל נטייה אלימה וגסה. בהיבט זה מתבררת גם כן עיקר ההנגדה בין נח לאברהם – נח קידש את עצמו בעוד העולם שמבסיסו נחרב.

השארת הכוחות הלאומיים והפוליטיים מחוץ לדת, במילים אחרות, מבטאת הפגנת חולשה וכניעה לכוחות הרשע. הכוח המניע את גלגלי ההיסטוריה האנושית הוא הכוח הפוליטי. ואם כוח זה נשאר מחוץ לקודש, הרי נוצר רוע בעולם. תוכניתו של הקב"ה היא ליצור עם ייחודי וקדוש, עם קוסמופוליטי. עם שיתקן את העולם על ידי קידוש הכוחות הלאומיים והפוליטיים – בהיבט זה אברהם אבינו הוא חידוש גדול.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
הרעיון של דת ופוליטיקה כפי שפירטת חכם וצודק
מירב | 30-10-2020 12:28
אהבתי את הרעיון - הכוח המניע את גלגלי ההיסטוריה האנושית הוא הכוח הפוליטי. ואם כוח זה נשאר מחוץ לקודש, הרי נוצר רוע בעולם - חכם וצודק.
2
חכם ואמיתי ...
חניאל | 30-10-2020 15:29
חכם ואמיתי
3
אברהם אכן דמות אגדית - לא היה במציאות אדם כזה
המורה להיסטוריה | 30-10-2020 17:13
כפי שהשהייה במצרים, העבדות ויציאת מצרים הם מיתוסים מקסימים ללא כל עדות ארכיאולוגית או היסטורית. זה הכל בראש של המאמינים בסיפורים הללו. סיפורים מקסימים אגב. מלאי אנושיות. חלקם אפילו מלאי חמלה, וחלקם - אכזריים מנשוא.
4
המשיח
נועם | 31-10-2020 7:57
המשיח קבור בירושלים
5
לקבה אין שום...
לא בטוח | 31-10-2020 19:28
לקבה אין שום תוכנית. אם יש והשואה היתה כלולה בתכנית אז זה רק גרוע יותר.
רק השואה מפריעה לך?
אריאל | 31-10-2020 19:55
שיעבוד מצרים? חורבן בית ראשון? חורבן בית שני? כל זה כלום אצלך?
6
התרגשתי מאוד מעוצמת...
מיכל | 31-10-2020 19:50
התרגשתי מאוד מעוצמת הרעיון. מדהים
7
מאמרו של גיא אמיר
לייטנר יעקב | 31-10-2020 20:00
דברים עשירים בתוכן ומשכילים. יישר כח.
8
מאמר מעניין ומחדש..יישר...
אורי | 31-10-2020 20:11
מאמר מעניין ומחדש..יישר כח!
9
עצוב שאין משפט וציון מתעכבת מלהיות פדויה...
משה אהרון | 01-11-2020 0:30
לך לך לך הליכה שכולה שלך הליכה לייעודך המיוחד. והכל להבדיל מהליכה אחרת של אביך תרח. שהרי בסוף פרשת נח מספרת התורה שכבר תרח סימן את ארץ כנען כיעד והחל את המסע [ההליכה] אליה . והקבה תקע את תרח והנילווים איליו בחרן על מנת כאמור שיתקיים הציווי של הלך לך האחר. זאת ועוד, הלך לך הוא גם להבדיל מהתכלית של ההליכה ההיא של תרח. תרח שאהב את שרה ביקש להגיע לארץ כנען. ארץ שבה נענות [כ-נען] התפילות . להתפלל עליה שתפקד בזרע בר קיימא. זו הייתה תכלית ההליכה הראשונה. כלומר בעבור שרה. והנה הקבה הדגיש כי ההליכה לארץ ישראל צריכה להיות שונה ואחרת ודווקא בעבור אברהם - בעבור הייעוד והחזון השמור לו בהיסטוריה האנושית כולה. הנה אם כן סיפורו של אברהם. והוא הרבה יותר פשוט. הקבה חיפש אדם שסגולותיו לאהוב כל אדם. אדם שיש בו מידת אבהיות . והנה אב-רם ענה על הצפיות. והקבה ביקש להופכו מאב רם כלומר אבא גדול וענק . לאב המון גויים [אברהם] כלומר האבא של כל האנושות כולה מה לכל זה ולפוליטיקה של הדת. ואם להיכנס לנושא. מה העירפול והגימגום הזה , הרי אנו מצויים בשפל מוסרי נורא של הנהגה פוליטית מושחתת המגובה על ידי רבנים חרדים ורבנים ציוניים ההנגה הדתית כיום עלובה מכדי לאפשר לה לחבר דת ופולטיקה . וחבל שמאמרך העמום לא תורם במשהו לתיקון המצב הנורא הזה
10
ואין "לך לך" אלא לאדם ולארץ
משה אהרון | 01-11-2020 10:07
ואין לך לך אלא הליכה לאדם[לעשות נפשות] ולארץ [כאמא אדמה]. הנה כי כן,לכל אדם בחיים יש את הרגעים הנדירים שהקול הפנימי של הייעוד קורא לו : לך לך. צא מאיזור הנוחות שלך ולך למחוזות אחרים מאתגרים שהם אך שלך ולך ועצוב שלפעמים אנו מחמיצים והלך בבחינת שלך הולך ונגוז, הולך ומתרחק מאתנו עד שלבסוף גם כח ההליכה והמעוף ניטלים גם הם מאתנו. משה אהרון
11
החזון של "לך לך" הליכה כפולה
משה אהרון | 01-11-2020 11:49
החזון של לך לך : פעמיים לך: תחילה לך לארץ שהיא היא אשת חיק וגם אמא אדמה ממנה לך לאדם לכל האדם והכל לך - בעבורך
12
פירוש לתגובה על החזון של הלך לך
משה אהרון | 01-11-2020 12:02
פירוש לחזון הלך לך. לא בכדי בחרה התורה במילים זהות לתכנים משלים גם הליכה וגם לך במובן עבורך. והצפייה היא שנפרש את המילים הזהות בכפולה : פעמיים : הליכה ופעמיים : לך במובן בעבורך
13
מאמר מרתק. נהניתי...
דוד לוי | 03-11-2020 14:40
מאמר מרתק. נהניתי מאוד